X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הממשל טוען, כי הלקבנק שבשליטת ממשלת טורקיה, אחד הבנקים הגדולים במדינה, סייע להעביר לאירן 20 מיליארד דולר ממכירת נפט וגז
▪  ▪  ▪
הלקבנק. איתות לארדואן

ממשלת ארה"ב מאשימה את הַלְקְבנק, אחד הבנקים הגדולים בטורקיה, בהפרת העיצומים על אירן, בהונאה ובהלבנת הון. כתב האישום הוגש אתמול (יום ג', 15.10.19) בידי התביעה הפדרלית בניו-יורק, בעיצומה של המתיחות בין שתי המדינות בעקבות התקפת הצבא הטורקי על הכורדים בסוריה וערב ביקורו של סגן הנשיא, מייק פנס, באנקרה.
הלקבנק נמצא בשליטתה של ממשלת טורקיה. בשנים 2013-2012, כאשר הוטלו על אירן עיצומים לפני חתימת הסכם הגרעין והיא נוטרלה ממערכת העברת הכספים הבינלאומית, סייע לה הלקבנק לעקוף את העיצומים. הבנק רכש זהב ב-13 מיליארד דולר, מכר אותו למתווכים אירנים תמורת לירות טורקיות, וכסף זה שימש לרכישת נפט אירני. למרות שהפרות אלו התגלו כמעט בזמן אמת, ממשל אובמה נמנע מלפעול נגד הבנק.
בכתב האישום הנוכחי טוען התובע הפדרלי במנהטן, ג'פרי ברמן, כי הכנסות ממכירת נפט וגז אירניים – שנעשו בניגוד לעיצומים – הופקדו בידי הלקבנק. הבנק השתמש בדרכים עקלקלות שונות כדי להעביר 20 מיליארד דולר לידי ממשלת אירן, ממשיך ברמן. לדבריו, הבנק גם הגן על פקידים בכירים בממשלת טורקיה שקיבלו שוחד במיליוני דולרים תמורת סיועם במזימה.
בעקבות ההודעה על הגשת כתב האישום, הודיעה בורסת איסטנבול, כי היא אוסרת על מכירות שורט של מניות הלקבנק ושישה בנקים נוספים – צעד שנועד למנוע קריסה בשערי מניותיהם. הבורסה לא מסרה כמה זמן יימשך האיסור.
כאמור, כתב האישום הוגש ערב ביקורו של פנס באנקרה, וההערכה היא שהעיתוי אינו מקרי. הנשיא דונלד טראמפ איים "להרוס את כלכלתה של טורקיה" אם תפעל בצורה בלתי מידתית נגד הכורדים – למרות שהוא עצמו נתן לנשיא רג'פ טאיפ ארדואן אור ירוק לתקוף אותם והוציא מצפון-מזרח סוריה את אחרוני החיילים האמריקנים.
כתב האישום נגד הלקבנק מהווה גם איתות ישיר לעבר ארדואן, אשר כמה מבכירי ממשלתו היו מעורבים גם בהפרת עיצומים בשנת 2013. במרכז הפרשה עמד רזה זראב, מיליונר טורקי-אירני הנשוי לכוכבת פופ טורקית, לו יש קשרים בצמרת הפוליטית של המדינה. זראב נעצר במארס 2016 בנמל התעופה של מיאמי, בדרכו עם משפחתו לדיסנילנד, והואשם שהוא אשר עמד מאחורי הפרת העיצומים שלוש שנים קודם לכן.
ארדואן ניסה אישית להביא לשחרורו של רזאב. בסוף השבוע חשף וושינגטון פוסט, כי לשם כך הפעילה טורקיה את רודי ג'וליאני, שהיה אז תומך מוביל של טראמפ (לפני שהתמנה לפרקליטו האישי), אשר מצידו פנה במישרין לטראמפ. על-פי תחקיר הפוסט, טראמפ הטיל על שר החוץ דאז, רקס טילרסון, לפעול לשחרורו של רזאב – אך טילרסון סירב להתערב בחקירה הפלילית וקיבל גיבוי לעמדתו מראש הסגל דאז, ג'ון קלי (ראו קישור משמאל).
מאוחר יותר חתם רזאב על הסדר טיעון, הפך לעד מדינה וטען, כי פעל בידיעתו של ארדואן. לרזאב היה חלק מרכזי בהרשעתו של הקאן אטילה, מנהל בכיר בהלקבנק, בחמישה אישומים של הונאה ושל קשירת קשר להפר את העיצומים על אירן. כעת הוגש כתב אישום נגד הבנק עצמו.

תאריך:  16/10/2019   |   עודכן:  16/10/2019
+מתקפת סייבר אמריקנית נגד אירן
09:56 16/10/19  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

לטענת בכירים בממשל מטרת המבצע הייתה היכולת של טהרן להפיץ תעמולה  ▪  המתקפה גרמה לפגיעה בחומרה פיזית

[צילום: AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"בנק טורקי הפר את העיצומים על אירן"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
מירב ארד
לטענת בכירים בממשל מטרת המבצע הייתה היכולת של טהרן להפיץ תעמולה    המתקפה גרמה לפגיעה בחומרה פיזית
מירב ארד
על האיום האירני אמר: "טהרן מעלה את רף התעוזה שלה"    התייחס לסיוע האמריקני ואמר: מעריכים את התמיכה של ארה"ב, אבל ישראל תדע להגן על עצמה בכוחות עצמה"
יוני בן-מנחם
אירן מעודדת מהצלחותיה מול ארה"ב וסעודיה ועוברת לאסטרטגיה של התקפות נגד יזומות כדי לבסס את כוח ההרתעה שלה. בית המלוכה הסעודי בוחן אפשרויות להתפשר עם אירן ולהפסיק את המלחמה בתימן בעוד ישראל חוששת ממתקפת פתע אירנית על מתקניה החיוניים
עידן יוסף
הרקע לקידום המיזם הוא המתיחות הגוברת מול אירן, והמתקפה האחרונה בסעודיה נגד מתקני הנפט    בקבינט דנו על הנושא    גורמים כלכליים: המימון ידרוש קיצוץ בתקציבים אזרחיים והעלאת מיסים
איתמר לוין
קבוצת פצחנים ניסתה לחדור לחשבונות הקשורים למועמדים לנשיאות, לעובדי ממשל ולעיתונאים    וושינגטון פוסט: לאירן יש יכולת לגרום נזק סייבר של ממש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il