X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות שיווקיות
דונלד טראמפ הוא הפה הכי גדול בעולם פשוט יצא ככה שהוא גם נשיא ארה"ב נורית לאמעי, מומחית לנאומים ולרטוריקה, על הרגעים מתוך הנאומים של טראמפ שהעולם לא יוכל עוד לשכוח
▪  ▪  ▪
[צילום: איוון ווצ'י/AP]

דונלד טראמפ הוא קודם כל דמות: במשך שנים היה טראמפ מלך יחסי הציבור של ניו-יורק, מיתג את עצמו כאיש עסקים סופר-מצליח, מוכשר וגדול, עם בניין על שמו בלב השדרה החמישית במנהטן.
הפלייבוי ההולל, כוכב תוכנית ריאליטי מצליחה ("המתמחה"), סיפק עניין ללא הרף במרוץ שלו לנשיאות. דמותו מיגנטה אל המסך את הצופים, והחשיפה הרבה הזאת שקיבל על-ידי רשתות החדשות השונות, היא בין הגורמים שהביאו לבחירתו לנשיאות.
שוחחנו עם נורית לאמעי, לשעבר קצינה בכירה בצה"ל והיום עוסקת בין השאר בהרצאות וכתיבת נאומים, כדי לדעת מה היא חושבת על הנאומים של טראמפ ועל יחסי האהבה הגדולה שלו עם עצמו. "אצל טראמפ היו כל-כך הרבה רגעים בלתי נשכחים, שהם כבר כהו בתוך בליל אירועים שקשה להבחין ביניהם", מציינת נורית לאמעי. "כל אירוע בודד היה יכול להיות רגע בלתי נשכח בתודעה הציבורית, אם היה מופיע בנפרד".
אבל דונלד טראמפ הוא כמו משחק סיכות תלת ממדי: כל סיכה בנפרד הייתה מנקבת את התודעה, אבל כל הסיכות הללו קרובות וצמודות אחת לשנייה, יוצר אפקט שלא מאפשר לאף אירוע לקבל משמעות בפני עצמו. טראמפ כבר אמר השנה בכנס של של הוועידה השמרנית לפעילות פוליטית בארה"ב (CPAC): "אתם יודעים שאני לגמרי לא בתסריט עכשיו. ככה אני נבחרתי, על-ידי סטייה מהתסריט. אמתי". טראמפ מאלתר עצמו לדעת, לטוב או לרע.

דונלד טראמפ נואם
[צילום: Voice of America]

נורית לאמעי הרכיבה עבורנו רשימה של חמשת הרגעים הכי חזקים מתוך הנאומים של טראמפ, כאלו שיצרו אפקט שנשאר הרבה אחרי תום הנאום, אולי אפילו על אמנות הרטוריקה. לא פחות. רק נבהיר, כי הדגש כאן הוא לא על התוכן של הנאומים ועל המסרים של טראמפ, אלא עם הרטוריקה לכשעצמה.

הנאום בעצרת האו"ם, ספטמבר 2018

נורית לאמעי: "דונלד טראמפ נאם באחד הפורומים הגדולים והמכובדים בעולם, עצרת האומות המאוחדות בניו-יורק. לפני שפנה למסריו הכה ידועים, של פילוג בין מדינות והפסקת הגלובליזציה והריבונות של המשפט הבינלאומי, פנה טראמפ לדבר על האדם האהוב עליו, עצמו.
טראמפ פתח את דבריו במילים: "בפחות משנתיים לנשיאות, השגתי יותר כמעט מכל מה שהשיגו כל הנשיאים שהיו לפני בהיסטוריה. כל-כך נכון". בשלב הזה, הקהל פצח בצחוק בלתי נשלט: הם למדו להכיר את טראמפ וסגנונו, וכשהוא התנהג בצורה כל-כך אופיינית לעצמו, היה קשה שלא לצחוק נוכח המראה הזה. עם זאת, מששמע את צחוק הקהל, אמר טראמפ בחינניות רבה יש לומר: "לא ציפיתי לתגובה הזאת, אבל לא נורא" (בתרגום חופשי), ויצא מזה יפה.
בנאום שנשא טראמפ שנה לאחר-מכן, כבר היה מתון הרבה יותר, ללא שמץ של "טראמפיזם". אני סבורה כי מהיום, כל נאום שנשיא אמריקני יישא באו"ם, יהיה תגובת נגד לנאום הזה: או התרברבות ללא מעצורים כדי להתגבר על המקור, או שתהיה מעין "התרברבות צנועה", כדי "לא לגמור כמו ההוא". בכל מקרה, הנאומים באו"ם לא ייראו עוד אותו הדבר.

יוני 2015, טראמפ מכריז על נשיאותו

נאום הכרזתו של טראמפ על ריצה לנשיאות ייזכר בעיקר בגלל דבריו בגנות אזרחי מקסיקו: "כאשר מקסיקו שולחת לכאן אנשים, היא לא שולחת את הטובים שלה. הם מביאים סמים, פשע. הם אנסים. חלקם, אני מניח, אנשים טובים".
נורית לאמעי: "המשפט הזה של טראמפ הלך מעל לכל הפוליטיקלי קורקט ששלט אז באמריקה ללא עוררין, היישר לרגשות הפחד והגזענות שיש לאמריקנים רבים. טראמפ עידן מאז את מסריו, אבל רק כדי לנסות לאחוז במקל בשני קצותיו: לגזענים אומר את מה שהם רוצים לשמוע, ולליברלים מסרים אחרים.
הפאנץ' בנאום הזה, הוא שטראמפ הוכיח שאפשר לעמוד קבל עם ועולם, ולספר סיפורי בדיות גזעניים, ועדיין להפוך למנהיג העולם החופשי. לכן, אם טראמפ יכול לומר כאלה דברים ולצאת נקי, בעצם איש לא מחויב עוד לאמת בנאומים שלו".

נורית לאמעי
[צילום: יח"צ]

מרס 2019, הוועידה השמרנית לפעילות פוליטית בארה"ב (CPAC)

נורית לאמעי: "הציטוט הכי טוב מדבריו של טראמפ באותו נאום, היא לא מה שהוא אמר, אלא מה שהוא עשה. טראמפ יודע מי הקהל שלו באותו רגע: השמרנים הכי הארד קור שיש. הוא פשוט עלה לבמה, וחיבק דגל ארה"ב חיבוק גדול. זה היה ממש ביזארי, אבל הקהל שלו לא יכל שלא לאהוב".

נאומי הפריימריז של טראמפ במישיגן במרוץ לנשיאות 2016

במרוץ לנשיאות, טראמפ התייצב בפלינט מישיגן, עיר עם אוכלוסייה שחורה ברובה, וענייה ברובה (מקום ראשון בדירוג הפשע והאלימות בארה"ב). העיר סבלה באותה תקופה מטרגדיה גדולה: מושל מדינת מישיגן אז, ריק סניידר, חיבר את העיר לצינור מים חלופי, שהתברר שהרעיל את מי התושבים בעופרת. תושבי העיר חשו שקופים וחסרי ערך יותר מכל.
נורית לאמעי: "טראמפ התייצב בפלינט, כמו בדטרויט, גם היא במישיגן, ולא הציע תקווה. להפך: הציע ייאוש, ודיבר רבות על הפוליטיקה המושחתת. המטרה של טראמפ הייתה לדכא את ההצבעה במישיגן ולהוריד את אחוז השחורים שיבואו להצביע. אגב, אם זה מה שטראמפ ניסה, זה הצליח: טראמפ זכה בצירים של מדינת מישיגן".

נאום טראמפ בנושא אנרגיה, אוגוסט 2019

נורית לאמעי: "הנאום הזה של טראמפ פשוט זיקק את האופן שבו טראמפ נואם, ואני מאמינה שאנשים רבים ינסו לחקות אותו בסגנונו חסר המעצורים, חסר המחשבה המקדימה, אסוציאטיבי לחלוטין. טראמפ ניפק שם כמות מדהימה של ציטוטים. למשל: "אני אוהב מנופים. אני אוהב משאיות מכל הסוגים. אפילו כשהייתי ילד קטן בן ארבע, אימא שלי הייתה אומרת לי: אתה אוהב משאיות" (אני אוהבת שוקולד, ועוגות גבינה).
או למשל: "אל תדאגו לגבי גשם. מטריות עובדות ממש טוב. במיוחד אם הן יוצרו באמריקה" (מה ניסית לקדם כאן בדיוק?). ציטוט אחר שאהבתי הוא: "לא כמו הטחנות רוח האלה, שהורסות את הרכוש של כולם... הורגות ציפורים..." (טראמפ נלחם בטחנות רוח). ציטוט נוסף: "אני בנאי טוב. אני בונה טוב. אני אוהב לבנות" (לגמרי בוב הבנאי).
נורית לאמעי: "הסגנון החופשי של טראמפ בנאומו, כל-כך לא מחושב בדבריו, הוא המהות של טראמפ כדמות, והסיבה שהגיע לפופולריות כזאת.
ובכלל לסיכום הדברים, טראמפ כאישיות שינה את האופן שבו פוליטיקאים ינאמו בעתיד, וינהלו קמפיינים בעתיד. בטו או'רורק למשל, היה חבר קונגרס מטעם הדמוקרטים וכן רץ בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות. הוא פרש בסופו של דבר, אבל סגנונו החופשי וחסר המעצורים היה ללא ספק איזשהו הומאז' לסגנון האסוציאטיבי והלא מתוכנן של טראמפ. פוליטיקאים בכל העולם משתמשים היום ברטוריקה דומה לזו של טראמפ. באוקראינה בחרו אפילו סטנדאפיסט יהודי לנשיא. כיצד יראה העולם בעתיד? מי יודע. לא צריך לתכנן כל דבר.

תאריך:  16/01/2020   |   עודכן:  16/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כתיבת המומחים
אם נציץ מהחלון בימים אלו, כנראה שלא נחשוב לצאת לחופשה כל-כך מהר, אבל כדאי לדעת שזה בדיוק הזמן המושלם להתחיל לתכנן חופשה למזג-אוויר נפלא    רשמו לעצמכם את הפרטים החשובים שיכינו אתכם לחופשה אביבית או לחופשת פסח חגיגית ומשתלמת
כתיבת המומחים
כתיבת המומחים
רויטל מור
העולם המודרני רצוף באתגרים ולחצים, לכן אין פלא שרבים נאלצים להתמודד עם החרדה, שהפכה למחלה שמתפשטת בקצב גבוה במאה ה-21    עם זאת, באפשרותנו להתמודד איתה בדרכים מקוריות, רבות ואפילו נעימות    איך? טיפים מרגיעים לפניכם
כתיבת המומחים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il