X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חמשת השופטים הבכירים בעליון פסקו פה אחד

בג"ץ: פונדקאות גם לחד-מיניים

חיות: יש לאפשר לזוגות בני אותו המין להביא ילדים לעולם בעזרת פונדקאית, בתנאי שתהיה זיקה גנטית של אחד מהם לילד קובעת: המניעה הנוכחית מהווה פגיעה בלתי חוקתית בשוויון ובזכות להורות
▪  ▪  ▪
שנה לתקן את החוק [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

יש לאפשר לזוגות בני אותו המין להשתמש בשירותי פונדקאות להבאת ילדים לעולם - קובע פה אחד (יום ה', 27.2.20) בית המשפט העליון. פסק הדין ניתן בהרכב של חמשת השופטים הבכירים ביותר: הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופטים ניל הנדל, עוזי פוגלמן ויצחק עמית.
בג"ץ הקציב למדינה שנה כדי לתקן את החוק בנושא זה, וקבע שאם הדבר לא ייעשה בידי המחוקק - הוא עצמו יעשה זאת. את חוות הדעת המובילה כתבה חיות. זהו פסק דין משלים לזה שניתן בשנת 2017, ואשר קבע, כי הדרישה לזיקה גנטית בין אחד ההורים לבין הילד היא חוקתית ואינה מפלה. בג"ץ הותיר אז להמשך הדיון את השאלה האם מניעת פונדקאות מבני אותו מין היא חוקתית, וכאמור כעת נקבע שהתשובה שלילית.
בג"ץ קובע, כי הוראות הסדר הפונדקאות הקבוע בחוק הסכמים לנשיאת עוברים ובהוראות חוק תרומת ביציות, המונעות מגברים יחידים ומבני זוג מאותו מין את האפשרות לעשות שימוש בהסדר פונדקאות, פוגעות פגיעה בלתי מידתית בזכות לשוויון (אל מול זוגוצ הטרוסקסואלים) ובזכות להורות של קבוצות אלו, ואינן חוקתיות.
חיות דוחה את עמדת המדינה, לפיה יש להביא בחשבון את ההבדל הפיזיולוגי בין נשים המסוגלות ללדת לבין גברים שאינם מסוגלים. להפך, היא אומרת: מדובר באפליה דווקא של גברים הומוסקסואלים, שפונדקאות היא הדרך היחידה עבורם להפוך להורים ביולוגיים. עוד נדחתה עמדת המדינה, לפיה הרחבת מעגל הזכאים לפונדקאות תיצור מחסור בפונדקאיות, שכן לא הוצגו נתונים שיוכיחו זאת.
לדברי חיות, צמצום זכות הגישה להסדר הפונדקאות, באופן המדיר ממנו אוכלוסיות של גברים יחידים וזוגות בני אותו מין אף שיש ביכולתם לקיים זיקה גנטית ליילוד (דהיינו: זרע של גברים או ביציות של נשים), פוגע בזכויות החוקתיות לשוויון ולהורות. "החרגתה הגורפת של קבוצת הגברים ההומוסקסואלים מתחולתו של הסדר הפונדקאות נחזית כהפליה 'חשודה', המייחסת מעמד נחות לקבוצה זו, ובכך גלומה פגיעה נוספת, קשה ומשפילה בכבוד האדם על בסיס מגדר או נטייה מינית", אומר בג"ץ.
לדברי חיות, ניתן למצוא דרכים אחרות אשר יגשימו את תכליות החוק, ובמרכזן הגנה על כבודן ושלומן של הנשים הפונדקאיות, באופן שלא יוביל להפלייתם של גברים יחידים וזוגות בני אותו מין. "מנגנוני הבקרה הקיימים בחוק במתכונתו הנוכחית הינם הדוקים ואפקטיביים וניתן להמשיך ולקיימם באותה מידה גם אם יתאפשר לגברים יחידים ולבני זוג מאותו המין להתקשר בהסכמים לנשיאת עוברים", היא אומרת.
חיות מוסיפה, כי פגיעתו של החוק בזכות להורות ובזכות לשוויון היא משמעותית ונזקה רב, ולעומת זאת התועלת השולית הנובעת מהפעלת ההסדר במתכונתו הנוכחית מסתכמת בהקטנת הביקוש להסדרים כאלו, וניתן להשיג אותה בדרכים נוספות. למשל: ניתן לקבוע מחיר מירבי לשירותי פונדקאות, כך שאם הביקוש יגבר - הם לא יהיו מחוץ להישג ידו של הציבור. כמו-כן, ניתן יהיה לקבוע שפונדקאות תתאפשר רק לזוגות בעלי ילד אחד לכל היותר.
פוגלמן מוסיף: "קבוצת השוויון הרלוונטית היא כל מי שסובל ממגבלת פריון אשר על-פי סוגה וטיבה ניתנת לפתרון רק על-ידי פניה להליך פונדקאות ולא בדרך אחרת. בהיבט זה שורר לדידי שוויון מלא בין אישה הסובלת מבעיה רפואית שבגינה אינה יכולה להתעבר ולשאת את ילדה ברחמה, לבין גבר". לדבריו, "אין לך צמתים רבים בחייו של אדם, המבטאים את חרותו ומכוננים את זהותו, כמו הבחירה להפוך להורה" - ומכאן שמניעת אפשרות זו היא פגיעה בליבו של חוק כבוד האדם וחרותו.
הנדל סבור, כי הזכות להורות אינה יוצרת כשלעצמה את הזכות להורות דווקא באמצעות פונדקאות. אולם כאשר המחוקק מתיר פונדקאות ככלל - הרי שאין הוא יכול למנוע אותה מקבוצות מוגדרות, משום שמניעה כזו היא פגיעה בזכות לשוויון. "מתן האפשרות להפוך להורים באמצעות הסכמי פונדקאות לקבוצה מסוימת, לצד שלילת אפשרות זו מקבוצה אחרת, אך בשל מין ונטייה מינית, פוגע בגרעין הקשה של כבוד האדם וחירותו. זוהי תוצאה מפלה, שאף יש בה ממד של השפלה, ואין להשלים עימה".
העתירה הוגשה בידי איתי ארד-פנקס ובן-זוגו יואב ארד-פנקס, אשר יוצגו בידי עוה"ד יואב קלעי ואוהד רוזן. את המדינה ייצג עו"ד נחי בן-אור, ואת הכנסת - עו"ד אביטל סומפולינסקי.

תאריך:  27/02/2020   |   עודכן:  27/02/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ: פונדקאות גם לחד-מיניים
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
שופטים מעוותי תרבות, קובעים מצ
בן נאמן  |  27/02/20 20:19
2
בית המשפט העליון - כנופיה פשע?
בן נאמן  |  27/02/20 20:31
3
בשבוע
שעבר  |  27/02/20 23:49
4
עיוורון משפטי.נמאס הבג"ץ נמאס.
אביב127  |  1/03/20 17:04
5
עיוורון משפטי.נמאס הבג"ץ נמאס.
אביב127  |  1/03/20 17:04
6
עיוורון משפטי.נמאס הבג"ץ נמאס.
אביב127  |  1/03/20 17:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי ציפורי
דן עפרוני, הפרקליט הצבאי הראשי לשעבר (שמונה אחר מנדלבליט) קבע בחוות דעת בת 68 עמודים: התנהלותו של גבי אשכנזי בפרשת הרפז - פלילית; חשד למרמה והפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט    "הממצאים מעלים יותר מחשד מעשי, כי אשכנזי לא היה אדיש לקשר (בין הרפז לוינר), אלא 'תיחזקו' בהיותו האיש מאחורי הקלעים"
איציק וולף
חברת התעופה הודיעה על השעיית הטיסות לכל היעדים באיטליה - גם באמצעות חברת סאן דור - עד אמצע מרס    החל מהשבוע הבא לא תהיינה טיסות אל-על לתאילנד וממנה    הוארכה השעיית קווי הטיסה לבייג'ינג ולהונג קונג    ההשקה המתוכננת של קו הטיסה מישראל לטוקיו נדחתה למועד לא ידוע    הנזק הצפוי לאל-על ברבעון הראשון עומד על בין 25 ל-45 מיליון דולר
איציק וולף
חברה מתכננת להקים במתחם בניינים חדשים אשר יכללו כ-175 יחידות דיור, שטחים ציבוריים ומבני ציבור לרווחת התושבים    בעלי הזכויות במתחם יהיו זכאים ל-56 דירות חדשות בפרויקט    יתר הדירות ישווקו על-ידי החברה
איתמר לוין
אבריאל בר-יוסף, שהיה המשנה לראש המטה לביטחון לאומי, ושי ברוש, שהיה ראש מספן מודיעין בחיל-הים, חשודים בקבלת שוחד ממיקי גנור תמורת קידום רכש מקונצרן טיסנקרופ
מירב ארד
ההתחייבויות של משקי הבית עמדו על 655 מיליארד ש"ח, ממוצע של 253 אלף ש"ח למשק בית    חוב המגזר הממשלתי הסתכם בשנת 2018 ב-858 מיליארד ש"ח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il