X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מושגים
על-פי פקודת הנזיקין, אדם חייב לפצות את זולתו על הנזק שנגרם לו, אלא אם כן אותו אדם הסתכן מרצון מהי הסתכנות מרצון?
▪  ▪  ▪
האם זוהי הסתכנות מרצון? [יח"צ]
משטרי אחריות בנזיקין
ענבל בר-און
א' הזיק ל-ב' * ב' מבקש לתבוע את א' * האם על ב' להוכיח כי א' התרשל? התכוון להזיק? או שמא די בכך ש-א' הזיק, אף שלא התרשל ולא התכוון? הכל תלוי במשטר האחריות המשפטי: אחריות באשם, אחריות מוחלטת או אחריות חמורה * הכל על משטרי אחריות בנזיקין
לרשימה המלאה

קשר סיבתי במשפט
ענבל בר-און
בכדי להשית על מזיק פיצוי נזיקי על הניזק להוכיח קשר סיבתי בין העוולה לבין הנזק * בכדי להרשיע אדם בעבירת תוצאה יש להוכיח קשר סיבתי בין ביצוע העבירה לבין התוצאה האסורה * מהו אותו 'קשר סיבתי'?
לרשימה המלאה

רשלנות במשפט
ענבל בר-און
רשלנות הינה סטייה מסטנרט התנהגות סביר * בית המשפט יקבע את סטנדרט ההתנהגות הסביר * ניתן לתבוע ברשלנות רופאים, עורכי דין, רשויות שלטון ובמקרים נדירים אף שופטים
לרשימה המלאה

הלכת ועקנין
ענבל בר-און
נער בן 15 אשר נותר משותק בארבעת גפיו עקב קפיצת "נר" למים הרדודים בבריכה, הפך ברבות הימים להלכה מכוננת בדיני הנזיקין * כל מה שרציתם לדעת על רשלנות, היפר חובה חקוקה, קשר סיבתי משפטי ושיקולי מדיניות שיפוטית
לרשימה המלאה

ביהמ"ש: ריצה מצער לכביש לא תיחשב כהתאבדות
ענבל בר-און
דקה לאחר שנודע למנוחה נסרין על מותו הפתאומי של בנה הפעוט, היא אצה לכביש בזעקות שבר של כאב וצער, ונשכבה על האספלט * שופט בית משפט השלום קבע כי מותה אינו מעשה התאבדות ועל כן היא תפוצה מכוח חוק הפלת"ד
לרשימה המלאה

'הסתכנות מרצון' היא סייג לחבות מעוול בנזיקין וזאת מכוח פרק ב' לפקודת הנזיקין [נוסח חדש] אשר עוסק ב"זכויות וחבויות בנזיקין", ואשר דן בין היתר באיסור המחאה בנזיקין, ב'מעשה של מה בכך', בפטור מחבות בנזיקין לעובדי מדינה או כאשר המעשה היה לפי חיקוק, וכולי. סעיף 5 לפקודה דן ב'הסתכנות מרצון' וקובע כהאיי לישנא:
  • 5. (א) בתובענה שהוגשה על עוולה תהא הגנה שהתובע ידע והעריך, או יש להניח שידע והעריך, את מצב הדברים שגרמו לנזק וכי חשף עצמו או רכושו למצב זה מרצונו.
    (ב) הוראות סעיף זה לא יחולו על תובענה שהוגשה על עוולה הנובעת מאי-מילוי חובה שהייתה מוטלת על הנתבע מכוח חיקוק.
    (ג) ילד למטה מגיל שתים עשרה לא ייחשב כמסוגל לדעת או להעריך את מצב הדברים שגרמו לנזק או כמסוגל מרצונו לחשוף עצמו או רכושו למצב זה.
המונח 'הסתכנות מרצון' פורש בפסיקה. כך לדוגמה בהלכת ועקנין נפסק כי מה שיש להראות הוא ההסכמה "לשאת בעצמם בנזק שעלול להיגרם להם במכשיר ולפטור את המערער מאחריותו הרגילה לפי החוק". באותה פרשה נפסק כי התובע, שהיה אז בן 15, וקפץ קפיצת 'נר' למים רדודים, לא הסכין עם הסיכון ועם תוצאותיו:
  • "גם מבחינה אובייקטיבית אין לאמר כי אדם סביר, במקומו של הניזוק, היה מקבל על עצמו את הסיכון של פגיעה ללא פיצוי. אילו בא משהו מן הצד בעת שהמערער קפץ לבריכה, והיה אומר לי כי הוא מקבל על עצמו את מלוא האחריות בבצעו קפיצות נר במים רדודים, שתוצאותיה עשויה להיות- אם זוית הכניסה למים תהא גדולה מארבעים וחמש מעלות- פגיעה חמורה בגופו, כי אז תשובתו בוודאי הייתה: "לא כי".
בעניין ע"א 804/80 sidaar tanker corporatio נ' חברת קו צינור אילת אשקלון בע"מ, פ"ד לט(1) 393 (1985) מסביר ברק את ההבדל בין 'אשם תורם' לבין 'הסתכנות מרצון': "'אשם תורם' אינו שולל את האחריות אלא אך מפחית את סכום הפיצויים. לעומת זאת, במקום שמוכרת 'הסתכנות מרצון' קיימת הגנה מפני האחריות בנזיקין עצמה".
לשיטת ברק באותה פרשה, הסייג של 'הסתכנות מרצון' יכול לחול, לעיתים, לא רק במשטר אחריות מסוג רשלנות, אלא גם במשטר אחריות מסוג אחריות חמורה.
ברע"א 9488/02 חן שחר נ' עטיה גד (ניתן: 23.03.2005) נפסק כי:
  • כבר נקבע כי "הגנה 'בהסתכנות מרצון' תוכל להצליח אך לעיתים נדירות ביותר. רק בנסיבות מיוחדות במינן ויוצאות-דופן יוותר אדם סביר מרצונו על זכותו לתבוע פיצויים בשל עוולה שתיעשה לו" (ע"א 897/75 ווסטצ'סטר מיור אינשורנס נ' קורן, פ"ד לא(1), 660, 665). ובאשר לעניינם של הצדדים שבפנינו, כל שנקבע על-ידי בית משפט השלום הוא ששני הצדדים החליטו להסתיר את עובדת הסעתו של הטרקטור כשמנועו פועל, כדי לזכות בפיצוי מהמבטח של המשיב. ואף אם אסיק מתוך אמירה זו כי המשיב נעתר לבקשת המערערים להסיע את הטרקטור כשמנועו פועל, לא די בכך כדי לקבוע כי הם בחרו להסתכן מרצון. כדי להסיק נגדם מסקנה כה מרחיקת לכת, מצווה היה המשיב להוכיח שהוא גם הבהיר לבעלי דינו, כי אם הטרקטור יינזק עקב הדרך בה ביקשו להובילו, הם לא יזכו בפיצוי כלשהו בגין הנזק, ובלשונו של כב' השופט ח' כהן בע"א 897/75 הנ"ל:
    "לעניין ההסתכנות מרצון לא די בכך שאני חושף עצמי לסכנת נזק; צריך אני לחשוף עצמי לסכנת הפסד, שעל הנזק שאסבול לא אזכה לפיצוי."

תאריך:  25/10/2010   |   עודכן:  26/10/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 רשלנות
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסתכנות מרצון
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
nzauJuLskFUfhQj
Janae  |  21/06/11 18:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל בר-און
בעבר, המשפט הכיר בנזק פיזי שנגרם לאדם עקב רשלנותו של אחר, אך לא בנזק נפשי    אט-אט החל המשפט להכיר בנזק נפשי שנגרם עקב עוולה    בהלכת אלסוחה הלך המשפט צעד נוסף והכיר בנזק נפשי של נפגעים משניים    איה הגבול, ומי יעצור את אפקט הדומינו?
ענבל בר-און
יעוץ גנטי רשלני, התרשלות בביצוע הלידה, אי קיום בדיקות חיוניות במהלך ההריון - כל אילו יכולים להוביל להולדת ילד בעל מום    הכל על 'הולדה בעוולה'
ענבל בר-און
האם קטין, אשר נולד, עקב יעוץ גנטי רשלני, במום, כאשר האופציה הייתה שלא להוולד כלל, יכול לתבוע את הרופאים שהתרשלו ביעוץ גנטי להוריו? האם הוריו יכולים לתבוע את הרופאים? האם הוא יכול לתבוע את הוריו שהביאוהו לעולם? דילמות מוסריות אלו עלו בפסיקה הישראלית לראשונה, בעניין זייצוב נ' כץ
אורנית אבני-גורטלר
נפגעתם בתאונת דרכים? יש לכם כאבים? ייתכן שאתם סובלים מ"צליפת שוט"    להיבדק כבר הלכתם?
ענבל בר-און
יש ובמהלך חיי הנישואין, האישה 'עובדת בבית' והבעל מפתח ומטפח קריירה    האם זה צודק כי עם תום חיי הנישואין תוותר האישה חסרת כל? הלכת השיתוף נועדה ליתן מענה לסיטואציה בלתי הוגנת זו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il