X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה הם מזונות שיקומיים? מתי יפסוק בית המשפט מזונות אלה? האם הפסיקה תחול על זוג צעיר כמו על זוג מבוגר? והאם מדובר בפסיקה ראויה? וכיצד קשור המשפט "אדם, לאדם, אדם" לסוגייה?
▪  ▪  ▪
מזונות שיקומיים, לא לכל אחת [פלאש 90]

מזונות שיקומיים, כשמם כן הם. מדובר בדמי מזונות, הנפסקים למשך זמן מוגבל, על-מנת שהצד החלש בקשר זוגי, של ידועים בציבור, או של מי שנישא בנישואין אזרחיים, יוכל לשקם את חייו ולא יצא מן הקשר, בלי יכולת להתקיים. במאמר פרי עטי: "מזונות אישה - "אל תשליכני לעת זקנה", המלצתי להחיל את המזונות השיקומיים, גם על מי שיוצאים מקשר הנישואין.
בתמ"ש 57870/05, אשר פורסם באתר המשפטי נבו, דחה כבוד השופט נתן נחמני מבית המשפט לענייני משפחה ברמת גן ביום 06/06/10, את תביעתה של אישה למזונות שיקומיים.
בפסק דינו המפורסם והמנחה בעניין זה, רע"א 8256/99 פרשת פלונית קבע כבוד השופט ונשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, בעניין מזונות אזרחיים: כדלקמן "ככל שמדובר בבנ"ז שנישאו בנישואין אזרחיים למרות כשירותם להינשא כדמו"י (בדומה לעובדות בעניינינו).
לאחר סקירה נרחבת של הפסיקה בערכאות השונות בעניין, והבאת דברי מלומדים נקבע: "אין דבר בדיני הסטטוס העוסקים בתוקף הנישואין, ואין דבר בתקנת הציבור הישראלית החלה בתחום דיני החוזים, המונעים החלתם של דיני החוזים על היחסים בין בני זוג, אזרחי המדינה ותושביה, שנישאו מחוץ לישראל בנישואין אזרחיים, בכלל, ועל חובת המזונות, בפרט". (פסקה 20 לפסק דינו)
לעניין עצם החיוב במזונות הנובע מדיני החוזים נקבע: - "... המשך קווי המחשבה של הצדדים, כמו גם ההגינות והיושר בין הצדדים מחייבים כי במקום שהאחד נזקק לתמיכתו של האחר - אם במזונות ואם באמצעים אחרים - הוא זכאי לקבל תמיכה זו. בני הזוג אינם עוברי אורח שתאונת דרכים הפגישה ביניהם. בני הזוג ביקשו לחיות חיים משותפים. דרישות היושר, שיקולי ההגינות ותחושת הצדק של החברה בישראל מובילים למסקנה כי תחול חוב לתשלום מזונות... חובת המזונות מוטלת על כל אחד מבני הזוג כלפי בן הזוג האחר".
בפסק הדין הנזכר לעיל, קבע כבוד השופט נחמני, כי בנסיבות המקרה, בהן מדובר בזוג צעיר יחסית, אשר חיו יחדיו כשלוש שנים, אין לפסוק מזונות שיקומיים לטובת האישה. ההנמקה לכך היתה, כי מדובר בבני זוג, אשר הייתה ביניהם הפרדה כלכלית וכל אחד פרנס את עצמו.
לדברי כבוד השופט נחמני, מזונות שיקומיים יפסקו בסיטואציה, בה מדובר בזוג מבוגר יחסית, כאשר אחד הצדדים פרנס את משנהו במהלך החיים המשותפים ואחד מבני הזוג עלול להיוותר ללא כל יכולת להשתקם ויצא מהקשר במצב כלכלי קשה. לא כך היה המקרה בתיק זה.
לדעתי, מדובר בפסק דין ראוי וצודק. לא בכל סיטואציה בה ידועים בציבור נפרדים, יש לפסוק מזונות שיקומיים. מן הראוי לפסוק מזונות שיקומיים, כאשר מדובר בקשר ארוך, בו אחד מבני הזוג, עלול לצאת מהקשר כשהוא מחוסר כל יכולת לכלכל את עצמו. לעניין זה, בודאי יפים דבריו של כבוד השופט ברק דלעיל, על פיהם: "אדם לאדם, אדם".

תאריך:  11/01/2011   |   עודכן:  11/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אהרן ברק  נתן נחמני
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מזונות שיקומיים לידועה בציבור
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ומה עם מזונות שיקומיים לגברים?
ירון זכאי  |  11/01/11 11:49
2
לגבר לא מגיע שיקום אזרח סוג ב ל"ת
תשאל את בייניש #  |  11/01/11 20:55
3
אישה בת 65 כמה זמן "תשתקם"? ל"ת
5 שנים ושתמות?  |  16/01/11 15:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק מאיר
מפוחים רבי-עוצמה מפיחים רוחות רעות בלי לאות, ומזהמים ומטלטלים את המדינה הקטנטונת שלנו    מפוחי טירוף, קטנים לפולמוס, גדולים למחלוקת, אדירים לשטנה    יצחק מאיר מהרהר בתרחישים האחרונים במדינה וגם בסרטוני ההסתה לרצח
דניאל גיגי
ועדת ששינסקי קבעה שהגז בישראל שייך לאזרחים, אך בעלי ההון מנסים למסמס את החלטות הוועדה    קדימה, המפלגה הגדולה ביותר, לא מציגה עמדה ברורה בנושא וח"כים מטעמה יוצאים נגד האינטרס הציבורי    הנהגת קדימה חייבת להציג עמדה ברורה יותר, והח"כים שהפסיקו לשרת את הציבור חייבים לשלם מחיר על התנהלותם הקלוקלת
ראובן לייב
קוסטה-ריקה, שבמרכז-אמריקה, היא יעד-תיירות מן המעלה הראשונה. יש בה אקלים נוח, שמורות-טבע מרהיבות-עין, יערות-גשם אטרקטיביים, חיות-בר אקזוטיות וגם פעילויות-נופש לרוב    אפילו נקודה יהודית יש בה: 3,000 יהודים מתגוררים בצל יופייה
ערן אינדיג
ההומאופתיה מנסה לנתב את כוחות האורגניזם למלחמה כנגד הפתולוגיה על-ידי עיקרון הדומים, שאת המקבילה הפיסיקלית שלו ניתן למצוא בחוק השלישי של ניוטון    חוק זה קובע כי גוף המפעיל כוח כלשהו על גוף אחד, יגרום לגוף השני להפעיל על הגוף הראשון כוח שווה בגודלו אך מנוגד בכיוונו
שמעון שטיין
העמודים המרכזיים עליהם נשען יחסה של ארצות הברית לישראל הם שלושה    הראשון הוא המימד האידיאליסטי במדיניות החוץ שלה, העמוד השני הוא מעמדה של הקהילה היהודית בארצות הברית והיותה גשר בין ישראל לעם האמריקני, והשלישי - זיהוי אינטרסים משותפים בתחומי החוץ והביטחון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il