X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  ספרים
עופר אריאן חושף פוליטיקה סביבתית הבנויה על אקראיות, קבוצות אינטרס וחוסר עקביות, וכי ישראל עדיין מזניחה את הנושא הסביבתי ספר חדש ומעניין
▪  ▪  ▪

ספר חובה: "פוליטיקה סביבתית בישראל" על-פי עופר אריאן. ספר זה משרטט מיפוי ראשוני על אודות הפוליטיקה הסביבתית בישראל. מהספר עולה כי אין דוקטרינה ברורה בנושאי איכות הסביבה. למקבלי ההחלטות בחברה הישראלית "סיבות מיוחדות" לא לטפל בנושאים סביבתיים. הפוליטיקה של "החברה במצור", הצרכים הביטחוניים הדוחקים אילוצי תקציב קשים.
בישראל העדיפו להציג את חדלות העשייה כעניין בלתי נמנע. עדיין קיימת המגמה של "חשוב אך לא בתחום אחריותי". העלויות הגבוהות מול המצוקה הכלכלית הן רק חלק מהסיבות לפוליטיקה הסביבתית בישראל. דוגמה מצוינת היא הזרמת מי השופכין לים במקום הקמת מכונים לטיהור מי שופכין. הרשויות המקומיות ברובן העדיפו החלופה הזולה בטווח הזמן הקצר - הזרמת מי השופכין לים אשר עלותה לעירייה שולית.
"ברשויות המקומיות נוצר מצב אבסורדי של הקצאת יתר של תקציבים וגביית יתר של מסים המיועדים לנושאי איכות הסביבה", ברם "גורם אחר מקבל את התקציב בעוד הטיפול מוטל על גורם אחר" (אריאן, עמ' 27).
עיסוקו של הספר בניסיון להבין את דפוסי ההקצאה הפוליטיים-כלכליים השרירים בתחומים אלה במדינת ישראל. בספר ההתייחסות היא לשלושה מקרי חקר: הטיפול בפסולת המוצקה, החלופה הגרעינית לייצור חשמל ולהתפלת מי ים. והפרויקט השלישי - פרויקט השיקום של נחל לכיש.
מקבלי ההחלטות לא התייחסו באופן הולם למדענים ולמומחים, המדיניות קודמה או הוקפאה בהתאם לנכונות האמריקנית, למשל: בנושא הכורים הגרעיניים לייצור חשמל.
גם בנושא שיקום נחל לכיש הדבר היה כרוך בקשר עם איגוד הערים המקומי. בישראל של שנות החמישים, כמו בישראל של סוף שנות התשעים, "ביקשו מקבלי ההחלטות לדחות למועדים אחרים, הכרעות המחייבות שינוי בהקצאת משאבים". אין קשר ברור בין הגורמים, לא התגבשה הסכמה כללית בנושאי איכות הסביבה.
מהספר עולה כי קיימת יכולת נרחבת של קבוצות אינטרס פנים או חוץ שלטוניות להשפיע על דפוסי הטיפול השלטוניים בשאלות שונות. בישראל, כמו במקומות אחרים בעולם, רוב הפעילות הרשתית מתקיימת על בסיס השתתפות התנדבותית, אין מדובר במערכות ממוסדות. לפעילות הרשתית נודעת השפעה של הגורם השלטוני המעורב בה. ולעיתים הגורם השלטוני מתייחס לעניין מתוך תפישה של חוסר ברירה.
לא פעם עולה מן הספר כי התייחסות מקבלי ההחלטות נובעת מענייני תדמית כמו המקרה של חירייה, וכי חסר תיאום בין הרשויות השונות. בנוסף להיעדר אנשי מקצוע דומיננטיים בנושאי הסביבה.
מקורות: אריאן עופר; 2011; פוליטיקה סביבתית בישראל; ת"א; הוצאת האגודה הישראלית למדע המדינה; מחבר הספר - מרצה בכיר במכללה האקדמית עמק יזרעאל.

תאריך:  09/06/2011   |   עודכן:  09/06/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פוליטיקה סביבתית או סביבה פוליטית?
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
חן חן לכותב
נפתלי ש  |  9/06/11 22:57
2
תגובה
בובי קט  |  10/06/11 11:27
3
עופר - אוהבים אותך!
שין שין  |  10/06/11 13:25
4
ספר מצוין למי שמתענין מעבר לד
תלמידה  |  11/06/11 12:48
5
ספר רציני וסופר רציני
א.ב.א  |  12/06/11 10:29
6
חשוב מאוד
כהןכהן  |  12/06/11 12:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלישע פורת
ספר חדש, מרתק, מלא עניין, מעלה נשכחות ומציג תובנות חדשות. עמוס כרמל אינו מסתפק בהבאת תולדות חייו של האלוף אסף שמחוני, אלא מרחיב ומעמיק את הרקע לפועלו, מציין את הדמויות החשובות בחייו ומעביר כבפנורמה צבעונית את קורות היישוב והארץ. הקורא יוצא מועשר מבלי משים, תוך שהוא לומד על הדמויות המרכזיות של הזמן
עפר דרורי
הספר בוחן, כבחקירה משטרתית, מסלולים אפשריים לרצח, את הנסיבות, הרוצחים ועוד, כדי להבין מה היו המניעים לרצח ומי היו הרוצחים    עוד מתייחס המחבר לעבודה שממשלת ישראל לא עשתה כל השנים לאתר את הרוצחים ולהעניש אותם, וזאת בניגוד למקרים אחרים בהם הופעל טרור כנגד שליחי המדינה בחו"ל    הספר מרתק, אבל התיאוריה שהוא מעלה שונה בתכלית ממה שניתן היה להבין בסרט שעשתה המשפחה
גד גזית
כמי, שאבותי היגרו הנה בתחילת המאה העשרים מאותם האזורים ומאותם החיים והעיסוקים,( אבי ז"ל בילדותו, עבד בטחנת קמח איכרית כזאת, שהייתה בבעלות אבותיו), אני נותרתי תוהה, מהם בדיוק אותם "המים האדירים"?... שלהם כיוון אהרון אפלפלד בספרו
עפר דרורי
הספר מביא בצורה מיוחדת את סיפורם של היהודים הכפריים בפולין, את האנטישמיות בקרב שכניהם עוד בטרם השואה, ומאפשר לנו הקוראים לחוות ולו במשהו את האווירה באותם ימים
אדלינה קליין
לאחיזתו של גיורי בעט, יש מעמד של יוצר מבטיח. ביכולותיו לתפוס ולהעלות אל הכתב את הרגעים הכי אינטימיים של החיים בפשטות ובבהירות ההבעה, מבלי להשמיט אף פרט. לא הופתעתי, אם כן, ששם ספרו הנוכחי נקרא: "משורר מן היישוב". נוכחותו מאחורי הכותרת מוצקת ואיתנה. הוא הוכיח עצמו ברכשו אמון מלא של הקוראים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il