X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
עמוס עוז חוזר בספרו החדש "בין חברים" לז'אנר הסיפור הקצר מראשית דרכו הספרותית. יש לו יכולת מופלאה לדייק בסיפור, בידעו דבר או שניים על נפש האדם המורכבת והמיוסרת, אך הפעם עוז ממחזר ולא מאתגר את עצמו
▪  ▪  ▪
עמוס עוז. בעל רטוריקה מופלאה [צילום: פלאש 90]
"בין חברים" / עמוס עוז

שווים - רק בפני המוות
לא אחת היה הקיבוץ מקום מפלט לתימהונים, כמו אותו טיפוס שרצה ללמד בקיבוץ אספרנטו, שפה אחת בינלאומית, שבה ידברו כל בני האדם. שלא תהיינה מדינות, שלא יהיו אויבים, הכל יהיה שייך לכולם, ולא תהיה כל חשיבות לחומר, לכסף. כמעט באותה נשימה מביא עוז את המטאפורה על התרנגולות. שלמרות שכמעט אי-אפשר להבדיל ביניהן, הרי אף אחת לא דומה לשנייה. כך גם בני האדם, כולם שווים רק בפני המוות

בספרו האחרון "בין חברים" חוזר עמוס עוז אל ז'אנר הסיפור הקצר, שבו חלה ראשית דרכו הספרותית, שנות החמישים המאוחרות, בקובץ סיפוריו "בארצות התן". גם פה וגם שם מתרחשים הסיפורים בקיבוץ, אורח חיים והוויה, אנכרוניסטיים, ואולי גם אינם רלוונטיים ו/או מעניינים במיוחד. הקיבוץ הוא תוצר טרום-מדינה, והתנועה הקיבוצית עומדת בניגוד אינטרסים וערכים מול המדינה, היא הפכה מחברה גוררת לחברה נגררת, שהשפעתה מועטת במאבקים החברתיים והמהותיים של המדינה כיום.
"בשנים הראשונות לאחר שעלה הקיבוץ על הקרקע גרו כולם, מרוב עוני באוהלים שסיפקה להם הסוכנות היהודית ורק את חמשת התינוקות שיכנו בצריף היחיד... הוויכוח נבע ממחלוקת עמוקה יותר, האם התינוקות שייכים, עקרונית, להוריהם או לכל קהילת הקיבוץ?" [שם, עמ' 44].
עמוס עוז, האשכנזי הבהיר, בעל העיניים הכחולות, בן יחיד להוריו, האליטיסט יליד ירושלים, קרובו של פרופ' קלאוזנר, חוזר בסיפוריו שוב ושוב אל מקור הפצע המדמם, שהוא ביסודו מקור היצירה ומעמקי הנפש ממנה נובעת הכתיבה. שאילולא התאבדות אמו היפה, הרגישה הרומנטית, אצילת הנפש, קוראת השירה הרוסית, הסנטימנטלית, לא היה הנער הרגיש. עמוס בנה מגיע אל הקיבוץ, מתחנך בו, מתאקלם בו, מתחתן ומקים משפחה.
על אותו קיבוץ עצמו מעמיד עוז המאוחר בספרו, "בין חברים", מראה מיקרוסקופית ענקית, ובלי רחם כותב, מתעד, מביע דיבור סיפורי, שאין בו הרבה מן העלילה, או המיסטיקה, מצבים אנושיים קטועים, בלתי פתורים, שעיקרם עצם תיאור הרגע הסיפורי עצמו. הוא עושה זאת במדויק, תוך כדי תיאורם של גברים, נשים וילדים ללא הצטעצעות יתרה בהרבה כאב, תוך הדגש בכל סיפור על מצבים כאוטים, שאין מוצא של ממש מהם.
הקיבוץ נכשל במבחנו
שם הקיבוץ הוא דמיוני, "יקהת", אך יש בו אסוציאציה לפתגם: "אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהינה". ואכן החלום הקולקטיבי האידיאולוגי של הקיבוץ, צורת ההתיישבות בארץ ישראל של ראשית המאה, לא עמד בשום מבחן לאורך זמן בקיום האישי והאנושי, שהציב לעצמו.
ההפך הוא הנכון, צעירי הקיבוץ לא בנו שם את ביתם. ואם נשארו, הפכו את הקיבוץ ליישוב קהילתי שונה בתכלית. כל התפיסה החינוכית, החל בגיל הרך, הלינה המשותפת, התור ללימודים לאחר השחרור מהצבא, ועבודה במשק של שלוש שנים עד הלימודים נכשלה. ובעיקר רעיון השוויוניות, בין אדם לאדם, בין גבר לאישה, התנפץ לרסיסים. הקיבוץ, גם בימי הזוהר שלו, ידע להצביע על חריגים, ילדי חוץ, פליטים, מסתדרים מאכערים שייצגו את התנועה והקיבוץ וחיו בתנאים משופרים. כמו-כן, האמין באהבה חופשית, בחיי מתירנות, אך יחד עם זה פיתח את הקנאה, התחרות והחומריות.
חלוקת הנטל בעבודה לא הייתה שווה, ועמדה בניגוד לחוקי הנפש, יכולותיו של האדם וטבעו. לא אחת היה הקיבוץ מקום מפלט לתימהונים, כמו אותו טיפוס שרצה ללמד בקיבוץ אספרנטו, שפה אחת בינלאומית, שבה ידברו כל בני האדם. שלא תהיינה מדינות, שלא יהיו אויבים, הכל יהיה שייך לכולם, ולא תהיה כל חשיבות לחומר, לכסף. כמעט באותה נשימה מביא עוז את המטאפורה על התרנגולות. שלמרות שכמעט אי-אפשר להבדיל ביניהן, הרי אף אחת לא דומה לשנייה. כך גם בני האדם, כולם שווים רק בפני המוות.
התמונה הקיבוצית מצטיירת בספרו של עוז, כחלק בלתי נפרד, או נכון יותר לומר, כרקע לטיפוסים החולמים חלומות על אודות האידיאולוגיה בה הם נושמים, אם זה בדריכתם על הדשא הקולקטיבי, המטופח, ומזרקת המים, שלד חדר האוכל המשותף, או בשולחן הקולקטיבי, בו הרכילות, הצחוק והלעג, לאלה שאינם מיישרים קו עם הכלל, פשוט חוגגת. "עכשיו שההנהגה עברה מידי החלוצים המייסדים לידי יואב וחבריו, נגזר על הקיבוץ לגלוש לאט-לאט לעבר ההתברגנות הזעירה. בעוד עשרים-שלושים שנה יהפכו הקיבוצים להיות לא יותר מאשר שכונות גנים מטופחות ויושביהם יהיו לבעלי בתים מדושני עונג" [שם, עמ' 148].
עמוס עוז - אבל לא בשיאו
נכון הוא, שעוז המספר הוא בין הסופרים החשובים שלנו, הוא נערץ ואהוב, חתן פרס ישראל ועוד בעל הרבה מאוד פרסים חשובים אחרים. בראיון עם אילנה דיין, בערוץ 2, ב-11.3.12, אמר שלטעמו קיבל יותר מדי פרסים, ולכן לא משנה לו אם יזכה או לא בפרס היוקרתי מכולם - פרס נובל. קשה לי להאמין לאמירה הזאת של עוז, כפי שהיה קשה לי להאמין לדבריו של עגנון, כשקיבל את פרס נובל, והתקבל בשגרירות הישראלית באנגליה. שאלו אותו למקורות יצירתו החשובים, והוא ענה שאין לו מקורות כלל, להוציא את שירת הציפורים, תזוזת העננים, רחש העלים וכולי. הייתי אז שליחת הסוכנות בלונדון, כבת עשרים ואחת, ומאותו היום חדלתי לקרוא את עגנון.
נחזור רגע לעוז. לרטוריקה הנפלאה שלו, בכתב ובעל-פה, ליכולת המופלאה שלו לדייק בסיפור, בידעו דבר או שניים על נפש האדם המורכבת והמיוסרת, על העברית העוגבת עליו והוא עליה כסיפור אהבה מתמשך, ועל היכולת הפילוסופית שלו להעלות את המציאות היומיומית, בה הדברים הפשוטים לכאורה, כמו בדידות קיומית, משפחה, געגועים, מוות, תשוקה, הן לא מילים סתם, כי אם אושיות קיומיות עומדות, נושמות וחיות בזכות עצמן. "כל מה שחשוב באמת אין לו די זמן לחשוב. כל החיים עוברים בלי שתהרהר כמעט אף פעם בדברים הפשוטים והגדולים, בדידות, געגועים, תשוקה ומוות" [עמ' 98].
ויחד עם זאת יש לי הרגשה סובייקטיבית למדי (ולמרות כל המתנפלים על הספר, מהללים, משבחים וקצת מתחנפים), שבספרו זה עוז ממחזר את עצמו, לא מאתגר את עצמו די. בקיצור, זאת לא פסגת הפרוזה שלו כפי שידענו ב"סיפור על אהבה וחושך", או כפי שהעיד עוז עצמו על ספרו הפיוטי "אותו הים".

תאריך:  23/03/2012   |   עודכן:  23/03/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא פסגת הפרוזה שלו
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ביקורת אמיצה
חיים גבע  |  23/03/12 15:45
2
התפוצץ בלון אויר חם-ואנו קונים ל"ת
בןבן  |  24/03/12 06:47
3
בין חברים?
יוסף כהן אלרן  |  26/03/12 16:33
 
- לא פסגת הפרוזה
לאה טרן  |  31/03/12 22:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שולמית קיסרי
אם טרם שמעתם את שמו של הסופר האמריקני הצעיר אדם רוס, כדאי שתזכרו את השם, כי זהו ספרו הראשון. לדעתי עוד נשמע עליו לא מעט בעתיד. הספר "מר בוטן" יצא בהוצאת כנרת זמורה ביתן, בתרגום מצוין של יעל אכמון
קרן אלמוג
הספר מסופר בזמנים שונים, במקומות שונים והכל משתלב לעלילה מיוחדת, מפתיעה ולא צפוייה! כשמתחילים לקרוא את הספר אי-אפשר להוריד אותו מהידיים
ד"ר אריאל פיקאר
בספרו החדש מתחקה פרופ' דוד ביאל אחר שורשיה הקדומים של החילוניות, ומראה כי באופן מפתיע מקורם נמצא בעולם המסורתי עצמו    המסקנות העולות מן הספר עשויות לתרום להבנה מעמיקה יותר של החברה הישראלית ויחסיה עם הדת
משה ניסנבוים
ניתוח יסודי של הגיאולוגיה, ההיסטוריה והארכיאולוגיה כפי שהן משתקפות מסיפורי ומאתרי התנ"ך, תוך מובאות מחוקרים רבים ומדבריהם    ביקורת לספר "התנ"ך מן השטח", מאת לייבל רזניק, הוצאת ראובן מס, תשע"א
עפר דרורי
הספר עצמו כתוב בצורה קולחת וברורה. מגובה בעשרות רבות של ראיונות, מסמכים ועדויות, דומה כי ברגמן הגיע כמעט לכל מה ומי שניתן להגיע אליו ולפרסם את הדברים שניתנים לפרסום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il