X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
'צבא' ואשר שררה בקרב החשמונאים" (מדרש גם) צמחה, נבטה ונבעה עזות חיובית. במסירות ובתעצומות נפש להפליא ו"בקימום הריסות" נפשיים וגשמיים כאחד, הלוחמים המכבים מבית חשמונאי והמצטרפים אליהם "קמו מן העפר", שינסו מתנים, אזרו כגברים חלציים ונלחמו בחירוף נפש כנגד אוייב אכזרי, עתיר ניסיון קרבי ומצוייד כדבעי בנשק ובארסנל תחמושת אדיר
▪  ▪  ▪
ניצחונו של יהודה המכבי, באיור מאת גוסטב דורה

על משקל "מה עניין שמיטה אצל הר סיני" (במשפט זה נפתח פירושו של רש"י לפרשת "בהר", ספר ויקרא, ובד"כ משתמשים במשפט זה כדי לציין שמדובר בשני עניינים שונים שלכאורה אין קשר ביניהם) נשאלתי די אקראית "מה עניין נמר אצל חג החנוכה"!
וגם אמנה, פרשת השבוע, פרשת "וישלח" בשנה זו, תשע"ג, תחול כשבוע ימים לפני חג החנוכה, חג האורים, הגבורה, העוז, התעוזה והעזות. עזות, לא במשמעות שלילית (עזות מצח, עזות פנים), אלא, אדרבא!, עזות, במשמעות חיובית לחלוטין, כמו למשל: עזות נפש, עזות רוח, עזות של קדושה ועוד. על עזות חיובית מעין זו אנו למדים מהצעתם של חכמי המשנה בבואם להדריך את האדם כיצד עליו לנהוג בבואו "לעשות רצון אביו שבשמיים", כמאמרם [אבות ה', כ']: "הוי (=היה) עז כנמר, קל כנשר, רץ כצבי וגיבור כארי".
הנמר הוא חיית טרף המשתייך למשפחת החתוליים. בעבר, היה נפוץ אף בארץ ישראל. ברם, בימינו נותרו ממנו שרידים מעטים השוכנים בהרים באזור עין גדי ו/או בגני החיות. כשחיית טרף אכזרית זו משחרת לטרף וצדה חיה כלשהי כדי להביא "טרף לביתה" ולגוריה, הנמר אינו פוחד וחושש. אינו מתחשב בכל מה ו/או במי שנמצא בסביבתו וכל מעייניו ממוקדים ב"אובייקט הטרפי" העומד להיות ניצוד. בשעת הכושר, הנמר תוקף בכוח, במהירות ובתעוזה. "עזותו של הנמר עומדת לצידו ולטובתו ולאו-דווקא בגלל גבורתו" (מדרש גם). לא בכדי, ר' יהודה בן תימא (תנא משנתי שלדעת רוב החוקרים חי ופעל במאה ה-2 לספירה, בתקופת מרד בר כוכבא ושמו מופיע רק פעם אחת, במשנה הנ"ל ומספר פעמים בברייתות מסויימות. קבור בפאתי מושב דלתון, גליל העליון) מקנה לו את תכונת העזות בקובעו: "הוי עז כנמר", קרי: תכונת חוזק, אמיצות והבוז לסכנות.
לחימת המכבים: מלחמה בחירוף נפש
כשקוראים את תיאורי וסיפורי מלחמת המכבים באויביהם היוונים בעיון ולעומק יכולים אנו להבין ואף להפנים מהי מהותה ופירושה הבסיסי של תכונת העזות והגם שבתפילת "על הניסים" אנו גורסים: "מסרת גיבורים (=היוונים) ביד חלשים (=המכבים)". דווקא מתוך ה"חלישות" הטבעית של לוחמי השחרור בצבא החשמונאי הן מן ההיבט הטכני (ארסנל הנשק והתחמושת שלא היו בידם) והן מן ההיבט האנושי (לא היו חיילים מקצועיים ומאומנים כדבעי) ודווקא מתוך "המציאות והרוח הנוגדת את מה שמייצגת המילה 'צבא' ואשר שררה בקרב החשמונאים" (מדרש גם) צמחה, נבטה ונבעה עזות חיובית.
במסירות ובתעצומות נפש להפליא ו"בקימום הריסות" נפשיים וגשמיים כאחד, הלוחמים המכבים מבית חשמונאי והמצטרפים אליהם "קמו מן העפר", שינסו מתנים, אזרו כגברים חלציים ונלחמו בחירוף נפש כנגד אוייב אכזרי, עתיר ניסיון קרבי ומצוייד כדבעי בנשק ובארסנל תחמושת אדיר. וכשהם חדורים אמונה צרופה בעזרתו של אלוהי ישראל וקריאתו האלמותית והנצחית של מתתיהו הזקן שנחרתה בפנתיאון האימרות: "מי לה' אליי" ששו אלי קרב וניצחו. זאת, למרות מה שנראה על פני השטח כ"חולשה טבעית".
לחימה כנגד על הסיכויים
אין ספק שהמכבים בתקופת החשמונאים קיימו את אשר תורתנו הורתה (דברים ח', י"ח): "וזכרת את י-ה-ו-ה אלוהיך כי הוא הנותן לך כוח לעשות חיל". בניגוד לאויבים "הגיבורים" המתבססים על חוזקם וחוסנם הטבעי כדי לנצח משום שמאזן הכוחות נוטה לצידם ולטובתם, המכבים "החלשים" אף שהיו במיעוט לוחמים וטכנולוגיה צבאית בתעוזה מדהימה נלחמו "כנגד כל הסיכויים" וניצחו בגדול. הגבורה, היא תכונת הביטחון העצמי של החזקים. העזות, לעומתה, היא הכוח להלחם גם ללא חוזק וגם כאשר בדרך הטבע אין על מי ו/או על מה לסמוך. לאריה, מלך החיות, בדרך כלל משייכים את תכונת הגבורה, המסמלת יותר מכל את מלכות יוון, האימפריה האדירה. לעומתו, לנמר משייכים את תכונת העזות, המסמלת יותר מכל את מלכות יהודה, "החלשה". ברם, גם אם הנמר אינו מלך החיות, בעזות אשר בו יכול הוא לנצח אף את האריה (מדרש גם).

המאמר מוקדש לזוג הצעיר והמקסים ליטל ואסף אברהם הי"ו שמיסדו התקשרותם כ"מלאכי השמיים השרים על-אף היותם שני עולמות" לבניית "הקן המשפחתי המשותף". איחולנו וברכותינו שבאהבה, במסירות ובתעוזה נמרית יזכו להשלים זה הבניין, בעזרתו ובסיועו של בורא העולם בקניין.
תאריך:  29/11/2012   |   עודכן:  29/11/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
עדינה בן-אהרון
בחרו במתכונים לסופגניות מופחתות קלוריות, עם פחות סוכר או ללא סוכר ומתכונים שאפשר לאפות ולא לטגן    אפשר להכין לביבות כמעט מכל ירק עם גבינה או בלעדיה    במידה והחלטתם לטגן את הסופגניות והלביבות, טגנו בתרסיס שמן
חניאל פרבר
חכמינו רצו לחדש לנו במטרת הדלקת הנר שאנחנו נפרסם את הנס בעיקר אצלנו ולעצמנו. אין הכוונה "בפרסומי ניסא" לפרסם רק לאחרים, אלא עיקרה של המצווה המושלמת היא להדליק נרות בצורה כזו שהיא תשפיע על המדליק בעצמו, ותפרסם אצלו את הנס
איילת אליעזרי
- הודעה מטעם קרן אהבה
מועדון בהצדעה
חנוכה 2012 כבר כאן: עד 67% הנחה למגוון מופעי חנוכה בפריסה ארצית, למילואימניקים ומשוחררים חברי מועדון "בהצדעה"
איתן קלינסקי
בחג הזה אני מאמץ את הגישה של חברה, המבוססת על אדנים של שוויון חברתי, חפה מכל שנאה לזר, רואה בו כאזרח הארץ הזו
רשימות נוספות
רכסים: עשרות שמחות בית השואבה  /   יחסי ציבור יוספי
פרס: "שהמן הרשע (אחמדינג'אד) ייעלם"  /  מירב ארד
סוכה מרהיבה במלון ענבל ירושלים  /  טל מרום מלובץ
דגל לשמחת תורה - המנהג והמסורת  /  אלכס לוין
מתנת התורה  /  הרב יאשיהו יוסף פינטו
ארבעת המינים והחתירה לניצחון  /  נסים ישעיהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il