X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בקמפיין ההסברתי החדש של משרד החוץ מעלימים עין מההיסטוריה שלנו ורוצים להפסיק להתמקד במורשת ובסיפורי אבות. המיתוג החדש של ישראל הולך יותר לכיוון היי-טק, יזמות וחדשנות, פחות ערכים, תרבות ומורשת, כי זה כבר משעמם את העולם
▪  ▪  ▪
צליינים בירדן. באים בגלל ההיסטוריה הקדושה של הארץ עבורם [צילום: פלאש 90]

לאורך אלפי שנים הצלחנו עם מיתוג יהודי שנוצר לאורך דורות כאן אצלנו בבית וכיכב בהצלחה ברחבי העולם על בסיס מרכיביו ההיסטוריים. התעלמות מהיכן באנו והתמקדות באסטרטגיה חדשה ויזמית לא בהכרח תראה לנו לאן אנו הולכים.
מסופר כי בערב תשעה באב, לפני זמן רב, נקלע נפוליאון בונפארטה לרובע היהודי בפריז. באחד מבתי הכנסת התפלא נפוליאון לראות קהל יהודי יושב על רצפת בית הכנסת בוכה ומתאבל. שאל אותם על מה ולמה אתם עצובים? הם ענו לו שהם אבלים על הפסד בקרב ושריפת בית המקדש. מתי זה קרה? שאל נפוליאון. לפני 1,800 שנה בירושלים, ענו היהודים. התפלא נפוליאון ואמר שכעת גם הוא מבין את סוד השרידות היהודית, ומעריך את היכולת לזכור ולהנחיל זיכרון במשך דורות. הוא חתם את דבריו והוסיף שלעם המסוגל לזכור מאורע לאחר זמן כה רב, יש עתיד מזהיר.
בין אם סיפור זה נכון או לא, תמיד ידענו שלאורך הדורות גיבוש הזהות הלאומית שלנו התבסס על העבר של עמנו, מורשתו ואתריו ההיסטוריים. מאגדת פסח ויציאת מצרים ועד למגילת אסתר וחנוכה. היסטוריה, מורשת וערכים תמיד היו מתכון טוב לבניית חברה יהודית ומוסרית שתהיה "אור לגויים". השתדלנו לזכור ולהתמקד בעבר כדי להגיע לעתיד טוב יותר, לחזרה לעצמאות ולחיי אומה בישראל.
אולם, בשבוע שעבר הוצג מיתוג-חדש לישראל שפותח על-ידי חברת Open עבור משרד החוץ. מיתוג זה זונח את קו ההסברה ההיסטורי-מורשתי ושם דגש על העתיד והעולם הטכנולוגי החדש של הצעירים.
להיסטוריה אין "ערך מותגי"
מי שקיבל לידיו את הפרויקט לעצב את השפה החדשה הוא סער פרידמן, בעלים ומנהל קריאייטיב של חברת Open. בראיון ל-The Marker הסביר פרידמן, כי מחקרים הראו שאין טעם להתמקד שוב בהיסטוריה של ישראל. "אין לזה ערך מותגי", טען. "זה לא אומר שלא יפרסמו את זה, אבל זה צריך להיות ברקע. צריך לתת מקום לשורשים, אבל לא בצורה דומיננטית".
תמיד צריך רעיונות חדשים וחשיבה מחוץ לקופסה כדי לשווק ולמתג את ישראל לעולם. אך אי-אפשר שלא לשים לב שמיתוג זה לא כולל ערכים מרכזיים, כמו תרבות, מורשת והיסטוריה יהודית.
בנוסף, דוח מבקר המדינה מ-2011 ציין כי משרד החוץ לא בחן כראוי מחקרים שיכולים להעמיד את כל הצלחת הפרויקט בספק. ואכן פרויקט מיתוג זה מתעלם מנתונים שהופיעו במדד CBI, המדרג את מותגי המדינות. נקודות החוזק של ישראל הן דווקא מורשת ותרבות, שם ישראל מדורגת במקומות השמיני והתשיעי בהתאמה, והיסטוריה - שם ישראל ניצבת במקום השלישי. דווקא בערך "טובה לעסקים" הגענו למקום ה-18.
לעצור ולחשוב לפני בזבוז מיליונים
לפני שמשרד החוץ יתחיל ליישם מיתוג חדשני זה באתרי האינטרנט והרשתות החברתיות ולבזבז עוד כמה מיליונים מקופת המדינה, אנו צריכים לעצור לשנייה ולשאול, מי קהל היעד שלנו בקמפיין ומה יחשבו על כך בחו"ל?
על-פי סקר משרד התיירות 2012, נמצא כי למעלה ממחצית מהתיירים המבקרים בישראל הם נוצרים (58%), רבע מהם יהודים (25%). רוב הנוצרים מגיעים לארץ מסיבות דתיות וכדי לבקר באתרים היסטוריים וקדושים. אני בטוח שביקור היסטורי בעיר דוד או בנהר הירדן תמיד יהיה בעדיפות על הרצאה טובה בנושא חברות ההיי-טק בישראל. קהל הנוצרים קשור לישראל בהיבטים ההיסטורי והדתי ויהיה קשה לשנות את זה.
גם החבר'ה הצעירים מפרויקט "תגלית" שמגיעים כל שנה באלפיהם לארץ מתכוננים לטיול שורשים ומחפשים בעצם חיבור לזהות היהודית וקשר למדינת ישראל. עלייה בזריחה למצדה, בכי וריקודים בכותל הם חוויה שהם לוקחים איתם לכל החיים. דווקא הקשר ההיסטורי, המורשת והעבר הם אלה המחברים אותם לישראל. היי-טק וחדשנות יש גם בעמק הסיליקון, ואין זו הייחודיות שלנו עבור קהל זה.
מסרים משלימים; לא מסרים סותרים
יתרה מכך, כשאנו מתמקדים בחדשנות ודוחים את עברנו ההיסטורי, אנו מתחמקים מיסוד קיומנו ומסיבת הימצאותנו בישראל. כשאנשים מחפשים סיבה או משמעות למשהו, הם שואלים - למה? למה אתם עושים את מה שאתם עושים ונשארים בישראל? מה יש לך שאני יכול להזדהות עם הנרטיב שלך? ספק אם חדשנות ויזמות הן התשובה.
ושלא תחשבו ששיווק ישראל בצורה חדשנית ויזמית לא נוסה בעבר. כשליח הסברה של הסוכנות לקמפוסים בארה"ב, נחשפתי לאירועי ה-ifest - Israel fest, שבוע שלם שמשווקים את החדשנות, ההיי-טק והיזמות של ישראל, כמובן ללא התייחסות לסכסוך, להיסטוריה או לדת. כמו שסטודנט מוסלמי אמר לי, "אם תתעלמו מהעבר שלכם, לעולם לא יקשיבו לכם, אתם מתעלמים מהעיקר וממה שמייחד אתכם".
ניתן וצריך לקיים קמפיין זה ומיתוגים חדשים ומגוונים של ישראל, אך הם צריכים להיות כמסרים משלימים, לא סותרים ובעלי בסיס זהה. כשנשאל עצמנו למה אנו כאן ולמה נישאר בארץ, הסיבות אומנם תמיד יהיו מגוונות, אך הבסיס שלנו ושל תדמית ישראל בעיני העולם תמיד יהיו זהים.

הכותב הוא חבר ועד בעמותת "מרכז תקשורת שדרות" ושימש כשליח הסברה של הסוכנות היהודית לארה"ב.
תאריך:  09/01/2013   |   עודכן:  09/01/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דע מהיכן באת או לאן אתה הולך?
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
nice
eli24  |  9/01/13 15:29
2
צודק  ל"ת
אבי כהן 37  |  9/01/13 15:44
3
אין חדש תחת השמש
דינה 1  |  9/01/13 17:35
4
ישר כוח
YS24  |  9/01/13 20:02
5
כותב אלוף :-) וצודק ל"ת
עמית אאא  |  10/01/13 08:44
6
אמת לאמיתה!
אלון ניסן  |  10/01/13 16:33
7
תגובה
נינה ב  |  13/01/13 20:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמיר סגל
הבעיה של המערכת הפוליטית היא חוסר המוכנות של הנבחרים לעסוק בנקודה הרגישה והמשמעותית ביותר שעל הפרק - הכיבוש. לא משנה איזו מפלגה תבחנו, לא תראו תוכניות רציניות לטיפול בבעיה המשמעותית ביותר שמדינת ישראל צריכה לעסוק בה
הדר שליט
יותר ויותר נשים בעדה החרדית אינן מסתפקות בלימודים בסיסיים בסמינר וממשיכות ללימודי תואר ראשון וחלקן ממשיכות לתארים מתקדמים אף יותר    הבעיה - נשים אלו נתקלות בקושי למצוא עבודה שתתאים לצרכים המיוחדים שלהן    עלינו לעודד את השינוי שחל בחברה החרדית ולא לפספס את ההתקדמות שהחלה
ד"ר צ'לו רוזנברג
כל בר-דעת הקורא את דוח מבקר המדינה בפרשת הרפז אינו יכול שלא להיות מודאג מעתידו של צה"ל והמשרתים בו. אם כך מנהלים את הצבא, אוי לנו
איתן קלינסקי
המעש וההגות של הנשים בחיי משה רבינו מצטרפים יחד לכלל מערכת ערכים מחנכת ומעצבת את היות משה למה שהיה, לאיש המוסר בצד היותו אמון על החוק, הרחמן ומגן החלש
דרור אידר
הפונדמנטליסטים האמיתיים הם אלה שידברו בשבח הדיאלוג והמו"מ, הטלת הספק והפלורליזם - עד שייגעו בשולי אדרתם, נכון יותר ידחקו אותם מעט, כדי לפנות מקום גם לאלה שהם עצמם הדירו במשך שנים. או אז יתעורר החיידק המקרתיסטי מרבצו ובמסווה של ממבו ג'מבו ליברלי יבקש לסתום את הפה לזרמים רעיוניים מנוגדים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il