X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המשימה הראשונה והחשובה ביותר של הממשלה החדשה שתקום, צריכה להיות פשוטה בתכלית: החזרת התקווה תקנות שעת חרום לפתרון מצוקת הדיור ויוקר המחיה
▪  ▪  ▪
"הזכות לחיות בכבוד היא חובה!" [צילום: פלאש 90]

ניסיון רב-שנים הוכיח שדמוקרטיה אנרכיסטית שבה איש הישר בעיניו יעשה אינה מתאימה לנו ומדרדרת את המדינה כמעט בכל תחומי החיים למציאות עגומה ומייאשת. לכן, המשימה הראשונה והחשובה ביותר של הממשלה החדשה שתקום, צריכה להיות פשוטה בתכלית: החזרת התקווה. לשם כך תצטרך הממשלה להפעיל מערכת שלטונית חדת-שיניים ובעלת כללים ברורים, הדומה באופייה לתקנות ההגנה לשעת חרום בכל הנוגע לקיצור תהליכים, צמצום ביורוקרטיה ומיקוד העשייה בביצוע תוכניות בלוחות זמנים ותקציב מוגדרים.
יעדה הראשון במעלה יהיה להסדיר בהקדם האפשרי את שני הנושאים המכבידים באורח חמור ביותר על כל אזרחי ישראל - זמינות הדיור ויוקר המחיה - הגורמים העיקריים כיום לייאוש בציבור ולאובדן תקוות האזרחים לעתיד טוב יותר, הוגן יותר. תוכנית חרום מטבעה היא תוכנית זמנית, וגם תוכנית זו תהיה תקפה לעשר שנים, כאשר לקראת סיום התקופה תיבחן מחדש.
האזרח במרכז
התהליך אינו פשוט, אך הוא אפשרי. משמעותו הבסיסית היא כי האזרח יוצב במרכז הפעילות הציבורית-ממשלתית. התהליך דורש ארגון, תכנון וחקיקה זריזים ויעילים, חקיקה המותאמת לדרישות המציאות ולתוכנית עבודה מואצת שחיונית ליצירת שינוי אוירה ובניית אמון מחודש של הציבור בכוונות הממשלה. התהליך חייב לכלול הפשרת קרקעות נרחבת בכל הארץ, עם דגש על הפריפריה והעמדתן לרשות הציבור בתנאים מיוחדים ובמחירים נמוכים במיוחד.
דרוש גיבוש פתרונות דיור אינטגרטיביים, שאותם יש להוציא לפועל במשולב בתהליך מבוזר ארצי ושלם הכולל: תכנון, רישוי, אישור ביצוע, הכנת תשתית, מימוש ובקרת היישום. פרויקט הדיור יתבצע בפרקי זמן מוגדרים וקצרים, תוך הסתייעות בכוח עבודה מקצועי מקומי ככל שיהיה, איכותי וזמין, וכוח עבודה משלים שייובא מחו"ל, שכבר הוכיח את יכולותיו המקצועיות; גם זאת בנוהל מזורז ומותאם לצרכי הביצוע.
התוכנית תשתרע על כל אזורי הארץ סימולטנית, לרבות איו"ש, שגם קרוב למרכז וגם פנוי לשימוש. ייעשה מאמץ למזער פגיעות ונזקים לנוף, אך לא יאופשר שאלה יחבלו בתוכנית הכוללת או בביצועה המהיר. בתוכנית הכוללת תשולב גם פעילות הנגזרת מיישום תמ"א 38 על גרסאותיה השונות, תוך הכפפת תהליכי תוכנית זו לאופי המסגרת הכוללת.
קבינט דיור
כדי להצליח במשימה הלאומית החיונית הזו, על הממשלה להכריז על תוכנית חרום לאומית, ולהקים באורח מיידי קבינט דיור בעל סמכויות חרום מיוחדות שינהל את המשימה בשם הממשלה ומטעמה, יקבע את הקריטריונים לקביעת מחירי תוצרי הדיור בשוק החופשי, בכללים גלויים וברורים שיפורסמו לכל. שום נושא הקשור לתוכנית היישום ותוצריה לא יהיה פטור מבחינה ומהתאמה לצרכי תוכנית החרום, ולשום גורם לא תינתן זכות וטו על החלטות הקבינט.
תוכנית לפתרון מצוקות האכלוס חייבת לכלול גם את הצרכים, היכולות ותנאי הסיוע לצרכני הדיור, לרבות משכנתאות, תנאי החזרתן ודרכי הגנה על המלווים והלווים כאחד, ותנאי הסנקציות על התחייבויות שיופרו. המדינה תעודד מגורים באזורי פריפריה, בין היתר על-ידי בניית מערכת הנחות מיסוי משמעותיות למתגוררים ולמועסקים בה, ובמיוחד למי שיעברו להתגורר בפריפריה כחלק מהתוכנית.
כתובת אחת
תוכנית בסדר גודל כזה מחייבת כתובת ביצועית אחת ששולטת במכלול כולו ויודעת לסנכרן את כלל שלבי המאמץ, לרבות שינויים, התאמות ושינויים בסדרי עדיפות ביישום. תוכנית כזו כרוכה במגעים מקיפים ומורכבים עם האזרחים, מוסדות, קבוצות ביצוע ועוד. כל אלה חייבים שתהיה להם כתובת אחת שמולה הם מנהלים את ענייניהם, כתובת כזו צריכה להיות משרד ממשלתי אחד, שכפוף לקבינט הדיור ומונחה על ידו בפעולותיו.
במקביל תקצה המדינה משאבים להקמת תשתיות תחבורתיות ממרכז המדינה אל אזורי מגורים בפריפריה, בכל אותם מקומות שבהם יוקמו אתרי הבנייה, כדי שיהיו מוכנים לשימוש עוד בטרם תושלם הקמת מבני המגורים. לגבי כל נהלי העבודה, לרבות סוגיות משפטיות, מחלוקות, פתרון סכסוכים ואי-עמידה של גורמים שונים בהתחייבויותיהם, תדאג המדינה ליצירת נתיב חוקי חלופי לזה הקיים כיום, שיאפשר צמצום דרמטי בהזדקקות לבתי משפט, לרבות בג"ץ, ויישום נרחב של הליכי פתרון סכסוכים באמצעות בוררויות חובה.
היערכות תקציבית
תוכנית חרום בתחום הבנייה, היא תוכנית ענק שתדרוש משאבים רבים. היא אינה פטורה מאי-ודאויות וסיכונים, וגם אלה מתבטאים בהשקעות או בשיבושים שעולים בממון רב. על המדינה להיערך תקציבית לביצועה, על-ידי העמדת תקציבים ייעודיים וקשיחים שהיקפם יהיה ידוע לציבור. חלק מתקציבים אלה ניתן לגייס ממקורות פיננסיים שנהנים כיום מפטורי-מס לא מוצדקים, העלמות מס וכיוצ"ב. אין להוציא מכלל אפשרות הנהגת מלוות-חובה פרוגרסיביים למימון תוכנית זו והיא בלבד, ולהחזרתם לציבור. בנוסף לכך יופקעו בחקיקה או בתקנות סמכויות הרשויות המקומיות לעכב תהליכים או לקבוע אלו סוגי דירות ייבנו בתחומן, הכללים הללו יוכתבו על-ידי קבינט הדיור או מי שיוסמך על ידו.
כמו-כן, תגבש הממשלה נהלי אישור לתוכניות בנייה בלוח זמנים קצר ומחייב, תהליכי ערעור קצרים וחדים, תהליכים לנטרול אינטרסים סקטוריאליים חבלניים, יחד עם קביעת תהליכי אישור קצובים בזמן והגדרת מועדי חובה לסופיות הדיונים.
יצירת תשתיות
עוד לפני תחילת הבנייה ידאג קבינט המגורים להתנעת תהליכים מקבילים להליכי הבנייה למגורים לשם יצירת תשתיות בתחומי איכות החיים - בתי-ספר, רפואה ציבורית, גני ילדים, מרכזי קניות, מועדונים, שירותים קהילתיים ועוד, שיהיו מוכנים לשימוש עם כניסת הדיירים הראשונים למגורים. מי שיעבור למגורים במקומות אלה יזכה לתנאים משופרים, כגון הנחות במיסוי לתקופה מוגדרת, סבסוד המחירים הנדרשים וכו'. קרקעות המדינה באזורי פריפריה אלה יועמדו לרשות הבונים בסולם עלות מדורג, החל מרמת אפס עד לרמה נמוכה שתיקבע על-ידי קבינט הבנייה בהתאם למיקום הגאוגרפי ולחשיבות היחסית שנותנת הממשלה למגורי אזרחים במקום.
בכל הנושאים שאינם בתחום הבנייה, יטפלו המשרדים הממשלתיים הנוגעים בדבר, בכפוף להנחיות הרגילות של החוק והממשלה.
סל מזון מפוקח
בתחום המזון תקבע המדינה סל רחב שיהיה נתון לפיקוח למשך שנה עד שנתיים, כשבמהלך התקופה ייעשו צעדים לעידוד תחרות או ייבוא חלופי כדי לשמור על רמת המחירים המופחתת. במקביל תטיל המדינה פיקוח מלא על המחירים לאותה תקופה. רשימת מוצרי מזון שיוגדרו כ"בסיסיים" תיקבע על-ידי המדינה. משרד החקלאות יטיל פיקוח על מחירי פירות וירקות כדי למנוע מחירי גזל על-ידי הסוחרים בגלל פערי תיווך בלתי מתקבלים על הדעת או סיבות אחרות. במקביל תאפשר המדינה ייבוא מיידי של מוצרי מזון וצריכה כדי לייצר מסלול מתחרה לתוצרת המקומית שתיאלץ להוריד מחירים. בתקופת המעבר, תסבסד המדינה את היצרנים המקומיים בהיקפים מוגדרים מראש, או תתמוך בהיערכות חלופית שתאפשר לרובם לשרוד את השינוי, ובלבד שיעשו הם את המוטל עליהם.
הממשלה תקבע בחוק חדש כללים מתוקנים לצמצום הנזקים הנובעים משביתות כלכליות במשק, במיוחד בשירותים חיוניים או מונופוליסטיים, שהם רכוש הציבור. בשירותים מסוג זה יונהגו בוררויות חובה עם זכות ערעור אחת בפני בית משפט לעבודה או בית משפט מחוזי. ענישה מיוחדת וחמורה תוטל על עובדים ונציגיהם שישביתו את המשק או את מגזריו באופן פרוע. למשל: הפקעת הכספים הייחודיים שנצברו בקופות העובדים באורח יחסי לנזק שגרמו למשק.

טיפולי שורש נוספים

נושאים נוספים שטעונים טיפול שורש בטווחי זמן קצרים יחסית, אבל לא באותה דחיפות כנושא הדיור ויוקר המחיה קשורים ב:
תאגידי המים ומחירי המים - דרושה בחינה מחודשת של כל הנושא והחלפתו בהסדר נוח יותר וזול יותר.
ארנונה עירונית - לעגן את חיוב הארנונה בכללי משחק חדשים וגלויים, עם קריטריוני חיוב זהים לכל הארץ. כמו-כן, יש לאזן את ההכנסות של הרשויות ששפר חלקן הציבורי עם אלה ששפר חלקן פחות. הדברים אמורים במיוחד לגבי הכנסות הנובעות ממציאותם של אוצרות-טבע, נכסים לאומיים, מוסדות לאומיים, ייעודים תיירותיים מיוחדים (ים) וכו'.
בנוסף לשני הנושאים האלה יבצעו פעולות "מראית-עין" סמליות כדי שיהיה ברור לציבור שגם הנבחרים נוטלים על עצמם חלק מהמעמסה:
א. נשיא המדינה ייבחר על-ידי כלל חברי הכנסת, אבל באופן שלא יהווה שיטה ל"סידור עבודה" נוח לנבחרי ציבור. הבחירות תהיינה חשאיות, והמועמדים ייקבעו על-ידי ועדה ציבורית, ויענו על קריטריונים גלויים וידועים מראש. ועדת הבחירות או מבקר המדינה יפקחו על ההליך. לפני הבחירה ייערך שימוע ציבורי פתוח לגבי עברם של המועמדים.
ב. ייבחן מחדש הצורך במעון חדש לראש הממשלה, וכן הצורך במטוסי-שרד לראש הממשלה, לנשיא ופמליותיהם, על כל ההוצאות הכרוכות, לרבות ביטחון. היה ותימצא תוכנית חלופית סבירה (מודגש: המטרה היא פתרון יעיל וסביר, ולא קיצוץ בכל מחיר), תובא זו לאישור הכנסת לפני שתתבצע.
ג. הממשלה תקבע במדויק ובמפורט תקציבי הפעלה למעונות ראש הממשלה והנשיא, ותבקר את התנהלותם באופן צמוד באמצעות מבקר המדינה וחשב ממונה.
ד. לא ישולמו יותר משכורות אסטרונומיות בלתי הגיוניות למנהלים שכל כישוריהם טמונים בקרבתם לצלחת.

סוף דבר

אנו סבורים שאלה עיקרי הדברים ההכרחיים כדי להחזיר את המדינה למסלול של קיום שפוי וסביר. המשך הכאוס החברתי-כלכלי-פוליטי הקיים כיום תחת הכותרת של "דמוקרטיה", הפך במהלך השנים למציאות בלתי ניתנת לשליטה ובלתי ראויה לכולנו. הנושאים שפורטו לעיל אינם מכלול הנושאים הדורשים שינוי או תיקון יסודי. בחרנו באלה, משום ששאלות המגורים ויוקר המחיה נוגעות לחלקים גדולים מאוד בציבור, דחופות ומורכבות מאוד, ולא ניתן לתקן הכל במחי-יד אחת. שאר הנושאים חשובים להיגיינה הציבורית, וניתן לבצעם במקביל לראשונים ומבלי לפגוע בשתי הקבוצות. כל השאר יבוא בטור או במקביל לפי סדר העדיפויות הלאומי ולפי היקף המשאבים שניתן יהיה להקצות להם. לקחנו בחשבון שנושא הביטחון ימשיך להעסיק את כולנו ולגזול מהממשלה ומתקציב המדינה חלקים ניכרים. כך גם נושאי הבריאות, החינוך, האוכלוסייה המבוגרת (ביטוח לאומי) וכו'.
כל מה שייעשה במסגרת תוכניות חרום דוגמת הבנייה ויוקר המחיה, חייב להיות מבוקר ביקורת צמודה על-ידי מבקר המדינה, שיפרסם על כך דוחות רבעוניים שוטפים.
אובדן תקווה מתמשך של אזרחי המדינה ביכולת השליטה והמשילות של הנבחרים וביחס ובמשקל שהם מקצים בחשיבתם, במעשיהם ובהתנהלותם לציבור בוחריהם, הוא גורם המסכן מאוד את הלכידות החברתית, את הסולידריות ואת כושר העמידה והקיום הדרושים מאוד להמשך קיומנו כאן.

תאריך:  16/03/2015   |   עודכן:  16/03/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשימה הראשונה: החזרת התקווה
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
על איזה יוקר מחיה אתם מדברים?
אהוד פרלסמן  |  16/03/15 12:54
 
- אם רוב הציבור חושב שתנאי חייו
רפי לאופרט  |  16/03/15 13:59
 
- הפער בינינו אינו ניתן לגישור.
אהוד פרלסמן  |  16/03/15 18:32
 
- חבל
אהרון שחר  |  17/03/15 08:40
 
- אהוד כתב על סטטיסטיקה=לא סקרים
ע_הראל  |  17/03/15 13:28
 
- למי שמשתדל לא להבין, קשה
רפי לאופרט  |  17/03/15 13:23
 
- מספר עובדות שאינך מודע להן.
אהוד פרלסמן  |  17/03/15 15:17
 
- חוכם!הן נתניהו פתר הבעיה שלשום
ע_הראל  |  17/03/15 12:34
 
- גם אני קורא עיתונים
רפי לאופרט  |  17/03/15 13:28
 
- מה עיתון?חוק הריכוזיות כבר עבר
ע_הראל  |  17/03/15 14:42
 
- הגבתי תחת הפרסום בבלוג של
רפי לאופרט  |  16/03/15 16:09
 
- הוכחה מוחלטת לשקרים של השמאל !
רונן787  |  17/03/15 16:12
2
שאלה תמוהה
תאומים לא זהים  |  16/03/15 15:50
3
על איזו תקווה אתם מדברים
אהרון שחר  |  16/03/15 16:08
 
- גם אתה א.שחר=הזדיין נא בסבלנות
ע_הראל  |  17/03/15 13:17
 
- חשבתי שמי ששר התקוה, אינו
רפי לאופרט  |  17/03/15 13:33
 
- מי ששר התקוה (אני מקוה),
רפי לאופרט  |  17/03/15 13:44
4
האנטישמים בעולם מעדיפים את השמ
שרגא  |  16/03/15 18:28
 
- אנטישמים מתאפיינים בגישה
רפי לאופרט  |  17/03/15 13:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2015
איציק וולף
ראש הממשלה לשעבר, שבממשלתו כיהן הרצוג כמזכיר ממשלה, הביע תמיכה ביו"ר העבודה בבחירות לכנסת    "אדם שקול, מנוסה ואחראי. אזרחי ישראל יכולים לסמוך עליו בכל נושא ביטחוני העומד על הפרק"
דביר מור
יום הבחירות זו ההזדמנות הטובה ביותר מבין כל ההזדמנויות שקיימות להביע בצורה נחרצת, אפקטיבית ומעשית את קו המחשבה והדעה שיש לנו על מצבה של המדינה, וכן, גם לבוא בחשבון פוליטי עם מי שאחראי על ניהולה של מערכת החובות והזכויות שיש לנו איתה
איתן לסרי
אם בהתעלמות מכוונת או בחוסר מקצועיות - התקשורת חוטאת לתפקידה בעיקר בשבועות האחרונים, אינה בוחנת לעומק את האלטרנטיבה של הרצוג לראשות הממשלה    מה שנעשה כאן על-ידי שורה ארוכה של עיתונאים, פרשנים וכלי תקשורת שונים, המבועתים מהאפשרות שבנימין נתניהו ינצח שוב בבחירות וימשיך לכהונה נוספת כראש ממשלה, הוא פגיעה בערכי הדמוקרטיה
איציק וולף
יו"ר ועדת הבחירות המרכזית מבהיר כי בשל הקדמת הבחירות לא הספיק צוות בדיקה לבחון את המלצות קודמו בתפקיד להצבת מצלמות בקלפיות כחלק מהמאמץ למניעת זיופים בבחירות    "מטה הוועדה הגה מספר אמצעים שיינקטו בבחירות הקרובות במטרה להבטיח את טוהר הבחירות"
אריה גל
רבים בעם ישראל רוצים את הליכוד, אבל לא את זה האשכנזי והנהנתן של נתניהו    הם יצביעו כחלון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il