שר התחבורה, שאול מופז, הורה למנכ"ל הרכבת, עופר לינצ'בסקי, לגבש בתוך חודש תוכנית כוללת להגברת רמת הבטיחות של הרכבת, לאורך תוואי המסילות ולהפחתת תופעת העבריינות של נהגים במפגשי מסילות רכבת וכבישים.
בנוסף הנחה השר מופז את מנכ"ל רכבת לקצר את לוחות הזמנים להקמת ההפרדות המסילתיות, לאורך תוואי הרכבת ולהאיץ את הטיפול בהסרת חסמים סטטוטוריים המעכבים את הקמת ההפרדות. צוות מקצועי שמונה על-ידי משרד התחבורה איתר כ- 150 נקודות מפגש רכבת-דרך קיימים. בכמחצית מהן לפחות התברר כי יש צורך בביצוע הפרדה מפלסית בין הרכבת והכביש וביתר נדרשים הסדרי תנועה חדשים.
בהתאם לתוכנית שהוצגה לשר, תשקיע רכבת ישראל במהלך שלוש השנים הקרובות יותר ממיליארד וחצי שקל בהפרדות מפלסיות, בנקודות המפגש של הרכבת והכבישים.
שר התחבורה ציין, כי הגידול החד בתנועת הרכבות בשנים האחרונות הגביר את ההסתברות להתרחשות תאונות והדבר מחייב מתן התייחסות מיוחדת לסוגיית הבטיחות. הוא הודיע כי מעתה בכל הקמה של מסילת ברזל חדשה יינתן דגש מיוחד לנושא הבטיחות.
בשנה האחרונה ארעו מספר תאונות קטלניות שבהן היתה מעורבת הרכבת. הבולטת שבהן היא התאונה ליד רבדים שבה קיפחו את חייהם שישה מנוסעי הרכבת ונהג משאית כבדה שהתנגש בה.
מופז הנחה את מנכ"ל הרכבת לבחון אפשרות להחליף את זרועות המחסומים העשויות מאלומניום בזרועות קשיחות יותר שימנעו את שבירתן על-ידי כלי רכב המתעלמים מהמחסומים, זאת לאחר שבשנה האחרונה נשברו מאות זרועות על-ידי מאות כלי רכב שחלפו במחסומים.
בנוסף ביקש ממומחי הרכבת לבדוק אפשרות להגדיל את המרחק בין המחסום לכביש, במטרה להגדיל את טווח הבטיחות ולמנוע תאונות אפשריות במקרה שכלי רכב עבר את המחסום או לא עצר במרחק בטוח מהרכבת.