X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על שאלה מהותית אחת, חשובה ביותר, נוחי אינו מספק כל הסבר: כמה מאות מיליונים פיזר בתרומות, ברוחב לב ובנפש חפצה, כדי לזכות בתואר הנאצל "צדיק", שאותו העניק לו בימי תהילתו "מקורבו" הרב יאשיהו פינטו?
▪  ▪  ▪
"צדיק"? נוחי דנקנר [צילום: פלאש 90]
רב עתיר ממון. יאשיהו פינטו [צילום: פלאש 90]

דנקנר: "לא תכננתי עם אף אחד תוכנית השפעה על המניות"
חן מענית
נוחי דנקנר מעיד במשפט הרצת מניות אי.די.בי: "איתי שטרום היה נחוש לרכוש מניות אי.די.בי. אמרתי לו: 'מה אתה צריך את זה? אתמול נולדה לך בת'. איתי ניסה להרשים אותי" * "אני צריך להחזיר הרבה כסף ואני מתכוון להחזיר כל אגורה"
לרשימה המלאה

בימי תפארתו כיכב נוחי דנקנר בתקשורת כסמל לאיש המצליח, האדם רחב הלב, אחד משועי הארץ העושה אך טוב, וההצלחה העסקית הגדולה היא עיטור הכבוד המוזהב שלו ושל כל באי ביתו. אחרי המפולת שחיסלה את שליטתו בתאגיד הענק אי.די.בי נעלם נוחי מן הבמה הציבורית ורק עתה הוא חוזר אליה. אלא שהפעם הוא מככב בתור נאשם בהליך פלילי, כאשר השאלה העומדת להכרעה במסגרת המשפטית היא האם הריץ מניות בניגוד לחוק או לא, ופסק הדין יקבע אם ימצא את עצמו בכלא או אדם חופשי. כך חולפת לה תהילת העולם.
לנוחי יש הסברי-סרק בשפע למצבו שאותם הוא משמיע בפירוט בפני כס המשפט וגם בתקשורת. אולי אשמים במצבו להקת "הברבורים השחורים" שוחרת הרע שעטתה עליו, אולי השקעתו התמוהה משהו בבנק "קרדיט סוויס", אולי ההשקעה המשותפת עם יצחק תשובה בפרויקט בלאס וגאס, ואולי המפולת ב"סלקום" בגלל הרפורמה בשוק הסלולרי, ואולי כשל ניהולי שלו עצמו שאליו הוא מתייחס בהתנצלות מסוימת על כך שלא הצליח להוביל את קבוצת אי.די.בי אל חוף מבטחים.
אולם על שאלה מהותית אחת, חשובה ביותר, נוחי אינו מספק כל הסבר: כמה מאות מיליונים פיזר בתרומות, ברוחב לב ובנפש חפצה, כדי לזכות בתואר הנאצל "צדיק"? שאותו העניק לו בימי תהילתו הגדולים לא אחר מאשר "מקורבו" הרב יאשיהו פינטו, הנאשם בימים אלה במתן שוחד לתת ניצב במשטרה.
על-פי עדות הרב עתיר הממון, מסתבר כי דנקנר שילם ב"עסקה" הזו כמעט חצי מיליארד שקל - וזכה בכבוד שהוענק לו ממש בחסדי שמיים. אבל בניגוד לבני תמותה רגילים התורמים כספים המגיעים מכיסם הפרטי, דנקנר לא השקיע בתואר המכובד והנכסף הזה את הממון הפרטי שלו, אלא כסף ציבורי שהופקד בידיו בנאמנות במסגרת החברות הציבוריות שהיו בשליטתו בתאגיד אי.די.בי.
בלי חסדי שמיים
הסוד על היקף השקעותיו של דנקנר בתחום הסיוע לקהילה והצדקה, עדיין לא נחשף כראוי, אבל ב-2012 בטקס הבר מצווה שהתקיים בניו-יורק לבנו של הרב יאשיהו פינטו - שנחשב על-פי הערכת מגזין "פורבס" כמי שניצב במקום השביעי ברשימת הרבנים העשירים בישראל - התגלה חלק מן המידע, כשנחשף בדברי החנופה שהשמיע הרב פינטו כך: "נוחי הצדיק הוא אחד מעמודי החסד של עם ישראל. אנשים לא יודעים שהאיש הזה נתן בחמש השנים האחרונות אולי 500-400 מיליון שקל של צדקה. מי יכול לעמוד ליד החסד של האדם הזה. אני מאחל לנוחי הצדיק סיעתא דשמיא, שמחה והצלחה, שישכיל ויצליח ושהקדוש ברוך הוא יושיע אותו".
אבל כנראה שברכת הרב פינטו לא הייתה בעלת עוצמה מספקת די הצורך, לא הועילה לשמחה ולהצלחה, וחסדי שמיים לא הגיעו כדי לסייע לטייקון דנקנר בגיוס הממון להצלת האימפריה. אולי אם לא היה דנקנר תורם לענייני צדיקות, יכול היה להשתמש בכספי התרומות שבזבז לפתרון חלק מן המשבר ולא היה נזקק לגיוס הון מחבריו לעסקים וגם לא לחסדי שמיים.
תשובות לכמה שאלות
בכל הפרשה המעורפלת הזו של התרומות הבלתי נגמרות חייב דנקנר לתת הסברי אמת לציבור ביחס לשאלות הבאות: מי הם כל אלה שזכו לצדקה נדיבה מכיסו הציבורי ומדוע דווקא הם נבחרו להיות הזוכים בתרומות; מי בתאגיד אי.די.בי אישר את הוצאת הכספים הכבדים האלה ועל-פי איזה קריטריונים; האם מישהו מן הרבנים המעטירים כתר צדיקות על ראשו של דנקנר קיבל עמלה או בונוס כלשהו עבור תיווך בעסקות כאלה ואחרות.
רק לאחר חשיפת כל העובדות הנוגעות לתרומות העתק שמקורן בעסקי דנקנר, נדע אם באמת יו"ר אי.די.בי היה צדיק או אולי לא היה אלא אדם פשוט שביקש לרכוש לעצמו תהילה וכבוד באמצעות שימוש כמעט בלתי מוגבל בכספם של אחרים.

תאריך:  13/04/2015   |   עודכן:  13/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כמה כסף ציבורי בזבז דנקנר כדי להיות 'צדיק'
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
עוד שאלה קטנה נותרה
אהרון שחר  |  13/04/15 13:11
2
זה לא "כסף ציבורי" , עמי .
שלמה המגיב  |  13/04/15 16:13
3
רובין הוד ...מושתן ברמות
urixo  |  14/04/15 23:03
 
- התייחסות ל urixo
שלמה המגיב  |  15/04/15 12:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת נוחי דנקנר
גיא חזן
לפי הציטוטים שמגיעים מהתקשורת הכלכלית – נוחי דנקנר טוען שבשלהי תקופתו בקונצרן אי.די.בי התיישבה על החברה 'להקת ברבורים שחורים'
חן מענית
שלג על ההוראה שקיבל לדבריו להרים את המניה: "ברגע הראשון לא הסתכלתי על זה כפלילי. לקחתי את זה בקלילות"    עוה"ד של דנקנר: "נראה לך שמישהו יכול להאמין לזה?"
חן מענית
עד המדינה עדי שלג נחקר בחקירה נגדית במשפט הרצת מניות אי.די.בי: "איתי שטרום אמר לי שזה אקט ציוני להציל את אי.די.בי"    ההגנה: שלג הבין שעלו על העסקות המתואמות שלו
רן אדליסט
מה עבר ועובר על הטייקון שעלה ונפל? על הקריסה העסקית, הטינה הציבורית, החקירות והמשפט
חן מענית
בצרי, בכיר בבנק הבינלאומי, זומן ע"י התביעה במטרה להוכיח כי דנקנר פעל להשגת מימון מהבנק כדי לאפשר לשטרום לרכוש מניות אי.די.בי    בעדותו היום הפתיע בצרי: "החלטתי לאשר לשטרום אשראי בגלל עושר פיננסי ונזילות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il