X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סיפור הצלת משה על-ידי נשים ושלל אירועים נוספים שלא קיבלו ביטוי ברשימה קצרה זו תובע מאתנו לא לתחום את השבח לאישה ב-ד' אמות של מלל, אלא לתת לנשים ביטוי הולם כדי שהן תקבלנה את המעמד הראוי להן כגורם מנווט בחברה
▪  ▪  ▪
ובזכותן, רות קוליאן [צילום: פלאש 90]

בבחירות לכנסת העשרים נאבקה על מקומה בכנסת מפלגה של נשים חרדיות הנאבקות על שינוי בשם "ובזכותן". לצערי, מפלגה זו קיבלה בכל הארץ 1,802 קולות, שהם 0.04% מקולות הבוחרים. אם הייתה מקובלת האפשרות של מתן קול שני הייתה רשימה זו זוכה לקולות של כל בני משפחתי.
טרם הבחירות ראיתי את נציגות הרשימה בכנס גדול של תנועת נשים עושות שלום ליד הכנסת. הייתה לנציגות הופעה מרשימה. הן הצליחו לגעת בקהל, שבוודאי היה ברובו נותן להן את הקול השני. ועכשיו כשאנחנו נמצאים אחרי מערכת הבחירות מן הראוי שנציץ לארון הספרים היהודי, שמאיר פנים לדרישות תנועת הנשים החרדיות "ובזכותן", הנאבקת נגד פסילת נשים לייצג ציבור חרדי בכנסת. נפתח את הדיון תוך התייחסות קצרה לביטוי, שקנה לו מקום של כבוד בארון הספרים היהודי - "בזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל ממצרים". ביטוי כה נחרץ בזכותן של הנשים עוצב מתוך העוצמות הנפשיות, שגילו נשים בפרשה הראשונה בספר שמות המתקרבת אלינו.
אל ההתרחשויות בפרשה זו נזקק רש"י בפירושו לשמות ל"ח 8. ניכר כי רש"י מרבה לדבר בשבחן של נשים - "והיה מואס משה בהן (בנשים) מפני שעשויים ליצר הרע, אומר לו (למשה) הקדוש ברוך הוא - "קבלן, כי אלו חביבין עלי מן הכל". אין הצדקה, קובע רש"י, להתייחס אל האישה כפי שמתייחסים אליה, היא ראויה לכל תפקיד ולכל משרה מעשית ורוחנית בדיוק כמו הגבר. כאן רש"י חוזר אל גיבורות פרשת שמות, החביבות עליו "מן הכל".
בפרשה זו אנו פוגשים את אומץ הלב של נשים הניצבות אל מול פני הסלקציה הראשונה בהיסטוריה, שהתרחשה לפני 3.400 שנה. אל מול הסלקציה האימתנית המורה - מי לחיים ומי למוות - ניצבו במלוא העוצמה נשים ומזערו את השואה האיומה.
חסידת אומות העולם הראשונה היא אישה - בת פרעה, מלך מצרים . חסידת העולם הראשונה חומלת על ילד השואה הראשון, שעדיין אין לו שם כלשון הכתוב - "...וְהִנֵּה נַעַר בּוֹכֶה תַּחַמוֹל עָלָיו, וַתּאמֶר מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה" (שמות ב' 6)
אל מול ילד עברי בוכה, כשהכיליון והמוות אורבים לו, עומדת חסידת אומות העולם הראשונה - בת המלך הצורר - ומצילה את הילד. בת המלך גדלה בבית כוחני, שעוצמות הרשע בו ממלאות תפקיד. אבל אותה נסיכה גויה, בת מלך, בתוך סביבה אימתנית ברשעותה מטפחת לה אישיות עצמית הומאנית. יש בה חוסן נפשי כדי לתת ביטוי מעשי למאווייה האנושיים הערכיים ולקרוא תגר על המוות שאביה זורע. אישה נסיכה, שגדלה בבית היוצר דמוניזציה כלפי הזר, עומדת בזקיפות קומה מול עוצמות הרוע של בית אבא. מגלה חמלה ונכונות להצלת הילד העברי. היא קוראת תגר נגד השררה, שאביה הוא מחוללה.
אי-אפשר להישאר אדיש ולא להתרגש מבת המלך, המנהלת שיחה עם נערה שנקלעה "במקרה" בדרכה. הנערה בתושייתה פונה אל הנסיכה המורמת מעם ומגלה לה, שהילד הוא עברי. הנערה נוקטת יוזמה, כאשר היא שואלת אם הנסיכה מעוניינת במינקת מן העבריים. יוזמתה של הנערה וקבלתה על-ידי בת המלך הן עדות לעשייה נשית נחשוניות ומתן ביטוי לערכים הומאניים אוניברסאליים, שאם עולמנו היה מתברך בהם במידה רבה יותר הוא היה בהחלט שונה .
את ילד השואה שניצול הקיפו מספר לא מבוטל של נשים האם הביולוגית - בת פרעה, האם החוקית - יוכבד, האחות - מרים ויש להניח שעוד נשים מבית המלוכה, עוזרותיה של בת המלך.
כל אותן נשים נטעו בילד הניצול סולם ערכים ערכי ואידאי, השונה תכלית השינוי מסולם הערכים המעוות של בית המלוכה. כבר ביציאתו הראשונה מבית המלוכה, מצויד הילד הניצול - משה שמו - במטען ערכים הומאני שקיבל מנשים שהקיפו אותו. משה הנער מתריס נגד הרשע, אם זה בתוך עמו, ואם זה ביחס רודני של מצרים כלפי זרים.
בת פרעה והמילדות אינן מופיעות בשמן. עובדה זו צדה את עיניהם של חז"ל במספר רב של מדרשי, שהמשותף לכולם הוא שכל אשה, בכל מקום, ולא חשוב מאיזה עם היא, יכולה לקום ולהשפיע על מציאות עריצה וחשוכה כדי לשנותה. והיטיבה פרופסור נחמה ליבוביץ לסכם מדרשים אלו בפירושה לספר שמות - "אין צדיקות או רשעות תוצאה של השתייכות לאומית גזעית"
מקובלת עלי דבריה של פרופסור נחמה ליבוביץ בדיון על פרשת שמות - "נמצא שבזכותן של נשים צדקניות, משה רבנו זכה לכל המעלות שספג מהן בשנות חינוכו, ואח"כ יישם אותן הלכה למעשה, דבר שגרם לבחירתו כשליח ה' לגאול את ישראל ממצרים ולתת להם את התורה."
סיפר הצלת משה על-ידי נשים ושלל אירועים נוספים שלא קיבלו ביטוי ברשימה קצרה זו תובע מאתנו לא לתחום את השבח לאישה ב-ד' אמות של מלל, אלא לתת לנשים ביטוי הולם כדי שהן תקבלנה את המעמד הראוי להן כגורם מנווט בחברה, כי כל החברה נשכרת מכך.

תאריך:  13/04/2015   |   עודכן:  13/04/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"ובזכותן" - להעצים את הקול הנשי
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
הן היו הפתעת הבחירות
קול שני  |  13/04/15 14:58
2
הצלחה בבחירות הבאות
מאחל להן  |  13/04/15 15:08
3
רק עם סימפטיה לא מצביעים
איצי  |  13/04/15 15:34
4
ניבזות...
י.ש  |  13/04/15 17:36
 
- י.ש אתה זקוק בדחיפות לאישפוז
מ.מ  |  14/04/15 11:46
 
- הסר דאגה מלבך....
י.ש  |  14/04/15 14:31
 
- ה.יש מתעסק עם....
גרניקה  |  14/04/15 18:22
 
- מדור זה מיועד לבני אדם. ואתה??
למגיב י.ש  |  15/04/15 10:30
 
- מאיפה צף המגיב הזה?
ברורויה  |  15/04/15 09:25
 
- ברורויה, למגיב י.ש,גרניקה,מ.מ
י.ש  |  16/04/15 17:45
5
"דמוניזציה כלפי הזר" ?
מגיב ותיק  |  13/04/15 20:00
 
- דברי הותיק נכונים ומדוייקים ל"ת
אכן חרפה וכלימה  |  14/04/15 16:36
 
- סודנים לא מצביעים
צפורה בנא   |  15/04/15 00:16
 
- לציפורה בנאי
מציפורה  |  15/04/15 09:51
6
מצטער שהן לא עברו את אחוז היסי
ובזכותן  |  14/04/15 10:28
7
זו היתה הרשימה הכי נקיה
ג.  |  14/04/15 16:29
8
ברוריה ודבורה היו חברות כנסת
ברוריה ודבורה  |  15/04/15 09:08
9
אבל לא כמו שזה הוצג
בוודאי "ובזכותן"  |  15/04/15 10:21
10
תודה לך איתן
שרה רואה  |  15/04/15 18:29
11
בנות יקרות, אתן התקווה
חברה  |  15/04/15 19:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2015
אפרים הלפרין
ייזום הקמתה של ועדה ציבורית לעניין חוקי הבחירות הוא מבורך, אך הן הממנה, הן הממונה והן המתווה נראים לגמרי לא בכיוון הנכון
רפי לאופרט
הליכוד כתנועה לאומית, החליף כיום באופן מלא ומובהק את מפא"י ההיסטורית, והפך לשומר החותם הפוליטי של ארץ-ישראל. הוא היסוד עליו נשען הציבור הדתי-לאומי שהוא ליבת הכוח המגשים. לכן, גם אין זה מקרה לדעתי, שבבחירות האחרונות היו לא מעט תומכי הבית היהודי שהצביעו ליכוד
איתמר לוין
ג'ובראן עמד בראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-20    קורא לבטל את רוב המגבלות על התעמולה האלקטרונית ובמקביל לחזק את הרשימות הקטנות
אלכס טנצר
המאבק העיקרי על הקול הרוסי היה בין הליכוד לבין ישראל ביתנו. שאר המפלגות הקיימות כמעט שלא היו במשחק. הן ויתרו על התחרות על הקול הרוסי. משמעות הדבר - המחנה הציוני ויתר על ראשות הממשלה. לא הגעוואלד של נתניהו הביא אותו לשלטון אלא עולים דוברי רוסית
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    מערכה חדשה, שחצנות תועמלנית, גזר על עצמו, האבן והשוטים ועל שלושה דברים הביטחון עומד    כבר אחרי החגים: חזרנו לשגרה, בינתיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il