X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
כיצד תיזכר הכהונה של היועץ המשפטי לממשלה? איך הפך הסניגור בנשמתו ליקיר התביעה? מה טוענים נגדו – ובעדו – במשרד המשפטים? ואיך קשורה פרשת הרפז לבחירת מחליפו? פורסם בגיליון יוני של מגזין ליברל
▪  ▪  ▪
וינשטיין. סיכום כהונה [צילום: איל יצהר/גלובס]
קרבה טובה, קרבה רעה
וינשטיין ונתניהו פועלים באופן כה מתואם יחדיו, עד שמתעוררות שאלות אם היועץ המשפטי תופס נכונה את תפקידו ואחריותו. דפוס הפעולה הזה אפיין את כל חמש וחצי שנותיו של וינשטיין בתפקיד היועץ, לטוב ולרע: הוא טומן בחובו כמה חסרונות בולטים, אך הביא גם הישגים למערכת המשפט

גמישות יתר?
במשרד המשפטים היו מי שהתרשמו שהיועץ יעשה הכול כדי לרצות את ראש הממשלה. גורם במשרד: "בכל הנוגע לחקיקה אנטי-דמוקרטית היו דברים שלגביהם הוא היה נחרץ, והיו מקרים שבהם היועץ והמשנים שלו נתנו חוות דעת דו-משמעיות, גמישות כאלה, בלי אמירה. הוא מצא את דרך האמצע, קצת כמו פוליטיקאי"

פחות תקשורת, יותר אפקטיביות
"אם למנוע פגיעה בבית משפט זה משהו שהוא יכול לפתור בשיחה אינטימית, הוא יעשה זאת", מסבירים גורמים העובדים עם וינשטיין. "ברוב המקרים הוא בחר לא לקבל דיבידנד. אפשר גם להיות פחות אפקטיבי אבל לקבל יותר כתבות, ראה למשל לינדנשטראוס"

הפרשה שממשיכה להעיב
"תיק הרפז-אשכנזי יהיה אקורד הסיום לכהונת וינשטיין", צופה כתבת המשפט של ערוץ 1 תמר אלמוג, "האקורד הזה די צורם עד כה. בהתחלה סגר את התיק, למרות המחלוקות. אחר כך פתח אותו, אבל בדרך עקלקלה. מאז שוב חלפו חודשים ארוכים. יש תחושה שלא רוצים לקבל החלטה"

בכיר לשעבר במשרד המשפטים:
"הוא לא איש רע, הוא פשוט לא היה המינוי הכי מוצלח בתבל. בעיקר מאחר שבא מבחוץ, לא עם האתוס של משרד המשפטים. השירות הציבורי נעשה מאוד מורכב, ואתה מבזבז זמן יקר על להבין מי נגד מי. וינשטיין היה שבוי של המשרד"

   רשימות קודמות
  איך נפסיק לפחד ונתחיל לעשות תחקירים עיתונאיים
  הנשיא והלקונה הפלילית
  "אני מתחרט על הרגע שנבחרתי להיות נשיא המדינה"
  סיפור בזיגזג

כחודש לאחר הבחירות האחרונות לכנסת פרסם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין הודעה חריגה מטעמו. "היועץ התנגד בעבר ועודנו מתנגד ליוזמות שעלולות לפגוע בעצמאות בית המשפט העליון ובחוסנו". אלה הימים שבהם הבית היהודי, למשל, נושאים ונותנים עם הליכוד על כרסום בכוחה של ערכאת השיפוט הבכירה. "בית המשפט העליון", המשיך וינשטיין, "הוא מוסד מפואר, הזוכה להערכה רבה ברחבי העולם, [...] חיוני לקיומה וחוסנה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. [...] בכוונת היועץ המשפטי לממשלה לעמוד על המשמר בעניין זה".
חריגות ההודעה לא נבעה מכך שמדובר בעמדה מפתיעה מצד היועץ. וינשטיין רוחש כבוד והערכה עמוקים לממסד המשפטי, ממערכת בתי המשפט ובראשם העליון ועד מערכת אכיפת החוק על זרועותיה. אלא שבאופן יוצא דופן, הפעם בחר לתת פומבי לדברים. הנמען להודעתו הרי לא היה הציבור בכללותו, אלא מספר מצומצם של אוזניים, המקובצות רובן ככולן בלשכת ראש הממשלה ובחדרים שבהם מתקיים המשא-ומתן הקואליציוני. אל אלה וינשטיין מעדיף בדרך כלל לפנות באופן פרטי, לא באמצעות הודעות לעיתונות.
זהו החריג המלמד על הכלל - והכלל, שלפיו וינשטיין מעדיף לפעול בחדרי חדרים ולא בפומבי, הוא המאפיין הבולט ביותר במהלך כהונתו, ההולכת ומתקדמת אל עבר סיומה, בינואר 2016. אין להתרשם יתר על המידה מהפרסומים על כוונת נתניהו לבקשו להישאר בתפקיד שנה נוספת. וינשטיין לא מתכוון להיענות לבקשה כזו, אם בכלל תופנה אליו; ופירושו של דבר ששרת המשפטים איילת שקד תידרש בקרוב להקמת ועדת איתור שתבחן מועמדים לרשת את היועץ.
בין קרבה מוגזמת לקרבות בלימה
וינשטיין ונתניהו פועלים באופן כה מתואם יחדיו, עד שמתעוררות שאלות אם היועץ המשפטי תופס נכונה את תפקידו ואחריותו. דפוס הפעולה הזה אפיין את כל חמש וחצי שנותיו של וינשטיין בתפקיד היועץ, לטוב ולרע: הוא טומן בחובו כמה חסרונות בולטים, אך הביא גם הישגים למערכת המשפט.
במשרד המשפטים יש מי שיוצאים להגנתו בעניין. "בסוף, הוא היה הבלם הכמעט יחיד של כל מה שנעשה כאן בשנים האחרונות נגד שלטון החוק ונגד המיעוטים", אומר בכיר במשרד. "הוא הביא לכך שבשנים שלו איש לא צייץ על פיצול תפקידי היועץ, איש לא נגע בבית המשפט העליון, ורוב החקיקות האנטי-דמוקרטיות נבלמו. חלק גדול מעבודתו היה מתחת לפני השטח, בגלל יחסיו ההדוקים עם ראש הממשלה. התחוללה פה סערה מושלמת, אבל היא לא חדרה אלינו".
יחסיהם הקרובים של וינשטיין ונתניהו הם מן המפורסמות. הם הולכים אחורה שנים רבות, ובהיותו עורך דין פרטי, וינשטיין אף ייצג את נתניהו בעניינים שונים עד שנת 2004. כך הוא נהנה מיתרון מובנה בהתמודדותו על תפקיד היועץ ב-2009. היחסים ההדוקים האלה סייעו לו לעצור את רוב הסערות המשפטיות מחוץ לשערי משרד המשפטים. במשרד נותנים לו את הקרדיט על כך שמאז מינויו, איש במערכת הפוליטית לא העלה מחדש את היוזמה לפיצול תפקיד היועץ המשפטי, יוזמה שהשר לשעבר יעקב נאמן שקל ברצינות, בשלהי ימי היועץ הקודם, מני מזוז. כשוינשטיין התמודד על התפקיד, אגב, הוא אמר בפורומים סגורים כי אם התפקיד יפוצל הוא יסיר את מועמדותו.
וינשטיין ונתניהו נועדו לפגישות עבודה שבועיות בארבע עיניים, ובמשרד המשפטים היו מי שהתרשמו שהיועץ יעשה הכול כדי לרצות את ראש הממשלה. גורם במשרד: "בכל הנוגע לחקיקה אנטי-דמוקרטית היו דברים שלגביהם הוא היה נחרץ, והיו מקרים שבהם היועץ והמשנים שלו נתנו חוות דעת דו-משמעיות, גמישות כאלה, בלי אמירה. הוא ידע איך לגייס את ביבי בדברים מסוימים ולומר לו, 'לזה אני לא יכול לתת יד'. אבל רוב היוזמות נעצרו בגלל ערר על האישור שניתן להן בוועדת השרים לחקיקה. וזה בכלל לא היה אמור להגיע לוועדת השרים - תפקיד היועץ הוא לעצור את זה מלכתחילה, עם חוות דעת חד-משמעית, מהדהדת, שלא תאפשר לזה לעבור. אבל הוא מצא את דרך האמצע, קצת כמו פוליטיקאי".
"אני לא רואה בפעילות של וינשטיין פעילות של עסקן", אומר מנגד גורם בכיר אחר במשרד, בניסיון לגונן על הבוס. "כשהוא בא לראש הממשלה ואומר לו 'אל תעשה את זה', מה עסקן בזה? אם הוא אומר את זה לוועדת שרים, או אומר את זה לראש הממשלה בארבע עיניים, למה זה הופך אותו לעסקן? זה לא עסקן בעיניי, זה חלק מהעבודה שלו". "להצליח זה רע?", מסנגר גורם נוסף שעובד צמוד לוינשטיין, "אם אתה מצליח לבלום יוזמות בלתי חוקתיות ולקדם יוזמות חיוביות, זה מצוין". וקולגה רביעי מציין כי דברים שבתקופת מזוז היו מתנהלים במתכונת של התנגשות תקשורתית, היו נגמרים בכיפוף ידיים שבו המערכת המשפטית בדרך כלל אינה מנצחת. "היועץ המשפטי הוא חזק, אבל לפעמים גם אם הוא יעשה את הרעש הכי גדול, זה ייגמר בקראש ויעשה נזק".
הבעיה עם הגישה הזו, של העלמת קשיים בהיחבא, נעוצה בוויתור של היועץ על הזירה הציבורית - ובפרט על השמעת הקול הערכי הראוי בפני הציבור כולו. ההיעדרות מהשיח הציבורי תורמת להקצנת עמדות בקרב הפוליטיקאים, כך ששוב יש צורך לסגור עניינים בחדרי חדרים, וחוזר חלילה. ד"ר יובל קרניאל מהחוג לתקשורת במרכז הבינתחומי מסביר זאת כך: "תפקידו של היועץ המשפטי הוא להיות מגדלור. לא להתנהג באופן פוליטי או מאחורי הקלעים או להיות יועץ אסטרטגי לניהול משברים של ראש הממשלה. זו טעות בתפיסת התפקיד של היועץ המשפטי. וינשטיין אוהב לפעול מאחורי הקלעים. לדעתי יועץ משפטי צריך לפעול בשקיפות, אתה לא צריך לפעול כפוליטיקאי".
"אם למנוע פגיעה בבית משפט זה משהו שהוא יכול לפתור בשיחה אינטימית, הוא יעשה זאת", מסבירים גורמים העובדים עם וינשטיין. "ברוב המקרים הוא בחר לא לקבל דיבידנד. אפשר גם להיות פחות אפקטיבי אבל לקבל יותר כתבות, ראה למשל לינדנשטראוס".
אלא שחלק מהחקיקה הפוגענית בכל זאת עברה, באופן מלא או חלקי - חוק החרם, חוק ועדות קבלה וחוקי המסתננים בגרסאותיהם השונות. "אי-אפשר לומר שבדברים האלה היועץ לא השמיע את קולו", מסנגר שוב גורם במשרד, "אולי זו הייתה טעות להגיע לפשרות עם המחוקקים, כשיקול טקטי, אבל כישלון מהדהד זה לא".
"משפטנות צרת אופקים", או "שכל ישר"?
הלהט הציבורי של וינשטיין לא הגיע יש מאין. הוא החל את דרכו כתובע בפרקליטות, ואף שאת רוב שנותיו עשה כפרקליט צמרת פרטי, ניסה לשוב לצד השני של המתרס. הוא התמודד על תפקיד היועץ ב-2003, אך הסיר את מועמדותו כשהבין ששר המשפטים טומי לפיד סימן לתפקיד את יורם טורבוביץ' (שנפסל בהמשך והותיר את הזירה למני מזוז). וינשטיין היה מוכן גם להיות דרגה אחת מתחת, בתפקיד פרקליט המדינה, אך הפסיד לערן שנדר ולמשה לדור (ב-2004 ו-2007 בהתאמה). את מינויו ליועץ הוא חב כנראה לצירוף הנסיבות שהחזיר את נתניהו ללשכת ראש הממשלה ב-2009, זמן קצר לפני שהחל הליך בחירת היועץ שיחליף את מזוז, ואת ליברמן ויעקב נאמן לבעלי מילה בעניין. "תמיד היה לו אתוס ממלכתי, אפשר היה לראות את זה בהתנהלות שלו", מאבחן אדם שעבד מולו כששימש עורך דין פרטי. "כתובע הוא מטבע הדברים רואה את הזווית של התביעה, אבל לא התנתק לגמרי מהראייה הסניגוריאלית, ואני שמח שזה נשאר בו. לפעמים הוא חושב שהפרקליטות צודקת, לפעמים שההגנה צודקת".

הכתבה המלאה מתפרסמת במגזין "ליברל". לרישום לקבלת גליון היכרות חינם
תאריך:  01/07/2015   |   עודכן:  01/07/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ימי וינשטיין
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
גולת הכותרת
וינשטין ואשכנזי  |  2/07/15 00:46
2
ויינשטיין הוא הפודל של מושחתיה ל"ת
נ1  |  2/07/15 01:00
3
הבעייה אינה רק וינשטיין .
ישמעאל   |  2/07/15 04:45
4
אם ויינשטיין דואג לא לפגוע
נתין מדמנת ישראל  |  2/07/15 07:05
5
"נשמתו"? אם יש כזו היא מזמן ל"ת
מכורה לשטן.  |  2/07/15 08:58
6
אין צורך להרחיב בדברים על
צורי  |  3/07/15 13:54
7
במשפט אחד
אהרון שחר  |  5/07/15 14:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
אין כמו תיאטרון החאן הירושלמי המחבר אותנו לשורשינו, ולשורשי השפה העברית התיקנית. מחזהו של נתן אלתרמן ב"חאן" -"כנרת כנרת" הוא נושא הדגל של מגמת שימור השפה העברית, ההולכת ומיתדלדלת ונעלמת בימינו
חיים נוי
"בילי שוורץ" - המחזמר המושלם - חוויה מוזיקלית - תיאטרון חיפה    העלילה, למען האמת, לא כל כך חשובה וגם די מופרכת, אבל היא עוסקת בהגשמת חלומות
גיל נוילנדר
העידכון חוסם פרצת אבטחה מסוכנת שעלולה לאפשר להאקרים להשתלט לכם על המחשב    כך תוודאו שאתם מעודכנים
יורם שוייצר
מתקפות הטרור שבוצעו בשבוע האחרון בתוניסיה, בכווית ובצרפת מעידות יותר מכל, כי המערכה להבסת המדינה האיסלאמית צפויה לגבות מחיר דמים כבד מאזרחים חפים מפשע במקומות שונים ברחבי העולם ולא רק בעירק ובסוריה
אלי אלון
לאחר קרוב ל-80 שנות פעילות הופסק הייצור בטחנת הקמח "העמק" בעפולה. המבנה מתוכנן להיהרס ועליו יוקמו ככל הנראה מבני דירות רבי קומות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il