חוזר מנכ"ל של משרד החינוך, שהופץ בימים אלה, מגלה כי צפויה תוכנית לימודים חדשה בפילוסופיה, גם לבתי הספר היסודיים. במסגרת התוכנית, ייחשפו התלמידים לכתביהם של טובי הפילוסופים, יפתחו חשיבה ביקורתית וילמדו לשאול שאלות ולענות עליהן בצורה מעמיקה ויסודית. איזה כיף לפתוח עיתון הבוקר ולפגוש בידיעה משמחת זו, בעיתון
ישראל היום. פשוט ידיעה בדבר העשרת תלמידים נטו, ללא כל מניעים ואינטרסים נסתרים. יופי בנט, יופי. אם תמשיך בדרך העשרה נטולת אינטרסים זו, אנחנו עוד עלולים להמליץ עליך לפרס ישראל, בתחום מפעל חיים...
עד כה נלמד תחום הפילוסופיה, אך ורק בחטיבה העליונה, במסגרת תוכנית הלימודים לבגרות. זו - למעשה ובפועל - הפעם הראשונה שמשרד החינוך יאפשר שיעורי העשרה בנושא הפילוסופיה, גם לגילים הצעירים. מדובר בתוכנית רשות, כאשר בשלב הראשון רק בתי ספר שירצו בכך יצטרפו למיזם זה של לימודי הפילוסופיה.
מחוזר מנכ"ל משרד החינוך עולה, כי התוכנית החדשה מתאימה לתלמידי כיתות ג' עד ו' והלימוד, ייעשה באמצעות טקסטים בתחומים שונים ובהם: הגות פילוסופית, ספרות, שירה, עיתונות יומית ועוד. שיעורים אלה אמורים להתקיים במתכונת של קהילה חוקרת, שבה התלמידים יוזמנו להביע דעתם, ביחס לשאלות שיעלו בשיעור ולטעון טענה מנומקת ומושכלת. מטרתם של לימודים אלה, הינה לפתח כישורי חשיבה לוגית וביקורתית וכן להביא יכולת לקשר בין נושאים שונים, מתוך בחינת נקודות מבט מגוונות, התייחסות אכפתית והקשבה לאחר, ומתן כבוד והערכה לרעיונותיו.
בקיץ הקרוב אמור משרד החינוך לקיים השתלמות למורים בנושא, כל זאת על-מנת שהתוכנית תצא לדרך, כבר בפתיחת שנת הלימודים. ד"ר לאה שילה, המפמ"רית לפילוסופיה במשרד החינוך, מדגישה כי: "המשרד רואה חשיבות רבה בפיתוח מיומנויות וכישורי חשיבה לוגית וביקורתית כבר בגילי היסודי. התלמידים הם סקרניים מטבעם, ומחובתנו גם ללמד אותם להיות יצירתיים וביקורתיים, לדעת לשאול את השאלות הנכונות, לחפש פתרונות מגוונים ולא לקבל דברים כמובנים מאליהם."
גילוי נאות: בתחילת שנת הלימודים האקדמית החולפת, נטל לו - כותב שורות אלה - חופשה של שנה אחת מהחיים העמוסים והצפופים ונרשם ללימודי דוקטורט, במסגרת המחלקה ללימודי מחשבת ישראל, באוניברסיטת בר-אילן. כמי האמור על קריאת טקסטים משפטיים, משך שנים הרבה, מה רבה הייתה הפתעתו של כותב שורות אלה, עת נתקל בטקסטים, מסוג שונה - לחלוטין - מהטקסטים המשפטיים. פתאום, לא עסקו טקסטים אלה בשאלות חדות ונוקבות, שניתן לפרשן לשניים פירושים בלבד וגם/או - במקרים נדירים ביותר - אף ליותר.
פתאום, נדרש כותב שורות אלה להתאמץ, להתעקש ולהתחבט, לא פעם ולא פעמיים, עד שירד עמקי טקסט זה וגם/או אחר ולא תמיד עלו לו דברים, יפה. הפקפוק, הספק, הספקנות ואי הידיעה המוחלטת, לא היו עד כה לחם חוקו של כותב שורות אלה. כמי היודע, עד כה, כי דברים נכתבים ונחתמים בהכרעה חדה, לכאן וגם/או לכאן, פער כותב שורות אלה פיו בתמיהה, שעה שטקסטים אלה וגם/או אחרים הביאוהו כדי תמיהה. כה רבה הייתה תמיהתו זו, עד ששכח לסגור פיו שפער, מחמת התמיהה, מששככה היא...
האמינו לי אין כיף גדול יותר מקרוא - על הבוקר - טקסט בן מאות שנים שכתב רבי יהודה הלוי בספרו: "הכוזרי" וגם/או בידי הרמב"ם, ב"מורה הנבוכים". מה מרנין נפש יותר מלהתחקות אחר מקורות של קבליסטיים יהודיים שישבו בגירונה וגם/או בפרובנס ולברר מהיכן הגיעו הם למונחים הקבליים, בהם עושים הם שימוש בכתביהם. ומה דעתכם על אריסטו וגם/או אפלטון אחד, על הבוקר, במקום האספרסו המצוי והצפוי כל כך, על הבוקר? פתאום נדלקו לי העיניים וכמאמר הפזמון של ידידי, אילן גולדהירש, היה לי "מתוק האור בעיניים".
מחמת שאחד מהפרופסורים שלי במחלקה בורח מפרסום ומתעצבן לשמוע המלה "אינטרנט" - ופעם כשכתבתי עליו, כאן, טור שלי, ברמיזה, הוא נבהל והודיע לי ששיעוריו אינם לציטוט ברבים - אני מרגיע. חוץ מזה, עוד לא עברתי ת'כל הבחינות שלי במחלקה ועוד יעלילו עליי, לא עלינו, שאני מה זה מ.... למרצים שלי. אז אני מרגיע, אבל אומר לכם שאין כיף גדול יותר מלימודי פילוסופיה ומחשבת ישראל.
בייחוד על הבוקר ועל קיבה ריקה. כוס מיץ אחת מותרת...
בכלל, אני חושב שכל מי שרוצה לעסוק במלאכת עריכת-הדין ולנתח טקסטים משפטיים, מן הראוי שירכוש לו - קודם לכן - תואר בפילוסופיה ולמצער, שירכוש לו, קודם לכן, תואר במחשבת ישראל. כך - ורק כך - יצמח לנו דור של משפטנים במקום דור של טכנאי משפט. למה אתם חושבים הלך פרופ'
אהרן ברק אצל פרופ' מנחם ברינקר, שעיסוקו הינו פילוסופיה כללית, ספרות וניתוח טקסטים ספרותיים וידע ספרותי-פילוסופי, קודם ובעת שכתב שורת ספריו המונומנטאליים על תורת הפרשנות המשפטית? הבין גם הבין פרופ' אהרן ברק שאין לצמצם פרשנות משפטית, אך ורק לתחומי המשפט ויש להרחיבה לתחומים נוספים. אולי כדאי לדרוש מכל מי שרוצה ללמוד משפטים שילמד, קודם לכן, תואר ראשון כללי ויתמחה, בין היתר בקריאת טקסטים ספרותיים ופילוסופיים, כפי שנהוג הדבר בארה"ב.
יופי בנט, יופי. אחלה של רעיון הוא ללמד פילוסופיה בבתי-הספר היסודיים. אולי כך יגבר העניין במדעי הרוח. הנה, זה לאחרונה, פורסם על קיצוץ עשרות משרות של סגל זוטר בפקולטה למדעי הרוח, באוניברסיטה העברית, בירושלים. לפי פרסומים אלה, הרי מדובר בפיטורים של 48 מרצים וצמצום משרתם של 35 נוספים. באוניברסיטה העברית מעריכים כי היקף הקיצוץ יגיע ל-1.5 מיליון שקלים, שעה שצמצומים בפקולטה למדעי הרוח קיימים, זה מספר שנים. על חשבון התועלתנות, מוקרבים לימודים שאינם מביאים ת'כלס וכסף גדול ביד, דוגמת מדעי הרוח לטובת ההייטק. אולי, אם נלמד הנוער, מקטנות ונאהיב עליו לימודי מדעי הרוח ובעיקר פילוסופיה ומחשבת ישראל, יגדל מספר העוסקים בכך, בעתיד, אם בדרך של עתודת סטודנטים גדולה ואם בדרך של הגדלת מספר תקני המרצים, עקב כך.
יופי בנט, יופי. אתה מתחיל למצוא חן בעיני. רק אל תגזים. בסוף אם תתעמק יותר מדי יאשימו אותך שאתה שמאלן, רחמנא ליצלן. איך שאלה אותי סטודנטית לתואר שני מהמחלקה לפילוסופיה, באוניברסיטת תל אביב, כשהבעתי התפעלותי מרבי יהודה הלוי, כפילוסוף מעמיק. אה, נזכרתי. "תגיד. תגיד", היא פנתה אלי, כשחיוך קטן דבוק לשפתיה, "אתה לא חושב שיהודה הלוי הזה, קצת יותר מדי, לאומן?. אתה לא חושב שהוא מגזים עם אהבת ארץ ישראל שלו?".