X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
העובדה, כי שרת המשפטים האמורה דרך כלל וכדבר שבשגרה, בהיותה ממונה על תיק המשפטים לגבות מערכת המשפט וציבור השופטים והשופטות הנמצאים במערכת זו, מחליטה לתקוף, מראש, מערכת המשפט, הינה תקדים מסוכן ביחסי המערכת השלטונית המבצעת
▪  ▪  ▪
איילת שקד. תקדים מסוכן [צילום: יונתן סינדל / פלאש 90]

על-רקע הצפייה הדרוכה במערכת הפוליטית לפסק-דינו של בג"ץ בעניין "חוק המסתננים" פרסמה שרת המשפטים, איילת שקד, סטטוס בפייסבוק, בו כתבה כי חוק זה בוטל, עד כה פעמיים בידי בג"ץ, תוך שהיא מזהירה, כי אם יבוטל חוק זה בשלישית בידי בג"ץ, הרי: "המשמעות תהיה הכרזה על דרום תל אביב כמתקן שהייה רשמי למסתננים". איילת שקד אף הודיעה, כי עד מתן פסק הדין תעלה,אחת לשעתיים, סרטונים המתארים: "חייהם הבלתי נסבלים של תושבי דרום תל אביב", כלשונה היא, ככתוב בסטטוס שפרסמה היא.
שרת המשפטים כתבה עוד, בסטטוס שפרסמה, בהדרשה לנוסחו הקיים של "חוק המסתננים", כי: "נוסח החוק שאושר על-ידי בית המשפט העליון בפעם הקודמת היה רך מדי, וההוכחה לכך היא שבחודשים האחרונים תופעת ההסתננות... שבה ועשרות אפריקנים חדרו לישראל". כפי שכתב ובצדק פרופ' אייל גרוס באתר האינטרנט של עיתון "הארץ, שרת המשפטים איננה מבינה ממש את המָטֶרְיָה, אליה התייחסה היא בסטטוס שלה. איילת שקד טענה, כי בית המשפט העליון לא אישר - בפעם הקודמת - נוסח חוק.
בכך טועה ומטעה איילת שקד ציבור קוראי הסטטוס שלה. בית המשפט העליון ביטל בפסיקתו הקודמת את נוסחו של "חוק המסתננים", כאשר הנוסח הנוכחי, אליו מתייחסת שרת המשפטים, לא אושר וגם/או לא נדחה בידי בג"ץ, במועד פרסום הסטטוס, שכן באותו מועד טרם פורסמה פסיקת בג"ץ בעניין זה. פרופ' אייל גרוס מציין, ברשימתו דנא, כי רק לאחר פרסום רשימתו שינתה שרת המשפטים מלות הפוסט שלה וכתבה כי מדובר ב"נוסח החוק שאושר בידי הכנסת".
אין כל ספיק ספיקא שהוא, כי ניתן להגדיר התנהלותה זו של שרת המשפטים, איילת שקד, לא פחות מאשר ניסיון בוטה בכל הכבוד הראוי להלך אימים על בית המשפט העליון, בשלב של קודם פרסום החלטתו בעניין "חוק המסתננים". העובדה, כי שרת המשפטים האמורה דרך כלל וכדבר שבשגרה, בהיותה ממונה על תיק המשפטים לגבות מערכת המשפט וציבור השופטים והשופטות הנמצאים במערכת זו, מחליטה לתקוף, מראש, מערכת המשפט, הינה תקדים מסוכן ביחסי המערכת השלטונית המבצעת, האמורה לגונן על המערכת השיפוטית המחליטה.
בניגוד לטענת פרופ' אייל גרוס ברשימתו, לפיה קשה להיזכר במקרה בוטה כל כך בו ניסו שר או שרת משפטים להטיל אימה על בית המשפט העליון ערב מתן פסק דין, הרי נכיר, כי כך היו ונהגו בעבר דברים, עת כיהן פרופ' דניאל פרידמן כשר המשפטים בממשלתו של אהוד אולמרט. עם זאת מסכימים אנו לסיפא של מאמרו דנא של פרופ' אייל גרוס, לפיה מתברר מהסטטוס שפרסמה שרת המשפטים, כי היא אינה מבינה את תפקידה, כמו-גם אין היא מבינה המשמעות הבסיסית ביותר של הפרדת רשויות ושל שלטון החוק.
כמי ששימש כפרקליטה של חברת חיים נתנאל בע"מ וכמי שייצג חברה בע"מ זו, בעתירה שהגישה היא בשנת 2007 נגד החלטתו הבלתי חוקית, בעליל, של שר המשפטים דאז, פרופ' דניאל פרידמן להקים בית משפט מחוזי מרכז, בפתח-תקווה, בניגוד להוראות החוק - החלטה שנקבע בידי בג"ץ שהייתה בלתי חוקית, אולם מחמת עיקרון הבטלות היחסית ניתנה לשר משפטים זה לתקן פגמים שנפלו בדרך התנהלותו, ביצירת מתווה חוקי וחקיקת משנה מתקנת, אין לנו אלא לצטט דבריו של ראש ההרכב בבג"ץ זה, השופט המנוח, אדמונד לוי ז"ל, שמתח בפסק-הדין ביקורת חריפה - חריפה מאוד מאוד על דרך התנהלותו של פרופ' דניאל פרידמן, בתפקידו כשר המשפטים, לעניין הקמת בית משפט מחוזי מרכז.
בבג"ץ 7067/07 חיים נתנאל בע"מ נ' שר המשפטים, פרופ' דניאל פרידמן, כתב שופט בית המשפט העליון המנוח, אדמונד לוי ז"ל, בהסכמת שני חבריו להרכב, כב' השופטים (כתוארם אז), מרים נאור ואליקים רובינשטיין, דברים נכוחים, ברורים, חד-משמעיים ובלתי ניתנים לכל פירוש משלים וגם/או משני, כדלהלן:
"לקראת סיום פרישֹתה של המסגרת הנורמטיבית, אשוב ואזכיר את העקרון החוקתי בדבר אי-תלותם של היושבים בדין. סעיף 2 של חוק יסוד: השפיטה, קובע:
"בענייני שפיטה אין מרות על מי שבידו סמכות שפיטה, זולת מרותו של הדין".
כלל יסוד הוא, העומד בשורשה של העשייה השיפוטית ומשמש בריח-תיכון ברעיון הדמוקרטי בכללו, כי סוגיה משפטית המונחת לפתחן של ערכאות, תוכרע על-פי הוראות הדין, הא ותו לא. מאליו מובן, כי שימוש בידי בעל סמכות באשר הוא, בכוח להשפיע על הסמכות העניינית של בתי-המשפט או על הסמכות המקומית, כפוף הוא לאותו עקרון חוקתי. שינוי שיש בו, ולו בשוגג ושלא בכוונת מכוון, כדי להגביל את גדריה של אי-התלות השיפוטית, לא יוכל לעמוד. משנה תוקף יש לדברים, מקום בו נמסרה הסמכות לידיה של הרשות המבצעת, שהיא - בשורה ארוכה ומכרעת של עניינים - גם צד להליכים המשפטיים המתנהלים. אכן, המדינה היא בעל-דין ברובם ככולם של ההליכים הפליליים, במרבית ההליכים המנהליים, בערעורי מיסים רבים, בעתירות אסירים ועוד כהנה וכהנה. בטוחני, כי נהירה לממשלה חובתה לנקוט זהירות כפולה ומכופלת בקובעה כללים, אשר עשויים להשפיע על עניינים שהיא צד להם. וככל שיהא הדבר נחוץ, מצווה הביקורת השיפוטית להקפיד שכך ייעשה.
ברם, כל זאת אמרתי מעבר לדרוש, באשר אני משוכנע, כי במקרה דנן לא היו הפעולות השלטוניות שננקטו מכוונות אלא לקידומה של העשייה השיפוטית, לרווחת המתדיינים בפניהן של הערכאות הנוגעות בדבר. ליישומם הקונקרטי של העקרונות הנורמטיביים על המקרה שבפנינו אפנה עתה.
35. שר המשפטים הינו אורגן מנהלי. ככל רשות מנהלית, כפוף הוא לביקורתו של בית המשפט הגבוה לצדק. ככל רשות מנהלית, אין הוא רשאי לפעול מחוץ לגדרי הסמכות שהתווה לו המחוקק. ככל רשות מנהלית, פעולה שנקט בחוסר סמכות - בטלה מעיקרה (בג"ץ 5304/92 פר"ח נ' שר המשפטים, פ"ד מז(4) 715 (1993)".
(ההדגשות וההדגשות, בקו אחד ובשני קווים, שלי - ח"ש)
מן הראוי ששרת המשפטים המכהנת, איילת שקד, תפנים ותטמיע מילות ביקורת חריפות אלה, שכיוון בג"ץ לכיוונו של שר המשפטים, שקדם לה, בכהונתו - חתן פרס ישראל למשפט, פרופ' דניאל פרידמן ותלמד, דבר אחד וגם/או שניים מהתקלות שאירעו לו, במערכת היתקלויותיו, הבלתי פוסקת, בתקופת כהונתו, כשר המשפטים עם מערכת בתי-המשפט, בכלל ועם בית המשפט העליון, שופטותיו ושופטיו, בפרט. אז ורק אז תשכיל ותבין שרת המשפטים, בכל הכבוד הראוי, כי תפקידה הממלכתי מחייב אותה, להגן דווקא על מערכת בתי המשפט, בניגוד גמור להתנהלותה האחרונה, בה בחרה לתקוף התנהלותו של בית המשפט העליון, ביושבו אלי מדין, כבית משפט גבוה לצדק.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, יצא לחופשת שבתון ובמקומו פועלים - בתקופת השבתון שלו - עורכי-הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  12/08/2015   |   עודכן:  12/08/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גם שרת המשפטים מחויבת לכיבוד החוק
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
בובע מאייסעס...
נתן העזתי  |  12/08/15 09:49
2
אין זה מפליא כלל שכבוד האדבוקד
למר שטנגר  |  12/08/15 14:49
 
- נפלה שגיאת מקלדת: אדבוקט ל"ת
שגיאה  |  12/08/15 17:11
3
ובריוני המערכת מצפצפים על החוק
פאשיסט אדום  |  16/08/15 16:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
לאחר קבלת התיקון לחוק המעצרים שעיקרו מתן מעמד של עצור למפוקח בתנאי פיקוח אלקטרוני קובע בית משפט העליון, כי לא התייתר המבחן הבוחן מסוכנותו של מי המבקש להמיר מעצרו, ממעצר מלא בבית כליאה, למעצר מלא, באיזוק אלקטרוני
חיים שטנגר
7 מועמדים מהמגזר הערבי - מוסלמים ונוצרים התמודדו למשרות שיפוט שונות, בבתי-המשפט המחוזיים והשלום, ברחבי הארץ. אף אחד ממועמדים ומועמדות אלה לשפיטה, לא נבחר בידי הוועדה לבחירת שופטים, בישיבתה הגם שהיא מונה שני חברי ועדה מהמגזר הערבי
אריה אבנרי
תוך קצר חזר עו"ד דורי קלגסבלד לצמרת המשפטית ופרשת התאונה המחרידה נשכחה עד שהתעוררה השבוע מחדש. אומ"ץ תפעל לחשיפת שמות חברי האליטה של קלגסבלד שהשקו אותו מים בשעה שהאם ובנה היו מוטלים מתים    אומ"ץ מתערבת בפרשת גל בק ופנתה אל נציבת קבילות הפרקליטות השופטת בדימוס גרסטל, שהשיבה שתכנס לתמונה    בפרשת סימנס לא עלה בידנו להביא את אלי לנדאו מאחורי סורג ובריח. השבוע הודיע עו"ד מינא לרשות ני"ע על היערכות להגשת עתירה נוספת    דוח שבועי (7)
חיים שטנגר
ראוי לקצר תקופת בדיקת מעצר המנהלי, לתקופה של בדיקה תקופתית של תנאי והצדקת המשך המעצר המנהלי, אחת ל-14 יום, תחת מצב דברים של בדיקת תנאי והצדקת המשך המצב המנהלי, אך ורק אחת ל-3 חודשים, בהתאם למצב החוקי הקיים כיום
חיים שטנגר
ימים יגידו, אם מסעדת "הברון" תצליח, אם לאו. סימני היכולת וההצלחה ניכרים ובולטים בה. השאר הוא עניין של השקעה והתאמה של התפריט והמחיר לטעם ולכיס הישראלי. ואתם - אתם כשאתם נכנסים למסעדת "הברון" וחושבים שזה עדיין "קפה לואיז", תנו צ'אנס למסעדה החדשה ולעולה החדש מפריז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il