X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
היה צידוק של ממש לחלוקה בה פילחנו שופטי ושופטות הערכאות השונות. אלה שמונו לתפקידם השיפוטי - לאחר שנות עבודה מרובות, בפרקליטויות השונות ובמערכת הממוסדת של הייעוץ המשפטי נטו, בדרך כלל להחמיר, בפסקי-הדין שניתנו, על-ידם. ואילו אלה שמונו לתפקידם השיפוטי לאחר שנות עבודה רבות ועיסוק בעריכת-דין נטו, בדרך כלל להקל, בפסקי-הדין
▪  ▪  ▪
פרקליטות המדינה. חלוקה דיכוטומית [צילום: נועם שרביט]

בתקופת נעוריי וחניכותי כפרח פרקליטים כשעוד האמנתי, בתמימותי, כי רבה, מטרת מערכת המשפט הינה לעשות צדק, כשלא הבנתי עדיין שצדק הינם שני מונחים שונים ובעיקרם, נבדלים ונפרדים זה מזה וצדק הינו כוכב הלכת החמישי במרחקו מהשמש והראשון בקטגוריית כוכבי הלכת הגזייםנוהגים היינו לחלק שופטי ושופטות בתי-משפט ובתי-דין בישראל, לשתי קטגוריות, שונות ונבדלות - הבדל של ממש זו מזו.
לקטגוריה הראשונה השתייכו עורכי-דין ועורכות-דין שכיהנו משך שנים הרבה בפרקליטויות השונות ובמערכת הממוסדת של הייעוץ המשפטי דוגמת: משרדי ממשלה, רשות ההגבלים העסקיים, מס הכנסה, משטרה ועוד. לקטגוריה השנייה השתייכו עורכי-דין ועורכות-דין שעסקו משך שנים הרבה בעריכת-דין פעילה, כבעלי משרדים לעריכת-דין, אנשי הסנגוריה הציבורית והלשכה לסיוע משפטי, יועצים משפטיים באגודות המגנות על מיעוטים ועוד.
אלה מבין ציבור עורכות-הדין ועורכי-הדין, שהשתייכו לקטגוריה הראשונה, סווגו, על-ידינו וכונו בכינוי ובתואר: "שופטי תביעה". ואילו אלה מבין ציבור עורכות-הדין ועורכי-הדין, שהשתייכו לקטגוריה השנייה, סווגו, על-ידינו וכונו בכינוי ובתואר: "שופטי הגנה". והיה גם היה צידוק של ממש לחלוקה חדה זו, בה פילחנו שופטי ושופטות הערכאות השונות. אלה שמונו לתפקידם השיפוטי - לאחר שנות עבודה מרובות, בפרקליטויות השונות ובמערכת הממוסדת של הייעוץ המשפטי נטו, בדרך כלל למעט במקרים חריגים להחמיר, בפסקי-הדין שניתנו, על-ידם. ואילו אלה שמונו לתפקידם השיפוטי - לאחר שנות עבודה רבות ועיסוק בעריכת-דין,כבעלי משרדים לעריכת-דין ותחום הסנגוריה - נטו, בדרך כלל - למעט במקרים חריגים - להקל, בפסקי-הדין שניתנו, על-ידם.
היו כמובן גם חריגים וחריגי חריגים לחלוקה דיכוטומית וחדה זו שיצרנו וקבענו. היו מקרים של אנשי פרקליטות קשוחים, שהפכו רחמנים בני רחמנים, עם מינויים לשופטים וכנגד היו מקרים של סנגורים מובהקים, שהפכו לשופטים קשוחים שבקשוחים, עם מינויים לשופטים. כמובן שהיו אלה חריגים וחריגי חריגים. ככלל, העיקרון של שמירת נאמנות למערכת וחוסר יכולת לשנות דפוסי התנהגות וחשיבה שנקבעו ונתעצבו, משך שנים הרבה הוכיח עצמו. יוצאי הפרקליטות נמנו על ציבור השופטים והשופטות הקשוחים ואילו יוצאי הסנגוריה ובעלי המשרדים הפרטיים נמנו על ציבור השופטים והשופטות הרחמנים.
היו "לכלל ברזל" זה מספר מועט של יוצאי דופן. המקרה הזכור ביותר מן העבר הרחוק היה של חיים כהן ז"ל, שכיהן כיועץ משפטי קשוח וחסר רחמים וכמי שהיה עושה-דברו המסור, אם לטוב ואם לרע של ראש-הממשלה דאז, דוד בן-גוריון. כב' השופט, חיים כהן "התהפך" לחלוטין - בחשיבתו ובגישתו - עם מינוי לכהונת שופט בית המשפט העליון. פתע פתאם הפך הוא למי ששמר על זכויות מיעוטים ולא אחת, מצא הוא עצמו בדעת מיעוט - בשל גישתו הליבראלית הקיצונית - אל מול שאר השופטים, בהרכב זה וגם/או אחר, בו ישב הוא לצידם.
המקרה הזכור ביותר מן העבר הקרוב הינו של שופטת בית המשפט העליון בדימוס, דליה דונר תבלד"א. לאחר שירות כיועצת משפטית, במשטרת-ישראל, בפרקליטות הצבאית, כסניגורית הצבאית הראשית, נשיאת בית- הדין הצבאי של מחוז המרכז וחיל-האוויר, בדרגת סגן אלוף ושופטת בית הדין הצבאי לערעורים, בדרגת אלוף משנה, כיהנה דורנר כשופטת בבתי-המשפט המחוזיים, בבאר-שבע ובירושלים ומשם קודמה לכהונת שופטת בבית המשפט העליון. כב' השופטת, דליה דורנר, שנודעה תחילה - בפסקי-הדין החדים והנוקבים שלה, מבחנת חומרתם, "התרככה" עם השנים ופסקי-הדין שלה הפכו לפמיניסטיים וליבראליים יותר. זכור, במיוחד, פסק-הדין שלה שבו דנה בזכות תובע לעיקול נכסים שבגינם ובגדרם הגיש הוא תביעה, אל מול זכותו של שמבקשים לעקל רכושו, מכוח זכות הקניין, המוכרת כזכות יסוד.
נזכרתי בחלוקה חדה זו למקרא דבריה של יוצאת הפרקליטות המובהקת נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, כב' השופטת, דורית ביניש. ביניש - שלא רשמה הישגים של ממש הראויים לאזכור,בתקופת כהונתה כשופטת וכנשיאת בית המשפט העליון, בכל הכבוד הראוי - שלחה, לאחרונה מכתב נגד קיום נציבות הביקורת על הפרקליטות לכב' שופט בית המשפט העליון בדימוס, אליעזר גולדברג, שמונה בידי שרת המשפטים, לבדוק טענות הנציבות והפרקליטות, זו מול אלה ואלה אל מול זו. ביניש - כעולה ממכתבה זה - תמכה בעמדת הפרקליטות ודרשה להסיר סמכות נציבת התלונות - השופטת בדימוס, הילה גרסטל - לעסוק בתלונות פרטניות נגד פרקליטים, המוגשות נגדן, בידי ומטעם הציבור.
אם חשבתם לרגע שנשיאת בית המשפט העליון לשעבר, כב' השופטת, דורית ביניש, שלחה העתק ממכתבה לכב' השופט, אליעזר גולדברג ונציבת התלונות, כב' השופטת בדימוס, הילה גרסטל - ולו רק מטעמי נימוס הרי טועים אתם, טעות חמורה. גם יותר מיממה לאחר שנשלח המכתב שבו דרשה ביניש לצמצם סמכויות הנציבות, לא קיבלה הנציבה, כב' השופטת בדימוס, הילה גרסטל, העתק ממכתב זה, כעולה מתגובת הנציבה - אתמול - בפני הנהלת הפרקליטות, בעניין זה.
נציבת הביקורת על הפרקליטות, כב' השופטת בדימוס, הילה גרסטל, פרסמה - אתמול - תגובה בעניין זה, בזו הלשון:
"כפי שהובהר בעבר, הנציבה אינה מנהלת את ההליך שבפני ועדת גולדברג באמצעות התקשורתולכן לא תינתן כל תגובה הנוגעת למכתבה של השופטת (בדימ.) ביניש לוועדת גולדברג (מכתב שלא הומצא לעיונה של הנציבה עד לרגע זה). וכן לדבריה של השופטת (בדימ.) ביניש בפני פורום הפרקליטים". ההדגשה וההדגשה, בקו אחד, שלי - ח"ש)
גילוי נאות: בערעור שהגיש כותב שורות אלה, במסגרת ע"א 6521/10 פלוני נ' פלוני - כפרקליט מייצג צדדים בדיון, שעה שהוא אינו צד להליך זה, כלל וכלל לבית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט לערעורים, על סירובה של השופטת המנוחה של בית המשפט לענייני משפחה, טובה סיון, מלפסול עצמה מלהמשיך ולישב בדין בתיק ירושה התברר בפניה, כתבה נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, כב' השופטת דורית ביניש, דברים, בזו הלשון:
"מעבר לכל אלה, הלשון הבוטה בה נוקטים המערערים נגד השופטת מקומה לא יכירנו בכתבי בית דין המוגשים לבית המשפט (השווה: ע"א 1365/07 פלוני נ' פלוני (לא פורסם, 11.6.2007). מדובר בטענות אשר יש בהן משום פגיעה בכבוד המקצוע וגם בכבוד בית המשפט". (ההגדלה, ההדגשה וההדגשה, בשני קווים, שלי - ח"ש)
בכל הכבוד הראוי, ככל הנראה, נתעלמה הלכה מנגד עיני נשיאת בית משפט העליון, בדימוס, כב' השופטת, דורית ביניש, שהרשתה לעצמה למתוח ביקורת אישית על פרקליט מייצג צדדים, שעה שהוא לא היה צד ישיר לדיון זה, כך שבמצב דברים זה, מנעה ומונעת היא ממנו, עד עצם היום הזה, מלהגיש ערעור על פסק-דין, שבו תוקפת היא, התנהגותו שלו, אולם הוא לא יכול לבחון קביעות עובדתיות ומשפטיות אלה, בערכאת ערעור, שעה שאינו צד ישיר, להליך שכזה.
ניסיונה של וועדת האתיקה, לכלול הציטוטים הנ"ל ואחרים, המיוחסים לכותב שורות אלה, מתוך פסק-דינו של בית משפט העליון, מתוך פסק-דינה של נשיאת בית משפט העליון, בדימוס, כב' השופטת, דורית ביניש בע"א 6521/10 הנ"ל, כחלק מעובדות הקובלנה וטיעוניה, נדחה בידי בית-הדין המשמעתי של הלשכה, לאחר שפרקליטו של כותב שורות אלה, עו"ד איל רוזובסקי, טען שאין לכלול קביעות עובדתיות ומשפטיות אלה, בגוף הקובלנה.
טיעונו זה של עו"ד איל רוזובסקי התקבל בידי בית-הדין המשמעתי של הלשכה וועדת האתיקה נאלצה להגיש קובלנה מתוקנת נגד כותב שורות אלה, שאינה כוללת - בחובה ובגדרה - ציטוטים מפסק-הדין שניתן בע"א 6521/10, שכותב שורות אלה לא היה צד, לפסק-דין זה, מעולם.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, יצא לחופשת שבתון ובמקומו פועלים - בתקופת השבתון שלו - עורכי-הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  02/09/2015   |   עודכן:  02/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אנשי פרקליטות ותביעה ואנשי סנגוריה והגנה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
קרובים ורחוקים
ע.ב  |  4/09/15 00:49
2
צדק זה לא רק שם של כוכב.
נצר יעקב  |  4/09/15 15:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
עיסוקיהם הרבים של נשיאי בית המשפט העליון לדורותיהם אינם מאפשרים להם לערוך בעצמם בדיקה מקיפה לגבי כל שופטי השלום המכהנים יותר מחמש שנים. אלה מכם שהגיעו לוועדה נחשפו רק לראיון עמם
חיים שטנגר
אין בולט וצורם אוזן יותר מאשר ניסיון לחבר, לכאורה, המילה: "חבר כנסת", יחד עם המלה: "אתיקה" וגם/או בת דודתה הקרובה - "הגינות". חברי הכנסת יצרו לעצמם, במהלך השנים, שם "טוב כל כך", עד שמערך האסוציאציות, המדביק צירוף המלים "שוקו" ו-"לחמנייה" למושג: "קייטנה", מדביק גם צירוף המלים "חבר כנסת" ו-"אתיקה", למונח "שחיתות"
חיים שטנגר
ההתנהלות של משטרת ישראל ללא כל קשר לפרשת תא"ל (מיל'), גל הירש, שתזכה, קרוב לוודאי, ל"ככב" על דפי העיתונות, הינה התנהלות שערורייתית, במקרה הטוב, כאשר במקרה הרע, עניין לנו בטמטום לשמו. אין כל סיבה שאזרח ימתין, חודשים רבים או שנים, עד שייסגר תיק החקירה נגדו, מכל נימוק שהוא שאינו נימוק חקירתי טהור
יוני בן-מנחם
השינויים הפנימיים שיוזם יו"ר הרש"פ באש"ף ובתנועת הפתח אינם נושאים בחובם חזון מדיני או פתרון ביניים לבעיה הפלשתינית והם רק יגבירו את התסכול והזעם    מחמוד עבאס פועל לבצר את שלטונו ולהפוך לדיקטטור כל יכול
אריה אבנרי
כל הסימנים מעידים על כך שאהוד ברק תכנן את עיתוי הופעת הספר "מלחמות חיי" לקראת הבחירות לכנסת ה-20. הספר הינו חלק מתוכניתו האסטרטגית לחזור לחיים הפוליטיים אבל החלטת נתניהו להתפטר טרפה את דפי הספר    מי שמצוי במה שמתרחש מאחורי הקלעים מבין שרון חולדאי העדיף להשאיר את הבמה לשר התחבורה ישראל כ"ץ בתקווה שמחדלי הרכבת הקלה ידבקו בו    השבוע הוכיחה מירי רגב מחדש שהינה בעצם פרה מועדת בעקבות התנפלותה על המנצח והפסנתרן הישראלי הבינלאומי דניאל בירנבאום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il