X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יצירת איזון טבעי בין ביקוש להיצע אינה ישימה בענפי החקלאות - די באירוע טבע כדי להפר את האיזון ולחזור ל"רכבת הרים" של עודף ומחסור
▪  ▪  ▪
כשלי שוק ממשיכים [צילום: AP]

ביטול התכנון בענף העוף אותו מוביל משרד האוצר יהיה הרה אסון למגדלים ולצרכנים. כדי לדעת מה יקרה לא צריך לעסוק בניחושים. היינו במשך מספר שנים בסרט הזה כשמחירי העוף עלו וירדו כל כמה חודשים בעשרות אחוזים, כשהם גורמים להרס של עמל חייהם של לולנים רבים שלא עמדו בתנודות, וגרמו לכך שצרכנים קשיי יום לא יכלו להיות בטוחים שתהיה באפשרותם להעלות בשר עוף על שולחנם בשל חוסר היציבות.
תאורית השוק החופשי, שמדריכה את אנשי האוצר, נעצרת בשער המשק החקלאי וגורמת לכשלי שוק מתמשכים. בניגוד לתעשיה ולתחומי כלכלה אחרים שטוב להניח להם להתנהל עצמאית, ענפי החקלאות סובלים מבעיות מבניות: הם פגיעים לגורמי טבע כמו מזג אוויר חריג או מחלות ואילו היכולת לשמור את התוצרת למספר חודשים או אף שבועות מוגבלת מאוד.
התוצאה מכך שגם אם ההיצע והביקוש מתייצבים לתקופה מסוימת בנקודת איזון טבעית, כמו ששואפים חסידי הכלכלה החופשית, די באירוע אקלימי או מחלה שמשנים את כמויות היצור כדי להפר את האיזון ולהחזיר את כולנו ל"רכבת הרים" מוכרת של מחסור ועודף.
מי שרוצה להבטיח שלתושבי ישראל יהיה די עוף במחיר סביר בכל נקודת זמן, צריך לדאוג לכך שהייצור יהיה מעט גבוה מהצריכה החזויה ולנהל את העודף כך שלא ימוטט את הענף. כך, במקרה של אירוע בלתי צפוי, שבחקלאות הוא הדבר הצפוי ביותר, אפשר יהיה להמשיך באספקה הסדירה בלי שהציבור יחוש בכך.
שפל בלתי הגיוני
אנשי האוצר חושבים אחרת מאיתנו. זו תוצאה של חיבור רב מדי לאקדמיה הכלכלית ומעט מדי לנעשה בפועל בשטח. זכותם לחשוב כפי שהם רוצים ולהאמין בתאוריות הכלכליות, אולם למרבה הצער במאבק על ביטול התכנון השתמשו אנשי האוצר בשיטות פסולות של ניצול האמון שניתן בהם כדי להתל במקבלי ההחלטות ובציבור הרחב בעזרת עיוות הנתונים כך שישרתו אותם ואת זאת כבר לא ניתן לקבל.
השבוע עשיתי כמעט תאונה עם מכוניתי כששמעתי תוך כדי נסיעה ראיון עם מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ובו הוא מנסה להצדיק את הרפורמה שמוביל משרדו בענף הפטם בטענה שאנו המגדלים "עולים" לציבור מיליארד וחצי שקל בשל מחירי העוף הגבוהים לתפיסתו. אנשי האוצר טוענים שמאז החזרה לתכנון בענף הפטם, לפני כשלוש שנים, האמירו מחירי העוף בלמעלה מ-20%. הם בחרו, שלא במקרה, כנקודת ייחוס תקופה שבה מחירי העוף היו בשפל בלתי הגיוני וכלכלי ומתייחסים אליה כאל המחיר "האמיתי" של העוף אליו צריך לשאוף.
כלכלני האוצר שוגים אם הם סבורים שמחיר השפל של העוף באותה נקודת זמן בשנת 2012 היה נשאר כך אלמלא התכנון. מגדלים שסופגים הפסדים אינם יכולים להמשיך בכך לאורך זמן. הם מחסלים את הלולים ובכך מייצרים בתוך מספר חודשים מחסור וחוזר חלילה.
מבט רב שנתי שמתבסס על נתוני הלמ"ס, כפי שראוי שיעשה, מגלה שבמשך 6 שנים מחיר חזה העוף כמעט לא השתנה ואילו מחיר העוף הטרי עלה ב-5.6% בלבד. באותה תקופה עלה מדד המחירים לצרכן ב-13% ואילו מחיר בשר בקר טרי, שאינו נמצא במסגרת מתוכננת, עלה ב-30%. בחלק מאותן שנים ידענו בענף הלול עליות ומורדות קיצוניות במחירים ואת זאת הצלחנו למנוע בזכות החזרה לתכנון.
אנו בענף הלול נחושים לשמור את מסגרת התכנון, בתיאום מלא עם המשרדים הממשלתיים, כפי שנעשה בשנים האחרונות. מימוש תוכניות האוצר יפגע בראש ובראשונה במגדלים הקטנים והוותיקים, בעיקר באזורי הפריפריה וקו העימות, והם יהפכו מאנשים יצרניים שמתפרנסים בכבוד לנטל על רשויות הרווחה ואת זאת אנו נמנע.

הכותב הוא מזכיר ארגון מגדלי עופות.
תאריך:  09/09/2015   |   עודכן:  09/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 שי באב"ד / Shai Baabad
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תאוריית הכלכלה החופשית לא עובדת בחקלאות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
המילה האחרונה מיותרת
אהרון שחר  |  9/09/15 20:59
2
חייבים להפסיק עם המועצות והמכס
יוסי ארגואן  |  20/09/15 06:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף כהן-אלרן
"ג'וזפין מונצאנבאכר" היא יצאנית הכותבת את זיכרונותיה, ואילו המחבר, על-פי ההקדמה המאלפת שבספר, פליקס סלטן, הוא בן למשפחה יהודית הונגרית שנולד בשנת 1869 בשם זיגמונד זלצמן, ואחרי לידתו עקרה המשפחה לאוסטריה    ספר זה נאסר בשעתו להפצה, אך עשרות שנים לאחר מכן נמכר במיליוני עותקים
משה חסדאי
הוא מספר לסתיו שהוא לא רצה ניתוח פלסטי, בגלל שהוא רצה לזכור    את הפיגוע ואת המחבלת, ואת אימא, בעיקר, אבל יותר מזה הוא רצה שגם אחרים יזכרו את הפיגוע    הוא לא רצה שהפיגוע ייעלם
יוני בן-מנחם
אש"ף נכנע לדרישת חמאס והחזית העממית לדחות את כינוס המועצה הלאומית הפלשתינית למועד אחר    תנועת חמאס איננה מעוניינת לחדש כרגע את ירי הרקטות לעבר ישראל ומנסה לצבור נקודות על חשבונו של אבו מאזן
חיים נוי
"משפחה עליזה" - קומדיה שנונה ומבדרת העוסקת בהומוסקסואליות במשפחה - תיאטרון הבימה
קובי מיכאל
ההתפתחויות האחרונות ברשות ובאש"פ, בין אם הן אותנטיות ובין אם הן בחזקת תכסיס פוליטי, מעידות על משבר עמוק בזירה הפלשתינית, שהוא תוצאה של תהליכי התפוררות ואובדן לגיטימציה מתמשך של ההנהגה הפלשתינית    ישראל אינה יכולה להתעלם מהמשבר, למרות שלא נכון יהיה מבחינתה לנסות ולהתערב בו באופן ישיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il