X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
אין חוקים להבעת צער וכאב, יש לתת את החופש לבטא את התחושות בתנאי שאין קיצוניות שעלולה לפגוע בנפשות הקרובות שעדיין בחיים
▪  ▪  ▪
החיים האמיתיים אינם מרוכזים בבית העלמין [צילום: איתמר לוין]
עומד בכל הדרו [צילום: שיה מלכין]

לפני זמן קצר נשאלתי על-ידי חבר קרוב: "מתי עלית לקברם של הורייך"?
"אני מודה ומתוודה," עניתי לו, "לפני כחמש שנים ואולי אף למעלה מזה".
עיתוי הפניה אלי היה מדהים.
אבי נפטר בפתאומיות בכ"ט אלול, תשל"ה, בערב ראש השנה ואילו אמי הצטרפה אליו חמש שנים מאוחר יותר, גם היא בחודש אלול בשנת תש"מ.
שניהם טמונים זה ליד זה בבית הקברות היהודי חוף הכרמל בחיפה. לשניהם מצבה אנכית משותפת שעל כל אחת מהן חרוטים פרטיהם האישיים ומועד פטירתם. בהמשך השיש במאוזן, בצידה של אמי מונח תבליט קטן ובו מוזכרים שמות אמה ושני אחיה ומשפחתם שנספו בשואה. בין שני הקברים ישנו מרווח משוקע ושם מוצב עציץ קקטוס שאמי שמה אותו בעת השלושים למותו של אבי. אני זוכרת את מילותיה אלי: "כאשר אני אלך, אל תשימי פרחים, הם נובלים ומכתימים את השיש. השאירי את עציץ הקקטוס, הוא ישמש גם אותי, הוא מחזיק מעמד שנים".
אמי צדקה כל כך. ארבעים שנה עברו מאז מותו של אבי ז"ל והעציץ עומד שם בכל הדרו.
אישית, אינני זקוקה לעלות לקברי הוריי על-מנת להיזכר בם. הם איתי כל הזמן, כמעט אין יום שאיני הוגה בהם, שאינני נזכרת בדמותם, שאינני מוצפת בתמונות בהירות כל כך מחוויות משותפות, מהבזקים של חלקי זיכרונות טובים וטובים פחות, של מריבות והתפייסויות, של צחוקים, של רגעי אושר וכאב, של בדיחות, ויכוחים, שעות תרבות, פסיפסים כה רבים מתקופות הילדות, הנערות, הבגרות וההתבגרות. לאחר הקמת משפחתי והולדת ילדיי הגעתי לפרספקטיבה וראייה מחודשת בהתייחסות אליהם.
לחגוג את החיים
בדירתי יש שילוב של כלים, תמונות, צילומים ופרטי רהיטים ישנים וחדשים חלקם שהיו שייכים להוריי ועברו אלי. שילוב של עבר והווה.
החיים האמיתיים אינם מרוכזים בבית העלמין שבו טמונות עצמותיהם. זו הסיבה שאני לא חשה בצורך לעלות לקברם על-מנת להיזכר בם. את הכבוד לזכרם אני מבטאת דרך הסיפורים עליהם לבניי ולנכדיי וגם על-ידי כתיבת זיכרונות.
אני נזכרת בלוויה של אישי ז"ל. אחיינו הגיע מחו"ל והספיד אותו. מילותיו כל כך תאמו את רגשותיי. הוא אמר בין השאר: "לא באתי לבכות על קברו, באתי לחגוג את חייו".
בכל זאת, החבר הציע שניסע יחד לעלות על קברם בחיפה ואני הערכתי את הצעתו.
הייתה בעיה במציאת הקבר מכיוון שלפני מספר שנים, כאשר השתתפתי בלוויה של אמה של חברה קרובה, חיפשתי את קברם של הוריי ולא מצאתי. הכול השתנה שם.
הפעם, "לקחתי את עצמי בידיים", התקשרתי לחברה קדישא בחיפה וקיבלתי לאחר בדיקה במחשב את מספר הגוש, החלקה והשורה הקברים.
בית הקברות הישן בחיפה ממוקם מול הים, בין בית הקברות הנוצרי מצדו האחד לבין בית הקברות הצבאי מצידו השני בו קבור בן דודי שנפל במלחמת השחרור. בכניסה מצויה חלקה מיוחדת לראשי העירייה ונשותיהם ולמכובדים אחרים כמו הצייר הרמן שטרוק שהיה שכן ומכר של סבי ז"ל שגם הוא קבור שם.
ואני מודה, התרגשתי מאד. למרות שהיו לנו את פרטי המקום, לא מצאנו אותו מיד. בית הקברות עבר שינויים. אני זוכרת שהיה עץ נשיר מעל הקבר והעלים כיסו את הקברים מתחתיו. העץ כנראה נגדע ובמקומו נשתלו עצים אחרים, לא נשירים, בקרבת המקום ליד השבילים שנסללו ונעשו נגישים יותר. וכמו שציינתי מקודם, עציץ הקקטוס נותר באמצע השיש, כאילו נשתל יום קודם.
פולחן קיצוני
מצויות דרכים רבות לביטוי אבל אישי ואני מכבדת את כולן. כל אחד חש צורך שונה להקל ולעכל ולהכיל את אבלו. גם אם זה מנוגד לדת, רבים חשים את הצורך להעמיד תמונה של המת על המצבה וגם לחרוט אותה בטכניקה חדשה בצורה שאינה ניתנת למחיקה. בבתי קברות רבים בארץ ראיתי את התופעה וזו עובדה קיימת.
לדעתי אין חוקים להבעת צער וכאב, יש לתת את החופש לבטא את התחושות בתנאי שאין קיצוניות שעלולה לפגוע בנפשות הקרובות שעדיין בחיים. אני מדגישה זאת בגלל תופעה שנתקלתי בה יותר מפעם אחת. אם ששכלה את אחד מילדיה והפכה את האבל האישי שלה לפולחן קיצוני ביותר על חשבון ילדיה האחרים שהפכו להיות גורם שולי ביותר בחייה, טראומה שהשפיעה על כל חייהם.
בשנים האחרונות איבדתי שתי חברות קרובות. בהלוויותיהן בן נוכחתי, אכן חגגו את חייהן בגדול. הדמעות והכאב נמהלו בסיפורים ואנקדוטות מצחיקות, באחת שולבה מוזיקה בגיטרה עם שירה ובשנייה חברי מקהלה שרו מעל הקבר את אחד השירים של המנוחה שאהבה.
ידידה שלי איבדה באחרונה את בעלה באופן פתאומי מספר ימים לפני שכל המשפחה על ילדיה ונכדיה עמדו לנסוע לאיטליה, לטירה עתיקה ששכרו כדי לחגוג את יום הולדתה ה-60 של בתה. הלוויה התקיימה ביום רביעי, וביום שישי החליטה ידידתי להמשיך בתוכנית ולנסוע לאיטליה שם "חגגו" את חיי בעלה שנפטר. ה"ביחד" עם המשפחה הקרובה היה חשוב לאין ערוך. ידידתי אמרה לי לאחר שחזרה שבעלה למעלה בוודאי שמח שלא קלקל להם את התוכניות.
בערב ראש השנה, יום הזיכרון ה-40 לאבי זכרו לברכה, אדליק כדרכי נר נשמה, תמיד נר לטעמי, נר צבעוני, עבה עם ניחוח נפלא, ליד תמונתו. תמונת אמי היפהפייה הוצבה לפני כשבועיים ביום הזיכרון שלה ליד נר נשמה בצבע אחר, עם ניחוח נשי נפלא שדלק למעלה מ-24 שעות. אולי אשים גם דיסק של פרקי חזנות, מוזיקה שאבי אהב כל כך. כל שבת בצהריים, לאחר הארוחה, זו הייתה השעה שלו, כולו התמסר להאזנה לשירה הנפלאה של גדולי החזנים ביניהם משה קוסביצקי ויוסל'ה רוזנבלט ומידי פעם הצטרף אליהם בקולו הערב במיוחד. אמי ואני הקפדנו לא להפריע לו בשעת ההתעלות שלו.
השנה, חידשתי מסורת אישית ועליתי על קברי הוריי. חשתי שלמות אישית בגלל סגירת המעגל. הכבוד והאהבה שמורים להוריי וההתרגשות האמיתית, טמונה אצלי עמוק בליבי, בזיכרונותיי, במורשת שהם הורישו לי ובעצם הווייתי במי שאני היום.

תאריך:  13/09/2015   |   עודכן:  13/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פגישה מחודשת עם הוריי ז"ל
תגובות  [ 22 ] מוצגות  [ 22 ]  כתוב תגובה 
1
פגישה מחודשת
כרמלה צינס  |  13/09/15 12:41
 
- תשובה לכרמלה
שיוש  |  13/09/15 14:05
2
כיבוד הורים
שומר מסורת.  |  13/09/15 15:41
3
פגישה מחודשת עם הוריי
גוני  |  13/09/15 17:47
4
פגישות עם החיים -התחדשות מתמדת
חיה גולדמן  |  13/09/15 17:53
5
כתבה מרגשת
איש תקשורת  |  13/09/15 18:09
6
mourning
Yankaleh  |  13/09/15 22:10
7
פגישה מחודשת- -
יעל,שרי  |  13/09/15 23:06
8
מסכימה איתך
כרמלה דקל  |  14/09/15 10:57
9
פגישה מחודשת עם הוריי ז"ל
מטי  |  14/09/15 12:52
10
חילוניות קיצונית להדהים.
אהוד פרלסמן  |  17/09/15 05:30
 
- תגובה לאהוד פרלסמן
שיוש  |  17/09/15 09:03
 
- תחזקנה ידיך
עובר ושב  |  17/09/15 09:55
 
- יש הבדל בין ביקורת לבין תדהמה
אהוד פרלסמן  |  17/09/15 14:58
 
- תגובה לפרסומן
שיוש  |  17/09/15 15:42
11
פגישה מחודשת
rinrin  |  17/09/15 19:49
 
- תשובה ל-rinrin
המדקדקת  |  18/09/15 11:15
 
- אז מה כן נושא לשיפוט?
אהוד פרלסמן  |  19/09/15 12:53
 
- די להתחסדות
החבר היוזם  |  19/09/15 17:34
 
- התחסדות? שיסוי? מערבולת?
אהוד פרלסמן  |  20/09/15 01:21
12
פגישה מחודשת.
אלזה  |  24/09/15 02:50
13
מצבות של בתי עלמין
גו'זפה  |  24/09/15 18:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עיתון ׳אבג׳
מאז הגיעו לאוניברסיטת בן-גוריון הקים פרופ' רון פולמן שני מרכזי מחקר, בתחומי הננו-טכנולוגיה והקוונטים, וייסד את מעבדת השבב האטומי    בעברו שימש כמורה בבי"ס תיכון בירוחם, ועמד בראש ארגון 'אמנסטי' בישראל    מלבד פיסיקה הוא אוהב ספורט אקסטרים, נגרות ואמנות    איש אשכולות, כבר אמרנו?
צילה שיר-אל
המזלות שיחושו בצורה החזקה ביותר את השפעת מרקורי הם: מאזניים, טלה, סרטן, גדי, דגים ושור    בתהליך הנסיגה בעיות שהודחקו או הקלקולים שלא הורגשו יוצאים החוצה
יוסי ברנע
בספרו של דייויד הארווי – קיצור תולדות הניאו ליברליזם - הוא מכסה לא מעט סוגיות    ביחס לדמוקרטיה דומה שהפרספקטיבה שלו צרה במיוחד
יואב יצחק
עמוס שוקן, בעל השליטה בקבוצת הארץ, בוחר להסתתר ולהרחיק עדות בדבר מעורבותו ואחריותו לעשייה העיתונאית, בדיוק כפי שהוא נוהג בחייו האישיים, הפרטיים, גם בכאלה שיש להם נגיעה בעייתית כלפי עובדיו    זה האיש - פחדן, שמציג חזות של ליברל נאור, אך בפועל בוחר לבלף, להסתתר ולגלגל עיניים    יותר ויותר בכירים בישראל שנחשפים לאמת מבינים כי עמוס שוקן ועיתוניו גורמים נזקים עצומים לישראל
עמי דור-און
גנרל עלי ראזא אסגרי, מי שהיה סגן שר ההגנה האירני ומפקד משמרות המהפכה, נעלם מעל פני האדמה ואיש אינו יודע בוודאות אם עודנו בחיים או שרק החליף את זהותו במסגרת "התוכנית להגנת עדים" המקובלת בעולם המודיעין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il