X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כל עוד יהיו לרוסים אינטרסים צבאיים בסוריה ובכללם אינטרסים צבאיים-ימיים, המצריכים תקיעת יתד של קבע בצורת הקמת בסיסי חיל-הים הרוסי, בסוריה ימשיכו ואף יגברו מעורבות והתערבותה של רוסיה, במלחמת האזרחים בסוריה
▪  ▪  ▪
שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב לוחץ ידיים לנשיא בשאר אסד [צילום: AP Photo/Pool]

כל עוד לא תאבד רוסיה עניינה המתגבר והולך, בשבועות האחרונות באזור לטקיה וסביבתה ובייחוד כל עוד לא תאבד היא עניינה הצבאי בנמל לטקיה המשמש את צי הים השחור הרוסי, באזור המזרח התיכון, ימשיך הנשיא הסורי, בן המיעוט העלאווי, בשאר אל אסד, להמשיך ולכהן כנשיא שתי החמישיות האחרונות, משטחה של מה שהייתה בעבר - סוריה רבתי. כיום שולט הנשיא הסורי על שטח מצומצם זה משטח של סוריה רבתי, לאחר ששלוש חמישיות משטחה ההיסטורי של סוריה רבתי נלקחו ונשללו מתחום ריבונותה בידי ארגון המדינה המוסלמית - דאעש ושאר המיליציות החמושות הלוחמות זו בזו, בכלל שטחיה סוריה רבתי.
הרוסים, כמעצמה ימית, בעלת צי צוללות ענק, מעוניינים לעשות שימוש שוטף ותכוף בעיר הנמל לטקיה וגם/או לדיקיה, היושבת על חצי האי ראס זריהש לחוף הים התיכון ומספר תושביה, נכון לשנת 2009 הוערך במספר של כ-650,000 תושבים, בקירוב. לטקיה וסביבתה היא מרכזם של ארבעת השבטים העלאווים, המתגוררים בה ובהרי אנסריה‏ ממזרחה. זהו אזור מוצאה של משפחת אסד, משפחת נשיאי סוריה מאז שנת 1970 ובה נמצא מעון הנופש והארמון של בשאר אל-אסד, נשיאה הנוכחי והמוכה של סוריה נשאר על כסאו, עד כה, בחסדי הרוסים בלבד.
בשנת 1948 אושרה תוכנית לבניית נמל מים עמוקים בלטקיה שבנייתו החלה בשנת 1958 בסיוע הלוואה של 6 מיליון דולר מערב הסעודית. בשנת 1951 הושלם השלב הראשון בבניה והנמל החל מטפל בנפח משמעותי של הסחורות הנכנסות לסוריה בדרך הים. עם השלמת בנייתו הפך נמל לטקיה לנמל העיקרי של סוריה לצורך יבוא ויצוא סחורות בדרך הים. עומקו המרבי של הנמל 14.5 מטר, המאפשר אף לאוניות גדולות להיקשר אל רציפיו. הנמל מנוהל על-ידי חברה ציבורית בשליטת ממשלת סוריה. בלטקיה נמצא הנמל הצבאי הגדול של סוריה. דרך נמל זה הגיעו חלקי הכור האטומי של סוריה בדיר-א-זור, ספינות אספקת הנשק לסוריה ומשלוחי נשק אירני. נמל לטקיה משמש, כאמור כעת, בזמן מלחמת האזרחים בסוריה, בעיקר את צי הים השחור הרוסי, אולם יש להדגיש ולציין, כי נמל טרטוס הוא הנמל הראשי של הצי הרוסי בים התיכון.
לאחרונה דווח, בכלי התקשורת, כי נמל לטקיה נסגר עקב המצאות נשק רוסי "חדיש" בקונטיינרים בתחומה, שהגיע במשלוחים ישירים מרוסיה. צבא סוריה החופשי דיווח, כי מומחי צבא רוסים מאמנים אנשי ביטחון סורים באזור אלרמילה של העיירה ג'בלה, כדי לרכוש מיומנות וידע לשימוש בנשק הרוסי החדיש שהגיע, זה לא מכבר - לסוריה. ככל הנראה מדובר בנשק חדשני ומשוכלל ביותר שלא היה מעולם בשימוש הצבא הסורי ומכאן הצורך בהכשרה מזורזת ויסודית של אנשי צבא סוריים, בהפעלתו והכנסתו לתפעול ולשימוש מיידי במלחמת האזרחים בסוריה.
הנמל העיקרי בו עושים הרוסים, בסוריה הוא נמל טרטוס, הנמצאת 220 ק"מ צפונית-מערבית לדמשק ופחות משעת נסיעה מדרום ללטקיה, 90 ק"מ מהגבול עם לבנון. בטרטוס ממוקם בסיס של הצי הרוסי. בטרטוס שוכן בסיס אספקה ותחזוקה של צי הים השחור הרוסי עוד מתקופת ברית המועצות, ובו מוצבים דרך קבע חיילי צבא רוסיה. הבסיס נבנה לאחר הסכם שנחתם בשנת 1971 בין סוריה לברית המועצות. הבסיס הוקם עוד בידי מי שנקראו סובייטים - כמפורט ב"ויקיפדיה" מתוך כוונה לקבוע נוכחות קבועה באגן המזרחי של הים התיכון בשיאה של המלחמה הקרה ולצורך תמיכה בפעילות הצי הסובייטי בים התיכון‏. בשנות ה-70 נבנו בסיסים דומים לצי הסובייטי גם בלטקיה שבסוריה, באלכסנדריה ובמרסה מטרוך במצרים. הבסיסים הסובייטים במצרים פונו, בשנת 1977, לאחר שהציוד והספינות שהיו מוצבות בהם הועברו לבסיס טרטוס, אשר היה לדביזיה התמיכה מספר 229 של הצי הסובייטי. בשנת 1984 הועלה דרג הבסיסי ונקרא, מאותה עת ואילך, בשם ובכינוי: "נקודת התמיכה הלוגיסטית מספר 720‏".
בשנת 1991, עם התפרקות ברית המועצות, הרי הצי ה-5 לים התיכון, אשר הורכב מספינות מהצי הצפוני וצי הים השחור, הפסיק להתקיים. מאז מתקיימים לעתים ביקורים של אוניות וצוללות הצי הרוסי לים התיכון. מאז התפרקות ברית המועצות הפך בסיס טרטוס לחלק מצי הים השחור. בבסיס קיימים שלושה מבדוקים צפים, מהם רק אחד במצב תפעולי, קיימת סדנת תיקונים צפה, מחסנים, מגורי חיילים ומתקנים נוספים.לאחר שרוסיה ויתרה לסוריה על שלושה-רבעים מן החוב של סוריה לברית המועצות, ויתור בשווי 9.6 מיליארד דולר והפכה לספק הנשק העיקרי של סוריה בשנת 2006, קיימו שתי המדינות שיחות על האפשרות שרוסיה תפתח ותרחיב את בסיס הצי בטרטוס, כדי לחזק את נוכחותה בים התיכון, כולל הקמת מתקן מעקב והאזנה בבסיס.
עם התדרדרות יחסיה של רוסיה עם המערב, על-רקע המלחמה בדרום אוסטריה בשנת 2008, וכוונת ארצות הברית להציב טילים על אדמת פולין, הסכים הנשיא אסד להפוך בסיס הצי בטרטוס לנמל קבע של אוניות מלחמה רוסיות הנושאות טילים גרעיניים. מאז שנת 2009 נעשות עבודות שיפוצים נרחבות בבסיס הצי הרוסי בטרטוס, כולל העמקת הנמל במטרה לאפשר לאוניות מלחמה גדולות יותר לעגון בו. למרות חשיבותו של נמל טרטוס אין הרוסים מזלזלים בחשיבות נמל לטקיה ושומרים על, מכל משמר. לאחרונה נמסר, ממקורות אמריקניים, כי שבעה טנקים רוסיים מסוג T-90 נצפו בשדה תעופה ליד לטקייה שבסוריה, ממעוזיו של הנשיא בשאר אסד. לטענתם הציבה רוסיה ארטילריה במקום, כדי להיערך בהגנה על צוותים רוסיים, הנמצאים באזור ומסייעים לצבא הסורי בפעילות הלוחמה השוטפת במלחמת האזרחים, במדינה זו.
יש לתת הדעת על כך, כי רוסיה מהווה מעצמה מלחמתית-ימית של ממש, כל זאת בדבר מספרן הרב של הצוללות לרבות צוללות גרעיניות, ומתפעלת היא בימים ובאוקיינוסים השונים, ברחבי תבל ובכלל זה במזרח-התיכון. כבר בשנת 1958 - ארבע שנים לאחר שהחלה בכך ארה"ב - הכניסה ברית-המועצות לשירות פעילות צוללת גרעינית מסוג אקולה. אקולה, הצוללת הגרעינית הכבדה בעולם. דגם הצוללות הרוסי אקולה (Akula) או ברוסית Акула, נקראת בלשון נאטו טייפון (Typhoon), היא הצוללת הגרעינית הכבדה שנבנתה בעולם בכל הזמנים. אורכה 574 רגל (175 מטרים), הדחי העל-מימי הוא 24,000 טון(בצלילה 40,000 טון). מהירות מרבית על מימית 22.2 קשרים, ו- 27 קשרים בצלילה. שהיה בצלילה עד 180 ימים. עומק צלילה מרבי 400 מטרים, והצוות מנה 163 צוללנים. בשנת 2012 הכריז, ולדימיר פוטין על תוכנית רחבה בחידוש הצי שכוללת בניית 51 אוניות מהם 24 צוללות עד לשנת 2020.
למרות המשבר של תחילת שנות ה-90 ברוסיה, עם נפילת השלטון הקומוניסטי, הרי הצי הרוסי נחשב לחיל הים הגדול ביותר באירופה, בעיקר תודות למאגר הנשק הסובייטי. בשנות ה-2000 ניכר שיפור בתחזוקה כלי השיט הרוסיים הפעילים והחלה תוכנית רחבה לחידוש הצי. בשנת 1996 החלה בניית צוללת גרעינית מטיפוס חדש השייכת לדור הרביעי של הצוללות הסובייטיות-רוסיות. בנייתה הסתיימה בשנת 2009. במקביל, נכון ליולי 2012 נמצאות בשלבי בנייה שונות עוד 3 צוללות מדגם זה.
מבנה הצי הרוסי בנוי בעיקרו על בסיסיים באזורי שבתחום שליטתה של רוסיה ובערי נמל, בארצות שעמן מקיימת רוסיה קשרי מסחר, הספקת נשק ותמיכה פיסית, המתבטאת באמון לוחמים, דוגמת מעורבותה הפעילה במלחמת האזרחיים בסוריה ושימושה השוטף בבסיסי חיל-הים הסורי בטרטוס ובלטקיה. בסיס הצי הרוסי הצפוני, הינו בסברומורסק. בסיס צי האוקיינוס השקט, הינו בעיר ולאדיווסטוק. בסיסו העיקרי של צי הים השחור, הינו בעיר סבסטופול (באוקראינה - דה יורה, ברוסיה - דה פקטו), אף שיש תוכניות להעביר את בסיס הצי לנובורוסיסק. בסיס הצי הבלטי, הינו בעיר קלינינגרד ונשקלת השבתו לבסיסו ההיסטורי, בעיר בסנט פטרבורג ושייטת הים הכספי שבסיסה, הינו בעיר אסטרחן.
סדר הכוחות (הסד"כ) של הצי הרוסי מונה נכון לשנת 2011 סוג כלי שיט אלה, במספרים הבאים: 48 צוללות גרעיניות; 21 צוללות שאינן גרעיניות; נושאת מטוסים אחת; 6 סיירות 18 משחתות וכן 180 אניות קרב שונות ונוספות שלא נכללו בקריטריונים ובסוגים שמנינו, קודם כן. בנוסף מונה הצי הרוסי, היחידות התת-ימיות, התעופה האווירית המפעילה מטוסי חיל-הים; כוחות משמר החופים וחיל הנחתים הרוסים המקביל למארינס האמריקני.
מכל הניתוח והסקירה הצבאית-פוליטית-כלכלית זו עולה, כי כל עוד יהיו לרוסים אינטרסים צבאיים בסוריה אינטרסים צבאיים-ימיים, המצריכים תקיעת יתד של קבע בצורת הקמת בסיסי חיל-הים הרוסי, בסוריה ימשיכו ואף יגברו מעורבות והתערבותה של רוסיה, במלחמת האזרחים בסוריה, תוך המשך מתן גיבוי למיעוט העלאווי בסוריה ולנשיא שהעמיד מתוכו ומי שהינו, עד היום, נשיא סוריה, בשאר אל אסעד.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה ובמקומו עובדים - בתקופה זו - עורכי הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  15/09/2015   |   עודכן:  29/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הנקודה הרוסית ונמל לטקיה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
למה שלא תציע לאובמה לייצג
סניל  |  15/09/15 23:55
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
כמי שעוסק לאורך שנים בחשיפת מעשי שחיתות שלטוניים במישור הממלכתי והמוניציפלי, בסיועה הפעיל של תנועת אומ"ץ, אני מבקש לערוך במסגרת זו חשבון עם כמה מ"לקוחותיי" הוותיקים והחדשים
חיים שטנגר
אריה אבנרי
אולמרט - נקט בתחבולות שונות ובתרגילים מתוחכמים כדי להיחלץ מעונש; כמה חבל שאין אפשרות לערער על סחבת בביהמ"ש העליון    פינטו - עסקת הטיעון אושרה; ערעור תלוי ועומד; מועד תחילת ביצוע פסק הדין לוט בערפל    רונאל פישר – המשטרה ממשיכה לחקור את מעורבותה של דוד-בלום בתיקים שונים; במקביל הוגש כתב אישום חמור נגד יאיר ביטון
פנחס (פיני) פישלר
המפכ"ל הפורש יוחנן דנינו ימונה ליו"ר חברת הביטוח מגדל - ומה עם רקע או ניסיון ממשי בתחום?
חיים שטנגר
מעורבותה של רוסיה, במלחמת האזרחים בסוריה, תורמת להתמשכותה של מלחמה זו ולכך, כי גל הפליטים הסוריים, המציף אירופה בשבועות האחרונים לא רק שלא יפחת, אלא הוא עשוי לגדול ובהרבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il