X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מוטי קירשנבאום לא "דפק חשבון". ואם הגמל הפליץ, הוא פעל להעביר תחושת ריח מסריח זה לצופה בבית, כחלק בלתי נפרד מכתבת הטלוויזיה אות תודה למוטי קירשנבאום שנפטר בגיל 76 מהתקף לב, שקירב מראה לפרצופנו והראה מי אנו, ללא איפור ופלצנות יתרה
▪  ▪  ▪
קירשנבאום. בלי חשבון [צילום: פלאש 90]

לא. לא. אין זו רשימת הספד או מספד על פטירתו לבית עולמו של מוטי קירשנבאום (שאינו ז"ל ואינו גם מנוח. הוא חלק מאיתנו והוא יחיה בינינו - בזכות כתבותיו הטלוויזיות המשעשעות והגאוניות - עוד שנים הרבה). זוהי רשימה על האיש מוטי קירשנבאום. האיש שבכל עשיותיו - כבמאי, ככותב, כצלם וכמנכ"ל, ידע להצביע על האישי, על האנושי והנגזר מכך. הוא העלה המכמיר והכואב ביותר לדרגת הומור ובמקביל -סיפר סיפור ברגישות, באמצעות הצילום והדיבור.
פה מפיק מרגליות היה לקירשנבאום. הטקסטים שכתב ו"הפיק" הוא - ספונטנית - אגב השתתפות פעילה בכתבה זו וגם/או אחרת, אינן ניתנים ללימוד, מעשה של חיקוי, בשום בית-ספר לכתיבה יוצרת, לקולנוע וגם/או לתסריטאות. מקסימום ניתן להריץ, שוב ושוב - שוב ושוב - כתבה זו, לעצור במקומות הנכונים ולהדגיש הטעון הדגש והמצריך לימוד. ליצור מקור שכזה ידע רק אחד ויחיד - המייסטר, מוטי קירשנבאום, לבדו.
כפי ש"שלישיית הגשש החיוור" יצרו מסורת של דיבור, למי שנחשפו, מעשה של יומיום לעשיותיהם השוטפות ובעקבות זאת החלו אנשים לדבר בארץ "גששית", תוך שימוש תכוף ושגרתי במכמני לשון משלהם ושזירתם אל תוככי-השפה העברית היומיומית המדוברת, כך ידע מוטי קירשנבאום לגעת ולהוציא אל חוץ, מה שניתן לכנות ולהגדיר בהגדרות של "אנושיות" "חמימות" והחיבור המתבקש בין שני מושגים אלה. קודם שחיבר מוטי קירשנבאום מונחים אלה יחדיו והתיכם זה לזה - עולמית - לא שכח הוא לתת מקום ומרווח ראוי לחוסר היכולת ולחדלון המוגבל שיש לנו כבני אנוש.
הכנסת היכולת האנושית המוגבלת, בכלל יצירתו הטלוויזיונית של קירשנבאום, בצד הדגשת היתר של החמימות והאנושיות שהותכו על-ידו, זה בזה, יצרו אבסורד שהביא - כמעט תמיד - לפרץ צחוק, אם של מבוכה ואם של הבנה במוגבלות ובמגבלות המושרשים והטבועים, מעצם טיבה וטבעה של היכולת האנושית. זו הייתה - וככזו גם תיזכר - גדלותו של קירשנבאום, כיוצר, במאי, תסריטאי ובעיקר: של איש טלוויזיה ברמח אבריו ושסה גידיו. הבונוס הצמוד והמתבקש, היה - תמיד - הצחוק המתגלגל שהגיע מיידית בשל מעשיו וגם/או בשל "מחדליו" של איש מוכשר ומצחיק זה.
באחת, מאין ספור, תוכניות טלוויזיה (שבהן שימש מוטי קירשנבאום גם ככותב, גם כיוצר הז'אנר, גם כבמאי ולעתים - נטל הוא לעצמו גם תפקידו של הצלם) בהן נטל הוא - כתמיד - חלק דומיננטי נראה הוא, כשזקן לבן וארוך יורד ומשתלשל לו עד כמעט מותניים. הוא רכוב, במדבר חולי, חסר סוף על גבי גמל. תוך כדי רכיבה משמימה, מצליח הוא לשבור מונוטוניות צילום גמל, מונהג בידי בעליו, הנושא אותו על גבו, תוך שהוא מעיר הערות והארות אירוניות בסגנון: "החלק הקשה ביותר יהיה הירידה מן הגמל". כך אפשר הוא לדמיון להפליג לתמונת הסיום הצפויה. פתאום מפיח הגמל באחוריו והוא, ללא עכבות ולא שום התנצלות אומר: "הגמל הפליץ והריח הוא נורא". זה היה - וככזה ייזכר - מוטי קירשנבאום.
מוטי קירשנבאום הוא איש שאינו "דופק שום חשבון" ואם הגמל מפליץ, יפעל להעביר תחושת ריח מסריח זה לצופה בבית, כחלק בלתי נפרד מכתבת הטלוויזיה - שיודע הוא, כתסריטאי וכבמאי, כאחת - שדין הצופה בבית כדין חרומף וגם/או כדין תתרן, בכל הקשור להרחת ריחות, שמקורם באתר הצילומים. עוד לא נולדה הטלוויזיה היכולה להעביר לצופיה ריחות הקיימים במקום שידורה של תוכנית טלוויזיה, זו וגם/או אחרת. מי שימציא יכולת זו, יהפוך למיליונר ויהפוך תוכניות הבישול הטלוויזיוניות לשלאגר של ממש. מוטי קירשנבאום, בגאונות עצומה, יחד עם הומור בריא, בשילוב קו-דקיק, דק מן הדק של אירוניה, ידע להעביר תחושה זו, במשפט ישיר זה שאמר הוא - במישרין - למצלמה.
תסלחו לי, לרגע, אם אתפייט מעט ואולי אפשר אגדוש סאה. משפט שכזה, שידע מוטי קירשנבאום לשלבו בכתבה ברגע של אמת ולהותירו גם לאחר שלב העריכה באולפן, הופך מצב דברים רגיל ומתבקש של תחושת מיאוס וסלידה לשירה טהורה. גם זה היה סוד גאונותו של מוטי קירשנבאום, הכתב, הבמאי, העורך, התסריטאי, הצלם ומה - מה לא.
מוטי קירשנבאום היה זה שהפיק וערך התוכנית הסאטירית "ניקוי ראש". על-כך זכה הוא - בשנת 1976 - בפרס ישראל, לאמנות הרדיו, הטלוויזיה והקולנוע. לאחר שידור אחת תוכניות הסאטירה "ניקוי ראש" - בסדרה הראשונה ששודרה מחודש מאי 1974 ועד חודש פברואר 1975 - שעסקה מטבע הדברים בסאטירה אודות האירועים האקטואליים של אותה תקופה ובהם: השבר לאחר מלחמת יום כיפור והעיסוק בדוח ועדת אגרנט, נאלצה המנהיגות הכושלת של מפא"י - אותה עת - בראשות ראש ממשלת ישראל, גולדה מאיר, להתייחס לביקורת החריפה שהביאה עמה תוכנית סאטירית זו. גולדה התראיינה בטלוויזיה נוכח פני האומה ואמרה שהיא בעד סאטירה, אבל על סאטירה להיות סאטירה ברמה ובעלת ערך ועוד מני סוגי להג שאפיינו המנהיגים הפוליטיים באותה תקופה, שלא הבינו - עדיין - שהעם מאס בהם.
מבחינה זו היה למוטי קירשנבאום "חוש ריח" טוב יותר מהשאר. היה לו חוש הריח של הגשש הבדווי, המריח ריחות שתושב העיר אינו מכיר ואינו חשוף להם. הוא ידע לגלות ולאבחן תופעות חברתיות ופוליטיות, קודם שהבחינו בזאת הפוליטיקאים והמערכת הפוליטית עצמה. היה לו חוש של יושרה פנימית מובנה בתוכו. חרף נטיותיו לכיוון השמאל - והוא לא עשה סוד מכך - "נכנס" הוא במלוא כוחו גם בשמאל, שעה "שהריח" אפילו ריח דק של זיוף, חוסר יושרה פוליטית ופגיעה בחלש. לשיא גדלותו הגיע הוא בכתבות השטח האישיות או בכתבות הטבע שלו.
זכורה - ותיזכר, לשנים הרבה - כתבת השטח הטלוויזיונית שעשה אודות פלוני, מציל מאשדוד, בשם ז'וז'ו אבוטבול. כן. כן. השדר, ז'וז'ו אבוטבול והמציל, ז'וז'ו אבוטבול, מהכתבה של מוטי קירשנבאום, אותו אדם הם. בעקבות כתבה זו שינה ז'וז'ו אבוטבול עיסוקו והפך ממציל לשדר באחת מתחנות הרדיו הארצי.
כתבות הטבע של מוטי קירשנבאום מאפריקה ומאנטרטיקה הן מופת של יצירות טלוויזיונית. ה"שיחות" שניהל מוטי קירשנבאום באנטרקטיקה עם פינגווינים קיסריים, מצחיקות עד לדמעות. בזכות כתבות הטלוויזיה המרובות והשנונות שערך, הגה, הפיק, יצר וצילם-הוא, תישאר דמותו שמורה איתנו עוד שנים הרבה. על דלא אבדין ועל דלא משתכחין, אלא רק נעלמין יבוא כפיצוי - געגוע ולעתים גם צחוק בריא ומשוחרר.
אות תודה למוטי קירשנבאום שקירב מראה לפרצופנו והראה מי אנו, ללא איפור ופלצנות יתרה.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, יצא לחופשת שבתון ובמקומו פועלים - בתקופת השבתון שלו - עורכי-הדין אורי פנטילט וארנון שצמן.
תאריך:  26/09/2015   |   עודכן:  29/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגמל הפליץ והריח הוא נורא
תגובות  [ 24 ] מוצגות  [ 24 ]  כתוב תגובה 
1
הוא רצה להחזיר את הגולן
tiqvab@yahoo.com  |  26/09/15 13:48
 
- מה שנכון נכון... ומי יודע כמה  ל"ת
השתכנעו מדעותיו  |  27/09/15 08:37
2
איזו כתבה תרבותית
ארי כספי  |  26/09/15 13:49
3
עשה טעויות כאדם וישראלי
asert1  |  26/09/15 15:47
4
כל עוף למינו ישכון וגם יפליץ
בבר  |  26/09/15 16:06
5
לא יפה לקרוא למת"גמל"ולתאר את
הוטרינר המחוזי  |  26/09/15 17:04
6
לא קרב מראה לפרצופנו ולא נעליי
מגיב ותיק  |  26/09/15 17:39
7
בך הכל היה גירסה עממית של דן
שבץ חלובה  |  26/09/15 18:14
8
זה דוקא כן הספד
משה ק  |  26/09/15 20:33
9
כתבה מצויינת שמתארת את מוטי
ממש כפי שהיה  |  26/09/15 21:37
10
הוא היה בעצמו OLD FART
רמץ  |  26/09/15 22:00
11
הגמל אכן הפליץ...
אייל46  |  26/09/15 22:20
12
הגמל נתן ריחו ל"ת
שטנגר הוסיף ריח  |  26/09/15 22:55
13
לא רק הגמל הפליץ ,גם מוטי ...
פלצן לא קטן  |  26/09/15 23:24
 
- תודה על המידע
היהודי הניצחי  |  29/09/15 08:38
14
תוך עשור ישכחו אותו
פילץ  |  26/09/15 23:56
 
- יא פלוץ אל תמעיט מערכו
שבץ חלובה  |  27/09/15 07:12
 
- קשה להמעיט בערכו
פליץ  |  27/09/15 11:17
 
- לגמרי צודק ! ל"ת
גחלילית  |  27/09/15 13:10
15
הכותב הו מומחה
ישראל עמיאל  |  27/09/15 01:57
16
מאז שקישנבאום כבש את התשקורת ה
קורןנאוה טבריה  |  27/09/15 06:21
17
ההומור החד צדדי שעמם כבר אז
הצד השני של המראה  |  27/09/15 14:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסי דר
בל נשכח לרגע שאלו הם בעצם נישואיה השניים של בר רפאלי, שכן בעבר היא נישאה בנישואים פיקטיביים - כדי להתחמק משירות צבאי
אלעזר לוין
הממשלה החליטה לחתום על חוזים עם חמש (או פחות) חברות סיניות לכוח אדם, אבל לא חשפה את שמות החברות, לא דיווחה על מהלך המו"מ ולא הודיעה האם העסקה היא על דעת ממשלת סין
נסים ישעיהו
יצאנו מיום כיפור וכעת אנחנו בדרך לחג הסוכות. ארבעה ימים יש לנו להכנות, לבנות סוכה ולהצטייד בארבעת המינים
ציפורה בראבי
בערב יום הכיפורים היו הרשתות מלאות במילים נפלאות של סליחה ואהבה    זה פשוט הציף, מילא וריגש    יום כזה יש רק פעם בשנה    ומה קורה ביום שאחרי? לפעמים ירידת מתח ועצבות    עושים אתחול
הרב יובל שרלו
התורה מכריעה בצורה חד-משמעית: כישלון חד-פעמי של מנהיג עלול להביא לכך שכל הצלחותיו הקודמות לא יעמדו לזכותו. זה מה שקרה למשה רבינו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il