X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יש לאפשר בחוק לשר האחראי לביצוע המדיניות לה התחייב בפני הציבור שבחר בו למנות את מי שהוא מוצא למתאים, גם אם הוא חבר מרכז מפלגה, לאחר שוועדת הכנסת אישרה את כישוריו הבסיסיים, ולהחיל גם בישראל את הנוהג בארה"ב ואירופה עם חילופי ממשל
▪  ▪  ▪
נגע ממשל לקוי [צילום: יונתן סינדל / פלאש 90]

כישלון מינויים לתפקידים בכירים כמו יואב גלנט כרמטכ"ל וגל הירש כמפכ"ל, חושף למעשה את נגע הממשל הלקוי בישראל, המונע משרים האחראיים לביצוע המדיניות שבשלה נבחרו - לבצע את מדיניות זו.
לכאורה - מי שקובע את המדיניות ואחראי לביצועה, הוא אומנם השר, אך מי שמבצעים אותה בפועל הם: חשב המשרד, היועץ המשפטי והסמנכ"לים למשאבי אנוש ולכספים, שאינם כפופים לשר ואינם מתמנים על-ידו, נשמעים למעשה למרותה של צמרת האוצר במקרה הטוב ופועלים על-פי השקפת עולמם האישית ברוב המקרים.
אנו נוהגים להתלונן על מפלגות שלטון שאינן נאמנות למצען והבטחותיהן טרם הבחירות, אך לא מבינים שהגורם העיקרי לתופעה זו, הם פקידים בכירים שידם על ברז הכסף והביצוע בשטח, וכל עוד השקפת עולמם שונה מזו של השר, הם ינקטו בכל השיטות המקצועיות כדי לטרפד את ביצוע המדיניות.

חקיקת חוק ממשל תקין

המסקנה: כדי לאפשר ממשל תקין המסוגל לבצע את מדיניות השר כלשונה ודקדוקה, יש לחוקק חוק ממשל תקין, לפיו מותר יהיה גם לחברי מרכז מפלגה, שוועדת הכנסת מצאה כי הם מתאימים לתפקיד - להתמנות לתפקידים בכירים בשירות הציבורי ולבטל את האיסור הקיים היום.
אין שום סיבה בעולם שפעילי מפלגה המתאימים לתפקיד בכיר מסוים, לא יוכלו להתמנות לתפקיד, ומלבד הקיפוח האישי הנגרם למועמדים כאלה, יש כאן גם מגבלה המונעת משר לבצע כהלכה מדיניות שהוא האחראי לביצועה בפני הציבור.
חוק זה חייב ליישם גם בישראל שיטת ממשל דומה לזו הנהוגה בארה"ב ובאירופה, לפיה מחליפים את כל הפקידות הבכירה בהתחלף הממשל. לכן יש להרחיב בחוק את מספר משרות האמון של שר (שכיום כוללים רק עוזרים, יועצים, מזכירה ונהג), כך שיכללו גם את חשב המשרד ואת כל הסמנכ"לים המופקדים על ביצוע המדיניות וראשם - משאבי אנוש, תקציבים וכספים. ועדת הכנסת, שתקבל לצורך זה סמכויות ועדת חקירה, היא זו שתאשר גם את כל בעלי התפקידים הבכירים כמו הרמטכ"ל ומפכ"ל המשטרה. ועדת טירקל תתבטל.

מינויים פוליטיים במדינות המערב

ארה"ב היא דוגמה קלאסית לשיטת ממשל בה כמעט כל השירות הציבורי יכול להתמנות פוליטית, אם כי יש פיקוח של הסינאט על כך שכל מינוי יהיה גם מתאים מבחינה מקצועית. אבל ההשתייכות המפלגתית היא יתרון (לא חסרון כמו בישראל), שכן אז יובטח שהמדיניות שקבע הנשיא אכן תיושם במלואה על-ידי הביורוקרטיה.
השיטה הנוהגת בארה"ב שונה מן השיטות הנוהגות במדינות האחרות הנסקרות במסמך. בממשל הפדרלי, הסגל המינהלי הבכיר שותף לדרכו הפוליטית של כל נשיא נבחר, ולכן השיטה הנוהגת היא שיטה של מינויים נשיאותיים. המינויים הפוליטיים הם, כאמור, חלק משיטת הממשל. הנשיא מביא עימו לבית הלבן רבים מנושאי המשרות המקצועיות, והם עוזבים עמו בעת חילופי נשיאים. גם מנהלי ועדות הקונגרס מזוהים פוליטית עם יושבי-ראש הוועדות.
משרות רבות בממשלה מאוישות בשיטת המינויים הפוליטיים, חלקן בידי הנשיא עצמו. הבולטים הם ראשי משרדים ובכירים במשרדים ושופטים בבתי-המשפט הפדרליים. המינויים מתפרסמים מדי שנה בספר "Plum Book". בשנת 2003 למשל היו 6,722 משרות "במינוי שאינו תחרותי", היינו - מינוי פוליטי.
אבל גם בכל המדינות הדמוקרטיות הקלאסיות במערב אירופה, נהוגים מינויים פוליטיים בהרבה או במעט, בראשם - בריטניה, צרפת ואפילו שבדיה הצדקנית.

לחשוף את השקר המקובל

יש לחשוף את השקר המקובל הזה בישראל לפיו מינויים פוליטיים (גם של אנשים מתאימים) נחשבים לעבירה פלילית, למרמה והפרת אמונים.
אפשר במסגרת חקיקה מתאימה לנהוג כמו בארה"ב, למנות פעילים פוליטיים שוועדת כנסת תוודא שהם מתאימים לדרישות המקצועיות או כמו במערב אירופה, שם הפקידים הבכירים (המתאימים!) מתמנים על-ידי הנבחרים הפוליטיים.
אם העם העניק אמון לקו פוליטי מסוים, הוא היה רוצה גם שהמדיניות שבחר תבוצע בפועל ולא תהיה רק על הנייר, ויש לאפשר זאת בחוק.

הכותב הוא ממייסדי הליכוד, חבר מרכז, חבר מזכירות וחבר לשכה, מוותיקי תנועת בית"ר, עיתונאי, פובליציסט, עורך כתבי עת, איש הסברה ויחסי ציבור מזה יובל שנים, בעל תואר ראשון במדע המדינה ויחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית, משלים בה תואר שני בפילוסופיה של המדעים
תאריך:  27/09/2015   |   עודכן:  27/09/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מינויים פוליטיים לממשל תקין
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
השלטון נמצא ב ידי דקטטורה
ישע  |  27/09/15 11:29
2
אל תתייחסו ברצינות לנאמר במאמר
אדון עולם  |  27/09/15 22:02
3
נו, אז מי מנע מביבי עד כה לחקו
דוד איש 1  |  28/09/15 23:30
4
מינוי אלשיך לא מוכיח הפוך?
אלטע קאקער  |  29/09/15 01:31
5
זה לא עובד בשיטה קואליציונית
אחד העם  |  30/09/15 18:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משטרה במוקד
איתמר לוין
המינוי של סגן ראש השב"כ למפכ"ל המשטרה הוא מוצלח ביותר - בתנאי שיוכל לעמוד באתגר של מעבר מגוף שהחשאיות היא לחם חוקו, לגוף חשוף שחייב להיות אמין בכל מאת האחוזים
יואב יצחק
המאבק החשוב ביותר בימים אלה לא התמקד רק על תפקיד מפכ"ל המשטרה, אלא בשאלה: מי ישלוט באגף החקירות במשטרה    מוזס פעל באמצעות ידיעות אחרונות לקידום ניצב יורם הלוי למפכ"ל    באחרונה הוא פעל למינויו לסגן מפכ"ל ולאחראי לאגף החקירות    נתניהו, שחושש מתפירת תיקים ומחקירות מוזמנות נגדו ונגד רעייתו, פועל להדיפת השפעתו ההרסנית של מוזס
יואב יצחק
הדרמה הגדולה שאירעה מאחורי הקלעים: סגן ראש השב"כ (ר') שראה עצמו מועמד ראוי ורציני לתפקיד ראש השב"כ הסכים לקבל על עצמו את תפקיד המפכ"ל רק לאחר שקיבל התחייבות שלטונית מנתניהו: מינויו למפכ"ל לא יחסום דרכו להציג בעוד שלוש שנים את מועמדותו לתפקיד ראש השב"כ    מינויו למפכ"ל מחייב עתה את הסגן השני לשוב מחופשה לשירות השב"כ
איציק וולף
ר', נשוי ואב לשבעה ילדים, כיהן בעשר השנים האחרונות בארבעה תפקידים המקבילים לאלוף    השר לביטחון פנים יביא את המינוי לאישור הממשלה בכפוף לאישור ועדת טירקל
יואב יצחק
ההעדפה למנותו נובעת גם מהצרכים הדחופים שנוצרו בתקופה האחרונה: בלימה וטיפול במה שמסתמן כראשיתה של אינתיפאדת אבנים חדשה    המיועד לתפקיד נתן את הסכמתו למינוי זה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il