X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גל האלימות הפלשתינית הנוכחי לא יביא שום הישג מדיני לפלשתינים ויגביר את השנאה בין שני העמים. אין תחליף למשא-ומתן מדיני וחיים בדו-קיום ובכבוד הדדי
▪  ▪  ▪
פיגוע דקירה בירושלים [צילום: מוחמד אילעין/AP]

ככל שנוקפים הימים הולך ומתברר הקשר בין נאומו האחרון של יו"ר הרש"פ, מחמוד עבאס בעצרת הכללית של האו"ם לבין גל הטרור והאלימות פלשתינית הנוכחי.
מחמוד עבאס בנה ציפיות גדולות בקרב דעת הקהל המקומית, האזורית והבינלאומית לקראת נאומו כי בכוונתו להטיל "פצצה" באו"ם, ובסופו של דבר התברר כי מדובר באיום שלא למלא אחר הסכמי אוסלו אם ישראל תמשיך במדיניותה הנוכחית כלפי פלשתינים. הדור הצעיר פלשתיני ראה בנאום "שחרור נצרה" ואור ירוק לפתוח בגל טרור ואלימות.
הזעם והתסכול הצטברו בקרב בני הדור הצעיר הפלשתיני וצברו תאוצה בעקבות ההסתה של הרש"פ, החמאס והפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית בישראל. נאומו של מחמוד עבאס היה האות להתפרצותם.
אינני סבור שהיה זה גל טרור ואלימות מתוכנן מראש על-ידי הרש"פ, אבל הייתה לה ולעומד בראשה תרומה נכבדה למה שמתרחש בשטח. מחמוד עבאס פתח את בקבוק האלימות ושחרר את השד, עכשיו בעקבות הלחץ הבינלאומי והערבי הוא מנסה להכניס בחזרה את השד לבקבוק.
החשש העיקרי של הרש"פ הוא שהעניינים יצאו משליטתה, וכי השתוללות הטרור והאלימות יביאו להתמוטטותה.
לכן, מחמוד עבאס מנסה "לרכוב על גב הנמר", להאט את דהירתו ולשנות את מאפייני גל אלימות באופן שהמומנטום שלו יישאר ויהפוך למנוף לחץ מדיני של פלשתינים על ישראל.
הרש"פ פועלת בימים אלה לשכנע את הדור הצעיר פלשתיני לשנות את דפוסי הפעולה שלו ל"התנגדות עממית" ללא מאפיינים צבאיים, דבר שישרת את ההנהגה פלשתינית מבחינה מדינית ויקשה על ישראל לפעול נגדו. זו האסטרטגיה של מחמוד עבאס שאליה הוא ניסה לדחוף בשנים האחרונות את תושבי הגדה בהפגנות לאורך גדר ההפרדה כמו בכפרים נעלין ובלעין, מה שהוא מכנה במילים "התנגדות עממית בדרכי שלום".
עד כה לא נענה הדור הצעיר פלשתיני לבקשות הרש"פ, הוא מושפע ומונע מהמתרחש ברשתות החברתיות, גל הדקירות נמשך ואפילו היה ניסיון להחדיר מכונית תופת לירושלים.
המגבלות של גל הטרור והאלימות הנוכחי
  • אין לדור הצעיר פלשתיני המפגין במזרח ירושלים ושטחי הגדה הנהגה אחת, אין לו תוכנית מדינית ברורה ומטרות מוגדרות שמהן ניתן לגזור את דרך הפעולה.
  • הציבור פלשתיני לא מצטרף בהמוניו לגל ההפגנות בגדה ומעדיף להישאר בביתו.
  • תנועת חמאס מהססת ונמנעת מלהצטרף לגל הטרור הנוכחי באמצעות ירי רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל, היא מסתפקת ב"מס שפתיים" ובעידוד צעירים פלשתינים להתעמת עם חיילי צה"ל לאורך גדר הגבול המקיפה את רצועת עזה.
  • מדינות ערב עסוקות בעניינהן הפנימיים ומתנגדות להפיכת גל האלימות לאינתיפאדה שלישית ואינן מוכנות לתמוך בו מבחינה מדינית וכלכלית.
  • גל האלימות פלשתיני אינו זוכה לסיקור תקשורתי הולם, מבחינת פלשתינים, באמצעי התקשורת הערביים שמתעניינים בעיקר בנעשה בסוריה, עירק ותימן.
  • הקהילה הבינלאומית דורשת מהרש"פ להרגיע את השטח, אין בשלב הזה החלטות באו"ם נגד ישראל, ומשלחת של הרביעייה הבינלאומית תגיע השבוע לישראל לשיחות עם ראש הממשלה נתניהו ועם יו"ר הרש"פ עבאס לבחון אפשרויות להרגיע את השטח ולחדש את המשא-ומתן המדיני. הפלשתינים מאוכזבים מארצות הברית והאיחוד האירופי, והם תולים עכשיו תקווה בצרפת שתיזום החלטה במועצת הביטחון נגד מדיניות ההתנחלויות של ישראל והנעשה בהר-הבית.
  • הפיצול בין הגדה לרצועה נמשך ותנועת חמאס והרש"פ לא מצליחות להגיע לפיוס לאומי למרות ההתפתחויות האחרונות.
  • במגזר הערבי בישראל אין אחדות דעים ויש מאבק בין חלק ממנהיגי הציבור הערבי לבין חברי הכנסת הערביים על אופי התמיכה בגל האלימות פלשתיני הנוכחי, דוגמה לכך הוא העימות בין ראש עירית נצרת עלי סלאם לבין ח"כ איימן עודה ראש "הרשימה המשותפת".
מתמונת המצב המצטיירת עד כה עולה כי גל הטרור והאלימות שנמשך כבר עשרה ימים הינו גל ספונטני מבולבל ללא מטרות ברורות שהרש"פ והפלגים פלשתינים אינם מצליחים לשלוט עליו ולכוון אותו. הניסיון פלשתיני מתמקד כרגע בשמירה על המומנטום של המחאה, אולם אם יכשלו המאמצים פלשתינים וגל האלימות יימשך במתכונת הנוכחית לא יצליחו פלשתינים להשיג שום הישג מדיני, ויתרה מזאת הוא יירשם בהיסטוריה ככישלון צורם, בדיוק כפי שנרשמה האינתיפאדה השנייה.
הרבה תלוי גם באופי התגובה הישראלית, המדיניות הביטחונית הישראלית צריכה להיות תקיפה ונחושה ולהתמקד בגורמי הטרור וההסתה. היא צריכה להזהר שלא להרחיב, שלא לצורך, את מעגל הנפגעים פלשתינים ולאפשר בצורה מבוקרת ושקולה את הצורך פלשתיני "לשחרר קיטור".
אני מסכים לחלוטין עם פרופסור ריאד אגבארייה מאום אלפחם שכתב בדף הפייסבוק שלו כי "אינתיפאדת הסכינים לא תשחרר את פלשתין", אין מנוס ממשא-ומתן מדיני וחיים בדו-קיום וכבוד הדדי, על שני העמים נגזר לחיות כאן ביחד ואי-אפשר להשליך אף אחד מהם לים.

תאריך:  13/10/2015   |   עודכן:  13/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם גל האלימות הפלשתיני יביא להישג מדיני?
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אתה קורא את עצמך ?????????????
יעקב עמר  |  13/10/15 10:56
 
- מזדהה לגמרי עם דבריך, עמר
אוילות בעל המאמר  |  13/10/15 17:17
2
יש פתרון לסיכסוך בן 100 השנים
חרב גדעון  |  14/10/15 05:25
3
ניתוח נכון, מסקנה שגויה
קריאה ביקורתית  |  14/10/15 05:40
4
אבו מאזן ונתניהו חייבים להיפגש
רבקה שפק ליסק  |  14/10/15 11:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יהודה דרורי
הדמוקרטיה אינה מרשה הסתה, וכל הטענות על "סתימת פיות" "וזכות הדיבור" כביכול, שוות לאפס כאשר הן באות לשרת את האויב ואת הטרור. התירוץ הידוע של נושאי הדרשות שהם בסך הכול מצטטים פסוקים מהקוראן הוא טיעון תחמני ומסוכן
שמעון זיו
ברקת ראש עיר טוב שיודע את צרכי עירו, נמצא בלב העשייה, וקיבל את ברכת תושבי עירו בבחירות    נקט בתחילה בדרך מכובדת וקרא לא לבטל טיולים בירושלים, לבוא לעיר שחוברה לה יחדיו, שמכל העולם נוהרים אליה, ולא יעלה על הדעת שדווקא הישראלים ידירו רגליהם ממנה
חיים שטנגר
לא נראה הדבר כי יישכח על-ידי הציבור היהודי של אזרחי מדינת ישראל ותושביה, עד מהרה, גל עצום ומתגבר כזה של שנאה על-רקע לאומי ולאומני. הוסף לכך גם שתיקת הדגים, המרגיזה והמקוממת של בני המגזר הערבי, אזרחי מדינת-ישראל ותושביה והרי לך מתכון מושלם לחרם כללי, ארוך וממושך של היהודים
עידן יוסף
שני מחבלים תקפו נוסעים בקו 78 בירושלים    חמישה נפגעים בפיגוע דריסה במלכי ישראל    שני דוקרים תקפו עוברי אורח בשני פיגועים ברעננה
יוסי בלום הלוי
אל לנו ליפול בפח ולהתיירא מהערבים. הכניעה, אותה מציע השמאל הישראלי בעניין הביקורים בהר בית, תהיה אך ראשיתו של המרד הערבי הגדול הנוסף שיתרחש בארץ ישראל, ועל סופו המר קשה יהיה להתנבא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il