X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
בפרשה החמורה של התמוטטות מערכת החשמל קיימים הרבה אשמים וחלקם הגדול כלל אינם אנשי חברת החשמל
▪  ▪  ▪
תורמים רבים לקריסה [צילום: יוסי וייס, חברת החשמל]

כולם זועמים על עובדי חברת החשמל שלכאורה השתלטו על החברה המונופוליסטית ועושים בה כראות עיניהם, כאילו היא רכושם הפרטי. אבל ניתוח הגורמים שהביאו לקריסת מערכת החשמל חייב להוביל כול בר-דעת למסקנה אחת ברורה: האשמים בקריסת שרותי חח"י הם ההנהלה בראשות היו"ר יפתח רון-טל, המנכ"ל עופר בלוך, וחבורת הניהול הבכירה, שלא ידעו להעניק סדר עדיפות ראוי ונכון לתיקונים הנדרשים, ולא הכינו את החברה לאירועים בלתי צפויים כמו הסופה החריגה בעוצמתה שהלמה בישראל. עם זאת יש להבהיר, כי בפרשה החמורה הזו של התמוטטות מערכת החשמל קיימים הרבה אשמים וחלקם הגדול כלל אינם אנשי חברת החשמל. כולם אשמים במידה כזו או אחרת, אבל כנראה שאף אחד אינו רואה את עצמו אחראי למפולת.
כדי להבין על מה מדובר ראוי להביא מספר דוגמאות.
הרשויות המקומיות בישראל גובות מדי שנה מיליארדי שקלים כדמי ארנונה האמורים לאפשר יצירת מערכת ניקוז עירונית יעילה שתמנע הצפות ושיטפונות, זו אינה תקלה תולדת מחדל של חברת החשמל. אם מערכת ביוב עירונית נסתמת מאשפה שלא פונתה במועד וגורמת הצפות חמורות הגוררת הפסקות חשמל, זו אינה אשמתה של חברת החשמל. אם הרשות המקומית לא דאגה במועד לגיזום של עצים ליד קווי חשמל עירוניים ובעת הסופה נשברים העצים ומנתקים רשתות חשמל מרכזיות זו אינה אשמתה של חח"י. אם מאות קווי מתח גבוה קורסים בגלל מכות רוח עזות ובלתי צפויות זו אינה אחריותה של חברת החשמל. זה מעשה ידי שמים.
אבל יש עוד תורמים לקריסה. למשל: חברת החשמל אמורה להחליף רשתות ישנות המצויות בסכנת התמוטטות אך אינה עושה זאת מחוסר תקציב, הנובע מהפסדיה המצטברים של החברה המגיעים לעשרות מיליארדים. על בעיית ההפסדים הזו שגם היא כנראה אינה נוגעת רק לאחריות חברת החשמל, מצביע היו"ר יפתח רון-טל האומר בבירור לציבור הניזוק, כי "משק האנרגיה מדמם, הוא נמצא במשבר חמור". לדבריו יש להשקיע מיליארדי שקלים בקווי החשמל הישנים על-מנת שלא יקרסו בשעות חרום: "מדובר בהשקעה של כמיליארד שקל כל שנה. מנין ההשקעות האלה אמורות להגיע? דרך התעריף. אבל את התעריף קובעת רשות החשמל ולא החברה והוא איננו מכסה את ההשקעות הנדרשות".
מבקרי המדינה לדורותיהם תרמו אף הם במהלך השנים, דוח אחר דוח, סיפורים מופלאים על עודף של אלפי עובדים מיותרים, על תנאי שכר מפליגים ואפילו על החשמל חינם שהחברה מספקת לעובדיה. אבל בפועל דבר לא נעשה לשינוי המצב. שנה הלכה ושנה באה וכולם מדברים על הרפורמה הדרושה. מדברים, לא יותר.
והממשלה, בעלת הבית, מה יהיה איתה? דבר לא יהיה. הממשלה המתעסקת בעיקר במיני משברים פוליטיים, והעלאת משכורת חברי הכנסת, לא מכסה את הפסדי העתק שנוצרו בחברת החשמל, בחלקם הגדול באשמת הממשלה. היא כנראה סומכת על כך שעובדי חברת החשמל המסורים, העובדים יומם ולילה בתיקון הנזקים, יודעים טוב יותר מההנהלה מה דרוש לחברה, והם כבר ידאגו שהעניינים יתנהלו כראוי וכרצוי למי שבפועל הוא בעל הבית - העובדים.
כדי שאזרחי ישראל יפסיקו לסבול מדי חורף וקיץ בעת סופה ושרב, עליהם להפנות את תלונותיהם וזעמם לממשלה ולא לעובדי חח"י, ולתבוע ממנה להתחיל סוף-סוף לעשות סדר בחברת החשמל שאמורה לשלוט על המשאב החשוב ביותר למשק ולא תאפשר להפוך אותה לרכוש נטוש.

תאריך:  30/10/2015   |   עודכן:  30/10/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אסור שחברת החשמל תהיה רכוש נטוש
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הסיבה לבעיות החשמל
אהרון שחר  |  31/10/15 12:51
2
צריך לכרות אבקת חשמל
טיל אוילנשפיגל  |  1/11/15 09:02
3
חבברת החשמל איננה רכוש נטוש
רפי לאופרט  |  1/11/15 15:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסונות/פגעי טבע
מחלקה ראשונה
איציק וולף
הגשמים שהחלו לרדת מאז הבוקר במישור החוף גרמו לקריסת קווי מתח גבוה באזור השרון    רחובות ברעננה הוצפו    חברת החשמל: ממשיכים לעבוד במתכונת חרום
עופר וולפסון
מנכ"ל החברה: "אין עילה לתביעה נגדנו. שום מוקד בעולם לא יכול לעמוד ב-30,000 פניות בשעה"    החזאי דני רופ: "הסופה התקרבה בממדיה לטורנדו. יהיו עוד אירועים כאלה"
איציק וולף
העובדים התחייבו לעבוד במתכונת חרום ב-72 השעות הבאות    התקלות - ברעננה, נתניה, פתח תקוה וביישובי השרון    חברת החשמל: עד הצהריים נתקן את רוב התקלות
מירב ארד
הסופה הוגדרה כחזקה ביותר שתועדה אי-פעם בחצי הכדור המערבי    היא התחזקה עד לדרגה 5 הגבוהה ביותר והחלה להחלש לאחר שפגעה אמש באזור הררי בחוף הדרום-מערבי של מקסיקו
רשימות נוספות
מגדל תובעת בעקבות ההצפה בבת חפר  /  יצחק דנון
נבחנת הקמת שדה תעופה בינ"ל ברמת דוד  /  עידן יוסף
שפירא: העורף איננו מוכן לשעת חרום   /  איתמר לוין
קבורים בבוץ  /  עופר וולפסון
מי במים ומי באש  /  יוני וייץ
אבק ללא גבולות  /  עופר וולפסון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il