X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
המחבר מביא בספרו סיפורים ייחודיים מילדותו בדרום יפו, סיפורים שנולדו במקומות ובזמנים שאינם עוד הספר מדלג בין מציאות לבידיון, בין אירועים אמיתיים לעלילות שנטוו בדמיונו הפורה של המחבר
▪  ▪  ▪

תעלומה וסוד משפחתי ישן מתגלים תחת מטח הטילים של מלחמת המפרץ, 1991. שנות ה-50 וה-60 בשכונת גבעת עלייה, היא ג'בלייה שבדרום יפו; עולים שהגיעו ארצה מערב רב של תרבויות; רקמת חיים חדשה המנסה לתפור יחד את טלאי התפוצות; נופים ומכמנים של אחת הערים העתיקות בעולם: [אלה החומרים הדרושים].
בתוך אלה נולד גדל והתבגר המחבר, הנתקל ומתעמת עם סוד עלום במשפחתו שלו: [זהו אופן ההכנה]. את עלילות יפו שלו הוא מספר לבנותיו במקלט הבניין בשכונה צפון תל אביבית, כשהוא מבקש בכך להרחיק את מחשבותיהן מהמצב. בתוך מסכת הזיכרונות על יפו של פעם, תחת מטר טילים, מתפענחת דרמה משפחתית שתחילתה בשנות ה-30 באירופה והנמשכת עד שנות ה-60 ביפו: [ככה משמרים טעמו של פלפל חריף בשני גרוש].
המחבר מביא בספרו סיפורים ייחודיים מילדותו בדרום יפו, סיפורים שנולדו במקומות ובזמנים שאינם עוד. מי מכם צד סרטנים בחוף הים, כדי למכור אותם למסעדה ערבית תמורת כמה גרושים? מי מכם הוציא למרעה את הפרות של השייך הערבי, ובתמורה קיבל סוס עבודה לכמה שעות רכיבה בעיר? מי מכם נלחם בקשתות וחיצים כדי להגן על מדורת ל"ג בעומר? למי מכם הציעו למכור לו נערה לאישה בהיותו בן 16 בלבד?
וישנן עוד חוויות רבות אותם חולק המחבר עם קוראיו. הספר מדלג בין מציאות לבידיון, בין אירועים אמיתיים לעלילות שנטוו בדמיונו הפורה של המחבר.

על הסופר

מנחם משגב עבד שנים רבות בחטיבת ההנדסה בתעשיה האוירית, והיה שותף פעיל בתכנון המטוסים שפותחו בה. ב-1987 נבחר כ'שליח קהילתי', מתוך אלפי מועמדים, לחמש מדינות במערב התיכון בארה"ב, במסגרת פרויקט מיוחד של הסוכנות וההסתדרות הציונית העולמית.
במסגרת פרויקט זה הוצבו שליחים ברחבי העולם במקומות בהם לא היה שום מוסד ישראלי ייצוגי. התקופה הייתה תקופת האינתיפאדה הראשונה. תפקידו כלל הסברה סביב השעון באוניברסיטאות, ברדיו, בטלוויזיה ובעיתונות, מול דוברי הפתח. כמו-כן, פעל רבות לעידוד התיירות לישראל, שהלכה והדלדלה, באותה תקופה. לאחר השליחות בת השנתיים, חזר לעבוד בתעשיה האוירית בתחום מכירות, שיווק וניהול חוזים בינלאומיים.
את שירותו הצבאי עשה בחיל-האוויר, בטייסת תובלה ואחר-כך הועבר לבית-הספר הטכני של חיל-האוויר בחיפה, לתפקידי הדרכה ופיקוד על קורסים במקצועות התעופה. במילואים שירת ביחידה מיוחדת-יחידת הנחתה קדמית, איתה עבר מספר מלחמות.
בגיל 45 לאחר שסיים את שירות המילואים, עבר קורס קציני משטרה, ושירת בהתנדבות במשך שש שנים, ביחידת הסיור של מרחב הירקון.
הוא פרש פרישה מוקדמת מהתעשיה האוירית, והתמסר לכתיבה. ספרו הראשון "הקללה של הינדה" - דרמה שהחלה לפני כ-100 שנה, המעלה על הכתב פרשייה משפחתית הקשורה לאביו. הספר תורגם גם לאנגלית והופיע ברשימת רבי-המכר של ספרות יהודית באמזון. לאחר-מכן, פרסם ספר שירים בשם "שירים שרציתי לומר", ספר ילדים "מחברת הסיפורים של סבא", שנכתב בהשראת ספרים שכתב לכל אחד מששת נכדיו, על שנת חייו הראשונה, ורומן למבוגרים "קושר המעיים", במרכזו ילדים יהודיים שהוסתרו במנזרים מפני הנאצים וגויסו והוכשרו על-ידי המודיעין הסובייטי למשימות ריגול בישראל.
מנחם משגב, יליד יפו, 1950. בן לניצולי שואה, פליטי קפריסין. בעל תעודה של הנדסאי מכונות וחומרים, תואר ראשון במנהל עסקים ותואר שני בתקשורת מקצועית. במהלך התקופה בה התגורר ברמת אביב ג' (32 שנים), יזם את הקמת מקהלה בניצוחו של גרציאני. הוא ואישתו שרו במקהלה עד שיצאו לשליחות בארה"ב. כשחזרו לארץ הצטרפו למקהלת "רגבים" בניצוחו של זאב אולמן, ויצאו איתה להופעות בכל רחבי אירופה.
מזה 30 שנה משחק בתיאטרוני חובבים. שיחק על במות צוותא, סוזן דלל, ביכורי העתים ועוד. בימים אלה פנו אליו בנוגע להקמת תיאטרון אידי. כיום מתגורר עם אישתו בהוד השרון, אב לשתי בנות וסבא לשישה נכדים.

פרק 1

"מתי את מתכוונת לספּר לפאפא ולמאמא?" שאלתי את אחותי, מתבוננת בפניה בערב, כאשר עשינו דרכּנו חזרה לדוכן המכירות של ההורים ב'פיש פלאץ'.
"לספר להם מה?" ירתה אריקה ועיניה סרקו את פניי.
"לספר להם שאת עוזבת אותנו ומפליגה לפלשתינה כדי לייבּש ביצות."
אריקה עצרה מלֶכת. "שתקי!" ירתה. "ומי זה האידיוט שסיפר לך זאת?"
"אף אחד מיוחד לא סיפר לי, כולם מדברים על קבוצת החלוצים שלכם, ואני מקבלת יחס מיוחד על כך שאחותי ביניהם."
כמה שעות קודם לכן, ידינו אחוזות, כפי שציווּ ההורים, התרחקנו בהליכה מהירה מדוכן המכירה של חנות המשפחה שניהל פאפא ב'פיש פלאץ', אחד המרכזים המסחריים בעיר צ'רנוביץ שבמחוז בּוּקוֹוינה. "אופווידרזין פאפא," דאגנו שתינו להיפרד בנימוס.
"תחשבי על המקומות שהיינו בהם היום. זו תהיה אחת השאלות הראשונות שמאימא תשאל כשנחזור," אמרה לי אריקה בעודנו צועדות נמרצות לאורך המדרכה המובילה ל"היינה גאסה", במרכז העיר. כל כך התאים לאריקה להתכונן מראש לקראת כל הפתעה שיכלה לדמיין.
"תקשיבי לי טוב," הכינה אותי אריקה למסר חינוכי. "חשוב מאוד שתשתתפי בכל מה שיִקרֶה שם ואל תחליטי שמשעמם לך ותצאי החוצה, אבל ברגע שהפעילות שלכם תסתיים תעלי קומה אחת ל-'קיבוץ גבעת המעפיל' ותצטרפי אליי, ברור?"
"בסדר, בסדר, הבנתי. את עושה לי כאב ראש עם ההרצאות שלך," עניתי מתוך צורך להפגין גם קצת מאישיותי בדו־קרב הנצחי שאני מנהלת עם אחותי הגדולה.
השנה הייתה 1929, ואני בת השמונה נדונה לשאת על צווארי את עוּלהּ המתיש של אריקה אחותי הגדולה. בצ'רנוביץ של אותן השנים הבליחו ניצני הציונות.
בניין גדול בן חמש קומות ברחוב היינה, במרכז העיר, נרכש לטובת בית תרבות לילדים יהודיים. הבניין חולק לשלושה חלקים וכל אחד מהם שימש לפעילות חניכי אחת משלוש תנועות הנוער הציוניות שהתנחלו בקהילה. אריקה הייתה פעילה מסורה מיום הקמת התנועה. בשנה האחרונה הצליחה לגרור גם אותי לשכבה הצעירה של סניף 'השומר הצעיר' בעיר. הורינו, כמובן, לא ידעו על חברותנו בתנועת הנוער ואילו ידעו היו כועסים מאוד. הציונות לא הייתה בראש מעייניהם של הורינו. העסקים לבלבו ופאפא סיפק עבודה אפילו לאֶחיו ולגיסיו. כל שידעו על פלשתינה הסתכם בחולות, חום, מלריה וערבים.
הבית היהודי ברחוב היינה אכלס את סניפי תנועת 'גורדוניה', קַן 'השומר הצעיר', שבּוֹ אני ואחותי היינו חברות, וסניף תנועת 'ביתר' בעלת האוריינטציה המיליטריסטית. בעבר נגררתי לשם אחרי אריקה, אבל בעבורה הפעילות בתנועה הייתה כאוויר לנשימה. אריקה הייתה הקומונרית האחראית לתוכניות ההפעלה של מדריכי השכבות הצעירות, פיקחה על הסדר והניקיון בחדרים והייתה טומנת את זַרעי התלהבותה בכל אחד מהילדים בקן 'השומר הצעיר' (שהיה, אגב, הגדול מבּין קִני התנועות שפעלו בבית היהודי). הפעילות הציונית הוסתרה מהשלטונות ומאמץ מיוחד הוקדש להסוואת הפעילויות ולתרגול משחקי הטעיה שבהם נעשה שימוש אם וכאשר תגיע ביקורת.
אחרי שעה וחצי הסתיימה הפעילות בקבוצה שלי. לא הכרתי אף אחד מהילדים. הם הגיעו מהקצה השני של העיר, מהאזור של היהודים דלֵי האמצעים.
לעתים הגיעו נציגים מ'שם' לבית הכנסת שלנו כדי לערוך מגבית לכמה עניים או חולים אנושים. פאפא תרם תמיד ביד רחבה ומאימא הייתה ממלמלת "דאנקן גוֹט פיר אוּנזר גליק", תודה לאלוהים על מזלנו הטוב.
עמדנו זקופים ושרנו את מילות ההמנון, 'התקווה', שהיו כתובות באותיות לטיניות על הלוח. עם תום השיר, אחרי מחיאות הכפיים, הודיעה שושנה המדריכה: "לפעולה הבאה יש להביא פרח אחד. אנו נלמד על פרחי ארץ ישראל." הפעולה נסתיימה בהמולת צעקות, ואני חמקתי החוצה ועליתי במדרגות לקבוצת 'גבעת המעפּיל'.
מנגינת 'הורה' עליזה התנגנה מתוך הגרמופון שעמד על שולחן המדריך. באמצע החדר הגדול ריקד, הסתובב וקיפּץ מעגל של בחורים ובחורות. מיד ראיתי את שׂערהּ האדום השופע של אריקה מתנפנף כלהבות אש העולות ממדורת השבט ממולי.
היא הבחינה בי ובביטחון של מנהיגה נעתקה מהשרשרת שלובת הזרועות, תפסה בידי וגררה אותי פנימה אל בין הזרועות המחבקות והפּנים המשולהבות. אפילו לא הספקתי להביע התנגדות וכבר הייתי מלופפת במעגל ומחוֹללת בעל כורחי.
"היום שוחחנו על טכניקות מתוך המודרנה שבאינדוסטריה המשמשות את החלוצים בארץ כדי לייבּש ביצות ולהָפכן לשטחי אדמה פוריים," סיפרה אריקה בהתלהבות כתמיד. שׂערהּ הלוהט התנפנף עם תנועות ראשה הנמרצות ופניה היו תערובת של התלהבות, אמונה ומסירות לרעיון או משימה, שאני הייתי מאוד רחוקה מלהבין.
"טוב, בואי נתכונן לחזור," דרכה אחותי על קרקע מוּכּרת לי.
"ספרי לי מה ראית וממה התלהבת," כך היינו מתַרגלות את משחק 'הנדמה לי'.
"לא לא, היום תספּרי אַת קודם, מה את ראית וממה התלהבת," העזתי כלפּי אחותי הגדולה, יודעת היטב כמה כל זה חשוב לה וכמה חרדה היא מהגילוי של ההורים. זכיתי במבט קטלני אבל אריקה התעשתה מיד והחלה לתאר את מה שדמיונה המפותח בנה בעבורה. זו הייתה מנת חלקי לפחות פעם בשבוע. אריקה, לעומת זאת, הייתה מתייצבת בפעולות התנועה פעמיים בשבוע.
בשנה האחרונה היא הגבירה את מאמציה לשלֵב אותי בפעילות התנועה. בדיעבד, התברר לי שהקֵן שלנו מתעתד לשלוח קבוצת חלוצים מהבוגרים לפלשתינה, ואריקה הִנהּ אחת המועמדות.
היא התכופפה קמעה כדי להשווֹת בין הגבהים שלנו. חיבקה אותי ובקול מתייפח דיברה לתוך צווארי: "ליסינקה, זהו, התקבלה ההחלטה! אני נוסעת לפלשתינה, להגשמה של הרעיון הציוני. אני אכאב מאוד את הפּרידה ממך, מפאפא ומאמא, אבל אין דרך אחרת. אני רק מקווה שבקרוב תתעשתו ותבואו בעקבותיי לפלשתינה, רק שם יש לנו עתיד, ורק שם בארץ נוכל לממֵש אותו. כאשר אעמוד מול ההורים אזדקק לעזרה שלך, אנא, הֲיי לצדי אחותי היקרה." התחלתי לבכות, וכך עמדנו שתינו על המדרכה, חבוקות ומתייפחות רק מלדמיין את שעתיד לזעזע את משפחתנו.
שנים רבות אחרי אותה תקופה רומנטית באירופה, נולדתי אני, בן לאותה אחות צעירה מבּין השתיים, שהייתה לימים אמי. בילדותי היא תיארה בפניי בצבעים חיים את העולם בעיר הולדתה. כל ניוּאנס באווירה, כל מנהג, או נוף ילדות נטמעו בי והיווּ את החומר והלבֵנים לדרמה המשפחתית שעליה למדתי בהמשך.

מאת: מנחם משגב, עורכת: דורית זילברמן, הוצאת אלרום, 179 עמודים, 62 שקלים
תאריך:  18/11/2015   |   עודכן:  18/11/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
וויסט יונה
במסגרת ז'אנר חדש של ספרי שירותים שהגוגל מציג, יש אחד מומלץ
מירב בורשטיין
"חושך מוחלט. אנחנו שרויים במתח ובמצוקה. יושבים ומחכים לנס והוא לא מגיע. במקומו מגיעה עוד צרה שלא צפינו - ירייה ואחריה ירייה נוספת" (ע"מ 50)
מירב בורשטיין
זהו ספר חובה להורים הנאלצים להתמודד יום-יום בטיפול בבן משפחה חולה    למרות הקושי והכאב העצום של המחבר ובני משפחתו, המסר בספר הוא ברור - אפשר להתמודד, אפשר להילחם, אפשר והכרחי לצחוק, והכי חשוב - לא לאבד תקווה
עפר דרורי
הרומן הפשוט הזה מביא דילמות אמתיות הקשורות לפונדקאות ונוגעות בהיבטים דתיים, מוסריים, משפטיים וכמובן גם רפואיים
עפר דרורי
ספר שירים לנכדים המצלמים מצבים אמתיים ומשעשעים מהחיים, שירים על נעורים, שירים על בגרות וגם על יגון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il