X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
"סונול, בעלת מבנה הון רעוע, מתמודדת מול שלוש קבוצות חזקות: פז של בינו והבינלאומי, דלק של תשובה ודור אלון של ויסמן ואפריקה ישראל גלזר הוא בעלה של המיליארדרית שרי אריסון מקורבים: "מדובר בשלב ראשוני של בדיקה בלבד"
▪  ▪  ▪

עופר גלזר, בעלה של המיליארדרית שרי אריסון, בוחן את רכישת חברת הדלק סונול מידי גרנית הכרמל. מקורבים לגלזר קיימו שיחות בנושא עם בעלי השליטה בגרנית, משפחת בורוביץ'. שווי העסקה מוערך ב-140-135 מיליון דולר. המקורבים ציינו כי "מדובר בשלב ראשוני של בדיקה בלבד ועדיין אין דברים קונקרטיים".
גלזר מצטרף בכך לשורה של אנשי עסקים שהביעו בחודשים האחרונים את רצונם לרכוש את סונול, ובהם ארקדי גאידמק (יחד עם אבשלום נוריאל) וכמו כן שלמה שמלצר ויוסי מימן שהתעניינו כל אחד בנפרד ברכישת החברה. הרוכש הרציני היחיד, לפי שעה, הוא דודי ויסמן שביקש למזג את החברה לתוך חברת דור אלון שבשליטתו לפי שווי של 155 מיליון דולר. המיזוג לא יצא אל הפועל בשל עמדת הממונה על ההגבלים העסקיים שגובתה בפסיקת בג"צ.
סונול היא חברת הדלק השלישית בגודלה בישראל. היא מפעילה 210 תחנות תדלוק ציבוריות - 37 מהן נמצאות בבעלותה המלאה וחלק גדול משאר התחנות מופעלות על ידיה. בנוסף, מחזיקה סונול ב-100 תחנות תדלוק פנימיות במושבים, קיבוצים ומפעלים.
משק האנרגיה סוער באחרונה בשל מחירי הנפט הגבוהים והשינויים המתרחשים בענף, כמו הפרטת בתי הזיקוק באשדוד (לפני שבועיים) וחיפה (בקרוב). אחת הבעיות הקשות של סונול היא התחרות מול שלוש קבוצות חזקות ממנה בהרבה מבחינה פיננסית.
הראשונה היא פז שבבעלות קבוצת צדיק בינו ובנק לאומי. פז רכשה באחרונה את בית הזיקוק באשדוד תמורת 3.5 מיליארד שקל ובכך הגדילה עוד יותר את כוחה. בינו הוא גם בעל השליטה בבנק הבינלאומי. המתחרה השנייה היא דלק שבשליטת יצחק תשובה, אחד מאנשי העסקים החזקים במשק, והשלישית היא דור אלון שבשליטת ויסמן (ושרגא בירן) וחברת אפריקה ישראל.
לסונול חובות של 1.3 מיליארד שקל
סונול הגדילה את החוב שלה לאחר שנכנסה בשנים האחרונות באופן אינטנסיווי למגזר המוסדי (אספקת דלק לחברות). סונול נושאת על גבה חוב של 1.3 מיליארד שקל, וככל שמחירי האנרגיה מאמירים כך גדל היקף האשראי שהיא צורכת. העומס הפיננסי והניסיונות המתמשכים למכור את החברה מגבילים עתה את יכולת הפיתוח העסקי שלה ופוגעים בה בטווח הקצר. סונול והחברה האם שלה, גרנית, זקוקות להזרמת מזומנים דחופה, שכן מבנה ההון שלהן בעייתי. גם משפחת בורוביץ' השולטת בסונול אינה נמצאת במצב פיננסי המאפשר לה להשקיע בסונול הון.
גרנית, הנשלטת על-ידי משפחת בורוביץ' וקבוצת גלנקור העולמית בחלקים שווים דרך חברת בורוגלן (53%), שייקה לנדאו (25%) והציבור, דיווחה לפני כחצי שנה על עסקה שבה תרכוש חברת Copper River את אחזקותיה של גלנקור בחברה, אך גם עסקה זו בוטלה באחרונה. בעלי גרנית עושים מאמצים רבים למכור את החברה כולה או את סונול בנפרד, שכן חברת הדלק מהווה נטל אשראי לא פשוט על הקבוצה.
מכירת סונול תוביל לשני יתרונות מרכזיים לגרנית. האחד הוא הורדת נטל ההתחייבויות של סונול מהמאזן המאוחד של החברה, וכן שימוש בכספי התמורה כדי להקטין את החוב השוטף. היתרון השני הוא רווח ההון של כ-300-200 מיליון שקל שתייצר המכירה, שיאפשר לבעלי המניות למשוך אותו כדיבידנד.
לגרנית אין כיום יתרת רווחים משמעותית הראויה לחלוקה כדיבידנד, ורווחים מעסקת סונול יכולים לשנות את התמונה. לבעלי השליטה בגרנית יש חוב המוערך ב-140-130 מיליון דולר לבנק לאומי שמימן עבורם את רכישת השליטה בחברה. גרנית צפויה למכור את סונול בנטרול כמה נכסים שלה, כמו האחזקות בחברת הגז סופרגז, וכן נכסי מקרקעין ובראשם מגדל סונול שנבנה במרכז תל אביב.
את תגובת גרנית הכרמל לידיעה לא ניתן היה להשיג.

תאריך:  13/08/2006   |   עודכן:  13/08/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גלזר במגעים לרכישת סונול תמורת 140 מיליון דולר
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
גלזר מנהל מגעים?? ירכוש מהונו העצמי ל"ת
נחשון הנחשן  |  13/08/06 15:11
2
במגעים?
הגולש הנבון  |  14/08/06 14:36
3
אין לגלזר הון אישי לרכישת סונול.... ל"ת
שמעון המפרנס  |  14/08/06 15:48
4
גלזר? רגע-זה לא הבעל של שרי? ל"ת
יותם התמים  |  15/08/06 13:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רוני קורן-דינר
השניים לא יעברו לערוץ 2, למרות מגעים קודמים בנידון    התוכנית, המשודרת בשעה 19:00 לפני מהדורות החדשות, זוכה לרייטינג של 8%
יפעת גדות
עצמותיו של הרצל הוצאו מקברו שבווינה וארונו הועבר לישראל ונקבר על-פי צוואתו בהר הרצל בירושלים
הדר פרבר
אמר לקהל מהגרים: "ההתפתחויות האחרונות מובילות אותנו לקוות כי הלחימה סוף סוף תיפסק וכי הסיוע ההומניטרי יגיע..."
אסף גדות
כחלק מפרויקט אמנות טכנולוגית בקליפורניה, יונים הנושאות מדדי זיהום אוויר וערפיח ינדדו בשמי צפון המדינה האמריקנית וישלחו נתונים בחזרה לכדה"א דרך טלפונים סלולריים מיניאטוריים
יפעת גדות
אין צורך בניתוח לתיקון או בנעליים אורטופדיות מיוחדות לרגל שטוחה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il