X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
המשבר בין רוסיה לטורקיה הוליד משבר נוסף ביחסיה של טורקיה עם עירק המתיחות בין רוסיה לטורקיה גוברת ולא נראה פתרון באופק
▪  ▪  ▪
מגמת הסלמה [צילום: AP/Emrah Gurel]

טורקיה הודיעה ב-9 בדצמבר כי היא מפנה את אזרחיה מכל רחבי עירק, להוציא את אזור כורדיסטן, מחשש כי הם יותקפו או יחטפו בעקבות המתיחות החדשה בינה לבין עירק בימים האחרונים. הרקע הרשמי למתיחות הוא סירובה של טורקיה לפנות כוח של כ-300 חיילים טורקים, מתוגבר בטנקים, שהגיע בתחילת השבוע לאזור מחנה זליקאן מצפון מזרח לעיר מוסול בעירק. ראש ממשלת טורקיה דאוטולו אמר ב-9 בדצמבר כי מטרת הכוח היא להגן על המחנה המרוחק כ-20 ק"מ ממוסול והמצוייד בנשק קל בלבד.
גורמים טורקים טוענים כי מי שהזמין את צבא הטורקי הוא מושל המחוז לשעבר, את'יל אלנג'יפי שעומד בראש שמונת אלפים עירקים מקרב השבטים הערבים באזור כדי לקבל הגנה מפני דאעש. ארגון דאעש שולט על האזור ועל-פי מקורות שונים כוחות הצבא הטורקי אמורים להעביר לתושבים המקומים אימונים בנשק. ממשלת עירק טוענת כי מדובר בהפרת ריבונותה ונתנה ארכה של 48 שעות לצבא הטורקי לסגת מהשטח שאליו נכנס, הטורקים לא נסוגו אך הודיעו שלא ישלחו כוחות נוספים לאזור.
שה"ח העירקי אברהים אלג'עפרי זימן את שגריר טורקיה בבגדד למשרד החוץ ומסר לו מחאה רשמית ודרישה לנסיגה מיידית של הכוח הצבאי הטורקי מאזור מוסול אך נראה שטורקיה איננה מתרגשת מהאיומים העירקים ומפגינה נחישות להישאר בשטח ככל שיידרש. ב-9 בדצמבר קיבל הפרלמנט העירקי החלטה המגנה את המעורבות הטורקית בעירק והפרת ריבונותה והסמיך את הממשלה לקבל את ההחלטות המתאימות בנושא. עירק שוקלת לגרש את השגריר הטורקי מבגדד, לפנות בתלונה למועצת הביטחון של האו"ם ולנקוט סנקציות בתחום המסחר בין שתי המדינות.
טיהור אתני
מאחורי המשבר בין טורקיה ועירק עומדות רוסיה ואירן שהחליטו, בעקבות תקרית הפלת המפציץ הרוסי על-ידי חיל-האוויר הטורקי, לנסות ולדחוק את רגליה של טורקיה מכל מעורבות אפשרית בשטחי סוריה ועירק. הטורקים מנסים לרצות את העירקים. ראש ממשלת טורקיה אחמד דאוטולו הודיע כי ברצונו לבקר בבגדד, להרגיעה ולהסביר את מאמצי ארצו להילחם בטרור של דאעש, אך מאחורי הקלעים פועלות רוסיה ואירן ומפעילות לחץ על עירק להסלים את המשבר עם טורקיה. ההסלמה ביחסי טורקיה עם עירק היא חלק בלתי נפרד מהעימות הגדול יותר בין רוסיה לטורקיה שהולך ומחריף מבלי שנראה לו פתרון באופק.
הנשיא פוטין נחוש ללמד את נשיא טורקיה ארדואן לקח שאותו לא ישכח לעולם ולהחזיר לרוסיה את כבודה הלאומי ואילו ארדואן ממשיך להתבצר בעמדתו ומסרב להתנצל. בשטח עצמו ממשיכים הרוסים בהפצצות המסיביות של מעוזי הטורקמנים, המזוהים עם טורקיה, מצפון ללאד'קיה שבסוריה. ראש ממשלת טורקיה דאוטלו האשים ב-9 בדצמבר את רוסיה כי היא מנסה לבצע "טיהור אתני" של הטורקמנים והסונים באזור לאד'קיה כדי להקים אזור ביטחון שיגן על בסיסיהם הצבאיים. הוא טען כי רוסיה נלחמת בפלגי האופוזיציה הסורית ולא בארגון דאעש ובכך מחזקת בעצם את דאעש.
המשבר בין רוסיה לטורקיה נמצא במגמת הסלמה והוא גם התפשט לעירק. ממשלת עירק מוגבלת בדרישתה מטורקיה להסיג את כוחותיה נוכח המעורבות האירנית הגדולה בעירק וההודעה האחרונה של וושינגטון כי בכוונתה לשלוח כוחות לעירק שיסיעו במלחמה נגד דאעש, היא צפויה להיתקל בקשיים בזירה הבינלאומית בהסברת עמדתה המתנגדת לנוכחות של צבא טורקי שנלחם בדאעש ומאמן את האזרחים העירקים להתגונן מפני דאעש.
לא ברור כיצד יסתיים המשבר הזה והאם טורקיה תסכים בסופו של דבר להסיג את חייליה מאזור מוסול והאם תעשה זאת ללא הצבת תנאים. נראה כי המפתח להפגת המתיחות הזו נמצא בידיהן של רוסיה ואירן ובעיקר בידיו של הנשיא פוטין אשר החליט ללכת עד הסוף ולהעניש את טורקיה על הפלת המטוס הרוסי, הוא זה שיקבע את העיתוי להפגת המתיחות.

תאריך:  10/12/2015   |   עודכן:  10/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
עודד ערן
ברור הקושי לגשר בין הצורך בשיפור היחסים בין טורקיה לסוריה מחד-גיסא, לבין הצורך לשמר ולפתח את היחסים בין ישראל ליוון, קפריסין ומצרים, המצויה בעימות מבוקר עם טורקיה, מאידך-גיסא. אך זה בדיוק מבחנה של מדיניות חוץ דינמית, שיעדה הוא יצירת המרחב האסטרטגי האופטימלי
יוני בן- מנחם
סעודיה מנסה לפגוע בשידורי התעמולה של אירן וחיזבאללה על-רקע המלחמה בתימן. המהלך הסעודי עלול להשיג תוצאה הפוכה של הגברת הפופולריות של השידורים האלה בעוולם הערבי
יהודה דרורי
הם רואים בקינאה האוכלת אותם איך אנחנו יוצרים ובונים ומצליחים לעומת אפסותם, וזה מוציא אותם מדעתם
יוני בן-מנחם
טורקיה טעתה כשהפילה את המטוס הרוסי ונגררה לעימות מיותר עם רוסיה. הנשיא ארדואן מסרב להתנצל וטורקיה תשלם מחיר כבד על הפגיעה בכבוד הלאומי של רוסיה ונשיאה פוטין
יורם אטינגר
נחישות המערב לרדוף אחר "יתושים", במקום לייבש את ביצת ההסתה והחינוך לשנאה, כישלונו בקריאת הכתובת על הקיר, נכונותו להקריב ביטחון לאומי ארוך טווח על מזבח נוחיות ופשטנות קצרי טווח והמשך התעלמותו מאזהרת השגריר רוזן, דנים את העולם כולו לטרור אכזרי יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il