X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ועידת האופוזיציה הסורית החליטה כי סילוק בשאר אסד הוא תנאי לכל הסדר מדיני בסוריה. רוסיה, סוריה ואירן מתנגדות להחלטה שאמורה לסבך עוד יותר את הסיכויים לסיים את מלחמת האזרחים בסוריה
▪  ▪  ▪
ועידת ריאד

בסוף השבוע הסתיימה בריאד שבסעודיה הוועידה המורחבת של פלגי האופוזיציה הסורית שבה השתתפו יותר מ-100 נציגים. הוועידה, שהתכנסה בהמשך לתהליך הדיונים בז'נווה על הסדר מדיני עתידי בסוריה, הצליחה להגיע להסכמה על הקמת גוף עליון שמונה 32 נציגים שהוא זה שירכיב את המשלחת למשא-ומתן עם נציגי המשטר הסורי, אולם נראה כי כל מטרת וועידה כוונה נגד נשיא סוריה בשאר אסד במטרה להדיחו מהשלטון.
סילוק אסד תנאי מוקדם לכל הסדר מדיני
בהודעת הסיכום של הוועידה נאמר כי "הנשיא בשאר אסד וחבורתו יעזבו את כס השלטון עם תחילת שלב המעבר שמחייב ערבויות בינלאומיות וביצוע הפסקת אש ברגע שיוקמו מוסדות שלטון המעבר". עוד נאמר בהודעה כי "מטרת ההסדר המדיני(בסוריה) היא הקמת משטר פוליטי חדש מבלי שלבשאר אסד וחבורתו יהיה מקום בו", ההודעה הביעה נכונות למשא-ומתן עם נציגי הממשל הסורי בהסתמך על הודעת ז'נווה מה-20 ביוני 2012.
שה"ח הסעודי עאדל ג'ביר חידד את המסר של הוועידה בצורה ברורה ואמר ב-11 בדצמבר כי "לבשאר אסד יש שתי אפשרויות, לפרוש מתפקידו באמצעות משא-ומתן, שזה הדבר הקל והמהיר ביחס לכל הצדדים, או לעזוב כתוצאה ממלחמה".
עצם העובדה שהוועידה לא התפרקה בגלל חילוקי הדעות הפנימיים בין פלגי האופוזיציה הסורית מהווה הצלחה מסוימת לסעודיה שריכזה את הדיונים, ארגון האופוזיציה החמוש "אחראר אלשאם" פרש אומנם באמצע הדיונים ופלגי האופוזיציה הכורדים כלל לא הוזמנו אליה, אך היא הצליחה ליצור מכנה משותף רחב לרוב הפלגים שעיקרו כאמור נכונות לשאת ולתת עם המשטר הסורי על הסדר מדיני כשהתנאי העיקרי הוא הדחתו של בשאר אסד.
עיקרון המשא-ומתן בין האופוזיציה הסורית למשטר הסורי איננו חדש, הדבר כבר קרה בוועידת ז'נווה 2 אולם הפעם הוחלט בוועידה להוסיף תנאי חדש שהנשיא אסד לא יוכל לשמש כנשיא במהלך תקופת המעבר עד לעריכת בחירות בסוריה.
רוסיה ואירן מתנגדות
סעודיה הצליחה במשימתה לגבש גוש עיקרי של האופוזיציה הסורית המתונה שצפוי לקבל תמיכה ערבית, אזורית ובינלאומית לנהל משא-ומתן עם משטרו של בשאר אסד, השאלה היא אם הדבר יסייע למאמצים לסלק את בשאר אסד מן השלטון. רוסיה ואירן תומכות בהישארותו של אסד על כס השלטון, הן רואות בוועידת ריאד "חותמת גומי" של חלק מפלגי האופוזיציה הסורית לרצונה של סעודיה.
סגן שר החוץ האירני, חוסין אמיר עבד אללהיאן, החל להכין את הקרקע להתנגדות ארצו להחלטות הוועידה ואמר ב-10 בדצמבר כי "כמה קבוצות טרור הקשורות לדאעש משתתפות בכינוס בריאד אי-אפשר שקבוצות טרור אלה יקבעו את עתידה של סוריה... לא נסכים לכינוס ריאד אם הוא לא יעלה בקנה אחד עם שיחות ווינה". ואילו משרד החוץ הרוסי פרסם ב-12 בדצמבר הודעה שבה דחה למעשה את הודעת הסיכום של וועידת ריאד והביע את נכונות רוסיה להמשך המאמצים למציאת הסדר בסוריה "ללא תנאים מוקדמים".
בהודעה נאמר כי "ועידת ריאד לא ייצגה את כל האופוזיציה הסורית, איננו יכולים להסכים לניסיון של הקבוצה שנפגשה בריאד לתפוס מונופול על הזכות לדבר בשם העם הסורי".
"תהליך ז'נווה" שמטרתו למצוא הסדר מדיני בסוריה אמור להתחדש ב-18 בדצמבר בניו-יורק אולם לא ברור עדיין אם הדיונים אכן יתקיימו, גם לארצות הברית יש הסתיגויות מהודעת הסיכום של וועידת ריאד ושה"ח האמריקני הודיע כי ידון בהן עם שה"ח הסעודי עאדל ג'ביר מבל לפרט מהן.
ארה"ב מבינה כי ללא רוסיה לא ניתן יהיה לקדם את התהליך ושה"ח קרי אמר בסוף השבוע כי "וושניגטון רוצה שמוסקבה תהייה מרוצה ממה שסוכם בוועידה (בריאד)".
התנאי שקבעה הוועידה לגבי הצורך להסתלקותו של בשאר אסד בכל הסדר מדיני בסוריה הוא מכשול שקשה להתגבר עליו, מדינות המערב אינן יכולות לכפות על המשטר הסורי את התנאי הזה שרוסיה ואירן מתנגדות לו בתוקף. נקודה חשובה נוספת היא שארגוני דאעש ו-"ג'בהת אלנוצרה", המוגדרים כארגוני טרור שיש להם חלק גדול בלחימה בשטח נגד הצבא הסורי, לא הוזמנו כלל לוועידה,כמו גם ארגוני האופזיציה הכורדים, דבר שמפחית מאוד מהיכולת למצוא הסדר מדיני מוסכם שיסיים את מלחמת האזרחים בסוריה. לכן, נראה כי למרות ההצלחה החלקית של הוועידה אין בה די כדי לקדם הסדר מדיני בסוריה.
כפי שהדברים נראים כעת, המעורבות הצבאית הרוסית האינטנסיבית בסוריה, המשבר בין סוריה לטורקיה בעקבות הפלת המפציץ הרוסי והמתיחות בין טורקיה לעירק רק מסבכים את אפשרות למציאת פתרון מדיני בסוריה.
נראה כי צפויה מלחמת התשה ארוכה בשטח בין כל הצדדים עד שיהיו מוכנים לקבל פתרון של פשרה או עד שהמצב יוכרע בשטח לטובת צד כזה או אחר.

תאריך:  13/12/2015   |   עודכן:  13/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ועידת ריאד נגד בשאר אסד
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
נראה לי שהמשטר "הדמוקרטי"
הגוי..  |  14/12/15 10:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
אריאל י. לוין
אז אלו היו המכבים נגד היוונים. היום יש במזרח התיכון שורה ארוכה של מוקדי סכסוך אחרים, ובחרנו להצביע על המרכזיים שבהם
איציק וולף
שר ההגנה הרוסי דיווח על ירי טילים שבוצע לראשונה לעבר מטרות של ארגון המדינה האיסלאמית    כל הטילים פגעו במטרתם
יוני בן-מנחם
בסעודיה מתכנסים נציגי האופוזיציה הסורית כדי לגבש מצע מדיני משותף ומשלחת שתנהל משא-ומתן עם נציגי המשטר הסורי. הצלחת הוועידה לא תקדם בהכרח מציאת פתרון מדיני למשבר בסוריה בעתיד הקרוב
יוני בן-מנחם
המשבר בין טורקיה לרוסיה נובע מניגוד אינטרסים מובהק לגבי עתידה של סוריה והמשך שלטונו של בשאר אסד. האסטרטגיה הרוסית החדשה בסוריה, המתואמת עם אירן, מסכלת את כל התוכניות של טורקיה בסוריה
עידן יוסף
השר נפגש עם בכירים בקונגרס ואמר להם כי ישראל לא תגלה סובלנות להעברת נשק כימי בסוריה ולא תאפשר העברת נשק מתקדם לארגונים עוינים
רשימות נוספות
כתישה רוסית  /  עידן יוסף
נתניהו ופוטין נפגשו: תיאום בקרקע ובאוויר  /  איציק וולף
פוטין הטיל עיצומים כלכליים על טורקיה  /  איציק וולף
נתניהו מאשר  /  אריאל י. לוין
הפלונטר הסורי  /  יוני בן-מנחם
העימות הטורקי-רוסי: לקחים לישראל  /  עמוס ידלין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il