X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
בספרו רעידה עולמית, מתאר ד"ר ארז כהן מאוניברסיטת אריאל, את מדינות העולם בצל המשברים הפיננסיים והפוליטיים ומתאר כיצד הם משפיעים עלינו עד היום
▪  ▪  ▪
ד"ר ארז כהן

שנים מאתגרות ביותר עברו על כלכלות העולם מאז שנת 2008, עת התפרץ בארצות הברית המשבר הפיננסי אשר לימים כונה משבר הסאב-פריים, משבר אשר הוביל לרעידת אדמה בכלכלת ארצות הברית ולרעידות משנה חזקות לא פחות ביבשת אירופה בכלכלות העולם השונות.
במקביל, מהפכות "האביב הערבי" שהחלו להתפתח במזרח התיכון בשנת 2011 והובילו לערעורן הפוליטי והכלכלי של משטרים ערביים יציבים, תרמו תרומה נכבדה לרעידה העולמית שחווה העולם בשנים אלו.
בספרו החדש, רעידה עולמית, מציג לראשונה ד"ר ארז כהן מאוניברסיטת אריאל, את השלכותיהן הכלכליות, הפוליטיות והחברתיות של רעידות אדמה אלו, אשר התרחשו במדינות העולם השונות בשנים 2012-2008, תוך בחינת הגורמים לכל אחד ואחד מהמשברים, השלכותיהם על האוכלוסיות המקומיות ודרכי פעולתן והתמודדותן של ההנהגות השונות מול האתגרים הרבים אליהם נחשפו עקב משברים אלו.
"ייחודו של הספר בא לידי ביטוי בכך שהוא מרכז בתוכו סקירה רחבה ומעמיקה ביותר של מחקרים ופרסומים אקדמיים קודמים על-אודות המשברים הפיננסיים והפוליטיים הללו, ומציג בפני הקורא את הגורמים וההשלכות של משברים אלה, תוך השוואה בין תקופות, מדינות ודרכי התמודדות שונות. בנוסף, לא קיימת עד-כה ספרות בעברית המרכזת ומציגה את המשברים הכלכליים שהתרחשו בעולם בתקופת השנים הנחקרות בספר זה ובפרט את משבר החובות באירופה", מדגיש ד"ר כהן.
"על אף שמדובר בספר הנוגע בתחומי הכלכלה ומדע המדינה, הספר מוצג באופן פשוט שיכול לעניין ולהתאים לכל אדם גם זה החסר ידע מוקדם בנושאים הללו".
ספרו של ד"ר כהן מציג תמונת מצב המסכמת לכאורה תקופה מוגבלת ומוחלטת בת חמש שנים (משנת 2008 ועד לשנת 2012) בה חווה העולם הגלובלי תמורות כלכליות, פוליטיות וביטחוניות. אולם למעשה, התקופה המשברית המתוארת בו טרם הסתיימה בפועל, היות שהשפעותיו של משבר הסאב-פריים עדיין ניכרות במשק האמריקני, המנסה לשקם עצמו מתקופת השפל בו היה מצוי לפני כשש שנים.
מדינות רבות באירופה ובעולם הרחב מתמודדות עדיין עם השלכותיו הכלכליות והחברתיות של משבר החובות שפרץ ביבשת אירופה ומדינות ערביות כמצרים, לוב ובעיקר סוריה, שרויות עדיין בחוסר וודאות פוליטית ובאי יציבות כלכלית.
"למעשה המשברים הכלכליים עדיין כאן ומשפיעים גם כיום וטרם ידוע מתי "רעידת האדמה" הזאת תשכך לחלוטין", מסכם ד"ר כהן.

פתח דבר

שנים מאתגרות ביותר עברו על כלכלות העולם מאז שנת 2008, עת התפרץ בארצות הברית המשבר הפיננסי אשר לימים כונה משבר הסאב-פריים. משבר זה גרם לרעידת אדמה בכלכלת ארצות הברית ולרעידות משנה חזקות לא פחות בכלכלות העולם השונות. אומנם כלכלת ארצות הברית החלה אט אט להתייצב, וזאת בזכות תוכניות רגולטוריות שונות, אולם הרעידות המשיכו להיות מורגשות ברחבי העולם בכלל וביבשת אירופה בפרט, כאשר מדינות רבות ביבשת זו החלו מאבדות גובה ושוקעות למיתון עמוק עד לכדי עמידה על סף חדלות פירעון.
משברים מקומיים אלו, אשר התגברו בשנת 2011, כונו לימים בשם הכולל "משבר החובות באירופה". משבר זה התפתח בראשיתו במדינות דרום היבשת, ובפרט בפורטוגל, אירלנד, יוון, ספרד ואיטליה, ופגע אנושות בכלכלותיהן עד אשר נתלו לגמרי בתוכניות הסיוע של האיחוד האירופי, אשר החל אט אט להקשיח את תנאיו ולחייבן לבצע רפורמות קשות וכואבות במשק המקומי. משבר פיננסי זה החל מתרחב ופוגע גם במדינות נוספות ביבשת ובכלל זה כלכלות המדינות החזקות באירופה, כדוגמת גרמניה, צרפת, המדינות הסקנדינביות ואחרות. באותן השנים החלו מתפתחות בקצה אחר של העולם, במזרח התיכון, "רעידות אדמה" פוליטיות אשר נבעו ברובן ממצבן הכלכלי הרעוע של מדינות אלו ואשר הובילו להחרפת מצבן הכלכלי.
דוגמאות בולטות לכך הנסקרות בספר זה הן המהפכה הפוליטית שחוותה מצרים, מרד האזרחים בלוב ומלחמת האזרחים המתמשכת בסוריה.
בספר זה מוצגות לראשונה ולפרטים השלכותיהן הכלכליות, הפוליטיות והחברתיות של רעידות אדמה אלו, אשר התרחשו במדינות העולם השונות בשנים 2012-2008, תוך בחינת הגורמים לכל אחד ואחד מהמשברים, השלכותיהם על האוכלוסיות המקומיות ודרכי פעולתן והתמודדותן של ההנהגות השונות מול האתגרים הרבים אליהם נחשפו עקב משברים אלו. השער הפותח של הספר מציג סקירה של משברים פיננסיים בולטים שהתרחשו במאה הקודמת ובראשית המאה הנוכחית, החל מהשפל הגדול שפקד את כלכלת ארצות הברית בשנת 1929, דרך המשברים הפיננסיים שהתרחשו באסיה בשנות התשעים של המאה הקודמת ועד למשבר ההיי-טק בארצות הברית ולמשבר הגדול בארגנטינה שפרצו בראשית המאה הנוכחית.
בהמשך הספר מוצגים שלושה שערים נוספים על-פי הסדר הבא: השער השני חוקר את הסיבות לפרוץ משבר הסאב-פריים בארצות הברית בסוף העשור הראשון של המאה ה-21, תוך הצגת השפעותיו והשלכותיו על כלכלות ארצות הברית וישראל, וכן את דרכי התמודדותן של ממשלות אלו מול אתגר משמעותי מאין זה. השער השלישי בוחן את השפעותיו של משבר החובות באירופה, שפרץ כשנה לאחר סיום משבר הסאב-פריים, ומציג את השפעותיו על מספר מדינות בעולם. קבוצת המדינות הראשונה היא קבוצת מדינות ה-PIIGS (החזירים), הכוללת את פורטוגל, אירלנד, איטליה, יוון, ספרד והמאופיינת בתרבות צריכה גבוהה מול כושר ייצור נמוך.
קבוצת המדינות השנייה היא קבוצת המדינות החזקות באירופה וזו כוללת את גרמניה, צרפת, נורבגיה, דנמרק, שבדיה, הולנד ושוויץ, הנחשבות למדינות יצרניות ויעילות. השלישית היא קבוצת מדינות ה-BRICS, הכוללת את סין, הודו, רוסיה, ברזיל ודרום אפריקה, אשר נחשבות למדינות בעלות קצב הצמיחה המהיר בעולם.
השער הרביעי והמסיים ספר זה מציג את המהפכות הפוליטיות במדינות המזרח התיכון (מצרים, לוב וסוריה) אשר התרחשו בשנים 2013-2011 ואשר לימים נקראו מהפכות "האביב הערבי". תקופה זו התאפיינה בשינויים פוליטיים בולטים בשלטונות יציבים אשר החלו מתערערים עקב בעיות כלכליות קשות.
ייחודו הבולט של הספר בא לידי ביטוי בכך שהוא מרכז בתוכו סקירה רחבה ומעמיקה ביותר של משברים פיננסיים ופוליטיים עדכניים ומציג בפני הקורא יריעה רחבה של הגורמים וההשלכות של משברים אלה, תוך הצגת מבט השוואתי בין תקופות, מדינות ודרכי התמודדות שונות הנגזרות מהמדיניות הפרטנית שגובשה בכל אחת מהמדינות הנחקרות כדרך להתמודד עם המשבר המתעצם והמחריף. אומנם בספר מוצג מידע תיאורי נרחב המציג את סיפור התפתחותן ההיסטורית של רעידות האדמה הכלכליות שהתרחשו בעולם בתקופה סוערת בת חמש שנים, אך עם זאת, הוא מרכז תכנים אקדמיים ומחקריים רבים ומגוונים התורמים לאופיו המחקרי.
חרף העובדה כי הספר נוגע בתחומי הכלכלה מחד ומדע המדינה מאידך-גיסא, אין זה מן הכרח כי הקורא יתמצא או אפילו יהיה בעל הכרות מוקדמת עם תכנים אלו. תוכן הספר מוצג באופן פשוט ופשטני המאפשר לכל אדם ואדם להבין בנקל את אשר נכתב, תוך הצגתם של גרפים רבים המסייעים לקורא לקשר בין האירועים השונים המוצגים בו ולזכרם.

לרכישת הספר רעידה עולמית
ד"ר ארז כהן הוא מומחה לכלכלה מדינית ומשברים כלכליים, מרצה וחוקר במחלקה ישראל והמזרח תיכון-מדע המדינה ובמחלקה לכלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטת אריאל
תאריך:  13/12/2015   |   עודכן:  13/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
איתמר לוין, העורך המשפטי של News1 וחוקר שואה מוערך, מביא לראשונה את הסיפור המלא של כ-20 משפטים בהם הועמדו לדין יהודים שמילאו תפקידים שונים בזמן השואה
ציפי לוין
המחבר מביא בספרו סיפורים ייחודיים מילדותו בדרום יפו, סיפורים שנולדו במקומות ובזמנים שאינם עוד    הספר מדלג בין מציאות לבידיון, בין אירועים אמיתיים לעלילות שנטוו בדמיונו הפורה של המחבר
וויסט יונה
במסגרת ז'אנר חדש של ספרי שירותים שהגוגל מציג, יש אחד מומלץ
מירב בורשטיין
"חושך מוחלט. אנחנו שרויים במתח ובמצוקה. יושבים ומחכים לנס והוא לא מגיע. במקומו מגיעה עוד צרה שלא צפינו - ירייה ואחריה ירייה נוספת" (ע"מ 50)
מירב בורשטיין
זהו ספר חובה להורים הנאלצים להתמודד יום-יום בטיפול בבן משפחה חולה    למרות הקושי והכאב העצום של המחבר ובני משפחתו, המסר בספר הוא ברור - אפשר להתמודד, אפשר להילחם, אפשר והכרחי לצחוק, והכי חשוב - לא לאבד תקווה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il