X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל הצעקנים לא השקיעו אגורה במציאת המאגר אבל צועקים חמס. זליכה יוצא נגד "הרווח החזירי" כדבריו, איזה רווח לדעתו הם צריכים להרוויח? הוא עדיין לא פרט, והוא כבר הפך לכחלון הבא, אחרי אין עתיד וכולנו שהבטיחו הבטחות שווא
▪  ▪  ▪
כל הצעקנים לא השקיעו אגורה במציאת המאגר [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

"בראשית ברא אלוהים את השמיים ואת הארץ והארץ הייתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום ויאמר אלוהים יהי אור ויהי אור". אלא שבמציאות הדברים אינם פשוטים כלל ועיקר, לא ניתן בכח המחשבה והקשר עם אלוהים, להפיק גז מן האדמה או מן הים, ויש צורך בהון עתק ובאמצעים טכנולוגים לעשות זאת.
בעשור האחרון התגלו מאגרי גז טבעי משמעותיים בקרקעית הים התיכון מול חופי ישראל. פוטנציאל ההפקה הגדול של הגז הטבעי, משאב אנרגיה יעיל ונקי יחסית, והאפשרות לצמצם את התלות ביבוא דלקים יקרים ומזהמים, פתחו בפני המשק הישראלי אופק חדש לאפשרויות פיתוח ורווחה סביבתית וחברתית לדורות. אך עם ההזדמנויות החדשות שאוצר הטבע מניח בפנינו מגיעים גם סיכונים גדולים וקשיים רבים.
בראשית ניסו ממשלות ישראל לדורותיהם לחפש נפט וגילו את מאגר חלץ, משהו זניח במונחים כלכליים, אולם נותן זיק של תקווה להמצאות אמצעי אנרגיה באדמתנו. ברבות הימים הבינו כי נפט כנראה לא נמצא פה והחלו לחפש גז טבעי. על-פי הגאולוגים ניתן למצוא גז בקלות יחסית בים התיכון, הפקתו תהיה יקרה יותר מהפקת גז ביבשה, אך יש בכך גם יתרון של שמירה על איכות הסביבה.
המדינה ניסתה בכוחותיה לחפש את הגז והדבר לא צלח בידה. ואז הגיעו מספר בעלי הון וביניהם יצחק תשובה שגייס לעזרתו את הגאולוג אלי לנגוצקי, וזה איתר את המאגר הנקרא כיום תמר, על שם ביתו. אולם משלא נמצא הגז ולא הייתה לו סבלנות פרש מהשותפות בה היו לו מספר אחוזים. והנה לא עובר זמן רב מפרישתו ומתגלה הגז במאגר תמר. וזה מדליק אצלו את תאוות הבצע והוא תובע את תשובה על חלקו שהחזיר, אולם בית המשפט לא קיבל זאת. ומאז הוא מתנגד נמרץ למה שנקרא מונופול הגז.
מאגר תמר חתם על הסכם עם חברת חשמל, ועם מפעלים נוספים כגון פניציה, שבעליה העידו שללא הגז היו סוגרים את המפעל. ופה למעשה נוצר מונופול הגז הלכה למעשה .אולם מעשה שדים אורלי ברלב וחבריהן כולל זליכה לא קמו ולא עשו מזה עניין. גם כאשר נמצאו מאגרי תנין וכריש הם לא יצאו לרחובות, מתי התפוצץ הנושא כאשר נמצא המאגר הגדול לויתן. או אז קמו כל הרעשנים לא חיכו לפורים והרעישו עולמות עד כדי כך, שאריה (כשמו לא כן הוא)ודוד גילה הממונה על ההגבלים העסקיים ברחו מהחתימה על מתווה הגז כמו מאש.
גם המדינה לא הייתה בסדר, היא העניקה רישיונות לחיפושי הגז לכל בר בי רב שירצה להשקיע בכך, כי היא לא האמינה במציאת הגז ודרשה שעור זעום של תגמולים בגובה של 12.5% . מיד כאשר ראו את גודל המאגר היכו על חטא הקימו את ועדת ששינסקי שפסקה כי שיעור התגמולים ישאר ברמתו, אולם יבוטל מענק האזילה, וכן נקבע כי על הרווחים יוטל מס בשיעור שינוע בין 20% ל60%.
בצר לו פנה ביבי לסעיף 52 המאפשר לו בעקב נימוק ביטחוני מדיני לחתום על המתווה ולעקוף את הממונה על ההגבלים שקיבל פיק ברכיים. גם זה קרה אחרי שעבר את הקבינט ואת הממשלה ולאחר שהכנסת אישרה את מתווה הגז. ובימים הקרובים כנראה שיחתם תחת איום פניה לבג"צ.
אישור המתווה פתח אופקים חדשים של אספקת גז, למצרים, ירדן, הרשות הפלשתינית, יוון, טורקיה ועוד ועוד. כאן קמה הצעקה הגדולה- הגז שייך לכל עם ישראל. אם כן אני אינני טייקון אולם החלטתי להשקיע בתעודות השתתפות של רציו, שהחזיקה את מאגר לויתן ומכרה 75% מהאחזקות ברשיון לתשובה, ולנובל אנרגי, משום שלבד לא הייתה מצליחה למצוא ולהוציא את הגז מהים. למה אני צריך להיענש על כך. למה הצעקנים לא השקיעו אגורה, למה לא דרשו מראש, שהמדינה היא שתשקיע בכך?
כל הצעקנים לא השקיעו אגורה במציאת המאגר אבל צועקים חמס. זליכה יוצא נגד "הרווח החזירי" כדבריו, איזה רווח לדעתו הם צריכים להרוויח? הוא עדיין לא פרט, והוא כבר הפך לכחלון הבא, אחרי אין עתיד וכולנו שהבטיחו הבטחות שווא. זליכה היה החשכ"ל במשרד האוצר, ישב במרכז העניינים ולא עשה דבר בנושא ועכשיו הוא קופץ על העגלה הדמגוגית. יחד עם לנגוצקי הוא תוקף חוזר ותוקף את מתווה הגז והטייקונים.
זעקותיהם דומות במידה רבה לזעקות הקשת הדמוקרטית המזרחית, שטוענת כי הקרקע במדינה שייכת לכל עם ישראל, זה שהורי השקיעו וקנו יחידת קרקע, זה לא מזיז להם הם רוצים הכל.
פרט למונופול הגז הטבעי יש עוד מונופולים רבים במדינה, כמו לדוגמה הספקת הגז הביתי הנשלט על-ידי 3 או 4 חברות, הם משחקים במחיר כאות נפשם, ואיש לא פוצה פה ומוחה - זה תקין לכאורה, זה פוגע בנו יום יום, זה חלק מתהליך ההתייקרויות. לא מזמן הייתה כתבה בערוץ 10 שהמחישה זאת כיצד מחיר הדלק והגז בעולם יורד אבל הגז הביתי מתייקר ואיש לא מקים משמרות מחאה, אולי כי זה לא קשור לטייקונים, אלא למיליונרים קטנים בלבד.
אז מספיק עם זה, האם במדינות אחרות יש תופעה כזו? חיפשתי ולא מצאתי, מהיכן הם למדו זאת, מי המחנך שחינך אותם. ברוח זו צריך היה לדרוש כי כל השקעה ביטחונית מעבר לסכום מסוים תהיה פתוחה לציבור, שיוכל לעיין בפרוטוקולים ולהביע דעתו. למיטב ידיעתי במדינה דמוקרטית אנו בוחרים את נציגנו לכנסת, והם אלה שצריכים לתת את דעתם בנושא. גם הטענה הטיפשית כי 67% מהציבור אינו יודע מה זה מתווה הגז לא בסדר, האם נבדק מה הציבור יודע בנושאים אחרים שיותר קרובים לכיסו? אדרבה מי שרוצה שיתעמק בסוגיה ילמד ויביע דעתו אבל מספיק עם הדמגוגיה.

תאריך:  14/12/2015   |   עודכן:  14/12/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מונופול הגז, אמת ושקרים
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
יש מונופול ויש מונופול
ד"ר רון בריימן  |  14/12/15 11:18
2
תודה למר ש. זיו שעשה לנו סדר
מספיק עם הדמגוגיה  |  14/12/15 11:22
3
לפני שאתה כותב - תבדוק!
נגע בהיר  |  14/12/15 11:43
 
- תגיד, נגע שחור, רק בגלל שכותב
אל: נגע בהיר   |  14/12/15 21:08
4
ברגע שתשובה עשה תספורת
קדימה להלאמה  |  14/12/15 11:48
5
רודפי בצע ושררה פועלים נגד עם
ישע  |  14/12/15 12:11
6
כל ה"צעקנים" בארץ ! נלחמים
תשובה לגרדי תשובה  |  14/12/15 12:32
7
הוריך קנו... אתה קנית...וואוו
פוו בליציסט   |  14/12/15 14:37
 
- ברור לך שאתה סתם משמיץ
אקמול פורטה  |  14/12/15 16:28
 
- תשובה לטפו בלי כלום
כל צבעי הקשת  |  17/12/15 17:34
8
הרווח החזירי זה 100,00 משכורת
מיש מיש  |  14/12/15 15:16
9
מונופול הגז מפקיע מחירים
שלמה יצחקי   |  14/12/15 18:01
10
כתבה טובה ומאירת עיניים.
gershone  |  16/12/15 09:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גז טבעי
יעקב שטרכר
העלאה של שכר החיילים ל-4000 שקל לחודש יכולה להוציא ממעגל העוני כ-200 אלף נפשות, כולל בני משפחה של החיילים
נסים גבאי
כולם "מסכנים" ש"עובדים" מאוד "קשה" ואין להם פנאי לשום פנאי, מעבר לחובה האזרחית לצאת ולהפגין נגד מתווה הגז. הם נמצאים בהמוניהם בדרכים, מבוקר עד ליל, והפקקים מצאת החמה עד צאת הנשמה - ממלאים כמעט כל כביש אפשרי. היכן ומתי לעזאזל הם עובדים?!
איתמר לוין
לפעמים צריך לעצור, לקחת צעד אחורה ולבחון את הדברים מיסודם. מבט שכזה חיוני כדי להבין נושאים שעל הפרק וכדי להחליט כיצד לטפל בסוגיות מהותיות. הנה דוגמאות אקטואליות
אפרים הלפרין
יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כבל זימן את הוועדה לפגישה לצורך המשך השימוע בנושא הגז    בשימוע הופיע ראש הממשלה על-מנת להצדיק את ישימות סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, ובמטרה לאפשר לו כשר הכלכלה לפטור את נושא הגז מהוראות חוק ההגבלים העסקיים מטעמים של מדיניות חוץ או ביטחון המדינה
מרדכי ליפמן
הוא לא היה כזה    אחת התכונות שהוא הצטיין בהן הייתה יכולתו לשנוא    כן, האיש, במיוחד בפרוס שנותיו, היה בעל מיצי מרה בלתי נדלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il