X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ספרי ילדים של בן סבו שנת תשע"ו [צילום: תפארת חקק]
סיפורים שמאירים הוויות נסתרות
גיבורי סיפוריו של עמנואל בן סבו הם ילדים שמנסים להיות מודלים של גבורה רוחנית, של דמיון יוצר, נשמות טהורות. עיון בארבעה ספרי ילדים של הסופר עמנואל בן סבו: "אפשר לנגן מחר", "האישון רוצה לישון", "הנרות שרעדו", "חולצה לבנה להכניס - זה מכעיס". הספרים יצאו לאור במהלך השנים תשע"ב עד תשע"ה
הרצל חקק פובליציסט
הרצל ועמנואל בן סבו וקסת הזהב [צילום: תפארת חקק]

ספרות ילדים אינה מכוונת רק לילדים, זאת כולנו יודעים. גם כשהספר מכוון לילדים בני גיל מסוים, יש בנשמה של הסיפורים אותות שנוגעים בלבו של כל מבוגר שקורא זאת.
מי שקורא בספריו החדשים של עמנואל בן סבו, חש שהוא קורא ספרות טובה מבחינה אמנותית, ובד בבד היא ספרות שערכים חינוכיים מובלעים בה. לספרים של בן סבו יש מסרים, יש כיוון ערכי מובהק.
בשלושת ספריו הקודמים - "מי עזר לאיש המוזר?, "הבית ברחוב יהושע", "נריה האביר על הסוס הכביר" - מצאנו גישה יותר חברתית, ניסיון להאיר תופעות חברתיות, התמודדות עם דילמות אנושיות, עם משאלות שקשה להגשים. דבר אחד מייחד את בן סבו: הוא מבקש להאיר את עיני הילד, את נקודת המבט שלו, את הדרך שבה הוא מבין את המציאות.
יש ספרי ילדים שאינם נוגעים רק בדרך, שבה הילד רואה את העולם, בדרך שבה הספר מציג בעיות ודילמות בקשר בין ילדים לחבריהם או בין ילדיהם למשפחתם. יש ספרי ילדים, שמבקשים לחשוף את הילדים ללבטים, למצוקה חברתית, לדרך שבה החברה מטפלת במה שנחשב לשונה, לזר, לתופעה שאינה נחשבת כחלק מן השגרה.
בספריו הקודמים אכן בחר להציג תופעות חברתיות, דילמות בחיי ילדים, שאלות שאולי נמצאות מעבר לטריטוריה המקובלת. הפעם בחר בן סבו להציג מקומות התרחשות, שבהם מתמודד הילד עם הרצון לבטא את מקומו המיוחד בדרמה האנושית:
שניים מן הספרים מתמודדים עם תופעות מעולם חיי האמונה. "חולצה לבנה להכניס - זה מכעיס" מתמודד עם האווירה המיוחדת של השבת, עם ההכרח לשמור על צביון מיוחד, להתלבש בצורה שונה מאשר בשגרה ובימי החול.
בסיפור "הנרות שרעדו" אנו נסחפים לימי השואה, והגיבור הילד רותם עצמו למשימה יהודית בעולם זר ועוין, להשיג נרות שבת. לשמח את יושבי המחנה המבקשים להרגיש את ההשראה המיוחדת של אור השבת. סיפור שכולו דרמה סוחפת, מצמררת, והמסר שעובר בין דפי הסיפור הוא, שאור נרות השבת מחייה את הנפש. כל זה נשאב מן התפיסה היהודית, שבשבת יש אור מיוחד, יש נשמה יתרה.
בשני הספרים האחרים, אנו צוללים למשאלות נסתרות של ילדים המנסים לממש את רצונם. בסיפור "אפשר לנגן מחר" - הנה לנו דרכו של שלומי הילד לממש את עצמו דרך הנגינה, את השאיפה לנגן את "ריקוד ליל הכדים". הדרך לא קלה, יש תמיד מהמורות בדרך, אבל הלב שכה רוצה יצירה והשראה ונשמה יתרה, יודע למלא עצמו בשמחה פנימית.
בסיפור "האישון לא רוצה לישון" - סיפורה של טליה הקטנה שאמה מנסה להרדים אותה, ויש רגע שבו עיניה של האימא נעצמות, ודווקא טליה מתעוררת מחדש. הדינאמיקה של האם והבת סוחפת, מרתקת. בכל הסיפורים יודע עמנואל בן סבו להציג בעיות אוניברסאליות שמטרידות עולמם של ילדים וגברים - והשיח סביב הדילמות מאיר דברים מחדש.
ספריו החדשים של בן סבו קרובים יותר לספר שכתב בעבר: "נריה האביר והסוס הכביר" - דרך הדמיון שמושכת את לב הילדים. באותו ספר עקבנו אחר דרכו של ילד לצאת מן המעגל הצר, מן המציאות האפורה. לעופף מעבר למציאות, לשוטט בעולם הדמיון - מעין דרך להיחלץ מן הכבלים של השגרה הלא קלה. הספר בוחן את היכולת לפרוץ את העולם הצר באמצעות החוש הנוסף שלנו, היצירתיות, היכולת לברוא מציאות אחרת.
מעבר לספרים של בן סבו, שהספרים האלה בעצם עוסקים בכל הנושאים החשובים ביותר בחיי הילדים: הספרים מטפלים במערכת יחסים בין הורים לילדים, בשאיפה של ילד לגלות את המיוחד שבו, להוכיח גבורה רוחנית, לממש את עצמו. במלים פשוטות: בן סבו פורש לפנינו עולם של רגשות, צרכים של ילדים.
לעמנואל בן סבו יש יכולת מיוחדת להרגיש את נקודת המבט של הילד, וכמי שכיהן שנים רבות מנהל חינוכי בפנימייה הוא בוודאי מכיר את העולם הזה, את עושר החוויות, את המצוקות, את הזוויות הנידחות שנדחקות לפעמים מן הספרות המקובלת.
הסיפורים שוזרים לפנינו חוטי עלילה, פרקי התרחשות, והמספר יודע לטפטף בין השיטין ערכים חינוכיים. הקוראים מבינים בין השיטין, קולטים את גוני-הרגשות בין פרקי הדיאלוגים, בין המפנים בתוך העלילה.
עמנואל בן סבו, אינו חושש לצייר גם מצבים קשים, וכך הסיפור על הילד שמנסה במחנה עוין להשיג נרות שבת. כל זה במציאות של חיים בגטו, בתנאים של חרדה ורדיפות.
ספריו של עמנואל בן סבו מספרים על בעיות אמיתיות ומספרים על משאלות כמוסות, שמבקשות נתיב להתגבר על הבעיות האמיתיות. כשאתה קורא בספריו של עמנואל אתה שואל את עצמך: מה שליחותו של סופר לילדים, מה המסר שהוא אמור להעביר כמבוגר, האם יוכל באמת להעביר את ניסיון חייו? כיצד יעביר מסרים קשים על מציאות קשה?
עמנואל בן סבו כמו אומר לנו - תנו לי להכיר לכם ילדים ממציאות אחרת, תנו לי לחשוף בפניכם את הבעיות שלהם, את דרכם להתמודד עם המציאות. כך חושף הוא אותנו במציאות של רצון לשמור על הזהות היהודית בימי השואה והגטו, לחוויות של ילדים בבית הכנסת, לעולם הדמיון של ילד שרוצה לנגן ולממש את עצמו.
עמנואל בן סבו קיבל לאחרונה אות מיוחד מאגודת הסופרים העברים. אות קסת הזהב, על הדרך שלו לקרב ילדים לעולם הספרות. כמנהל חינוכי תרם למפגשים של ילדי הפנימייה עם סופרים מרחבי הארץ, וכל זאת כדי לחזק בהם את היופי שיש במבע החוויתי, מבע שיש בו להאיר להם את עולמם שלהם, לסייע להם להבין את המציאות אחרת.

תאריך:  06/01/2016   |   עודכן:  06/01/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 העולם הזה / Haolam Haze
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סיפורים שמאירים הוויות נסתרות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שאפו לעמנואל ולהרצל חברי! ל"ת
א. וינשטיין   |  6/01/16 10:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אוריאל שטרית
בשילוש הקדוש של עם ישראל, תורת ישראל וארץ ישראל מערבבים מדיניות משפטית ופוליטית עם אמונה ודת. כך נסללת הדרך להזנחת הערכים של מדינה ריבונית ודמוקרטית . במקום שמעדיפים ציווי הלכתי על צו משפטי ודמוקרטי נוצרת תופעה של מרידה בריבונות המדינה והממשלה שמוצאת את ביטויה בתופעת פעולות "תג מחיר"
אפרים הלפרין
אינני מכיר את הרב פינטו, ולטעמי, נזקיה של "תופעת פינטו" (לפני התפוצצות כל הפרשיות) רבים משמעותית מיתרונותיה, אך פינטו הוא אזרח, ואם הוא עבריין אנא יישא בעונש    אך לכל אזרח יש זכויות, ועל זכויות אזרח מחויבת המדינה לשמור
ראובן לייב
מדיניות האיפול, שהנהיגה המשטרה במרדפה אחר מבצע פיגוע הירי בדיזנגוף, הוכיחה בעליל שלא כל מה שמתאים לשב"כ, הפועל בחשאי מדרך הטבע, מתאים בהכרח גם למשטרה, האמורה לפעול קובל עם בגלוי
עו"ד צבי שוב, שי רוזן
בית המשפט מכריע בשאלת המועד הקובע לפיצוי הפקעה של זכויות חכירה חקלאיות, ונדרש גם לסוגיית תחולתה-אחורה של הלכת בג"ץ הקשת המזרחית
טוהר מורדי
אנחנו חיים בחברה פטריארכלית    הביטוי "גבר-גבר" מעיד על אדם משכמו ומעלה אך לא נשמע ביטוי "אישה-אישה". להפך, כדי לשבח אישה ולפרגן לה, נכנה אותה בשם "גבר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il