X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סלמאן נאטור נצר בכתיבתו העיתונאית והספרותית כמיהה לדיאלוג אמיתי והכרה הדדית בין העמים החיים על אותה כברת ארץ שבין הירדן לים. הוא האמין, כי תרומתו הצנועה לתיעוד הזיכרון וגיבוש הנרטיב הפלשתיני משתלבים עם תרומתו הצנועה לדיאלוג ולפיוס
▪  ▪  ▪

ב-15 בפברואר הלך מאתנו הסופר, המחזאי והעיתונאי סלמאן נאטור בן כפר דלית-אל-כרמל. הפעם האחרונה שראיתי את סלמאן נאטור היה בפסטיבל לתיאטרון אחר בעכו. הוא כבש את הקהל, שגדש את האולם בפנייה נרגשת אל ציבור הסופרים והמחזאים - להפסיק את החיפוש אחר סטריאוטיפים של ערבים ויהודים על הבמה. חשוב לבחון את הדמויות כבני אדם, לא כל מוחמד חייב להיות מוצג כמנגב חומוס, ולא כל רחל חייבת להיות מוצגת כחיילת או חיילת לשעבר עם נשק במחסום.
התחברתי לספרו של סלמאן נאטור - "הזיכרון שוחח איתי והסתלק", שיצא לאור בעברית לפני שנה בהוצאת רסלינג. הסופר אינו תובע צדק היסטורי, אינו מאשים, אינו דורש פיצוי כלשהו. הוא מבקש רק את הזכות לתת מקום לזיכרונות, והחברה הישראלית חייבת לכבד את זיכרונות הזולת. הייתי מוסיף גם את חלומות הזולת על בית שהיה ואיננו, על בוסתן וגדר צבר שהיו ואינם.
החברה הישראלית אינה צריכה להתלהם לכתובתו של מי שמבקש להתייחד עם חיפא טרם הייתה לחיפה, עם עין חוד והמסגד טרם היו לעין הוד והמסגד לבית יין, עם כפר אלסאח'נה טרם היה לפארק גן השלושה, עם הכפר ראס אל-עיין ושש מאות נבעים פתוחים טרם היו לפארק הירקון ושש מאות הנבעים נאטמו בבטון מזויין והשתלבו במפעל המוביל הארצי.
סלמאן נאטור נצר בכתיבתו העיתונאית והספרותית כמיהה לדיאלוג אמיתי והכרה הדדית בין העמים החיים על אותה כברת ארץ שבין הירדן לים. הוא האמין, כי תרומתו הצנועה לתיעוד הזיכרון וגיבוש הנרטיב הפלשתיני משתלבים עם תרומתו הצנועה לדיאלוג ולפיוס.
הוא ראה בזיכרון בסיס לנרטיב היסטורי של כל עם. "אסור לזיכרון של עם לכפות את עצמו על זיכרון של עם אחר. כל עם והזיכרון שלו, ויש להכיר בזכותו של כל עם לפתח זיכרון ונרטיב משלו. ההכרה בזכותו לזיכרון היא ההכרה בקיומו ובחרותו".
בספר "הזיכרון שוחח איתי והסתלק" הוא מדגיש, כי בארץ הזו חיים שני עמים, העם היהודי והעם הפלשתיני, לכל אחד זיכרון משלו. לכל אחד כאב משלו. עלינו מוטלת החובה לכבד את הזיכרון והכאב של האחר. על עצמו הוא כותב: "אני כבן העם הפלשתיני מכיר בזיכרון היהודי... אך אינני מוכן שהזיכרון היהודי יכפה עצמו עלי ועל בני עמי".
הספר מאגד בתוכו מאגר טורי ספרות שכתב במשך שלושים שנה בעיתונות הערבית בעיקר במוסף התרבות של היומון "אל-איתחאד", אותו ערך תקופה ארוכה וכן הירחון הספרותי "אל ג'דיד", שגם נמנה שנים רבות בין עורכיו. לדבריו, הזיכרון שנותר נושא עמו תמונה חיה. "אני פוחד" כותב סלמאן נאטור, "שאם מותנו יישכח גם הבית".
סלמאו נאטור בן העדה הדרוזית ראה עצמו בן העם הפלשתיני, ונתן לכך ביטוי בספרו, בכותבו ש"במצולות הקיום ובתלאות היומיום חמקו מזיכרוננו התמונות והשמות, שעליהם ידעו לדבר השיח', בן השיח', אשתו ואפילו נכדיו הקטנים. מישהו הצביע ואמר: שם היה כפר, נכנה אותו פלוני, וכאן היה ישוב קטן, נכנה אותו אלמוני...ונסענו באוטובוס יחד עם ילדינו לטיול אביבי באגם אלסאח'נה, שהפך לגן השלושה".
מצער אותי, שבציבור היהודי השתלטה רוח רעה ומתלהמת נגד זכותו של פלשתיני להביע את כאב הזיכרון על כפר שהיה ונהרס, וכמוהו היו כחמש מאות. אך אל מול הרוח הרעה הזו שמחתי, שבפסטיבל לתיאטרון אחר בעכו קיבל הקהל באמפטיה רבה את כאבו של הסופר: "לעתים אני מוכיח את הזיכרון על כך שהוא ממאן לבגוד בי. לו רק ידעתי לנהוג בו, באהבה רבה או בשנאה יוקדת".
סלמאן נאטור הלך מאתנו והותיר ירושה עשירה של עשרות ספרים בשפה הערבית. אני הכרתי רק שלושה מהספרים, שתורגמו לעברית.
נוסף על הספר "הזיכרון שוחח אתי והסתלק" אהבתי את "הולכים אל הרוח" (בהוצאת בית ברל) ו"היא אני והסתיו" (הוצאת הקיבוץ המאוחד). הציר המשותף הוא הזיכרון. סלמאן נאטור היווה עבורי תמרור אור של סופר, המציג בפני שני העמים את המחויבות ללמוד לכבד ולהכיל זה את כאבו של זולתו ולדעת לכבד את זיכרונות בן העם החי לצדך.

תאריך:  21/02/2016   |   עודכן:  21/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סלמאן נאטור - שבוע לפטירתו
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
אנחנו מונעים מהם זכות לזכור
לזכור   |  21/02/16 10:24
 
- לזכור שאתה,איתן,מטרה לג'יהאד ל"ת
הם זוכרים היטב!  |  21/02/16 12:00
2
אתה שותף בזוי לתעשיית השקר
מגיב ותיק  |  21/02/16 11:04
 
- אתה וותיק בתגובות השקר ל"ת
למגיב הוותיק .  |  22/02/16 18:11
3
מה קורה לנתניהו ?? אני מודאגת
נאווה קורן טבריה  |  21/02/16 15:22
4
איתן האם אין זה מוזר
ה.א  |  21/02/16 22:28
 
- ה.א האם זה מוזר
איצי   |  23/02/16 11:34
 
- אבל מדוע המוסלמים צריכים
ה.א  |  23/02/16 22:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
איתמר לוין
בית המשפט דחה את בקשת ערוץ 10 לחשוף את שמותיהם של שלושה חשודים בעסקות תרמיתיות להעברת קרקעות ביהודה ושומרון לידיים יהודיות
איתמר לוין
יו"ר התאחדות בתי הכנסת: אין תגובה הולמת של הרשויות להצתות המתרבות בעשור האחרון    סגן שר הביטחון: נפעל בחקיקה ובהחמרת הענישה
איתמר לוין
תושב חומש לשעבר זוכה מאשמת כניסה שלא כדין לחורבות היישוב, לאחר שנציג הפרקליטות הודה שערבים ישראלים אינם עומדים לדין על-כניסה ללא היתרים לשטחי הרשות הפלשתינית
איתמר לוין
ח"כים תומכי טרור נהנים ממערכת אכיפה משותקת    איש לא מעז להעיר לנהגים מסוכנים    אלי טביב ולה-פמיליה מצליחים בזכות הבריונות    האלימות במגזר הערבי ובמגזר החרדי מתרחבת בשל אוזלת יד של הרשויות
אריה גל
רשימות נוספות
תימשך השעיית עוה"ד של החמאס   /  איתמר לוין
מחבל לא יסחוט ביטול מעצר  /  איתמר לוין
שוויון בחוקה יתן לערבים תחושה טובה  /  איתמר לוין
שארית הפליטה?  /  ארי בוסל
אַבְרָהָם וְאִבְּרָהִים  /  איתן קלינסקי
מה שרזי ברקאי כבר לא יבין  /  מאיר שיבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il