X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההודעה המפתיעה של סאיב עריקאת כי איננו מעוניין לרשת את מחמוד עבאס וכי הוא תומך במועמדותו של מרוואן ברגותי לתפקיד החריפה את קרב הירושה ברש"פ. מחמוד עבאס מתכוון למנות בקרוב לעצמו סגן בניסיון להרגיע את הרוחות בצמרת פתח
▪  ▪  ▪
ברגותי. לא הודיע רשמית על התמודדות [צילום: AP]

ההצהרות של ד"ר סאיב עריקאת בימים האחרונים לאמצעי התקשורת בגרמניה, שם שהה בביקור, עוררו סערה גדולה בצמרת תנועת פתח והחריפו את המאבק בקרב הירושה על תפקיד יו"ר הרש"פ. עריקאת, המשמש בתפקיד מזכ"ל הוועד הפועל של אש"פ, שאליו קודם באחרונה ע"י יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כדי להכשירו לתפקיד היורש, הודיע כי איננו מעוניין לרשת את מחמוד עבאס וכי מבחינתו מרוואן ברגותי, מזכ"ל תנועת פתח המרצה מאסר עולם בכלא הישראלי, הוא המועמד הראוי לתפקיד יו"ר הרש"פ הבא.
בראיון לערוץ הטלוויזיה הגרמני "דוייטשה וולה", המשדר בשפה הערבית, אמר עריקאת ב-20 בפברואר כי אין לו רצון להיות יו"ר הרש"פ הבא וכי "אם מרוואן ברגותי יציג את מועמדותו לתפקיד יו"ר הרש"פ אני אהייה הראשון לתמוך בו, מי שיירש את מחמוד עבאס יגיע באמצעות הקלפיות, מרוואן ברגותי הוא מפקד לאומי שהקריב את כל חייו למען פלשתין ואם יציג את מועמדותו אתמוך בו".
עריקאת התייחס בראיון גם לאפשרות שבכיר הפתח לשעבר מחמד דחלאן שגורש ביוזמת מחמוד עבאס מהתנועה ומהשטחים באשמת שחיתות, יירש את מחמוד עבאס ואמר כי "דחלאן יצא מהזירה הפוליטית הפלשתינית ואיננו מוצע כרגע (כמועמד) לתפקיד". בצמרת תנועת פתח יש תרעומת גדולה בעקבות דבריו של סאיב עריקאת שהתערב ישירות בקרב הירושה והביע תמיכה באחד המועמדים, לא ברור אם עשה את הדבר על דעתו האישית או בתיאום ובידיעת יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.
הצהרותיו של עריקאת נתפסות ברחוב הפלשתיני ובתנועת פתח בעיקר כהתרסה גלוייה נגד ג'בריל רג'וב, חבר הוועדה המרכזית של פתח, המחשיב את עצמו כמועמד המוביל בתנועה לרשת את מחמוד עבאס. ג'בריל רג'וב הוביל בגלוי, ביחד עם תוופיק טיראווי, מאבק בוועדה המרכזית של פתח נגד כוונתו של מחמוד עבאס להכשיר את סאאב עריקאת ליורשו, הוא אף התראיין בערוץ הטלוויזיה הרשמי של הרש"פ ומתח ביקורת על כך שמחמוד עבאס קידם את סאאב עריקאת לתפקיד מזכ"ל הוועד הפועל של אש"פ.
המהלך האחרון של עריקאת הפחית את הלחץ הרב שהופעל עליו בתוך תנועת פתח שלא להתמודד על תפקיד היורש והכניס לדילמה קשה את ג'בריל רג'וב בכך שהתייצב בגלוי לצדו של מרוואן ברגותי הנהנה, על-פי סקרי דעת הקהל הפלשתינים, מפופולריות רבה ברחוב הפלשתיני, עריקאת העביר בדבריו את המסר כי לרג'וב אין את הכוח הפוליטי שיש לברגותי שזכה לכינוי "נלסון מנדלה הפלשתיני". יש להניח כי מחמוד עבאס, המשמש גם כיו"ר תנועת פתח, לא יקרא לסדר את סאאב עריקאת בגלל הצהרותיו האחרונות. יחסיו של מחמוד עבאס עם ג'בריל רגוב הינם עכורים ועבאס אינו מעוניין בו כיורשו.
סאיב עריקאת הוציא למעשה את עצמו מההתמודדות על תפקיד יו"ר הרש"פ שאמורה לתפוס בחודשים הקרובים תאוצה גדולה. מחמוד עבאס עבר את גיל 81, הוא נהנה מבריאות טובה יחסית אך בתנועת פתח יש דרישה להיערך לבאות ולבחור סגן ליו"ר הרש"פ נוכח חוסר האפשרות לקיים בחירות כלליות שטחי הגדה והרצועה בגלל הפיצול ביניהן.
למי שייבחר בתוך מוסדות פתח לסגנו של מחמוד עבאס יהיה יתרון בהמשך בהתמודדות על תפקיד יו"ר הרש"פ. על-פי מקורות בפתח ג'בריל רג'וב פועל במרץ לגייס תמיכה בצמרת הפתח כדי להתמנות לתפקיד סגן יו"ר הרש"פ.
מרוואן ברגותי, הנחשב כאדריכל הטרור של האינתיפאדה השנייה, עדיין לא הודיע רשמית כי כוונתו להתמודד על תפקיד יו"ר הרש"פ אולם הוא החל להכשיר את דעת הקהל הפלשתינית לקראת האפשרות כי יתחרה, מתוך הכלא הישראלי, על התפקיד בתקווה שהדבר יסייע לו בעתיד בהפעלת לחץ על ישראל לשחררו מן הכלא, רעייתו פדווא הודיעה בשמו לפני כחודשיים כי הוא שוקל ברצינות את האפשרות הזו.
עריקאת איננו הבכיר הפלשתיני היחיד התומך במועמדותו של מרוואן ברגותי כיו"ר הרש"פ הבא. גם מחמד דחלאן רמז בעבר כי איננו פוסל את האפשרות לתמוך במרוואן ברגותי והוא ידוע גם כאחד המתנגדים העיקריים של ג'בריל רג'וב, בין השניים שוררות יריבות ואיבה במשך יותר משני עשורים.
הצהרותיו של סאאב עריקאת מחזקות עוד יותר את מעמדו של מרוואן ברגותי שנהנה גם מפופולריות בקרב תומכי חמאס בשטחים. תנועת חמאס אמורה להציג מועמד משלה בבחירות לתפקיד יו"ר הרש"פ אך אם יתגלעו קשיים במציאת מועמד שכזה היא תתמוך, על-פי ההערכות בשטחים, בכל אישיות לאומית פלשתינית שיש עליה קונסנזוס לאומי ומקובלת על הרחוב הפלשתיני.
מעמדו של מרוואן ברגותי בציבור הפלשתיני מתחזק גם בגלל תמיכתו ב"אינתיפאדת הסכינים", עם זאת נותרו לו כמה מכשולים עיקריים בדרך לנשיאות הפלשתינית, הוא צריך להיבחר במוסדות תנועת פתח כמועמד הרשמי לתפקיד וכרגע המציאות הפוליטית איננה מאפשרת עריכת בחירות בשטחים ושחרור מוקדם שלו מן הכלא הישראלי.
המאבק בקרב הירושה הפלשתיני מחריף וכרגע לא נראה כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס הצליח למצוא את הדרך שתתיר את הפלונטר.

תאריך:  22/02/2016   |   עודכן:  22/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החרפה בקרב הירושה ברש"פ
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
בעניין הפנימי ביניהם, איני
הגוי..  |  23/02/16 09:46
 
- גם
שמ  |  23/02/16 19:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
יורם אטינגר
האם מדינה פלשתינית תקדם יציבות, מתינות, שלום ודמוקרטיה במזרח התיכון? בהנחה שנמר אינו משנה חברבורות אלא טקטיקות, יש לקבוע שמדינה פלשתינית, מחד-גיסא, ואינטרס אמריקני, מאידך-גיסא, מהווים דבר והיפוכו
איתמר לוין
משה חיים אורבך חיבר מסמך מפורט של הנחיות להצתת מסגדים ומנזרים, לייצור בקבוקי תבערה ולהתנהגות בזמן חקירות    קרא "להוציא כמה שיותר פצועים ברמה חמורה"
רפאל ישראלי
הביטחון שהגמול בעולם שכולו טוב מצפה להם בפתח, דוחף את הילדים אל קיצורי הדרך המובילים אל מותם על-ידי סכינאות או כל התגרות אחרת ביהודים    ואם השהיד גם מטיל אימה על קורבנו, אזי רבה תוחלתו ועתיר שכרו
יוני בן-מנחם
מערכת התעמולה הפלשתינית מנצלת את פרשת התבטאות הרמטכ"ל איזנקוט כדי להכפיש את ישראל. הרמטכ"ל סומן על-ידי גורמים פוליטיים בישראל והוא צריך לנקוט משנה זהירות בהתבטאויותיו הפומביות
איתן קלינסקי
סלמאן נאטור נצר בכתיבתו העיתונאית והספרותית כמיהה לדיאלוג אמיתי והכרה הדדית בין העמים החיים על אותה כברת ארץ שבין הירדן לים. הוא האמין, כי תרומתו הצנועה לתיעוד הזיכרון וגיבוש הנרטיב הפלשתיני משתלבים עם תרומתו הצנועה לדיאלוג ולפיוס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il