X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסכם הפסקת האש בסוריה הוא חלקי ואיננו כולל את ארגוני דאעש ו"ג'בהת אלנוצרה". כישלון ההסכם והתהליך למציאת הסדר מדיני שיסיים את מלחמת האזרחים עלול להביא לחלוקתה של סוריה
▪  ▪  ▪
כיכר בדמשק, סוריה [צילום: AP Photo/Hassan Ammar]

הפסקת האש בסוריה שאמורה להימשך שבועיים ימים, נכנסה לתוקף בסוף השבוע, מועצת הביטחון של האו"ם אישרה אותה והביעה בה תמיכה ושליח האו"ם המיוחד סטיבן דה מיסטורה הודיע כי אם הצדדים ינצרו את נשקם ויתאפשר להעביר סיוע הומניטרי לנזקקים הוא יחדש ב-7 במרס את המשך שיחות תהליך "ועידת ז'נווה 3" שהופסקו.
מדובר בהפסקת אש חלקית מכיוון שהסכם הפסקת האש איננו חל על שני ארגוני הטרור הגדולים הנלחמים בסוריה, דאעש ו "ג'בהת אלנוסרה" שהינו השלוחה של אל-קאיעדה בסוריה, שלא היו שותפים לו כלל ומבחינתם המלחמה נמשכת.
אבו אחמד אלג'ולאני, מנהיג "ג'בהת אלנוסרה" קרא בסוף השבוע לכל ארגוני האופוזיציה הסורית להתנגד להסכם הפסקת האש ואמר כי מדובר ב"קונספירציה להשאיר על-כנו את המשטר הסורי" וכי זוהי "תרמית של המערב ואמריקה".
גם טורקיה הודיעה כי תמשיך להפגיז את "גורמי הטרור" הכורדים בשטח סוריה עם זאת רוסיה הפסיקה את ההפצצות האוויריות שלה בסוריה ביום הראשון להסכם הפסקת האש כדי לתמוך בו.
למעשה מדובר בהסכם בין ארה"ב לרוסיה שנכפה על כמה מהצדדים בשטח, המטרה המוצהרת של הפסקת האש היא להגיע להסכם הפסקת אש כולל בכל סוריה, בניית אמון בין הצדדים וחידוש שיחות השלום לקראת הסדר מדיני בסוריה, כפי שהדברים נראים בשטח כיום מדובר בחלום באספמיה.
ארגוני האופוזיציה הסורית ומשטרו של בשאר אסד הסכימו להפסקת האש, אולם הביקורת של האופוזיציה הסורית על ההסכם היא גדולה. לטענת גורמי האופוזיציה הסורית ההסכם נותן משמעות רחבה למושג "המלחמה בטרור", הוא איננו קובע באילו אזורים בדיוק תחול הפסקת האש והוא מאפשר לרוסיה להמשיך בהתקפותיה האוויריות. כמו-כן אין בהסכם הפסקת האש סעיף המבטיח הגנה על אזרחים חפים מפשע והוא מאפשר את המשך הפגיעה בריכוזי אוכלוסייה ובתי חולים.
החשש של ארגוני האופוזיציה הסורית הוא כי הנשיא בשאר אסד יחפש תירוצים להפר את הסכם הפסקת האש ולהשתלט על שטחים נרחבים נוספים, בסיוע אירני ורוסי, כדי לקבוע עובדות חדשות בשטח שיסייעו לו במיקוח המדיני על גורלו.
העובדה שבשאר אסד הודיע על עריכת בחירות לפרלמנט בחודש אפריל מעידה שאין לו שום כוונה לוותר על השלטון. מה תעשה אז ארצות הברית? האם יש לה דרכים לאכוף על בשאר אסד את הסכם הפסקת האש? כנראה שלא, רק סוריה יכולה להשפיע עליו.
PLAN B
גם לממשל האמריקני יש ספקות גדולים לגבי הסיכויים שהפסקת האש אכן תצליח, אין שום גוף שיפקח על הפסקת האש, בשטחי הלחימה יש בין 200 ל 300 ארגוני אופוזיציה סורים ובכמה אזורים הגבולות מטושטשים ביניהם.
שר החוץ ג'ון קרי הודיע כי לארצו יש תוכנית חלופית היה ותיכשל הפסקת האש והאפשרות להגיע להסדר מדיני. העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-27 בפברואר מפי גורמים בבית הלבן כי הנשיא אובמה מקיים דיונים על האפשרות שהפסקת האש תיכשל.
התוכנית החלופית של ממשל אובמה כוללת אפשרות להציב כוחות מיוחדים אמריקנים בסוריה, הגברת הסיוע לכוחות האופוזיציה הסורית והאימונים שלהם. כמו-כן נשקלת הקמת אזור אסור לטיסה ואזור ביטחון לפליטים כדי שמשטרו של בשאר אסד לא יפגע באזרחים. גם סעודיה וטורקיה נערכות לאפשרות שיאלצו לשלוח כוחות צבא לתוך סוריה במקרה שהפסקת האש תקרוס, במסווה של "מלחמה נגד דאעש", סעודיה כבר הציבה מטוסים בבסיס חיל-האוויר הטורקי באינג'רליק.
אחד התרחישים האפשריים הוא חלוקתה של סוריה ומקורות סעודים מדברים על כך שסעודיה מעוניינת בהקמת ישות סונית חדשה בסוריה באזור רקה-דיר אזור-חסכה. הסכם הפסקת האש הוא מבחן בעיקר לגבי כוונותיה של רוסיה בסוריה, שאלת המפתח שנשארת בשלב הזה ללא תשובה ברורה היא האם הסכם הפסקת האש הוא תחנה בדרך לחידוש התהליך המדיני ויישום מפת הדרכים שאושרה על-ידי מועצת הביטחון של האו"ם בעניין ההסדר המדיני בסוריה או שהוא שלב בדרך לחלוקתה בפועל של סוריה והקמת ישויות מדיניות שונות בשטח הזה.
בדיוק מאה שנה חלפו מאז הסכם סייקס פיקו בין בריטניה לצרפת ואי-אפשר לשלול לגמרי כעת את האפשרות שסוריה תחולק מחדש.

תאריך:  28/02/2016   |   עודכן:  28/02/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמה בסוריה
איציק וולף
הפסקת האש בלחימה בסוריה, שעליה הוסכם בין ארה"ב לרוסיה במינכן, אמורה להיכנס הלילה בחצות לתוקפה    סרטון שפורסם היום מראה כיצד פוגעים המורדים בטנק רוסי באמצעות טיל מתקדם
איציק וולף
שר הביטחון טען כי הפשרת העיצומים הכלכליים מעל אירן תאפשר לטהרן לרכוש נשק התקפי נוסף ולחמש את בני החסות שלה - חיזבאללה וחמאס    "כל גורם במזרח התיכון שיהיה מוכן לסייע בייצוב המצב, ימצא בנו פרטנר, כולל מדינות שאין לנו יחסים עימן"
יוני בן-מנחם
התחזקותו של הנשיא בשאר אסד והשתלטות צבאו על שטחים בדרום סוריה מחייבת את ישראל להבהיר כי לא תאפשר לפתוח חזית חדשה נגדה ברמת הגולן. ישראל צריכה להגיע להבנות עם רוסיה שהיא כיום בעלת הבית בסוריה
יוני בן-מנחם
אירן השיעית הצליחה להשיג בזכות רוסיה ניצחון בקרבות בסוריה אולם העולם הסוני איננו מוכן להשלים עם מפלתו. רק הסדר מדיני יוכל לסיים את המלחמה אך הוא רחוק ועד שיושג יוקז דם רב
עמוס גלבוע
הרוסים, המבינים, שהם יכולים לצפצף על העולם, מצאו "פטנט" להרוג מורדים סורים: הורגים אזרחים ואגב כך גם הורגים את המורדים הנטמעים בתוכם    היעד של הרוסים עבור צבא השכירים של אסד: להגיע לגבול הטורקי והירדני. המטרה עדין לא הושגה, אך יש הישגים לשכירים
רשימות נוספות
טורקיה הפציצה בשטח סוריה  /  איציק וולף
קרי: הפסקת אש בסוריה בתוך שבוע  /  איציק וולף
יועץ רוסי נהרג מפגיעת קטיושה בסוריה  /  איציק וולף
איך אסד יכול לדפוק את ארדואן?  /  יהודה דרורי
סרו לסוריה   /  אריאל י. לוין
שלב ההכרעה בסוריה  /  יוני בן-מנחם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il