X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
(טור ראשון מתוך שניים - סיכום נשיאות) האם הצליח המועמד הדמוקרטי לנשיאות ארה"ב בקמפיין 2008 ברק אובמה, להגשים באופן כללי את המשנה הפוליטית שהביא איתו כנשיא לבית הלבן?
▪  ▪  ▪
אובמה. "כן אנו יכולים" [צילום: AP/Jacquelyn Martin]
התקרבות לאיסלאם
ההפיכה במצרים, תחילתה של מלחמת האזרחים בסוריה, והמלחמה בלוב, גרמו לאובמה להצטייר כנשיא פרו-מוסלמי, זאת לאחר ניסיונות ההתקרבות כלפי העולם המוסלמי.

"אנחנו יודעים שהקרב שמצופה לנו יהיה ארוך. אבל זכרו תמיד, שלא משנה איזה מכשולים עומדים בדרכנו, שום דבר לא יכול לעצור את הכוח של מיליוני קולות שקוראים לשינוי. נאמר לנו שאנחנו לא יכולים לעשות את זה על-ידי מקהלה של ציניקנים, שרק יהיו יותר חזקים ויותר צורמים בשבועות הבאים. התבקשנו לקחת הפסקה ולבצע בדיקת מציאות, הוזהרנו שלא להציע תקוות שווא לאנשי האומה הזו, אך בסיפור הלא סביר שנקרא אמריקה, מעולם לא היה שום דבר כוזב בתקווה. כי כשעמדנו מול סיכויים בלתי אפשריים, כשנאמר לנו שאנחנו לא מוכנים, או שמוטב שלא ננסה, או שאנחנו לא יכולים, דורות של אמריקנים ענו עם אמונה פשוטה שמסכמת את הנשמה של העם.
כן, אנו יכולים" - (ברק אובמה, נשיא ארה"ב).
להוציא את העובדה שברק אובמה הוא הנשיא האפרו-אמריקני הראשון של ארה"ב, הוא גם נשיא שהפיק בצורה כללית כל כך הרבה תקוות בציפייתם של האמריקנים, בעיקר תקוות לשיפור כלכלת מעמד הביניים האמריקני, לשוויון מגדרי, וליציאתה של ארה"ב לדרך חדשה שעוסקת בטיפול מאסיבי בבעיות הפנים, דרך שונה מזו שהתווה קודמו גורג' ווקר בוש.
ארה"ב של אמריקה בשנת 2008, גילתה פתאום שהיא פדרציה במשבר מאוד עמוק. לאחר שתי הקדנציות של הנשיא בוש הבן, שבתחילת דרכו בבית הלבן אומנם התמקד (כפי שהבטיח בבחירות של שנת 2001) בנושאי פנים והחל בתהליך של קיצוץ במסים, מצאה עצמה ארה"ב לקראת סוף שתי הקדנציות של ווקר בוש שקועה עמוק עם כוחות צבא באפגניסטן ובעירק.
תקופה זו יצרה לא מעט משפחות אמריקניות שלא פגשו את אביהם, או את אחד או אחת מבני ובנות משפחתם המשרתים במדינות אלו שנה ויותר.
דגש חזק
המלחמה בטרור העולמי לאחר פיגועי התאומים (ספטמבר 2001), למעשה הסיתה לגמרי את סדרי העדיפות של ממשל בוש הבן מהתמקדות בטיפול נושאי פנים, להתמקדות כמעט טוטאלית במלחמה בטרור וקדימות לנושאי חוץ, כמו גם בין היתר דגש חזק על יחסי ישראל והפלשתינים ("מפת הדרכים").
בינתיים האמריקנים כאזרחים של פדרציה חבוטה, הושמו ברמת העדיפות המשנית מבחינת הממשל. הכנסות הפדרציה ירדו משמעותית, עקב מדיניות הקיצוץ בתשלומי מיסים אך עם זאת חלה התאוששות ושיפור במצב דווקא לקראת תום כהונתו הראשונה של ווקר בוש, התאוששות שהממשל ניכס לעצמו עקב הקיצוץ במסים (זו גם בין היתר חלק מהסיבות שגרמו לבחירתו של בוש הבן לקדנציה שנייה), אך ברמת העקרון חלה בעקבות סיום משבר בועת ההיי-טק ושגשוג של שוק הדיור האמריקני.
מבועה כלכלית אחת, לבועה כלכלית אחרת וגם בועת הנדל"ן האמריקני התפוצצה לה בעקבות לקיחת המשכנתאות גם של אזרחים בעלי יכולת החזרים שאינה ברורה, מה שהוביל בסופו של דבר להתממשות הסיכון של הבנקים שלקחו ריבית מזערית, נשארו לבסוף בלי כיסוי, ומשבר כלכלי עולמי שהחל והגיע לשיאו בשנת 2008. הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2008, הביאו את ברק אובמה כ"משב רוח רענן".
עוד לפני הכרזתו להתמודדות על משרת הנשיא, ראו בו דמוקרטים רבים דוגמה לכריזמה אישית, כשרון רטורי, מנהיג צעיר ומבטיח, בעל גישה רעננה וכן גם שונה מבחינת מוצאו (האפרו האמריקני הראשון עם סיכוי גדול להיות נשיא).
כל אלו עוררו תקוות רבות, ברבבות של דמוקרטים, אפרו אמריקנים, שכבות מעמד הביניים, שכבות חלשות, מיעוטים כמו היספאנים, אינדיאנים, מוסלמים, הקהילה ההומו-לסבית וכיו"ב, כאשר אובמה (שהיה סאנטור מטעם מדינת אלינוי), הכריז לאחר התלבטות על מועמדותו לנשיאות.
איש השנה
סיסמאות הבחירות של אובמה לאחר שגבר בבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית על הילרי קלינטון, "שינוי", "כן אנו יכולים" הדהדו בכל אוזן שרצתה לראות איזו תקווה ותוחלת לחיים האמריקניים שבצל הנוכחות באפגניסטן ובעירק, והמשבר הכלכלי שפקד את ארה"ב והשליך על העולם הגלובלי.
אובמה נבחר לנשיא ה-44 של ארה"ב ברוח סערה, לא מעטים בארה"ב ראו בו באותה עת את סמל השוויון, מושיע הכלכלה האמריקנית, הנשיא "שיוציא את אמריקה מהבוץ שהיא נכנסה אליו". הנשיא החדש שזכה לתואר "איש השנה" של מגזין "טיים", זכה כשנה בערך לאחר מכן גם בפרס נובל לשלום. הציפיות עלו והדהדו, אך מהר מאוד הסתבר שלא ניתן היה להוציא את המשבר מארה"ב כל כך במהירות.
השיקום הכלכלי שהחל אובמה בחבילת תמריצים של מאות מילארדי דולרים מכספי הפדרציה, בנוסף להוצאות נוכחות הצבא באפגניסטן ובעירק, ובנוסף לגירעון העמוק שהשאירו בממשל בוש הבן, כמעט גרמו לכלכלה האמריקנית להיות חדלת פירעון. רק לאחר שנה מתחילת כהונתו ולאחר התערבות הממשל בתעשיית הרכב וגיבוש תוכנית מיסוי חדשה בשיתוף הרפובליקנים, החלה למעשה ירידה מסוימת ברמת האבטלה.
גולת הכותרת בקדנציה הראשונה של אובמה - 'החוק להגנת החולה וטיפול בר-השגה', חוק שנועד להטיב עם אזרחי ארה"ב לראשונה לאחר ההפרטות הגדולות מאז ממשל רייגן, ושמטרתו להסדיר את מתן שירותי הבריאות. החוק שאושר בבית הנבחרים במרס 2010, הוא על-פי הדעת ההישג הפוליטי הגדול ביותר של אובמה בקדנציה הראשונה.
נוסף לזה, קידם אובמה בצורה נחרצת כחלק מהבטחה משמעותית מקמפיין הבחירות לנשיאות, זכויות להט"ב. כך הגיע לידי ביטוי החוק שמבטל את מניעת הקהילה ההומו-לסבית מלהתגייס לצבא.
רוחות חזקות
אך לא הכל הלך בצורה מצויינת מבחינתו של הנשיא החדש, הדמוקרטים איבדו בשנה זו (2010) את הרוב בקונגרס לטובת הרפובליקנים שהקשו עליו את העבודה ואת הקונצנזוס שנוצר בד"כ סביב הנשיא.
מבחינת מדיניות החוץ של אובמה, כבר לאחר שהושבע לנשיא החלה הוצאה של הכוחות האמריקנים מעירק, ומרבית הכוחות כבר יצאו באוגוסט 2010.
בעניין אפגניסטן, דווקא בתחילת כהונתו הראשונה של אובמה תוגברו הכוחות זאת על-מנת לטפל בבעית הטרור העולמי "מהשורש". וכך בהמשך הדרך, הורה אובמה ליציאת 'מבצע חנית נפטון' על-מנת להגיע לחיסולו של מנהיג 'אל-קאעידה' אוסאמה בן-לאדן שאותר בתוך מתחם בפקיסטן, המבצע הוכתר בהצלחה יתרה.
מנגד התחילו "לנשב רוחות חזקות" בעולם, בעיקר עקב "האביב הערבי", ההפיכה במצרים, תחילתה של מלחמת האזרחים בסוריה, והמלחמה בלוב, שגרמו לאובמה להצטייר כנשיא פרו-מוסלמי, זאת לאחר ניסיונות ההתקרבות כלפי העולם המוסלמי דוגמת הנאום בוידאו שנשא לעם ולמשטר האייתולות באירן ושנדחה על-ידי ההנהגה האירנית, הנאום שנשא בטורקיה והתקבל באהדה על-ידי מדינות ערביות לא מעטות, ונאום "ההתחלה החדשה" שנשא באוניברסיטת קהיר בשנת 2009, ובו קרא הנשיא לפתיחת דף חדש מול המוסלמים.
הקדנציה הראשונה של ברק אובמה, התאפיינה בד"כ בניהול קפדני שמטרתה העיקרית לחתור לקיום מוחלט של כלל הנושאים שנדונו בקמפיין הבחירות שהוביל. למרות הקשיים הרבים שבהם נתקל, אובמה צלח את הקדנציה בצורה לא רעה בכלל, מה שהעמיד אותו בעמדה נוחה דיה לקראת הבחירות לקדנציה שנייה.

תאריך:  10/03/2016   |   עודכן:  10/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אובמה - הדרך לשינוי
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
הכושון פושע נגד האנושות !
מסעודה משדרות  |  10/03/16 16:30
2
כך מכסים את השמיים בכימיקלים
מסעודה משדרות  |  11/03/16 04:53
3
הכושי חבר ותומך האחים המוסלמים
זילברהרץ מתל אביב  |  11/03/16 13:25
4
תקופת כהונתו של השחור
נובל  |  12/03/16 16:49
5
שהיהודונים יפסיקו להשמיץ
ד.ה  |  14/03/16 14:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב
איציק וולף
ברני סנדרס ניצח באופן דחוק בפריימריז הדמוקרטיים במישיגן    קלינטון ניצחה באופן סוחף במיסיסיפי    טראמפ ניצח בפריימריז הרפובליקניים בשתי המדינות הללו    טד קרוז מוביל באיידהו
יצחק מאיר
בישראל, כך מזהים המשקיפים, לא מוטרדים כל כך ממה שתעשה בחירה במי שלא רוצים בו לאמריקה, אלא במי טוב לישראל
איציק וולף
ראש עיריית ניו-יורק לשעבר, מייקל בלומברג, הודיע כי החליט שלא לרוץ לנשיאות ארצות הברית    חושש שמרוץ תלת ראשי - טראמפ-קלינטון-בלומברג - יביא לבחירת טראמפ המסוכן לדבריו לביטחון ארצות הברית
מרק בריל
ראובן לייב
העיתונאי גד נחשון, עורך ה"ג'ואיש פוסט" בניו-יורק, מדווח על התנערותו של הממסד הרפובליקני בארה"ב ממועמדה המוביל של המפלגה לנשיאות, עקב הרושם הרע שהוא מותיר אחריו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il