X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שם עיצבנו את החיים, עיצבנו את דמותנו היהודית, החלבית, המזרחית שם הקשבנו לפיירוז בבקרים, לסבאח פכרי בערבים
▪  ▪  ▪
תפילה [צילום: YouTube]

גם אני התגוררתי בשכונת אלג'מיליה בחאלב. זו העיר שנולדתי בה ולא יודע מה נשאר ממנה היום. אם לשפוט על-פי התמונות והדיווחים לא נשאר ממנה דבר; דאעש עשה ממנה ערימת חורבות. היה הייתה עיר יפה וצנועה ושמה חאלב, לא יודע אם הייתה מוכרת בעולם, אך היום, ולמרבה האירוניה אין מי שלא מזהה אותה, היא העיר הגדולה של עריפת הראשים.
שם גדלתי, גם בכיתי, גם שמחתי וגם שיחקתי. שם הכרנו את העולם והעולם הכיר אותנו. שם במדריסת אל-סמואל (ביה"ס היהודי אל-סמואל), בבחסיתא (שכונה עתיקה וענייה בה נולדתי), בבאב אל-פרג' (על-יד בחסיתא), ב-לג'מיליה (שכונה יהודית עשירה שעברנו אליה כשמצבו של אבי ז"ל השתפר קצת), ב-לכתאב (ביה"ס היהודי), ב-למאשתל (גן ציבורי שופע - גן-עדן עלי אדמות), ב-לסביל (עוד גן ציבורי ידוע).
שם עיצבנו את החיים, עיצבנו את דמותנו היהודית, החלבית, המזרחית. שם הקשבנו לפיירוז (זמרת לבנונית ידועה) בבקרים, לסבאח פכרי (זמר סורי ממוצא חאלבי) בערבים עם כוס עראק ביד ולחם מישווי בפיתה מדהונה חומוס (פיתה משוועת חומוס ובשר). שם הטינו את אוזנינו לאום כולתום (זמרת מצרית ידועה גם לציבור הישראלי) בלילות, ולעבד אלחלים (עוד זמר מוכשר ומוכר) בכל שעות היום.
צבועים וארסיים
שם קראנו את מג'אלית אל-ערבי (עיתון כוויתי נפוץ בסוריה) ואת ספרי ארסין לופין (שם העט של סופר צרפתי לסדרת מתח שהתפרסמה מאוד בעולם הערבי). שם חייכנו מלוא פינו עם ג'וואר אל-טושה וחוסני אל-בורזאן (צמד שחקנים סורים מקברניטי הקומדיה בסוריה ובעולם הערבי) וחיכינו מדי יום שלישי בשמונה בערב לסאח אל-נום (סדרת קומדיה טלויזיונית של אותו הצמד), למקאלב ג'וואר (עוד סדרה שלהם) ולחמאם אל-הנא (ועוד סדרה).
שם לצערי למדנו גם להיות צבועים, להיות ארסיים, ציניים לגלגנים עוקצניים וכן גם להיות גזעניים. אהל אל-בלאד (כינוי לשכונה יהודית בה גרו יהודים קשה-יום (כולל משפחתי בהתחלת דרכה) אינם שווים לאהל אל-ג'אמילייה (כינוי ליהודים "שבעים"- אמידים אשר שֶם שכונתם יעיד עליהם). עם אל-קאמילשלייה (יהודים סוג ב' שהיגרו מקאמישלי - צפון סוריה לחאלב בעקבות פת הלחם ומתוך מצוקה כלכלית) אין ולא תהיה לנו - ליהודי-חאלב האצילים - חלק ונחלה איתם. שם בחאלב בתוך הקהילה הסגורה והמסוגרת שלנו כרענו ברך ליד הכסף והשתחווינו למטבע יהא מוצאו אשר יהיה.
שם בארם צובא למדנו לכבד את העשיר כי עשיר הוא ולבוז לעני כי עני הוא. שם גיבשנו את דעתנו על העולם ויושביו, דעה הלועגת לכל אשר אינו משלנו. כאשר פס הביטוי "משלנו" כה גמיש ורחב התוחב בחובו גם את הגוי שאינו יהודי, וגם את האומלל שאינו מהעיר חאלב יהודי הוא או לא, וגם את דל האמצעים שכיסו הריק יעיד על רמתו השיכלית. שם בחאלב עיצבנו את תודעתנו לטוב ולרע, ואת התודעה הזו צררנו בחבילה ויצאנו איתה לעולם; זו מורשתנו לכל דבר ועיקר.
אני אלברט (בירטו) שבות אהבתי את חאלב כמו שהיא לטוב ולרע. איזו יפה אַת חאלב שלי, מתגעגע אליך מאוד ואוהב אותך בכל נימה מרגשותי.

[חאלב, ארם צובא, 1990 - סליחות + סיום מסכת + התרת נדרים]

בווידאו המצורף תיעוד נדיר משנת 1990 של מספר אירועים דתיים בחיי הקהילה היהודית בחאלב-סוריה, ארם צובא. זמן קצר לאחר מכן עזבה הקהילה היהודית כולה את העיר, לאחר יותר מ-2000 שנות קיום יהודי רצוף (החל מימי בית ראשון). האירועים המתועדים התקיימו בבית הכנסת בשכונת "אל-ג'מיליה" בה התגוררו מרבית היהודים החל מאמצע המאה ה-20.

הכותב הוא יהודי המתגורר כיום בפנמה. נולד בחאלב-סוריה, ממנה עלה לישראל בשנת 1980; בן 19 היה. חי בארץ כ-10 שנים במהלכן עשה שרות חובה ועבד כקופאי בבל"ל. לעיתים הוא נוטל עט, מתחבר אל עצמו ומעלה את חוויותיו על דף.
תאריך:  23/03/2016   |   עודכן:  23/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חאלב של פעם
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
"העדפת קרובים" אינה גזענות.
י.ב.מ  |  23/03/16 18:49
 
- למה קמת היום על רגל שמאל :)
אלברט שבות  |  23/03/16 23:01
2
לפי הסרטון זה חכם אהרון פרחי
יעקב גינדי   |  24/03/16 08:03
 
- פורים שמח יעקב
אלברט שבות  |  24/03/16 12:25
3
היו ימים ימי אסעד ובא דעאש
הגוי..  |  24/03/16 11:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ענבל סינגר
טוויטר חוגגת היום עשור עם 300 מיליון פרופילים וזה מאוד משמח אבל 10% מהם מזויפים    למעלה מ-30 מיליון פרופילים משמשים להפצת ספאם או לפיתוי ללחוץ על קישורים זדוניים    הכנו רשימת טיפים שיסייעו לכם לקלוט האם המצייץ אמיתי או לא
אסף בן נריה
איפה ירד יותר גשם, בצפון או בדרום? יום המים הבינ"ל הוא הזדמנות לבדוק האם באמת יש מגמה של התייבשות בצפון הארץ. ומה הקשר למלחמה בסוריה?
אלון בן-דוד
את העימות מול ישראל מובילים, בראש ובראשונה, תושבי ירושלים הפלשתינים. ירושלמים יצאו לדקור יהודים במאבק על הר-הבית ומאז המתקפות נמשכות, משום שביצוען אינו מסובך. מה יכולה ישראל לעשות?
יובל לובנשטיין
המשקה אשר משווק כטעם החיים ופונה לפלח הצעיר, ממשיך לפנות לציבור זה, אשר מפנה לו עורף ובוחר בעיקר במים
אלי אלון
אודרי ברוש הייתה קריינית בתחנת הרדיו של שירות השידור הארץ-ישראלי (Palestine Broadcasting Service,‏ PBS)ולאחר קום המדינה הייתה קריינית בקול ישראל. ב-1960 פרשה מהרדיו. סיפור חייה של הקריינית שברבות השנים, שמה נשכח כמעט לגמרי ורק מעטי מעט יודעים מי הייתה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il