X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הסעודים זועמים כי הנשיא אובמה מערער את הברית ההיסטורית בינם לבין ארה"ב אך גם הם עצמם משנים מדיניות בהתאם לאינטרסים משתנים
▪  ▪  ▪
ברק אובמה, יורש העצר הסעודי, מוחמד בן נאיף עבד אל-עזיז, ועם שר ההגנה של סעודיה, הנסיך מוחמד בן סלמאן [צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin]

נשיא ארצות הברית ברק אובמה מתח לפני כשבועיים ביקורת על סעודיה על תרומתה להפצת הטרור ועל יריבותה עם אירן. בכתבה שפרסם העיתונאי ג'ף גולדברג בעיתון "אטלנטיק" תחת הכותרת "דוקטרינת אובמה" האשים הנשיא האמריקני את סעודיה בהפצת הרעיונות הוואהביים למדינות מוסלמיות מתונות כמו אינדונזיה, דבר שיביא להפצת הטרור והמלחמות העדתיות בתימן, עירק וסוריה.
אובמה התייחס גם למאבק בין סעודיה לאירן וצוטט במילים: "סעודיה חייבת ללמוד לחלוק את האזור עם יריבתה השנואה אירן, הסעודים חייבים למצוא את הדרך לייצר מעין שלום קר". בעקבות הדברים החלה מתקפה תקשורתית חריפה על הנשיא האמריקני באמצעי התקשורת הסעודיים, כמה מהכותבים הביעו את כעסם על דבריו של אובמה וראו בכך תקיעת סכין בגבה של סעודיה לאחר עשרות שנים של ברית אסטרטגית ושת"פ בין שתי המדינות.
סעודיה רואה בדבריו של אובמה תחילתה של מגמה מסוכנת שמטרתה להכשיר את הקרקע לממשלים הבאים בארצות הברית לקראת נטישתה של סעודיה ותמיכה באירן במיוחד לאחר החתימה עמה על הסכם הגרעין. ראש המודיעין הסעודי לשעבר, הנסיך טורקי אל-פייצל פרסם מאמר שבו מתח ביקורת נוקבת על הנשיא אובמה ואמר: "אנחנו איננו אלה שרוכבים על גבם של האחרים כדי להגיע למטרותיהם" ברומזו להתנהגותו של הנשיא אובמה כלפי הנשיא המצרי לשעבר חוסני מובארק.
הנשיא אובמה אמור לבקר בחודש הבא בסעודיה ולהשתתף בוועידת הפסגה של המועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ ואין ספק שההתבטאויות שלו על סעודיה מעיבות על הביקור הצפוי. קיימת אפשרות כי הביקור יידחה ויתכן שסעודיה מסלימה את ההתקפות נגדו בתקשורת כדי להביע את מורת רוחה וליצור אווירה שלילית שתאלץ אותו לבטל את ביקורו.
ברור כי הנשיא אובמה פועל על-פי האינטרסים של ארצות הברית שהחליטה בחודשים האחרונים להעביר את כובד המשקל של התמיכה שלה לאירן בעקבות החתימה על הסכם הגרעין והסרת הסנקציות וליצור מדינות מאוזנת יותר מבחינתה במזרח התיכון.
אולם, מה לה לסעודיה להלין על הנשיא אובמה? הרי גם היא משחקת משחק כפול בהתאם לאינטרסים שלה, מאז עלייתו לשלטון של המלך סלמאן בן עבד אלעזיז לפני יותר משנה היא שינתה את היחס שלה בנושא המלחמה בטרור.
תנועת חמאס, שהיא ארגון טרור לכל דבר ועניין שהיא גם תנועת הבת של תנועת "האחים המוסלמים", שהייתה מוגדרת בסעודיה בתקופתו של המלך עבדאללה בן עבד אלעזיז כארגון טרור, הוצאה למעשה מרשימת הארגונים התומכים בטרור והפכה מקורבת למלך הסעודי החדש.
המלך סלמאן אירח בסעודיה בקיץ שעבר משלחת רמת דרג של חמאס בראשות ח'אלד משעל, הוא הפעיל את השפעתו על הנשיא המצרי א-סיסי כדי שהמודיעין המצרי יקבל את משלח חמאס לפני שבועיים בקהיר ובימים הקרובים אמורה לצאת שוב לסעודיה משלחת בכירה של חמאס לפגישה עם הנהגה הסעודית.
בימים אלה שבהם הטרור הג'יהאדיסטי מכה קשות באירופה באמצעות פיגועי התאבדות או "פיגועי הקרבה" כדאי להיזכר מה אמרו מנהיגי חמאס ו"האחים המוסלמים" על פיגועי ההתאבדות וכיצד הצדיקו אותם.
השיח' יוסף קרדאוווי מהמנהיגים הבכירים של "האחים המוסלמים" אמר כבר ב-2001 כי "פיצוץ הנפש נגד הכובשים הינו התנגדות חוקית והוא אחד מסוגי הג'יהאד הגדולים ביותר למען אללה, מדובר במעשה גבורה יותר מאשר התאבדות". ואילו מחמוד א-זהאר, מבכירי תנועת חמאס ברצועה, התייחס למחבלים המתאבדים ואמר "אנחנו לא מתארים אותם כמתאבדים אלא כמטילי אימה על האויב וכמשיבים להם כגמולם בדרך לניצחון". סעודיה מנסה להטעות את המערב ומציגה עצמה כמי שנלחמת בטרור, לפני כמה חודשים היא הודיעה בקול תרועה רמה על "הקמת קואליציה צבאית איסלאמית למלחמה בטרור" כדי להוכיח בעיקר לארצות הברית כי היא נלחמת בטרור.
מאז לא עשתה הקואליציה הזו, שחברות בה כמה מדינות ערביות ואיסלאמיות, שום פעולה ממשית נגד הטרור, הנושא ירד מסדר היום התקשורתי לאחר כמה ימים ונעלם לתהום הנשיה.
סעודיה נלחמת בטרור האיסלאמי רק כשזה מסכן את האינטרסים שלה ומאיים על בית המלוכה הסעודי, סעודיה פעלה בליגה הערבית כדי שתכריז על חיזבאללה כארגון טרור רק בגלל הקשר שלו לאויבתה אירן ובגלל החתרנות שלו נגדה ונגד מדינות המפרץ, היא תומכת בכמה ארגוני אופוזציה סורים הנחשבים לארגוני טרור, כמו ארגון "ג'יש אלאיסלאם", רק בגלל שהם פועלים נגד בשאר אסד בן בריתה של אירן והיא מוכנה לפעול צבאית נגד דאעש בגלל שהוא מאיים להפיל את השלטון הסעודי.
המלך סלמאן שינה את המדיניות של סעודיה כלפי תנועות חמאס ו"האחים המוסלמים" בגלל שהוא זקוק להן, הוא רוצה להקים גוש סוני גדול כדי לבלום את התפשטותה של אירן במזרח התיכון וכל הדרכים כשרות בעיניו להשיג את המטרה הזו כולל חידוש הקשרים עם תנועות שהוגדרו עד לא מזמן בסעודיה כתנועות טרור.
הכל עניין של אינטרסים.

תאריך:  28/03/2016   |   עודכן:  28/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשחק הכפול של סעודיה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הסעודים הפכו את האיסלם לכזה
יוסי ארגואן  |  30/03/16 05:40
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
מנשה שאול
אחרי תבוסות כה רבות של המאיימים והמגדפים, מתי יגיעו מנהיגי ערב למסקנה המתחייבת, שעליהם לדבר אחרת?
יוני בן-מנחם
מנהיג חיזבאללה מנסה לשפר את תדמית ארגונו בעולם הערבי, שהוכרז כארגון טרור, באמצעות איומים חדשים על ישראל. ניסיונו לקשור את סעודיה לישראל מעיד על מצוקתו לאחר שסעודיה חשפה את פעילות הטרור של חיזבאללה במדינות ערב
עמוס גלבוע
להערכתי כי הוא הגיע למסקנה, שלקח לישראל הרבה שנים להבינה בלבנון: "לעסק" הזה אין תכלית    הם עוזבים בלי להשלים את המלאכה, בלי להביא להכרעה, בלי להביא אף הישג טריטוריאלי משמעותי למשטר אסד    הנפגעים העיקריים: אסד, חיזבאללה ואירן
יוני בן-מנחם
חמאס החלה בצעדים פומביים מעשיים כדי לשכנע את מצרים כי איננה תומכת בארגוני הטרור הפועלים נגדה. ניסיון ההתקרבות למצרים עלול להגביר את המחלוקת והמתיחות בתוך התנועה בין הדרג המדיני לזרוע הצבאית
יוני בן-מנחם
מצרים דורשת מתנועת חמאס לחתום על מסמך שבו התחייבות שלא לעסוק בפעילות טרור נגד הביטחון הלאומי המצרי. פתח מתנה את המשך מגעי הפיוס עם חמאס בכך שחמאס תשיב למצרים על דרישותיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il