X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
כשבישראל מנסים להבין את דברי נסראללה כלפיה, ראוי להתייחס לתמונה הכוללת שברקע הדברים ועל סמך זאת לגזור משמעויות: מהות ההתבטאויות אינה רק אזהרה עבור ישראל, אשר לנזק הצפוי לה במלחמה הבאה, אלא בעיקר היעדר רצון להסלמה ורצון להרחיק את העימות הבא באמצעות הרתעת ישראל
▪  ▪  ▪
חסן נסראללה. מה הוא רומז? [צילום: AP/Bilal Hussein]
התפארות ביכולות הצבאיות של הארגון נובעת ישירות ממה שמוצג כהצלחתו הגדולה ביותר של חיזבאללה במאבק נגד ישראל במלחמת לבנון השנייה בקיץ 2006, עת הצליח לפגוע בשגרת החיים בחלקה הצפוני של ישראל ולשבשה במידה ניכרת בירי הטילים שנמשך למעלה מחודש ימים. לא במקרה נזכר בכך נסראללה, שכן אותה מלחמה לא זו בלבד שהייתה ההישג המשמעותי האחרון (לפחות כפי שנתפסה אז) של העולם הערבי בשדה הקרב נגד ישראל, אלא שהייתה זו הפעם האחרונה שחיזבאללה היה לקונצנזוס בעולם הערבי והוא נתמך אז מקיר לקיר - כולל על-ידי המדינות הסוניות - הישג שנראה דמיוני במציאות הנוכחית.

   רשימות קודמות
  להתמודד עם טרור מבלי ליפול במלכודתו
  שיח זכויות כאסטרטגיה פלשתינית
  6 חודשים למתקפת טרור הבודדים - המשך יבוא
  מפגן תמיכה בדרכו של רוחאני
  ישראל והאיחוד האירופי - משבר כנורמה ביחסים

חסן נסראללה, מזכ"ל חיזבאללה, סיפק שתי הופעות תקשורתיות בסמיכות יחסית בעת האחרונה. הראשונה הייתה נאום מוקלט לציון זכרם של חללי הארגון, שהושמע ב-16 בפברואר 2016, וממנו זכור בעיקר איומו בדבר יכולת הפגיעה של חיזבאללה במכלי האמוניה במפרץ חיפה; השנייה הייתה ראיון ששודר ב-21 במרס ש.ז. ברשת אל-מיאדין, המקורבת לחיזבאללה, ובו בין היתר שוב התייחס נסראללה לאיום שנשקף מהגוף שבראשו הוא עומד כלפי מתקניה הרגישים של ישראל, ביניהם גם אלה הגרעיניים.
באופן מסורתי, נסראללה מתכתב בנאומיו עם השיח הפוליטי והציבורי בישראל, וכך עשה גם הפעם: דבריו לא נאמרו בחלל ריק אלא התייחסו לסוגיות שעל סד ר היום בישראל. אולם למרות שפנה לישראל ישירות והקדיש לה חלק נרחב בדבריו (בניגוד לנאומיו בשנים האחרונות, שלרוב הוקדשו ברובם למלחמה בסוריה), כנראה שאמירותיו לא כוונו רק אליה, אלא גם לאוזניים אחרות: בראש ובראשונה לציבור הלבנוני, לאחר מכן לעולם הערבי כולו. למרות ההשלכה האפשרית החמורה של דברי נסראללה בהקשר הישראלי, כדי להבין את עצם הופעותיו ואת משמעות התבטאויותיו בהקשר הרחב יש לבחון אותן על-רקע מכלול ההתרחשויות ברובד האסטרטגי ולפרש את דבריו כמופנים לעבר יריביו השונים וכנאמרים בהתייחס לארבעה ממדים: המלחמה בסוריה, יריבי חיזבאללה, הזירה הפנים-לבנונית וישראל.
הממד הראשון, שמשפיע באופן טבעי ובמידה הרבה ביותר על נסראללה, הוא המלחמה בסוריה והתייצבותו במסגרתה לצד בני בריתו (משטר אסד, אירן ורוסיה), במקביל להתנגחותו ביריביו בזירה זו (ארצות הברית, ערב הסעודית, טורקיה ומתנגדי אסד על גווניהם הרבים). הנאום הראשון נישא בעיצומו של ניסיון בינלאומי, במסגרת שיחות ז'נבה, להגיע להסדר להפסקת אש בסוריה. כהרגלו שיבח נסראללה את משטר אסד ואת חשיבותו לשלמותה של סוריה, וניסה להפעיל לחץ על הנושאים ונותנים בז'נבה להגיע להבנות שתבטחנה את האינטרסים של חיזבאללה במדינה השכנה. בזמן ההופעה התקשורתית השנייה השתנתה התמונה הגדולה, לאחר תחילת הפסקת האש, הכרזת רוסיה על הסגה (חלקית) של כוחותיה מסוריה, והחזרת כוחות אירניים מסוימים למולדתם. ההפתעה הרוסית עוררה שאלה בקרב ארצות הברית ובנות בריתה באזור לגבי עתיד והיקף הלחימה של הציר השיעי בסוריה ועל כן נסראללה נדרש לסוגיה וטען כי עודכן מראש על המהלך, כפי שעודכן כאשר נכנסו הרוסים למערכה. כך ניסה להפגין את חוסנו ואחידותו של הציר, שאליו חיזבאללה משתייך, כמו מדובר בשרשרת מהלכים מתוכננים היטב ומתוזמנים בקפידה להשגת תוצאות רצויות במלחמה בסוריה. באותה נשימה חשוב היה לו להדגיש את אפקטיביות המהלך הרוסי ואת העובדה כי הושג יתרון חשוב לאסד ובני בריתו על פני יריביו, מה שמצייר את מעורבות חיזבאללה כמועילה וכתורמת להגנת לבנון.
הממד השני מתמקד בפעולת יריבי חיזבאללה נגד הארגון. לשיטתו של נסראללה הם כרוכים זה בזה: ארצות הברית, העולם הערבי הסוני, שבמרכזו ערב הסעודית וטורקיה, וכן ארגונים סלפיים-ג'יהאדיים בהובלת 'המדינה האיסלאמית' ואל-קאעידה. מלבד ההאשמות השגורות בדבר חתרנותן של ערב הסעודית וטורקיה ותמיכתן בטרור, והביקורת על כך שארצות הברית אינה מבינה שהאלטרנטיבה לאסד היא 'המדינה האיסלאמית' או ג'בהת א-נוסרה, הפעם נוסף גורם משמעותי למשוואה בדמות שורת צעדים חדשים נגד חיזבאללה בהובלת ערב הסעודית: החלטתה של ריאד למשוך את תמיכתה הכספית לצבא לבנון ואיומיה לנקוט צעדים נוספים בכיוון זה; הגבלות על אזרחי מדינות המפרץ המבקרים בלבנון; הכרזת הליגה הערבית על חיזבאללה כארגון טרור. מהלכים אלה נועדו להעניש את לבנון על חוסר יכולתה לעמוד לצד ערב הסעודית, קרי על הפיכתה של לבנון, בראייה סעודית, למדינה הנשלטת פוליטית וצבאית על-ידי חיזבאללה. לכסף הסעודי משקל רב בכלכלה הלבנונית, וכך גם לבעלי ההון הסונים המקומיים הנתמכים על-ידי הממלכה. קיצוץ התמיכה מהווה לכן צעד דרמטי הדורש מנסראללה, כמי שהאצבע המאשימה מופנית אליו, לספק מענה לביקורת מבית. כתוצאה מכך התחזקה בקרב מתנגדי חיזבאללה בלבנון התפיסה, שלפיה מעורבות הארגון בסוריה ייבאה ללבנון את המלחמה, ובתגובה דבק נסראללה בגינויו את הממלכה הסעודית על-מנת לשדר "עסקים כרגיל".
הממד השלישי, שהינו בעל זיקה הדוקה לשני קודמיו, הוא הפנים-לבנוני. חרף הדומיננטיות של חיזבאללה וההיחלשות ההדרגתית של מתנגדיו במדינה, הארגון טרם הצליח להביא לסיומה את פרשת בחירתו של הנשיא על-ידי הפרלמנט. בחודש מאי תמלאנה שנתיים ליציאתו של הנשיא הקודם מישל סלימאן מארמון הנשיאות, והוואקום הנשיאותי נותר בעינו. מחנה ה-14 במרס, בעל הדומיננטיות הסונית ובהובלת סעד אל-חרירי, הציב את סלימאן פרנג'יה כמועמדו לנשיאות והוא מסרב לסגת מעמדתו בנושא. מנגד, חיזבאללה דבק בתמיכתו במועמד מישל עון ואף נעזר בהסרת מועמדותו של היריב המר סמיר ג'עג'ע, שהעביר את תמיכתו לעון. אולם, המבוי הסתום לא נפרץ ופתרון לא נראה באופק, כהמחשה למגבלות כוחו הפוליטי של חיזבאללה בלבנון, על-אף התחזקותו. נסראללה מבין זאת ומנסה לפיכך למצוא נתיב להשגת הבנות, שתקדמנה פתרון בר-קיימא בארמון הנשיאות בבעבדא. עם זאת, לא בטוח שהתנגשות ישירה עם ערב הסעודית, כפי שהיא משתקפת באופן עקבי בדבריו, היא הדרך הנכונה עבורו לסיים את המשבר הנשיאותי.

השאלה החשובה

לבסוף, יש להידרש לדבריו של נסראללה על ואל ישראל. אפשר להניח, כי איומיו של נסראללה כנים ומשקפים כוונות, כפי שהומחש לא פעם בעבר. לגופו של עניין, נדמה שאין חידוש דרמטי במהות הדברים. יכולות האש של חיזבאללה להגיע ליעדים המוצהרים, מבחינת הטווח והדיוק, ידועות היטב ככל הנראה לדרג הצבאי והמדיני בישראל וקשה להאמין שמישהו הופתע מהאיומים. יתר על כן, לא משתמע בהכרח מדברי נסראללה שחיזבאללה ימהר לכוון למטרות המוזכרות וברור שהוא יצטרך לקחת בחשבון את תגובתה של ישראל. הגם שאין לזלזל כמובן ביכולות האש של חיזבאללה ונדרש להיערך צבאית (התקפית והגנתית) במטרה להפחית את הנזק הצפוי מהן. על ישראל אף להיערך להפתעות אסטרטגיות אחרות, שעליהן נרמז בעבר, כמו למשל חדירה בתווך תת-קרקעי או פעולות במתווה של חדירה והשתלטות על יישוב ישראלי בצפון הארץ. ברם, השאלה החשובה בעת הנוכחית אינה רק האם חיזבאללה יכול ורוצה לפגוע במתקנים רגישים בשטח ישראל כאשר יתפתח עימות רחב עמה, אלא מדוע נסראללה עוסק בכך כעת?
כפי שמובן ממכלול ההקשרים, חיזבאללה נמצא בקרב הישרדות במערכה האזורית נגד יריביו, ובמאבקי כוח מבית. עצם העיסוק בישראל בא להזכיר לכל תומכי הארגון ומבקריו שסלע קיומו הוא עיקרון ההתנגדות, שתכליתו מאבק בישראל. התפארות ביכולות הצבאיות של הארגון נובעת ישירות ממה שמוצג כהצלחתו הגדולה ביותר של חיזבאללה במאבק נגד ישראל במלחמת לבנון השנייה בקיץ 2006, עת הצליח לפגוע בשגרת החיים בחלקה הצפוני של ישראל ולשבשה במידה ניכרת בירי הטילים שנמשך למעלה מחודש ימים. לא במקרה נזכר בכך נסראללה, שכן אותה מלחמה לא זו בלבד שהייתה ההישג המשמעותי האחרון (לפחות כפי שנתפסה אז) של העולם הערבי בשדה הקרב נגד ישראל, אלא שהייתה זו הפעם האחרונה שחיזבאללה היה לקונצנזוס בעולם הערבי והוא נתמך אז מקיר לקיר - כולל על-ידי המדינות הסוניות - הישג שנראה דמיוני במציאות הנוכחית. לקראת ציון העשור למלחמה, נדמה שנסראללה מנסה להזכיר לעצמו ולשחקנים במזרח התיכון את העובדה הזאת, ובאמצעותה להשיב לחיזבאללה מעט מהלגיטימציה שלה זכה לאחר 2006. בנוסף, למרות שנסראללה הדגיש בנאומו האחרון שאינו רואה בעתיד הקרוב עימות עם ישראל, ייתכן מאוד כי הוא פועל מתוך תחושה שנוצרה אצלו, שלפיה ישראל עתידה לפתוח ביוזמתה בעימות עם חיזבאללה והוא מנסה להציב חומת הרתעה מוצקה ולהניא את ישראל מכוונותיה לתקוף.
לכן, כשבישראל מנסים להבין את דברי נסראללה כלפיה, ראוי להתייחס לתמונה הכוללת שברקע הדברים ועל סמך זאת לגזור משמעויות: מהות ההתבטאויות אינה רק אזהרה עבור ישראל, אשר לנזק הצפוי לה במלחמה הבאה, אלא בעיקר העדר רצון להסלמה ורצון להרחיק את העימות הבא באמצעות הרתעת ישראל.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 809 (28.3.16)
הכותב הוא חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי ודוקטורנט בבית הספר להיסטוריה באוניברסיטת תל אביב.
תאריך:  31/03/2016   |   עודכן:  31/03/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המסר מהתבטאויותיו האחרונות של נסראללה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יורם אטינגר
לפי תפישת עולמו של הנשיא אובמה, העניין הפלשתיני עומד ברומו של העולם המוסלמי, ומהווה מקור לתסכול המלבה אלימות בכלל וטרור איסלאמי בפרט
יהודה דרורי
יוני בן-מנחם
הסעודים זועמים כי הנשיא אובמה מערער את הברית ההיסטורית בינם לבין ארה"ב אך גם הם עצמם משנים מדיניות בהתאם לאינטרסים משתנים
מנשה שאול
אחרי תבוסות כה רבות של המאיימים והמגדפים, מתי יגיעו מנהיגי ערב למסקנה המתחייבת, שעליהם לדבר אחרת?
יוני בן-מנחם
מנהיג חיזבאללה מנסה לשפר את תדמית ארגונו בעולם הערבי, שהוכרז כארגון טרור, באמצעות איומים חדשים על ישראל. ניסיונו לקשור את סעודיה לישראל מעיד על מצוקתו לאחר שסעודיה חשפה את פעילות הטרור של חיזבאללה במדינות ערב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il