|
1 |
|
|
יחד עם התביעה להבליט בסיפור האגדה ארבע בנות מול ארבעה בנים יש לְשָׁרֵש את המשפט האפל "קול באשה ערווה" ולהשריש את המשפט "קול באשה ערב".
ולהוסיף הגדת לבנך ולבתך. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
קול באשה ערב |
|
|
2 |
|
|
הייתי מוסיף נשים שהכרנו בתקופתנו כמו חנה סנש. הייתי מתייחסת לנשים שהקדישו חייהן במאבק על דמותה שחל החברה הישראלית , שתרמו לחקיקה נאורה לדוגמא לטובת החלש. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
על ארבע בנות |
|
|
3 |
|
|
האם לבנות מותר לרצוח?, והרי כתוב לא תרתח ולא כתוב לא תרצחי, וגם כתוב כבד את אביך ואת אמך - הכל בלשון זכר, כן גם כתוב והגדת לבנך ולא כתוב והגדת לבתך, איתן כהרגלו בחול, משתמש בורח מקומם בספרי העם היהודי על מנת לעוות אותם. בא לי להקיא. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ה.א |
|
|
|
|
|
לפני שנה.מתוך רצון פרובוקטיבי -דווקא להכעיס.עוד מעט הוא יצטרף ברוב ערגה לנשות הכותל ויכניס אף אותן להגדה. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
פלא יועץ |
|
|
|
|
|
אני הילדה שהלכתי עם אמי וסבתי לכותל בשנת 1946. סבתא התפללה, ללא מחיצות בין נשים לגברים. ואמא ואני רק כתבנו פתקים . המילה שלום היתה שם יותר מפעם אחת. אך לבקשה הזו לא הקשיב יושב במרומים. לבקשה הזו גם לא הקשיבו ברואיו. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
נשים בכותל |
|
|
|
|
|
״ הפלא״ שיש בו גבבות של משיחיות שבתאית ממחזר את תגובות הכזב המשיחי שלו . |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
לפלא שאין בו עצות |
|
|
|
|
|
אני חוששת , שאם יבוא המגיב ה.א לספרייה הלאומית בירושליים וימצא הגדות רבות מהמאה ה-19 , ואפילו את ההגדה של מי שהיה שר הדתות בישראל, השר יוסף בורג, ולא ימצא שם "שפוך חמתך על גויים שלא ידעוך...והשמידם..." הוא יכעס.
הוא עוד יותר יכעס על הגדות רבות שבהן יש "והגדת לבנך ולבתך...".
ה.א זה בריא לנפש לבקר בספרייה הלאומית. ביקור חינם ומהנה. וחבל שרק בהגדות של התנועה הקיבוצית קיים משפט "והגדת לבנך ולבתך..." וכשמדברים על בחרתנו מדברים "על בחרתנו עם כל העמים". |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ירושלים |
|
|
|
|
|
כל הכבוד למי שכותב אחרת, אך זה אינו פוסל כלל ועיקר את המקור. אם איתן מעדיף הגדה א' על הגדה ב' אנא ישתמש בא' אך זה לא מקנה לו זכות להעניק לב' פרשנויות מאד מקוממות וחסרות כל בסיס. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ה.א |
|
|
|
|
|
יפה מאד שיש מגיב הפתוח לליברליזים, שיסדר בשיח שלנו בחברה הישראלית . טוב מאד שיש הבנה לקיומו של פלוראליזם בדפוסי התרבות שלנו.צריך ללמוד לכבד גם מי שסבור שיש לומר והגדת לבנך ולבתךצ. להדגיש את מקומה של האם לצד האב וסבור שהמארג המסב לשולחן הפסח לא ינווט על ידי ציווי נקם . כי הפועל שפוך מופיע בהוראת צווי בבנין קל על ידי אדם כלפי אלוהים. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
יוסף בן אריה |
|
|
|
|
|
יפה מאד שיש מגיב הפתוח לליברליזים, שיסדר בשיח שלנו בחברה הישראלית . טוב מאד שיש הבנה לקיומו של פלוראליזם בדפוסי התרבות שלנו.צריך ללמוד לכבד גם מי שסבור שיש לומר והגדת לבנך ולבתךצ. להדגיש את מקומה של האם לצד האב וסבור שהמארג המסב לשולחן הפסח לא ינווט על ידי ציווי נקם . כי הפועל שפוך מופיע בהוראת צווי בבנין קל על ידי אדם כלפי אלוהים. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
יוסף בן אריה |
|
|
|
|
|
איתן כותב "סיפור ההגדה נשען על החובה "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ". מצער, שבמרכז נמצא רק האב. מדוע נפקד מקומה של האם, שיש לה חלק משמעותי בהכנות לחג. איפה אם המשפחה. איפה האימא - איפה וְהִגַּדְתְּ לְבִתֵּךְ או לחלופין וְהִגִּדְתְּ לְבִתֵּךְ וְלִבְנֵךְ, לִנְכָדַיִךְ וּלְנֶכְדּוֹתַיִךְ. " ואיתן מוציא שם רע לכתוב כי הכתוב בדרך כלל פונה בלשון זכר גם כאשר הוא מתכוון לנקבה. איתן מייחס לכתוב את מה שאין בו כאילו הכתוב מפלה לרעה בין נשים לגברים. בושה. איתן יורק לבאר ממנה הוא טוען שהא שוטה. זה לא רק האב אלא זה האב והאם, זה לא רק הבן, זו הבת והבן, איתן לוקח את השפה שהייתה נהוגה אז ובמידה רבה נהוגה גם היום למקומות של אפליה ובכל דורך איתן על ספר התנ"ך בשתי רגליו אותו ספר הוא לכאורה מנסה לשבחו ולפארו, ובפועל הוא מבזה אותו. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ה.א |
|
|
|
|
|
מגיב ה.א מתעלם שבמקרא יש עשרות רבות של פעמים בהם במיוחד המחוקק בספרי התורה מתייחס לבנך ולבתך , לעבדך ולאמתך.
בהגדה של פסח משום מה נפקד מקומה של לבתך.
ה.א, תעשה טוב , אם תקדיש את חופשת הפסח ותקרא את חמשת חומשי תורה ותמצא לשון זכר ונקבה. כך שקביעתך הנחרצת בתגובה אינה מתיישבת עם לשון המקרא.
ואם יישאר לך פנאי תקרא גם קצת משנה וגמראף ותווכח שהקביעה הקטיגורית שלך אינה לעניין.
ואם יוותר לך הזמן תקרא גם הגדות מהמאה ה-19, בהן מתייחסים לבנך ולבתך . |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
גילה לוי |
|
|
|
|
|
שמור את. לפני שתת רמה ותת תרבות מגיבה, מן הדין שתלמד איזה פרק. לא כתבתי בשום מקום שכל ההתייחסויות הן בזכר בלבד, אלא כתבתי שבדרך כלל כאשר הכתוב מתייחס לזכר הוא מתכוון לזכר ונקבה כאחד, ולראיה 10 המצוות הכי הכי חשובות, עשרת הדברות, אשר אפילו על פי השמאלנים הקיצוניים חסרי הבינה, מתייחסים לזכר ולנקבה כאחד. ואיש לא שאול מדוע לא כתוב לא תרצח/י לא תגנוב/י . עשרה קבין של כסילות ירדו לעולם, אחד עשר מהם נטל השמאל ההזוי. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ה.א |
|
|
|
|
|
ה.א, אני מציעה לך להקדיש את חג הפסח לקריאת חמשת חומשי תורה ותראה, שהמחוקק יודע פעמים רבות לומר "לעבדך ולאמתך" ... "לבנך ולבתך".
הקביעה החד משמעית שלך אינה עמתיישבת עם הכתוב מספר רב של פעמים במקרא. ואם יעלה בך הרצון לעיין בהגדות מהמאה ה-19 תמצא את האישה וגם לבנך ולבתך. אגב , גם תמצא הגדות בלי "שפוך חמתך".
והאם הרב קוק נגוע באיבה לעם ישראל כשהוא מדבר על נחיצות הבלטת מקומה של האיששה בסיפר ההגדה.
הפלוראליזם שלך מתיישב עם התיאורייה , שכל מי שסבור אחרת הוא אוייב. זו תיאורייה מסוכנת.
כי עם בהגדה שהיתה נהוגה בגרמניה בבית הוריו של מנהיג המפד"ל השר יוסף בורג היו ניסוחים אחרים, אלה הם ניסוחים של אויבי העם. זה חלק מהיופי של פלוראליזם תרבותי.
אודה לך, שאם תמצא לנכון לענות, שתשובתך לא תהיה מנוסחת בדרכם של מגיבים לא מעטים כאן משמאל ומימין |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
מגיבה.. |
|
|
|
|
|
שִׁבְעַת יָמִים תֹּאכַל מַצֹּת וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי חַג לַיהוָה: - וזה כתוב רק שני פסוקים לפני הפסוק אותו מצטט איתן. שמות י"ג ו' - אז האם לדעת השמאל ההזוי מצוות אכילת המצות היא לגברים בלבד כי כתוב תאכל ולא כתוב תאכלי? או שסתם מחפשים ומוצאים הזדמנויות נפל להתנגח בספר התנ"ך על מנת להמעיט מערכו ועל מנת להיראות אובר חוכמים? . ומה שמפריע זה בעיקר הצביעות, הניכוס של התנ"ך מחד, וביזויו והוצאתו הזדונית מהקשרו מאידך. ספר התנ"ך הוא ספר היסטורי, הוא נכס, הוא נכס כמכלול, TAKE IT OR LEAVE IT. מי שרואה בו עבודת אלילים דוחה אותו מי שרואה בו נכס מקרב אותו אך לא ניתן לרקוד על שתי החתונות גם יחד. ואיך בכל זאת אוכלים את העוגה ומשאירים אותה שלמה? על ידי פרשנויות, על ידי הבנה "על יד", ולא על ידי הטחת עלבונות וביקורת מעליבה על מה שנכתב לפני 4000 שנה בעיניים של היום. יכול היה איתן לומר שלדעתו הכתוב התכוון כאילו והגדת לבנך הוא אמירה המחייבת גם את האם וגם את הבת, וכך השיג את מטרתו מבלי להשחיר את הכתבים ההיסטוריים שלנו. ובביתו יכול היה להמציא משפטים אחרים, איש לא היה מותח עליו ביקורת, וכך היה עושה לולא מטרתו הייתה להשחיר. כך היה עושה לולא היה משחיר במסווה של חיבוק וליטוף. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ה.א |
|
|
|
|
|
ה.א ההגדה של פסח לא נכתבה לפני 4000 שנה. מה קרה לך? מדובר
ביצירה בת כמה מאות שנים.
ספור ההגדה במאות השנים שלו לבש צורה ופשט צורה.
אתה ה.א שבע רצון ממה שמונח לפניך. ולי נותר רק לברכך על כך.
יש הגדות מהמאה ה-19 בלי "שפוך חמתך". יש הגדות אפילו מסוף
המאה ה-18 עם והגדת לבנך ולבתך. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
למגיב ה.א |
|
|
|
|
|
נא לא להכניס מלים לפי. א וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ב קַדֶּשׁ-לִי כָל-בְּכוֹר פֶּטֶר כָּל-רֶחֶם, בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל--בָּאָדָם, וּבַבְּהֵמָה: לִי, הוּא. ג וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל-הָעָם, זָכוֹר אֶת-הַיּוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִמִּצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים, כִּי בְּחֹזֶק יָד, הוֹצִיא יְהוָה אֶתְכֶם מִזֶּה; וְלֹא יֵאָכֵל, חָמֵץ. ד הַיּוֹם, אַתֶּם יֹצְאִים, בְּחֹדֶשׁ, הָאָבִיב. ה וְהָיָה כִי-יְבִיאֲךָ יְהוָה אֶל-אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי וְהַחִתִּי וְהָאֱמֹרִי וְהַחִוִּי וְהַיְבוּסִי, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לָתֶת לָךְ, אֶרֶץ זָבַת חָלָב, וּדְבָשׁ; וְעָבַדְתָּ אֶת-הָעֲבֹדָה הַזֹּאת, בַּחֹדֶשׁ הַזֶּה. ו שִׁבְעַת יָמִים, תֹּאכַל מַצֹּת; וּבַיּוֹם, הַשְּׁבִיעִי, חַג, לַיהוָה. ז מַצּוֹת, יֵאָכֵל, אֵת, שִׁבְעַת הַיָּמִים; וְלֹא-יֵרָאֶה לְךָ חָמֵץ, וְלֹא-יֵרָאֶה לְךָ שְׂאֹר--בְּכָל-גְּבֻלֶךָ. ח וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ, בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר: בַּעֲבוּר זֶה, עָשָׂה יְהוָה לִי, בְּצֵאתִי, מִמִּצְרָיִם. ט וְהָיָה לְךָ לְאוֹת עַל-יָדְךָ, וּלְזִכָּרוֹן בֵּין עֵינֶיךָ, לְמַעַן תִּהְיֶה תּוֹרַת יְהוָה, בְּפִיךָ: כִּי בְּיָד חֲזָקָה, הוֹצִאֲךָ יְהוָה מִמִּצְרָיִם. י וְשָׁמַרְתָּ אֶת-הַחֻקָּה הַזֹּאת, לְמוֹעֲדָהּ, מִיָּמִים, יָמִימָה.
וברור כי כל הפיסקה עוסקת בגברים ונשים כאחד, על אף שנאמרת בלשון זכר. מעניין שפסוק ט הפך מאוחר יותר למצוות התפילין, בספר דברים כתוב למיטב זיכרוני וקשרתם לאות על ידיך ולטוטפות בין עיניך ועל אף שברור שכל הפסקה הזו (הן בספר שמות והן בספר דברים) עוסקת בגברים ונשים כאחד, הרי שמצוות התפילין שנולדה ככל הנראה בתקופת המשנה ויוחסה בדיעבד לתורה (על אף שלא כתובה בתורה בפירוש) ויוחדה לגברים בלבד הייתה בפועל עקב אמירות מקוריות לגברים ולנשים כאחד. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ה.א |
|
|
|
|
|
ועתה, כאשר ברור כשמש שאיתן טעה וניסה להקנות לכתוב משמעות של לשון זכר, בעוד שברור מלשון הכתוב שהמדובר בזכר ונקבה כאחד, האם איתן יתנצל? האם מישהו מהמתנצחים כאן יתנצל? נחכה ונראה. |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
ה.א |
|
|
|
|
|
חבל שהמגיב ה.א שבע רצון , שבסיפור החרות של עם ישראל לא ניתן מקום של כבוד לאישה וכל הסיפור הוא גברי . אני מאחל למגיב ה.א חג שמח , ושישאר שבע רצון עם מה שהוא קורא, ושימשיך להיות נאמן לגישה שאיתן מעוות |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
שיהיה רק חג שמח |
|
|
4 |
|
|
ראוי לדבר בסדר פסח בשבחה של הנסיכה המצרייה במסגרת ארבע בנות או תריסר בנות בהן דיברה תורה. בת מלך מצרי אכזר הנותנת ביטוי לנשיות ואימהות, שהיא כולה אנושיות והומאניות, כשהיא מודעת מה המלך ציווה. ואין ספק שיחד איתה מדברים בשבחן של העובדות בחדרי לידה בבתי החולים במצריים, פועה ושפרה, שעליהן לא למדו בני משפחת סמוטריץ הדזענים |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
פועה ושפרה |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
לדבר בשבחה של מואבית שנתנה את חייה למען חמותה מבית לחם הרעבה ללחם ומוכת שכול ואלמנות . לא נשכח את הנסיכה המצרייה |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
לדבר בשבחו |
|
|
|
|
|
ואכן היא נחשבת אצל חז"ל לצדיקה גמורה אשר עליה נאמר כי להיכל שלה בעולם העליון באות כל שבת נשמות כל הצדיקות הגדולות לשיר עימה שירי שבת והלל ושבח.נ.ב. שפרה ופועה,אלה הן יוכבד ומרים אמו ואחותו של משה,אשר אף הוא לא מוזכר כלל בהגדה. חג חרות שמח.
|
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
פלא יועץ |
|
|
5 |
|
|
|
|
6 |
|
|
ובחג החרות נעלה גם את הזכות לחרות לאומית גם לעם הפלשתיני החי תחת שליטתנו |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
חג שמח . |
|
|
7 |
|
|
נדבר בשבחה של מואבייה שסעדה יהודיה מבית לחם יהודה, פליטת רעב, כי כבד היה הרעב במרחבי ארץ כנען. נדבר בשבחה של המואבייה שסעדה את הפליטה העברייה שנקלעה למצוקת רעב, שכול ואלמנות |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
נדבר בשבחו |
|
|
8 |
|
|
איתן, מהמעט שקראתי, אני חס עליך, איך חבורה מטורפת של כהאניסטים משתלטים על התגובות, |
|
|
|
|
סגור |
כתוב תגובה ל-
הוי לנו כחברה |
|