X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
איום טרור, משאבי טבע מעטים ופעילות בינלאומית עוינת לא ירפו את ידינו אלתרמן כתב "וּכְפֶלֶא הִוָּלֵד פַּרְפַּר מִן הַתּוֹלַעַת", וזוהי ישראל: הישג חסר תקדים
▪  ▪  ▪
[צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

1. משל עתיק מספר על רקדן שהפליא בריקוד עד שנראה כאילו ריחף חסר משקל באוויר. קשה להאמין שריקוד מסחרר כזה אפשרי. שוו בנפשכם את תגובת הצופים, שהבחינו בסוף הריקוד המדהים, שכל הזמן הזה היו רגלי הרקדן כבולות בשלשלאות.
ישראל היא פלא היסטורי וכלכלי כאחד. הישגיה מעמידים אותה בשורה הראשונה בעולם בתחומים רבים. איכות ההישגים גדולה הרבה יותר, שעה שמביאים בחשבון את כלל האתגרים שהתמודדנו איתם ב-68 שנות עצמאות: קליטת עלייה בהיקפים חסרי תקדים (מיליוני עולים!), מלחמות ו"מבצעים" ואיום טרור מתמיד, סביבה מדינית לא יציבה, משאבי טבע לא רבים (חלק גדול משטחנו הוא מדבר), פעילות בינלאומית עוינת נגד המשק הישראלי ונגד קיומה של ישראל ובעיות נוספות, שהיו מכריעות מדינות גדולות עם נתוני פתיחה חזקים יותר.
חכמינו אמרו שלא תמיד בעל הנס מכיר בנִסו. הוריי ז"ל לימדוני לומר תודה על מה שיש. כן, תרבות התלונות ("קיטורים") באה לעולם מיד עם לידתנו כעם, וגם הייאוש מלווה את הציונות כצל מאז ותמיד. ובכל זאת הגענו, למרות הכל. המשורר בתהילים קרא "יִראו ישרים - ויִשמָחו" - ביום ההולדת של ישראל כדאי לאמץ את מידת היושר כדי להודות על הטוב ועל הזכות לחיות בתקופה שדורות רבים ייחלו ולא זכו לה.
2. הנה כמה נתונים מעודכנים שאספו עבורנו הכלכלנים ד"ר אדם רויטר, מנכ"ל חברת הייעוץ "חיסונים פיננסיים", ונֹגה קינן, יו"ר פורום CFO. בשנת 2000 פירסם בנק ישראל תחזית, שלפיה אם נפעל נכון, נגיע בתוך 15 שנה לתוצר מקומי גולמי (תמ"ג: סך כל הסחורות והמוצרים שיוצרו בשנה בישראל) של 750 מיליארד שקלים, כלומר צמיחה של כ-50 אחוזים. בנק ישראל בתחזיתו לא הביא בחשבון את המשבר הכלכלי העולמי של 2008, משום שאז התחזית הייתה נמוכה יותר. והנה, אחרי 15 שנה הגיע התמ"ג ל-1,037 מיליארד שקלים, שהם 870 מיליארד שקלים במונחי שנת 2000, כלומר צמיחה של כ-74 אחוזים!
בחמש השנים האחרונות, במצטבר, מדינת ישראל צמחה בכ-18 אחוזים, יותר מכל מדינה אחרת ב-OECD, שבו חברות 34 המדינות המפותחות בעולם, לבד מטורקיה ומצ'ילה. לשם השוואה, ארה"ב בתקופה זו צמחה בכ-11 אחוזים ואירופה בכ-3 אחוזים בלבד.
ב-20 השנים האחרונות צמח המשק הישראלי בכ-180 אחוזים, בעוד מספר התושבים עלה רק ב-45 אחוזים. התוצר הלאומי חצה את רף ה-300 מיליארד דולר והתוצר לנפש הוא יותר מ-35 אלף דולר, מה שמעמיד אותנו במקום ה-24 מבין 187 מדינות. יתרות מטבע החוץ שלנו הן יותר מ-90 מיליארד דולר (אחת המדינות עם רזרבות לנפש מהגדולות בעולם). 86 חברות ישראליות נסחרות בנאסד"ק, המספר הגבוה ביותר אחרי ארה"ב וסין.
דומה שהנתון המדהים ביותר הוא יחס החוב בתוך התוצר הלאומי. בעוד בעולם, מאז המשבר העולמי ב-2008 עלה יחס החוב בדרמטיות לרמות של יותר מ-100 אחוזים(!), בישראל צנח היחס לפחות מ-65 אחוזים. חישבו על היחס בין המינוס בבנק לבין ההכנסות. אצל אחרים המינוס גדל וההכנסות יורדות, ואצלנו המינוס קטן וההכנסות גדלות. במקביל, שיעור האבטלה ירד לכ-6 אחוזים ועל-פי דוח ה-OECD ל-2014, שיעור התעסוקה הואץ בקצב המהיר ביותר.
ב-2014 עמדה ישראל במקום הראשון בעולם בהוצאה על מחקר ופיתוח (מו"פ) והיא מובילה עולמית במספר המועסקים במו"פ לנפש: 140 על כל 10,000. אחרינו ניצבת ארה"ב עם 85 מועסקים על 10,000. יותר מ-300 חברות בינלאומיות בחרו לבנות בישראל מרכזי מו"פ. ישראל היא אחת מ-8 מדינות בלבד, המשגרות לווינים לחלל. אנחנו מקום ראשון בעולם באבטחת סייבר, מקום שני במחקר מדעי, מקום שני בהוצאה ציבורית על חינוך, מקום שלישי בעולם במספר המהנדסים בכוח העבודה. על-פי מדד התחרותיות (IMD) לשנת 2014, ישראל מאיישת את המקום הראשון בהיקף החדשנות וכן ביזמות.
מתחילת המאה ה-21 זכו שמונה ישראלים בפרסי נובל, פי 50 ויותר ממשקלה של ישראל באוכלוסייה העולמית. אנחנו במקום השלישי בעולם במספר זוכי פרס טיורינג (Turing) במדעי המחשב, וכ-30 אחוזים מכלל זוכי פרס גדל (Gödel) למחקרים תיאורטיים יוצאי דופן במדעי המחשב.
3. ביחס לעתיד: רמת הגמישות של הייצוא הישראלי המורכב מאלפי חברות בתחומים ייעודיים, מאפשרת למשק להתמודד טוב יותר עם ההאטה העולמית. בקרב מדינות ה-OECD, ישראל בעלת האוכלוסייה הצעירה ביותר עם רמת הפריון הגבוהה ביותר (לא רק דתיים). הוסיפו את ההגירה החיובית ארצה, והעלייה הגדולה (עשרות אחוזים) בשיעור השתתפות חרדים וערבים בכוח העבודה בעשור האחרון, ותקבלו מתכון טוב לצמיחה.
לישראל, שחלק גדול ממנה הוא מדבר, יש כיום יותר מים ממה שהיא צריכה, הודות למתקני התפלה ענקיים מהגדולים בעולם. אם נצלח את המהמורות הידועות, נוכל להגיע לעצמאות אנרגטית בשנים הקרובות ואף לייצא אנרגיה. מדובר בהכנסות משוערות של עשרות מיליארדי דולרים.
מדד האושר העולמי של האו"ם ל-2016 מדרג אותנו במקום ה-11 בעולם, ומדד הפיתוח האנושי (נתוני תוחלת חיים, חינוך והכנסה) של האו"ם, מיקם אותנו בדצמבר 2015 במקום ה-18 בעולם (לפני יפן, צרפת, פינלנד ועוד). בעשור הקרוב עלינו להתמודד עם הביורוקרטיה החונקת, להסיר חסמים עסקיים, להוריד את יוקר המחיה, לשפר את מלאי הדירות ולנסות לקצץ בהוצאות הביטחון. אתגרים כבדים, אבל זה לא מונע מאיתנו להודות על מה שיש ולהעריך את גודל ההישג.
בראשית המאמר הזכרתי את הרקדן הכבול בשלשלאות. הדברים עמוקים יותר: השבוע התחיל בזיכרון השואה וסיים בעצמאותנו. זה המדד להבנת ההישג: היכן היינו רק לפני 70 שנה. הרקדן שהפליא לרקוד לא רק נכבל בשלשלאות; הוא הצליח לפרוץ את קירות הקבר שבו ביקשו להטמינו.
אלתרמן דימה זאת "וּכְפֶלֶא הִוָּלֵד פַּרְפַּר מִן הַתּוֹלַעַת". שלב הגולם בחיי תולעת המשי הוא מוות ורִיק. נדרשת אמונה בכוחות הגנוזים בפקעת המתה הזאת, ומי שיודע להמתין בסבלנות, זוכה ורואה בישועתה. אנחנו זכינו. יום עצמאות שמח.

פורסם במקור: ישראל היום (ג', 10.5.16)
תאריך:  10/05/2016   |   עודכן:  10/05/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD  ישראל היום
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוקדים למרות השלשלאות
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
ובתגובה...
אמנון111  |  11/05/16 08:31
2
תודה לדרור אידר
תמי ארדנברג  |  11/05/16 17:48
3
מה טוב לאידר שיש לו מדינה
יוסי פלס  |  12/05/16 18:32
 
- שאלה קטנה
עודד ב  |  14/05/16 00:07
4
אתה צודק בכל, אבל
שוחר-שלום  |  12/05/16 20:24
 
- השאלה היא אחרת
עודד ב  |  14/05/16 00:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
איציק וולף
ראש הממשלה פנה בטקס פתיחת אירועי יום הזיכרון, בבית יד לבנים, אל המשפחות השכולות    "אין ביטוי עמוק ונאצל לשותפות הגורל ביום זה שבו אנחנו זוכרים באהבה את בנינו ובנותינו שנפלו"
יפעת גדות
יצחק מאיר
ליום הזיכרון לחללי מלחמות ישראל
שמחה סיאני
כמדינה, איננו יכולים להרשות לעצמנו לשבת "שבעה" על הקורבנות מזה ומזה    עלינו לקום, להתמלא בכוחות נפש ולעמוד על המשמר כדי להמשיך ולשרוד!
ציפורה חלפון
אנחנו זקוקים ליום הזה, יום הזיכרון כדי לשוב ולבחון שוב את זהותנו ויציבותנו כחברה    האבל בדד ישכון לו, בסופו של יום, האבל הוא אישי, בודד, פרטי, האבל האישי הוא מסע לכל החיים    ההורים השכולים הפכו עם השנים "לאנדרטה חיה" של הבנים שנפלו    ציפו מהם שיהיו חזקים, שיישאו באחריות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il