X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
אנו מבלים בשינה חלק משמעותי מחיינו, הן אם נרצה בכך וגם אם לא בדרך כלל אנו נהנים לישון אבל לא תמיד לעתים אנו רוצים דווקא להישאר ערים אך איננו מצליחים
▪  ▪  ▪
שנת יתר [צילום: סרג' אטל/פלאש 90]

עידודם של חוקרים ישראלים צעירים בתחומי מחקר מדעי העומדים במרכז סדר היום המדעי בעולם הוא אחת המשימות שקרן אדליס, מיסודו של אנדרה כהן דלורו ע"ה, נטלה על עצמה. במסגרת זו מחולק בפעם השנייה פרס אדליס בסכום של מאה אלף דולרים (כמענק מחקר) לחקר המוח.
הזוכה במענק המחקר הוא חוקר צעיר מאוניברסיטת תל אביב, ד"ר יובל ניר שמו, על מחקרו בתחום חקר השינה.
כידוע אנו מבלים כשליש מחיינו בשינה ועד עתה רב המסתורין על הידוע בתחום זה. במחקרו בוחן את הבסיס העצבי לניתוק חושי מהסביבה החיצונית במצבים של שינה, הרדמה, וניתוק קשבי בעירות. הצוות שלו חוקר באיזה אופן המוח מגיב בצורה שונה לגירויי שמע (צלילים) כתלות במצב הפנימי של המוח, ובוחן את התפקיד של מערכות נוירומודולציה פרטניות (כגון מערכת הנוראדרנלין) לאפשר עיבוד אפקטיבי של מידע חושי המוביל לתפיסה מודעת ומנחה את ההתנהגות. כמו-כן, המחקר במעבדה בוחן כיצד הפעילות המוחית בזמן שינה יכולה לשמש כ"חלון" על מידת התפקוד התקין של מערכות במוח, בניסיון לשפר את האבחון והטיפול הרפואי במחלות נוירו-פסיכיאטריות שונות.
מצאתי לנכון לצטט את חבר ועדת הפרס, פרופ' עמוס קורצ'ין שביטא את עמדת חבר השופטים:
"אנו מבלים בשינה חלק משמעותי מחיינו, הן אם נרצה בכך וגם אם לא. בדרך כלל אנו נהנים לישון אבל לא תמיד. לעתים אנו רוצים דווקא להישאר ערים אך איננו מצליחים. מדוע אנו זקוקים לשינה? זו שאלה חשובה שהמדע מנסה להתמודד אתה מזה שנים בהצלחה מועטה בלבד והיא נחשבת לאחת השאלות הפתוחות המרכזיות במדעי הטבע ובחקר המוח. בעזרת שיטות וטכניקות חדשות מצליח יובל להתקדם לקראת פתרון חלק מהמסתורין. כמו-כן, כל הפרעה נוירולוגית ופסיכיאטרית מתבטאת גם בדפוסי שינה חריגים, ולכן ניטור פעילות המוח בזמן שינה הינו "חלון" יקר ערך להבין עד כמה תפקוד המוח תקין, והזדמנות לשפר את תהליכי האבחון בהפרעות מוחיות.
הפרעות שינה
ועוד מבהיר פרופ' קורצ'ין: ...הן נדודי שינה והן שנת יתר, ובמיוחד תופעות החלום והביעותים, הן תופעות ייחודיות כמעט לבני אדם. רק בשילוב בין רכישת מידע על הפיזיולוגיה של השינה בבעלי חיים ובבני אדם ניתן יהיה להעמיק בהבנת הפרעות שינה בבני אדם. עבודתו של יובל משלבת אכן שני תחומים אלה, ושילוב זה הינו מבטיח מאד".
קרן אדליס, שהוקמה על-ידי מר אנדרה כהן דולורו ז"ל על-מנת לתמוך במצוינות אקדמית בישראל בכלל ובתחום המחקר המדעי והרפואי בפרט, החליטה בשנת 2015, בעקבות המורשת הרוחנית של מייסד הקרן ובנאמנות לחזונו, ליזום את פרס אדליס לחקר המוח ולהקצות מדי שנה סכום של 100,000$ כמענק מחקר לחוקר ישראלי צעיר פורץ דרך.
מטרת הפרס הינה לעודד מצוינות בקרב חוקרים ישראלים צעירים בתחום חקר המוח בארץ, לקדם את הידע ואת ההבנה לגבי פעילות המוח, והמחלות הקשורות בו, ולהעצים את החשיפה הבינלאומית למדע הישראלי ולתרומתו לאנושות כולה.
הואיל וחקר המוח עומד בראש סולם העדיפויות המחקרי - מדעי בעולם הרי שיש בפעילות קרן אדליס משום מימוש הגישה של "תיקון עולם".
ד"ר יובל ניר הוא בנו של פרופ' אמריטוס להנדסה כימית בטכניון ואמו עובדת סוציאלית ופסיכותרפיסטית ולדעתי ניתן לראות בכך את השילוב המנצח באישיותו של הזוכה: מחקר מדעי לצד תרומה לאנושות. לזכותו של ד"ר ניר ניתן, גם לציין את העובדה, שחזר ארצה מארצות הברית שם עשה את הפוסט דוקטורט שלו והקים מעבדה עצמאית באוניברסיטת תל אביב.

תאריך:  07/06/2016   |   עודכן:  07/06/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ניתוק חושי מהסביבה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פרויקט יפה וחשוב ל"ת
דויד מגני תקווה  |  7/06/16 13:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרגלית מולנר גויטיין
הראש של המאייר יזהר כהן הוא הנושא לפיצוח בתערוכה המתקיימת לכבודו במוזאון נחום גוטמן בת"א. האוצרת, מוניקה לביא, מנסה להבין, ולהראות לצופים, מה עובר בראשו של מאייר הנקרא להגיב על רעיון או מילה בטקסט של פובליציסט
אלעזר לוין
מת האיש שנבחר בסוף 1976 לנגיד בנק ישראל, הושלך לאחר כחודש לכלא, נאשם והורשע בפרשיות שחיתות    כשהעיד במשפטו בפברואר 1977 חשף עסק כספים של מפלגת העבודה, וכך גרם למהפך של יולי 1977    נידון ל-5 שנות מאסר, ואחר כך ירד מהבימה
מאיה פלח
מחקר חדש טוען שהתרומה של ביצוע פעילות גופנית לבריאות היא גבוהה יותר מהנזק, גם באזורים שבהם זיהום האוויר גבוה יחסית
צילה שיר-אל
תחזית שבועית לכל המזלות    בשבוע הקרוב צמוד כוכב היחסים הבין אישיים והמוכר בשמו וונוס למזל תאומים
מאיר חוטקובסקי
מזה קרוב ל-25 שנים שמתקיימים יחסים דיפלומטיים וקשרי מסחר בין ישראל לאזרבייג'ן, ולאחרונה מבקשת המדינה המוסלמית, שיש בה רוב מוחלט של שיעים, לקרב אליה ישראלים במסגרת הרחבת פיתוחים תיירותיים ועסקיים מסיביים    רשמים מסיור משלחת האיגוד הישראלי לעיתונות תקופתית באזרבייג'ן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il