X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המעבר לכלי רכב אוטונומיים קרוב מכפי שניתן לשער, וכאשר זה יקרה - יבוא הקץ גם על תאונות הדרכים וגם על בתי המשפט לתעבורה
▪  ▪  ▪
דמיוני? תחשבו שוב [צילום: AP/Eric Risberg]

האם סומן קו הסיום שבו ייסגרו בתי המשפט לתעבורה, ופקודת הפלת"ד המיתולוגית תעבור ממדף ספרי המשפט למדף ספרי ההיסטוריה? התשובה לכך קצת מורכבת ומסועפת, אבל בשורה התחתונה היא חיובית.
בשנת 2002 ביים סטיבן ספילברג את הסרט "דוח מיוחד", בכיכובו של טום קרוז. בבסיסו עמדו שלושה אנשים בעלי יכולות על-טבעיות, שיכלו לחזות מראש מעשי רצח. אז היו נכנסים לפעולה שוטרי מחלקת הקדם פשע, והיו עוצרים את הרוצח העתידי עוד לפני ביצוע המעשה עצמו.
ועכשיו, תארו לכם שאתם נוהגים ברכב, אשר יודע לחזות מראש את הסיכוי להתרחשות תאונה ומבצע מהלכים למניעתה, וכל זאת בצורה אוטומטית וללא מגע יד אדם. מדובר בדמיון מופרך, כי אם במציאות הקורמת עור וגידים, וצפויה להיות חלק מעולמנו הרבה יותר מהר ממה שאנו מסוגלים לדמיין.
במרבית תאונות הדרכים נמצא האשם כמעט תמיד ובאופן מיידי: הגורם האנושי. הנהג שלא היה ער לתנאי הדרך ולא התאים את נהיגתו. רוב המערכות בישראל אינן סלחניות ולא מסוגלות להכיל טעויות אנוש של נהגים. וכך, במקום לטפל בתשתיות ולהפחית את גורמי הסיכון, כפי שבוצע למשל בהפרדות המפלסיות בין כבישים ומסילות ברזל וזאת רק לאחר מספר רב של תאונות שגבו חיים רבים, גורמי האכיפה ובתי המשפט מתמקדים בהרתעתו של הנהג באמצעות ענישה קשה.
בשנים האחרונות הכבידו בתי המשפט לתעבורה את ידם בצורה משמעותית על נהגים שהיו מעורבים בתאונות וגרמו ברשלנות למותם של עוברי דרך אחרים. אולם למרות זאת חלה עלייה בכמות ההרוגים בתאונות דרכים, ולכן שווה להסתכל על הפתרון האמיתי שאליו צועד העולם הנאור.
מיטב חברות ההיי-טק ויצרניות הרכב המובילות הבינו, כי לא ניתן לשנות את האדם וכי יש לו תכונות אנושיות לטוב ולרע. היכולת שלו לקלוט נתונים ולעבד אותה מוגבלת, וכך גם זמן התגובה לאירועים בכביש.
חברות כמו גוגל, INDUCT, וולוו, ניסאן ומרצדס הן רק חלק מאלו המציגות כלי רכב הנוסעים באופן אוטונומי לחלוטין, ללא התערבותו של בן אנוש. גוגל אף קיבלה לאחרונה היתר לרשום את מערכת ההפעלה כנהג לכל דבר ועניין. וולוו, ניסאן ומרצדס הודיעו שבשנת 2020 הן יחלו בייצור סידרתי של רכבים אוטונומיים. ואילו בתחום הסעת ההמונים מתנהל פרויקט אירופי נרחב בשם CityMobil2, אשר מטרתו להציג רשת של תחבורה ציבורית שמתנהלת ללא נהג.
נכון, עדיין צריך לפתור בעיות כמו הגנת הפרטיות, ועוד סוגיות משפטיות, אך ברור שהתהליך הוא בלתי הפיך ויותר קרוב ממה שחושבים. נראה דמיוני? הבה ונזכור שרק לפני עשור, האפשרות שבכל טלפון נייד יהיו מערכת ניווט וגישה לכל מאגרי המידע העולמיים, נראתה דמיונית לא פחות.
הרכב האוטונומי ומערכות תקשורת נתונים, שייצרו "שפה" בין כלי הרכב הנוסעים זה לצד צד, יבראו עולם חדש, שמנטרל לחלוטין את אותו גורם אנושי ממשוואת תאונות הדרכים, וכך הסיכוי להתרחשותן יקטן בצורה משמעותית. אם כך יהיה, ייחסכו מיליארדים רבים של פיצויים לנפגעים, וגם בתי המשפט לתעבורה ייעלמו.
כך ייוצר מצב, שאדם יבלה בפאב, ישתה לשוכרה, ייכנס לרכבו ותפקידו יסתיים בהזנת הכתובת אליה הוא אמור להגיע. לא עוד נהיגה בשכרות על כל הסכנות הכרוכות בכך, ולא עוד אכיפה נרחבת נגד נהגים שיכורים.
כאשר מבקשים להיאבק בתאונות הדרכים, עוסקים שוב ושוב בגורם האנושי. הדרך הנכונה היא להשקיע את המשאבים בהצטרפות לתהליך שקורה כאן ועכשיו: מעבר לרכב אוטונומי.

הכותב עוסק בדיני תעבורה.
תאריך:  28/07/2016   |   עודכן:  28/07/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסוף ל"גורם האנושי"
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
לנטרל את הגורם האנושי
אוונגארד  |  28/07/16 17:41
2
זו כתבה שטויות במיץ עגבניות
יסודו של דבר  |  28/07/16 19:21
3
השלב הבא"לנטרל מנהלים,ממשלות
אז יש תחליף לאנוש  |  28/07/16 21:15
4
ORDER OUT OF CHAOS
רון ה.  |  29/07/16 06:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הקטל בדרכים
יפעת גדות
214 מהנפגעים שהו בתוך ההסעות בזמן תאונות הדרכים    שאשא ביטון לשר התחבורה: "קבע איסור להסעת ילדים בעמידה"    נציג הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: "רכבי הסעות נוסעים בלי ברקסים"
איתמר לוין
כפי שנחשף ב-News1: איש העסקים מואשם שסירב לעבור בדיקת "ינשוף"    בן-דב: הסכמתי לבצע את הבדיקה, ואחרי שלושה נסיונות הסברתי לשוטרים שיש לי מחלת ריאות
איתמר לוין
בית המשפט: סברי עטיה פעל מתוך בריונות לשמה ועזות מצח; יש להעביר מסר לנהגים דומים, כי מי שנוהג בבריונות באזרחים שנקלעו על דרכו - יישלח לכלא
איתמר לוין
בית המשפט המחוזי: כאשר חברת הביטוח משלמת לחברת הליסינג על אובדן מוחלט של רכב, מדובר בעסקה החייבת במע"מ ולא בפיצוי נזיקי הפטור מהמס
אילון אורון
נהג אשר מצא את עצמו מעורב בתאונת דרכים, עלול לאבד את העשתונות ולפעול בצורה נמהרת. על-מנת שלא תסתבכו, לאחר שאיתרע מזלכם והייתם מעורבים בתאונת דרכים, להלן מספר עצות כיצד לנהוג
רשימות נוספות
רק שביעית מגמלי הנגב מסומנים  /  עידן יוסף
טקטיקה פסולה של חברות הביטוח  /  איתמר לוין
הפרה שיטתית ומכוונת של חוק שלילת מינימום לנוהגים בשכרות  /  איתמר לוין
שוק התעבורה  /  איתמר לוין
חוכמת הינשוף  /  עו"ד אילון אורון
מבצע מרדכי והקטל בכבישים  /  שמעון גרובר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il