X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אם לא יעמוד בג"ץ בתוקף ובצורה נחרצת - על מילוי ומימוש החלטותיו, בתוך המועדים שקבע, לצורך כך ויעניק ארכות, מפעם לפעם, למימוש החלטותיו, תהפוכנה החלטות אלה ל"אות מתה" וכוח האכיפה של בג"ץ ייחלש בהתאם. יש למנוע ויפה - יפה שעה אחת קודם
▪  ▪  ▪
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

לפני כשנתיים ימים עתרו עו"ד בתיה כהנא דרור, עמותת "מבוי סתום"; נעמ"ת תנועת נשים עובדות ומתנדבות וכן ויצו הסתדרות עולמית לנשים ציוניות, עתרו יחדיו - לפני כשנתיים - לבג"ץ נגד השר לענייני דתות ונשיא בית הדין הרבני הגדול להורות להם למנות אישה לתפקיד מנהלת בתי הדין הרבניים. היועץ המשפטי לממשלה הגיש חוות דעת שלפיה ניתן לפרש את סעיף 13 לחוק הדיינים, באופן שיאפשר מינוי אישה לכהונת מנהלת בתי הדין, על-פי עקרונות השיויון ובראיית התפקיד כמינהלי ביסודו. לשיטתו, יש לקיים בחינות בתלמוד ובפוסקים לנשים, בדומה לאלה המופיעות בתקנות רבני עיר. מטעם הרבנים הראשיים, ובהם נשיא בית הדין הגדול, וכן מטעם השר לשירותי הדת, הוצגה עמדה מסתייגת ממינוי אשה, באמירה כי המדובר בתפקיד דתי, לכן חל החריג לפי סעיף 7(ג) לחוק שיווי זכויות האישה, תשי"א-1951, המונע מינוי אישה לתפקיד המבוקש.
בג"ץ קבע בהחלטת ביניים כי אין לו ספק, במישור העקרוני, כי יש לראות תפקיד מנהל בתי הדין, הגם שעד כה לא שימשה בו אישה, כתפקיד מינהלי שיכולה אישה למלא, לאחר מילוי תנאי סף מסוימים, הכוללים הבנה ראויה בנושא בתי הדין ועבודתם, כנדרש. הטעם קשור בעקרונות יסוד כלליים של המשפט הישראלי, בחוק שיווי זכויות האישה, תשי"א-1951, ובמהות התפקיד. לעניין זה ציין בג"ץ, בהחלטתו, כי מחצית הנזקקים לשירותי בתי הדין הן נשים, וכאן מדובר בפן המנהלי של בתי הדין. לשיטתו, תפקיד מנהל בתי הדין הרבניים אינו תפקיד דתי או בעל תפקיד שיפוטי, ועל כן אין לגביו כל תחולה לסעיף 7(ג) לחוק שיווי זכויות האישה.
עוד קבע בבג"ץ, כי השאלה המשפטית הינה כיצד יפורש סעיף 13(א) לחוק הדיינים, שבו מדובר לעניין מינוי מנהל בתי הדין על מינוי אחד הדיינים או אדם הכשיר להיבחר רב עיר, וכידוע בשעה זו אין אישה העומדת בתנאים אלה. בג"ץ הדגיש, כי בבתי הדין הדתיים של העדות האחרות אין דרישות סף מעין אלה והפנה לחוק בתי הדין הדתיים הדרוזיים ולחוק הקאדים.
בג"ץ ציין בהחלטתו - מלפני כמחצית השנה - כי הוא רושם לפניו בסיפוק הודעת המנהל הכללי של המשרד לשירותי דת בפנינו, בעקבות הצעתו, כי ייעשה למינוי אישה בתפקיד סמנכ"ל לבתי הדין. בג"ץ ציין, בהחלטתו, כי דבר זה עשוי להביא תועלת רבה מכל הבחינות, הן בממשק עם העולם הדייני והן בממשק עם הציבור הנזקק לבתי הדין וקצב זמן ליועץ המשפטי לממשלה למסירת הודעה מטעמו, בעניין המסלול הנכון לשיטתו לפתרון כאמור.
כדי שמינהל בתי הדין לא יישאר כצאן אשר אין לו רועה, ולטובת הציבור הנזקק לבתי הדין, החליט בג"ץ עוד, כי נוכח פקיעת מינויו הזמני של עו"ד הרב ש' יעקבי בימים הקרובים, הרי אין כל מניעה לעת הזאת להמשך איוש המשרה במינוי זמני.
בדיון שהתקיים אתמול, בהמשך העניינים הקשורים לסיום העתירה התברר כי יש נושאים הטעונים הבהרה דוגמת השאלה אם אין מקום שהחלופות לכשירות יהיו עורך דין/עורכת דין או טוען רבני/טוענת רבנית, תוך שעורכי דין (ולא טוענים/טוענות) נדרשים לבחינות; כן גם באשר לאפשרות של הארכת ותק נדרש (כהצעות העותרות), כאשר דיון בכך יתקיים עד סוף חודש ספטמבר השנה.
יחד עם זה הביע בג"ץ פליאתו על כך, על ההודעה שנמסרה לו, לפיה נושא מינוי אישה בתפקיד סמנכ"ל בתי הדין,לא מומש, עד כה, בנימוק של היעדר תקן. לעניין זה הפנה בג"ץ להחלטתו - מלפני כמחצית השנה - לפיה הודיע לו המנהל הכללי של המשרד לשירותי דת, לפי הצעתו, כי ייעשה למינוי אישה כסמנכ"ל. מההודעה אתמול, נתברר, כי אפילו לא נתבקש תקן מן הנציבות.
קידום זכויות עולה כסף, קבע בג"ץ (ולעתים נוספים תקנים, אפילו במערכת בתי הדין ובפסגתה מפני "דרכי שלום" של מינויים). מינוי אישה לתפקיד בכיר בבית הדין הוא - כעולה בהחלטת בג"ץ - דבר ה"עשוי להביא תועלת רבה מכל הבחינות, הן בממשק עם העולם הדייני והן בממשק עם הציבור הנזקק לבתי הדין". 50% מבאי בית הדין הן נשים, ואין כידוע נשים דיינות. לאחר מלים חריפות ונחרצות אלה, תוך מתיחת ביקורת על הצהרת מנכ"ל המשרד לשירותי דת, לפיה ייעשה למינוי אישלמלא תפקיד של מנהלת בתי הדין הרבניים, שעה שמתברר - כעת - כי דבר זה לא מומש עד כה ואפילו לא נקבע, כל תקן, בקשר לכך, מותיר בג"ץ - בכל הכבוד הראוי - תמיהה זו על המחדל, תלויה באוויר, כמו-גם מאפשר לשר לשירותי דת, להמציא לבג"ץ הודעה משלימה לעניין זה, עד סופו של חודש אוגוסט השנה.
בכל הכבוד הראוי, אם לא יעמוד בג"ץ בתוקף ובצורה נחרצת - על מילוי ומימוש החלטותיו, בתוך המועדים שקבע, לצורך כך ויעניק ארכות, מפעם לפעם, למימוש החלטותיו, תהפוכנה החלטות אלה ל"אות מתה" וכוח האכיפה של בג"ץ ייחלש בהתאם. יש למנוע ויפה - יפה שעה אחת קודם.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  04/08/2016   |   עודכן:  04/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אי אכיפת בג"ץ החלטותיו מחלישה כוחו
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אות מתה, כך יאה וכך נאה1
צרצר  |  5/08/16 19:06
2
אות מתה, כך יאה וכך נאה2
צרצר  |  5/08/16 19:17
3
אות מתה, כך יאה וכך נאה3
צרצר  |  5/08/16 19:25
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
סילבה מתאר את מדינת ישראל כמות שהיא, ולא כפי שהיא מצטיירת מעל הדפים הראשיים של עיתון הארץ, הניו-יורק טיימס או הלוס אנג׳לס טיימס, או מקול השופר של משרדי התעמולה הפלשתינים
חיים שטנגר
אין כל סיבה כי בשל יחידים העושים שימוש לרעה ב"דלת הפתוחה" של בתי-המשפט, המאפשרת, כיום, הגשת תביעות ייצוגיות, ללא תשלום כל אגרת בית משפט, בגינן ובגדרן, יוענש, באופן גורף, כלל הציבור הזכאי, כיום להגיש תביעות ייצוגיות
חיים שטנגר
אם שכח ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, לרגע, כי מצויים אנו בתוככי המאה ה-21 וניסיונות להשתלט על השיח הציבורי וחופש הדעה, כמו גם ניסיונות להחניק, עקב כך, ביקורת על מעשיו וגם/או מחדליו של השלטון המרכזי, לא יצלחו עוד, בתקופה זו ובמצב הדברים הנתון, הרי הבהירו לו טעותו זו הבהר היטב חברי סיעתו שלו, חברי סיעת הליכוד
חיים שטנגר
הרפורמה הנדרשת, בכל הקשור לתנאי הכליאה של אסירים, בבתי-כלא בישראל, אינה מצטמצמת, אך ורק לתחום עבודות השירות ותקופתן ויש להמתין לקבלת מלוא מסקנותיה והמלצותיה של וועדת הרפורמה, שהוקמה לצורך דיון ברפורמה, בתנאי הכליאה של אסירים בבתי-כלא בישראל, כדי להתייחס לנושא זה, באופן נרחב וכללי יותר
חיים שטנגר
אם תבדקו באתר הרשות השופטת שמפרסמת הנהלת בתי משפט, בו מפורסמים קשרי משפחה בין שופטים לבני משפחתם, לא תמצאו כל פרסום על קשר משפחתי בין השופטים: אורי שהם, ג'ורג' קרא ואמנון לבני משפחה העובדים במשרד המשפטים ומחלוקותיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il