X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בסיס גדנ"ע ג'וערה השוכן באזור רמת מנשה ליד קיבוץ עין השופט נמצא בימים אלה בתהליכי סגירה ופינוי וייסגר סופית תוך חודשים ספורים
▪  ▪  ▪
גמר קורס גדנע 1973 [צילום: באדיבות עפרה בריל, ארכיון עין השופט]

לאחר 45 שנות פעילות ייסגר בסיס הגדנ"ע ג'וערה שבאזור רמת מנשה. הבסיס נחנך ב-9 באוקטובר 1970 ועסק לאורך שנותיו בהדרכת נוער באימון צבאי בסיסי ובהכנה לצה"ל. עד 1991 פעל תחת פיקוד הגדנ"ע ועם פירוק פיקוד הגדנ"ע והטמעתו בחיל חינוך עבר באופן טבעי לאחריות מפקדת קצין חינוך. הבסיס אירח אלפי תלמידי בתי ספר תיכוניים שהגיעו ל"שבוע התנסות" שכלל אימוני שדאות, נשק, משמעת ומורשת קרב לקראת הגיוס לצה"ל. לצד קבוצות אלו, הגיעו לג'וערה גם קבוצות של נוער יהודי מרחבי העולם, לרוב מטעם גופים הקשורים לסוכנות היהודית שעברו אף הן "שבוע התנסות", אף שרוב רובם של החניכים לא יתגייסו לצה"ל.
שבוע אימון התנסות מהווה את הפרק המרכזי והמוערך ביותר בתוכנית ההכנה לצה"ל, מפגש בו מתקיימת הדמיה של המערכת הצבאית על מאפייניה השונים: שגרת חיים צבאית, משמעת, תכנים צבאיים, לו"ז צפוף, מערכת יחסי מפקד-פקוד, תפקוד כפרט, כצוות ועוד. הנערים בגילאי כיתות י"א-יב' הופכים למשך שבוע לחיילים של ממש .הם לובשים מדי צה"ל, עוברים אימוני נשק, שיעורי שדאות יום ולילה, מורשת קרב, שעורי הכנה לצה"ל: דרגות, משמעת, הסתגלות, תרג"מ, המחויבות לשירות המשמעותי, טוהר הנשק.

תולדות הבסיס והמקום

בסיס גדנ"ע ג'וערה ממוקם על גבעה היסטורית הנקראת "גבעת נח" על שם נח לינדהיים חלוץ מארצות הברית, חבר קיבוץ עין השופט, שנספה כטייס במלחמת העולם השנייה. השם ג'וערה הוא ערבי ופירושו בסיס אינו ידוע. בלב בסיס הגדנ"ע בג'וערה נמצא בית אבן דו קומתי שנבנה בראשית המאה ה-20 בתקופה העותומנית ובו התגוררו אריסים ואחרים שעבדו את האדמה מסביב. מבנה אבן דו-קומתי זה, שימש בית ראשון לחלוצי וראשוני עין השופט אשר הגיעו לכאן בשנת 1937 ממשמר העמק להקים קיבוץ כישוב "חומה ומגדל" לאחר כשנתיים עברו לגבעה סמוכה ושם הקימו קיבוצם. במקביל לעזיבת הקיבוצניקים את בית האבן בג'וערה הקים בו ארגון "ההגנה" בסיס האימונים והדרכה ראשי של "ההגנה" ובו הוכשרו מפקדים ומדריכים. מיטב מפקדי צה"ל קיבלו כאן הכשרתם הצבאית בתקופת המחתרת ובניהם רמטכ"לים ואלופים רבים כמו יעקב דורי, יגאל ידין משה דיין, חיים לסקוב, צבי צור, יצחק רבין, חיים בר-לב ועוד .המקום נבחר על-ידי "ההגנה" כמקום אימונים ראשי בשל מיקומו במקום גבוה החולש על הסביבה ובשל היותו מרוחק ומבודד וחבוי מפני הבריטים. כיום אגב, שוכן במבנה האבן "מוזאון ההגנה ג'וערה".
בתקופת מלחמת השחרור באפריל 1948 שימש המקום כבסיס יציאה לכוחות "ההגנה" בדרכן להתקפות הנגד בעת הקרבות על משמר העמק.
לאחר הקמת צה"ל - שימש המקום בסיס אימונים של הנח"ל.
בשנים 1950–1967 שימשה ג'וערה כבסיס לבית הספר למ"כים של חטיבת גולני ובאוקטובר 1970 הפך כאמור המקום לבסיס של הגדנ"ע. היה זה מקום אידיאלי להקמת בסיס גדנ"ע בשל המרחבים הפתוחים, הגבעות והיערות בסביבה המתאימים מאוד לאימוני שטח ושדאות.
טקס חנוכת בסיס גדנ"ע ג'וערה נערך ב-9 לאוקטובר 1970 בהשתתפות ראש אכ"א אלוף שמואל אייל, מפקד פיקוד גדנ"ע אל"ם ברוך לוי, ראש אגף הנוער והנח"ל במשרד הביטחון משה נצר וראש המועצה האזורית מגידו דב זלינגר. אורח הכבוד באירוע היה הרמטכ"ל הראשון, רב אלוף יעקב דורי שעבר בג'וערה בתקופת היותו ב"הגנה" הכשרה כמו רבים ממפקדי ה"הגנה". עיתון מעריב מתאריך- 10.10.1970 שדיווח בעיתונו על "הטקס המרשים" מציין כי הדוברים בטקס ציינו "כי אותה רוח שפעמה בג'וערה היא שעומדת לנו היום. רוחו של הלוחם המאמין בטוהר נשקו ובצדקת מלחמתו" בטקס הועלה חזיון ג'וערה על-ידי הגדנ"עים ובחלק האמנותי נטלו חלק להקת הנח"ל ותזמורת צהל. בטקס הוקראה מגילת יסוד של הבסיס ובה נאמר, בין השאר, "שבנו אליך ג'וערה באנו לחדש ימייך עטורי הזוהר והתהילה".

זיכרונות מבסיס ג'וערה

אלפי בני נוער וחיילים עברו בשערי בסיס ג'וערה לאורך שנות פעילותו והתאמנו או שירתו בבסיס זה תקופות כאלו ואחרות. למעשה הבסיס פעל מאז קום המדינה ואף קודם לכם עד כה . אלפי אנשים נושאים איתם זיכרונות מהמקום. אבשי בן-יהודה, איש קיבוץ גבע מחברי להקת ותיקי הגבעטרון מספר בערגה: "הייתי בג'וערה בקורס מ"כים בשנת 1966 במשך ארבעה חודשים. מאז כל פעם שאני עובר בכביש הזה הזיכרונות מציפים".
קרן ספרי תושבת כפר סבא ששירתה במקום לפני 26 שנה כמד"נית (מדריכת נוער) מספרת על זיכרונותיה מהמקום: "היו מגיעים אלינו לבסיס גדנ"עיים, תלמידי כיתות יא'-יב' לשבוע אימונים (מיום א עד ו') סדר היום שעברו כמו בטירונות. במשך היום העברנו להם שיעורי נשק שיעורי טופוגרפיה, ארץ ישראל, מורשת קרב, שדאות ואימון גופני וכמובן מטווח בסוף השבוע". לאחר ששהתה בבסיס תקופת מה, יצאה קרן לקורס קצינים והדריכה מד"נים. "גם בעלי שירת בבסיס ג'וערה והיה קצין", מספרת קרן.
לא ברור עדין מה יוקם בשטח בסיס הגדנ"ע הנסגר. בכל מקרה יש לקוות כי על השטח המפונה לא ישתלטו כרישי נדל"ן או יזמים עסקים והמקום ישמור על צביונו ורוחו.

בני נוער מתאמנים בגוערה. באדיבות עפרה בריל [צילום: ארכיון עין השופט]
תאריך:  03/10/2016   |   עודכן:  05/10/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בסיס גדנ"ע ג'וערה ייסגר בקרוב
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אין לבטל את ג'וערה
גינגי רחובות  |  3/10/16 19:33
2
חבל מאד ל"ת
וינטר הניה  |  7/10/16 22:29
3
אתר וילות בשם וילה דילס
bombast  |  8/10/16 00:28
4
גוערה
עמרם אולמרט  |  15/10/16 21:16
5
קורס מכי"ם בשנת 1962
חיים נובק  |  7/06/17 20:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הרצל חקק
לקראת שלהי ימי אלול תשע"ו, בעיצומן של תפילות הסליחות, הלך יחזקאל קדמי לעולמו. יום מותו - יום ראשון, כ"ב באלול. אילו שאלו אותו, בוודאי היה אומר כיעקב בספר בראשית - "מעטים ורעים היו ימי שנֵי חיי". קרוב היה ברוחו לירמיהו הנביא, ותמיד יכולתָ לשמוע אותו מקונֵן על העם שלָמד ללכת אחרי החומֶר, כמה ייחֵל לגאולה רוּחנית לכולנו
מוטי היינריך
מספר העיסוקים החדשים שנוצרים לאחר כל שיפור טכנולוגי תמיד גדול ממספר העיסוקים שהתפוגגו, ובעקבותיו רמת החיים של כולנו רק עולה. על המיתוסים המופרכים של השפעת הטכנולוגיה על חיינו
טובה ספרא
ועידות בינלאומיות שיובילו לשום מקום. לא להתרגש מאמירות שיגיעו מכל מיני יוזמות. ללמוד לכבד זה את זה, בהדדיות, גם אם לא מסכימים    שימרו על עצמכם, שימרו על הידיים והרגליים    זיכרו שמילה היוצאת מהפה לא ניתן להשיבה
רבקה שפק ליסק
מבין התיאוריות השונות שהתפרסמו בשלהי המאה ה-20 על העולם במאה ה-21 בולטות שתי תיאוריות עיקריות בעלות ראיה הפוכה לחלוטין: פרנסיס פוקויומה פרסם ספר בשם "קץ ההיסטוריה" וסמואל הנטינגטון פרסם ספר בשם "התנגשות של ציביליזציות"
איתמר לוין
רובינשטיין היה הראשון גם בדירוג התפוקה של News1 בשלוש שנותיו    מלצר שמיני-תשיעי בבולטים לעומת אחרון בתפוקה; דנציגר אחרון בבולטים לעומת מקום שני בתפוקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il