X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
טוב הדבר, שסוף-סוף נפנה והתפנה המחוקק בישראל, כדי "לעשות סדר", בחוק העונשין, שהתקבל בשנת 1977, קרי, לפני קרוב ל-40 שנה - חוק שהתיישן, זה מכבר והגיע העת למלאו תוכן, מחדש, בדרך של הוספת תיקונים והשלמות לו והתאמתו למציאות הפלילית המשתנה
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

ועדת חוקה חוק המשפט של הכנסת, ממשיכה - אט אט, אם כי בעקביות רבה - בהכנת הוראות חוק העונשין (חלק מקדמי וחלק כללי), התשנ"ב - 1992 בהכנה לקריאה שנייה ושלישית, לקראת קבלת הצעת חוק זו, במסגרת הרפורמה האמורה לחדש את הוראות חוק העונשין המיושן, שנחקק בשנת 1977.
כפי שצוין במבוא להצעת החוק - שהוגשה לכנסת, מטעם הממשלה - הרי כוונת הממשלה הינה להסדיר, בדרך של חקיקה הצעתם של פרופ' ש"ז פלר ופרופ' מ' קרמניצר לחלק מקדמי וחלק כללי של חוק העונשין, כאשר בהצעת חוק זו שולבה - בשינויים ובהשלמות - ההצעה לחלק כללי לחוק העונשין, שגיבשה לפני מספר שנים וועדת מומחים, בראשות נשיא בית משפט העליון, לשעבר, ד"ר שמעון אגרנט. בין היתר כוללת הצעת החוק יסודות העבירה הפלילית והאחריות לה (היסוד העובדתי שבעבירה; היסוד הנפשי שבעבירה; אחריות קפידה; אחריות פלילית של תאגיד והעבירות הפליליות, לפי חומרתן. כמו-כן כוללת הצעת חוק זו, עבירות נגזרות, דוגמת הניסיון, צדדים לעבירה והוראות משותפות).
כפי שדיווח, היום, העיתונאי, איתמר לוין ("מחלקה ראשונה" - תאריך 8.11.2016) הרי וועדת החוקה המשיכה להכין לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק העונשין (תיקון מס' 124) (עבירות המתה), כאשר הצעת חוק זו, נועדה ליצור מדרג חדש של עבירות המתה בחוק העונשין. אם בעבר נדרש, בעבירות המתה (רצח, הריגה בדרגותיה השונות), יסוד נפשי, כחלק בלתי נפרד מיסוד עבירות ההמתה, כתנאי נדרש וכחלק בלתי נפרד מיסוד העבירה הפלילית, כדי שניתן יהיה להרשיע נאשם, בעבירה פלילית של המתה, הרי - כיום - בעקבות הדיונים, בוועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת, לקראת קבלת הצעת החוק והכנתו לקריאה שנייה ושלישית, בכנסת והפיכת הצעת החוק, לחוק מחייב,הרי עבירת הרצח כוללת - בנוסף ליסוד נפשי של כוונה - עבירת המתה מתוך אדישות.
כפי שמביא העיתונאי, איתמר לוין, ציטוטים ואמירות מתוך דיוני וועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת - בפרסום הדברים היום, ב"מחלקה ראשונה" - הרי עולה כי כוונת המחוקקים הינה לחוקק תיקון לחוק העונשין, בספר החוקים, באופן שתהיה הבחנה והבדל של ממש, בין עבירה פלילית, שתיכלל - מכאן ואילך, בחוק העונשין, שיסודה בהמתה, באדישות, כמו-גם עבירה פלילית נוספת, שתיכלל - מכאן ואילך, בחוק העונשין שיסודה בהמתה, בקלות דעת.
למעשה ובפועל, כוונת התיקון המוצע לחוק העונשין, להעלות מפלס ההרשעה, בעבירות רצח, בבתי-משפט, בהם מוגשים כתבי אישום נגד נאשמים, בעבירות רצח, גם אם לא הוכחה כוונה להמית וגם/או לרצוח, שעה - שכיום - בהתאם להלכה הפסוקה, שיצאה מלפני בית המשפט העליון, לא ניתן להרשיע נאשם, ברצח, אם לא תוכח כוונת קטילה, שהביאה למעשה הרצח.
אחד המקרים המעניינים, שבהם זיכה בית משפט, נאשמים ברצח, בנימוק שלא הוכחה כוונת קטילה, היה המקרה של הרצח של אריה קרפ המנוח, בידי תוקפים שתקפו אותו, לאחר שהם התגרו בו, קודם לביצוע מעשה הרצח ורציחתו, על ידם. מאחר שתוקפיו ומי שהביאו למותו של אריה קרפ המנוח לא היו מצוידים בנשק, אם כי הם היכו, מכות רצח, המנוח, קודם לפטירתו, לבית עולמו, קבע בית משפט העליון, בערעור שהוגש אליו, כי לא הוכחה כוונה. עו"ד תמי בורנשטיין, ראש התחום הפלילי, בפרקליטות המדינה, הציגה מקרה זה, כמקרה מובהק של הריגה (היכולה להפוך, להרשעה ברצח, אם יתוקן חוק העונשין, כמפורט לעיל), מכוח ובשל אדישות.
אין כל ספק כי השינויים החקיקתיים הנרחבים, שמתכוונת הכנסת להכניס, בתוככי חוק העונשין, תשל"ז-1977, יביאו לשיניים של ממש, בתפיסה הבסיסית, הערכית והיסודית של הגדרת עבירת הרצח, מכאן ואילך, בידי בתי המשפט בישראל, אם וכאשר יתקבלו שלל התיקונים החקיקתיים, המוצעים לחוק זה - אש וראשונה היכולת להרשיע נאשם, בכתב אישום, שיוגש נגדו, בעבירת רצח, ללא הוכחת יסוד כוונת הקטילה, כאשר די, לצורך הרשעה, בעבירת רצח שכזו, כי יתקיים יסוד של רצח, מתוך אדישות, ללא כל צורך להוכיח, כוונת קטילה.
טוב הדבר, שסוף-סוף נפנה והתפנה המחוקק בישראל, כדי "לעשות סדר", בחוק העונשין, שהתקבל בשנת 1977, קרי, לפני קרוב ל-40 שנה - חוק שהתיישן, זה מכבר והגיע העת למלאו תוכן, מחדש, בדרך של הוספת תיקונים והשלמות לו והתאמתו למציאות הפלילית המשתנה, כדי שלפרקליטויות הפליליות, כמו-גם לחברה הישראלית, יינתנו כלים, להילחם, בגל הפשיעה הגואה.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  08/11/2016   |   עודכן:  08/11/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עבירה חדשה בחוק העונשין - המתה מכוח אדישות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים שטנגר
טוב הדבר, לדעתנו אנו, כי מדינת ישראל "מתבגרת" ואינה משמשת עוד, בתפקיד ובמעמד של "שוטר כשרות", מטעם המדינה. טוב המדינה, כי המדינה לומדת דעת, שיש מקום להפריט מוסד ההשגחה על הכשרות ולהעבירו, לטיפולו של גוף מסחרי פרטי, שאינו חלק בלתי נפרד ממוסדות המדינה ורשויותיה
חיים שטנגר
עם פרישתה של השופטת, מרים נאור, לגמלאות ומינויה של השופטת, אסתר חיות, כנשיאת בית המשפט העליון תחתיה, יש לכנס הוועדה לבחירת שופטים, באווירה רגועה וללא מתחים מיותרים, בין המערכת המבצעת למערכת השופטת, על כל המשתמע והכרוך בכך
חיים שטנגר
שב קצת בצד, ברווז צולע נחמד שלי. בקרוב, קרוב מאוד תהיה במעמד של "נשיא ארה"ב, לשעבר". אל תפריע עוד, לאלה שיקבלו ההחלטות מכאן ואילך - במקומך, להחליט. ודרך אגב. לפני שאתה יוצא מהבית הלבן, במעמדך החדש, כגמלאי, אל תשכח להעביר מפתחות הקוד האטומי, למפקד העליון של צבא ארה"ב, הלא הוא הנוכל, כדבריך, והנשיא הנבחר ה-45, דונלד טראמפ
חיים שטנגר
מערכת בחירות סוערת ובלתי שגרתית זו, חושפת צדדים מעניינים ורבגוניים, באישיותם של שני המועמדים לנשיאות ארצות-הברית, כמו גם חושפת היא פנים נסתרות של הפוליטיקה האמריקנית ותפיסות עולם, שחשבנו שנזנחו - זה מכבר - והושלכו אל פח הזבל של ההיסטוריה
חיים שטנגר
אלמלא מרוץ ההנצחה, הבלתי פוסק הזה - הגובל, בכל הכבוד הראוי, לדעת כותב שורות אלה, באובססיה - ייתכן שלא הייתה קמה כל התנגדות להמשך ההנצחה של זאבי המנוח. אולם, מתברר שחמש עשרה, לאחר הירצחו של זאבי, עדיין מעוררת הנצחת זכרו פולמוס מיותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il