X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נראה בכל הכבוד הראוי ששרת המשפטים, איילת שקד, "אינה סופרת ממילימטר" נשיאת בית המשפט העליון, השופטת, מרים נאור. דומה, כי תהא זו הפעם הראשונה, בהיסטוריה של מינוי מועמדים לתפקידי שפיטה לבית המשפט העליון, בה לא יתחשבו בדעת נשיאת בית המשפט העליון
▪  ▪  ▪
הנשיאה מרים נאור [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

מי שלא נתן דעתו ל"מחלוקת הקלה" שנפלה בין נשיאת בית המשפט העליון, השופטת, מרים נאור לחבר הוועדה לבחירת שופטים - שגורמים אינטרסנטיים ניסו לפטרה במינוח "אי הבנה", אינו ער לרעידת האדמה העוברת על הוועדה לבחירת שופטים, בימים ואלה ובמיוחד לעובדה, המבצבצת ועולה על פני השטח ויוצא החדר הסגור בו מתכנסת הוועדה לבחירת שופטים והיא - שחיקת מעמדם וירידת כוחם של שופטי בית המשפט העליון, היושבים בחברים מן המניין - בוועדה לבחירת שופטים.
המחוקק הקים הוועדה לבחירת שופטים, בכוונת מכוון ובחשיבה מראש של איזון פוליטי, נדרש והכרחי, בין הרשות השופטת, לבין הרשות המבצעת והמחוקקת - כשבתווך ניצבים שני נציגיה של לשכת עורכי הדין, האמורים להיות גורם מאזן בין הרשות השופטת לבין הרשות המחוקקת והמבצעת. מעולם - מעולם - לא אירע, עד כה, מצב דברים, לפיו התעמתו נציגי הרשות השופטת בוועדה לבחירת שופטים בשער בית רבים, בגלוי ובפומבי עם נציגי הרשות המבצעת והמחוקקת. עד כה, היה נהוג ומקובל בין חברי הוועדה לבחירת שופטים, כי "הדיון בכביסה המלוכלכת ונספחיה", בכל הכבוד הראוי, מתנהל בתוככי חדר הוועדה ואינו יוצא חוצה לו.
אל תטעו בהם, בחברי הוועדה לבחירת שופטים. חיכוכים, אי-הסכמות ומחלוקות היו בה בעבר ובשפע ואפילו עוד מהימים הראשונים שהוקמה היא למלא תפקידה הציבורי. עם זאת שמרו הכל - שופטים, מחוקקים, שרים וחברי לשכת עורכי הדין על "כלל הברזל" שמחלוקות ואי הסכמות, אין "מוציאים אל חוץ", כאשר העניינים, סופם של דברים, "להיסגר בתוך הבית", קרי, בין כתלי החדר בו מתכנסת הוועדה לבחירת שופטים.
חברי הוועדה לבחירת שופטים, עשו שימוש מושכל ונרחב, בכלל הקובע כי דיוני הוועדה הינם סודיים. מבחינת הגילוי הנאות ידגיש כותב דברים אלה, כי הוא ייצג בעל-דין שעתירתו אוחדה עם עתירת המו"ל והעורך הראשי של "מחלקה ראשונה", בדרישה לחשוף שמות המועמדים לתפקידי שפיטה, קודם הדיון בבחירתם, כדי לאפשר התנגדות מוקדמת, להעלאת שמות אלו, בפני הוועדה. עתירה זו נדחתה, מנימוקים - שמי הקורא אותם, בכל הכבוד הראוי, מרגיש אי-נחת רבתי, בראותו, מדוע ובשל מה נדחתה עתירה זו, לגופה. לימים שונו הכללים וכיום - ניתן, גם ניתן להתנגד, מראש למינויים של מועמדות ומועמדות לתפקידי שפיטה, קודם העלאת מועמדותם.
ומהכא להתם ולענייננו אנו. כפי שחשף העיתון ידיעות אחרונות, הרי בתגובה לדרישת חבר הוועדה, נציג הרשות המחוקקת - הכנסת, בוועדה זו, ח"כ רוברט אילטוב, לפגוש, באופן אישי - כחבר הוועדה, המועמדים לבית המשפט העליון, אמרה נשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, כי מדובר בפוליטיזציה וברצון לעמוד על עמדותיהם הפוליטיות של המועמדים, ולכן מדובר, מבחינתה, בקו אדום. בפרסום נטען, כי איליטוב טען, כי שאינו מוכן להיות חותמת גומי ולכן הוא רוצה להיפגש עם המועמדים. שרת המשפטים, איילת שקד, טענה, כי המועמדים נפגשים עם בכירי לשכת עורכי הדין - שגם לה יש שני נציגים בוועדה - ולדעתה יש בכך ניגוד עניינים משמעותי. כפי שפרסם טענה שרת המשפטים, כי:"זה לא הוגן שחברי הכנסת לא יפגשו".
נשיאת בית המשפט העליון המשיכה לעמוד על דעתה, לפי פגישות של חברי הוועדה עם מועמדים ומועמדות לשפיטה, הינן מנוגדות לחוק וכי מדובר למעשה ובפועל לבצע שימוע פוליטי למועמדים לשפיטה. לאחר עימות זה הגיש ח"כ רוברט אילטוב הצעת חוק, לפיה מינוי שופטי בית המשפט העליון, יבוצע ברוב רגיל בוועדה, לעומת הנהוג כיום, לפיו יש צורך ברוב של שבעה שופטים מבין תשעת חברי הוועדה, לצורך מינוי שופטים לעליון. עובדה ומצב דברים מעניקים לשלושת שופטי בית המשפט העליון, בפועל ולמעשה זכות ווטו על המינויים הצפויים לאישור מועמדים, לכהן כשופטים ושופטות, בבית המשפט העליון, בידי הוועדה.
למי ששכחו נזכיר ונדגיש, כי בעקבות הצעת החוק הזו, שהגיש ח"כ רוברט אילטוב, שלחה נשיאת בית המשפט העליון מכתב חריף לשרת המשפטים, איילת שקד, בו האשימה היא אותה, בהנחת "אקדח על השולחן", כאשר מכתב זה הביא לשיאה ההתנגשויות בין שרת המשפטים לנשיאת בית המשפט העליון, בכל הקשור לדיוני הוועדה בקשר לבחירות מועמדים ומועמדות לתפקידי שפיטה בבית המשפט העליון. מרים נאור הודיעה לשקד - במכתב זה - על הפסקת ההתייעצויות המשותפות בנוגע לרשימות המועמדים למינוי לבית המשפט העליון. "כל אחד מאיתנו יפעל במסגרת הוועדה לבחירת שופטים באופן ענייני ועל-פי חוק", כתבה מרים נאור, במכתבה זה.
בטווח הקרוב וככל שתעבור הצעת החוק של ח"כ רוברט אילטוב שלבי החקיקה ותיכלל בספר החוקים, הרי תוכל שרת המשפטים, איילת שקד - בטווח הקרוב והמיידי לקדם מועמדיה שלה חלתפקידי שפיטה בבית המשפט העליון, בלא כל צורך להתחשב, בדעתם של שלושת שופטי בית המשפט העליון החברים בוועדה - ובראשם נשיאת בית המשפט העליון. לא היה, בעבר, מצב דברים לפיו מונו שופטים לבית המשפט העליון, בניגוד לדעתו של נשיא בית המשפט העליון ומערכת השפיטה שהוא עומד בראשה.
נכון לימים אלה נראה בכל הכבוד הראוי ששרת המשפטים, איילת שקד, "אינה סופרת ממילימטר" נשיאת בית המשפט העליון, השופטת, מרים נאור. דומה, כי תהא זו הפעם הראשונה, בהיסטוריה של מינוי מועמדים לתפקידי שפיטה לבית המשפט העליון, בה לא יתחשבו בדעת נשיאת בית המשפט העליון ואולי אף יבוצעו מינויים שכאלה, לבית המשפט העליון, חרף הסתייגותה מהם והתנגדותה המוחלטת להם. האם כבר הודגש וצוין, על ידינו, ברשימה זו, כי נשחק בצורה ניכרת, מעמדם של שלושת שופטי בית המשפט העליון החברים בוועדה ובראשם, נשיאת בית המשפט העליון, כב' השופטת, מרים נאור.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  20/12/2016   |   עודכן:  20/12/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שחיקת מעמד שופטי העליון בוועדה לבחירת שופטים
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
וואו שטנגר הזה תותח על ל"ת
יצחק טירקלון  |  20/12/16 13:17
2
וזאת בתנאי שיהיה לה רוב בוועדה
הירונימוס  |  20/12/16 13:22
3
דמוקרטיזיציה של מערכת המשפט
igal7386@gmail.com  |  20/12/16 14:58
4
הרבה מלל,בלי שאפשר להבין מה
בני בנקר  |  20/12/16 17:48
5
מה לא ברור לך, בנקר? בוא תסביר ל"ת
איציק מסבירי  |  20/12/16 19:54
6
השופטים הרוויחו זאת ביושר
אקטואלי  |  22/12/16 22:45
7
דרוש דגפ נורמלי לבחרית שופטים1
שפרירית  |  12/02/17 19:31
8
דרוש דגם נורמלי לבחירת שופטים2
שפרירית  |  14/02/17 12:51
9
דרוש דגם נורמלי לבחירת שופטים3
שפרירית  |  14/02/17 13:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הוועדה לבחירת שופטים
איתמר לוין
לאחר העימות בין נאור לאילטוב, קבעה שקד שוועדת המשנה הנפגשת עם המועמדים תקבל גם את המלצת הוועדה לבחינת קידום וכמה מפסקי הדין שכתב השופט המועמד
איתמר לוין
ידיעות אחרונות חושף עימות שהתחולל לפני שבועיים בין נשיאת בית המשפט העליון לבין הח"כ החבר בוועדה לבחירת שופטים, סביב רצונו לפגוש אישית את המועמדים
איתמר לוין
אומר על מינוי השופטים לעליון: אי-אפשר להכניס למערכת הזו מישהו שאיננו חלק מהמשפחה    תומך בפסקת התגברות - אם תושלם החוקה    מתנגד לבדיקת דעותיהם הפוליטיות והחברתיות של המועמדים לעליון    "בית המשפט העליון מרוסן מאוד מאוד בביטול חוקים"
איתמר לוין
שקד: מחנה השמאל מנסה לנכס לעצמו את מושג הדמוקרטיה; מערכת המשפט חזקה יותר ממי שמנסים לצאת להגנתה, וטוב שכך
איתמר לוין
מנדלבליט על פרשת הצוללות: קודם היו רק ספוקלציות, עכשיו יש מידע שאינו עובר אף רף החשד הסביר - שרק אחריו יש מקום לחקירה פלילית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il