X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ביקורת על ספרו של בן מזריץ - היו זמנים ברוסיה, עלייתם של האוליגרכים, סיפור אמיתי של שאפתנות, הון בגידה ורצח, 2016, כנרת זמורה ביתן, 234 עמודים
▪  ▪  ▪
פוטין. אל תעמדו בדרכי [צילום: נטליה קולסניקובה/AP]

מה שנכתב על גב ספרו של בן מזריץ הבאני לקרוא הספר. הכותרת צינה שמדובר ב"דרמה אמיתית על עושר אגדי, פשע, יריבות ובגידה בתוככי עולמם של אוליגרכים רוסיים מיליארדרים", ואני בדמיוני רואה מחקר בלשי-חברתי הכתוב כספר מתח נוסח הסנדק.
ציפיתי לקרוא את קורות החיים, או יותר נכון קורות חיי הפשע של האוליגרכים, כשאני ממשיך וקורא ש"בוריס ברזובסקי ורומן אברמוביץ' הם שני מיליארדים גדולים מהחיים. ברזובסקי, מתמטיקאי לשעבר, התחיל את דרכו בעסקי מכוניות ועם השנים הפך ל"סנדק הקרמלין". בן חסותו אברמוביץ' הצעיר והנמרץ עסק במכירת צעצועים והצליח להקים מאפס אימפריה אדירה של נפט ואלומיניום". בהמשך אני מצפה להתבונן על תהליכי ניכוס רכוש המדינה על-ידי האוליגרכים נוכח ההמשך, כלהלן: "השותפות ביניהם שינתה את חייהם. הם גלשו על גלי ההפרטה של רוסיה לאחר נפילת המשטר הסובייטי וצברו עושר בל יתואר בעודם מפלסים אל דרכם אל השלטון ב"מערב הפרוע" של רוסיה".
בסיום ציפיתי לעקוב אחר רדיפתם על-ידי המשטר באשר: "ואולם לאחר שברזובסקי תקף את הנשיא ולדימיר פוטין באמצעי התקשורת ונאלץ להימלט לאנגליה החלה השותפות להתערר. גופות החלו להיערם, כולל זו של מכר ידוע של ברזובסקי שמת מהרעלת פולניום. אברמוביץ' המשיך לשגשג, אך ברזובזסקי עצמו מת באחוזתו המפוארת בלונדון. נטען כי התאבד".
הספר מכיל רשימה ביבליוגרפית, אך לא מפתח שמות, שהיה יכול לשפרו. הוא מחולק לשלושה חלקים ול-38 פרקים (לא כולל אחרית דבר), אך חסר תוכן עניינים שיכל לשפרו.
הפרק הראשון נסוב סביב מסרו של פוטין לאוליגרכים "אתם יכולים להמשיך ולהחזיק במיליארדים שלכם, אבל אל תעמדו בדרכי..." (עמ' 7). הפרק השני יותר צבעוני, מתאר את ניסיון ההתנקשות שכשל בברזובסקי על-ידי פיצוץ מכוניתו. הציפיה מתכווננת להמשך כספר מתח. הפרק השלישי עוסק בתחקיר המשטרתי של פיצוץ המכונית. אז הפרק הרביעי עוסק בפגישה בין ברזובסקי לאלכסנדר קורז'קוב ש"היה שומר הראש של בוריס ילצין" (עמ' 25). מוקד הפרק הוא יצירת האוליגרכיזם המתואר בתמציתיות אירונית במילים הבאות: "הכול התחיל כרעיון אצילי- דרך להעניק את משאבי האומה ישירות לעם בצורת שוברים שישמשו תעודות מניה (מה שמכתב עם תפיסת השוברים של מילטון פרידמן התיאורטיקן הכלכלי הליברלי-י.ב.) אבל תוכניות השוברים נכשלה כמעט מיד, קורבן לאינפלציה האדירה שסייעה בהפיכתו של ברזובסקי לאדם עשיר כל כך.
התוכנית עברה שינוי, משוברים שהאדם הפשוט קנה לאופציות שנמכרו לאנשים היחידים שהיה ברשותם מספיק כסף לקנות אותן - הקבוצה הקטנה של אנשי עסקים שהקדימו לנצל את הכלכלה החדשה" (עמ' 29). במקום סיכום שכזה, היה ראוי לפרט ולפתח הספר בסוגיה זו. הפרק החמישי עוסק במעקב של הבולשת הרוסית אחר שיירת מכוניות של אחד בשם אנטון גוגול. הפרק השישי פוגש את אברמוביץ' המציע לברזובסקי ביאכטה המפליגה באיים הקריבים שיתוף פעולה. כלכלי בתחום הנפט. הפרק השביעי עוסק בפגישה עסקית בין ברוזובסקי לבין ולאד ליסטייב, כוכב הטלוויזיה שמונה להיות מנהל האו- אר -טה שהופרטה לא מכבר. הפרק השביעי כבר עוסק ברצח של האחרון.
למרות זאת התחושה היא של קריאת כתבות עיתונאיות ולא קריאת ספר שהוא מחד מעמיק ונותן תובנות על צמיחת האוליגרכיים, ומאידך אין מדובר בספר ממש מותח בשל מבנה הפרקים הקופצני מדמות לדמות.
יתכן שאם קוראים ללא ציפיות כמוני, הוא יהיה יותר קריא.

הכותב הינו פובליציסט ותחקירן המרבה לכתוב ביקורות ספרים.
תאריך:  20/02/2017   |   עודכן:  21/02/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סדרת כתבות פשע - לא מחקר על האוליגרכיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חנינא פורת
זכותו של כל תלמיד לסיים 12 שנות לימוד    דב ברנע היה בין אלה שלא מוכנים היו לחנך את הנערים הללו במסגרות שהתאמו לבני הארץ וחיפשו בהתמדה דרכים חדשות שתאפשרנה להתמודד עם אתגר זה
חיים שטנגר
אם לא נמצא פתרון לסכסוך הישראלי-פלשתיני - בכוחות עצמנו - במרוצת השנים הקרובות, הרי הגידול המספרי של הפלשתינים, כמו-גם של חלק ניכר ונכבד מתושבי מדינת-ישראל מהמגזר הערבי הרואים עצמם פלשתינים לכל דבר ועניין שהוא, יעלה לנו במחיר יקר
אלברט שבות
"לא הועילו הצעקות של החבר'ה: אתה כבר בארץ איתנו, אין פה אנגלים, אתה יכול כבר לדבר יא-חמור! אבל אני בשלי לא מדבר, לא יכול לדבר    לקח לי כמה ימים עד שדיברתי כמו ילד קטן שנולד"
חיים שטנגר
הצעת תיקון חוק הבוררות שהגישו חברי הכנסת ניסן סלומינסקי ומרדכי יוגב, הינה הצעת חוק מבורכת, הסוכרת וסוגרת כל אפשרות לפרשנות ולהתפלפלות משפטית ולפנייה מיותרת, לעזרתם של בתי-משפט בכל הקשור לפרשנות סעיפי חוק, בלתי ברורים בחוק הבוררות
חנינא פורת
הוועדה פוסלת את המלצות קודמתה - יותר משבעים שנה לוועדה האנגלו-האמריקנית ולוועדת מוריסון-גריידי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il