X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
יהודה אדלר קרדיולוג בית-חולים משגב לדך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

יהודה אדלר קרדיולוג שיבא תל השומר
בלוג/אתר רשימות מעקב
מקרה הכדורגלן, אליניב ברדה הוא עוד הוכחה לחשיבות חוק הצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים למען הצלת חיים
▪  ▪  ▪
תזמון המכה הוא הגורם המכריע [צילום: AP]

השבוע התמוטט באימון הפועל ב"ש הכדורגלן אליניב ברדה ועבר החייאה. בדרך נס ניצל אליניב ברדה ממוות, הקפטן של הפועל ב"ש נפגע בחזהו מכדור שנבעט לעברו, למעשה ברדה עבר אירוע שבלשון הרפואית קרוי "קומוציו קורדיס (חבטה ללב) פירוש המילה קמוציו היא "חבטה" או מצב הנובע מנזק חמור כתוצאה ממכה ללב. פירוש המילה קורדיס הוא "של הלב". וביחד, משמעות הביטוי "קומוציו קורדיס" הוא מצב הנובע מחבטה ללב.
קומוציו קורדיס הנה תופעה נדירה שבה אדם בריא לחלוטין מקבל מכה בחזה באזור הלב, וכתוצאה מזה מוצא את מותו. עד כמה שהדבר מפתיע, מכה זו אינה חייבת להיות חזקה במיוחד, ואינה חודרנית (דהיינו, אין המדובר במכה הגורמת לחתך בחזה). המכה יכולה להיות תמימה למראה ואינה משאירה כל סימני פגיעה למעט מותו של הנפגע.
השכיחות של תופעה זו אינה ידועה. בניסויים שנעשו בחזירים, ניתנו כ-10,000 מכות בעוצמות שונות בחזה החזיר עד למותו של החזיר. עקב תמימותה של מכה זו, קשה להוכיח בוודאות שהמוות הפתאומי של אדם נבע כתוצאה מתופעה זו. אולם בהעדר סימנים לכל מחלה אחרת, ניתן להניח שבסבירות גבוהה מאד, תופעה זו היא שהייתה אחראית למותו.
מסתבר, שהשכיחות הגבוהה של קומוציו קורדיס היא בילדים צעירים בגילאי 10-16. בגיל זה הילדים אקטיביים הן בספורט והן בקטטות תמימות שבין חברים אך חזה גופם עדיין אינו חסון ומפותח דיו. עם זאת, יש לציין שבספרות הרפואית יש תיעוד גם למותו של ילד בן 7 וכן למותו של מבוגר בגיל 29.
בכל מקרי הקומוציו קורדיס שדווחו בספרות, הרוב המכריע של הנפגעים מתו. החייאה (ידנית ובאמצעות דפיברילטור) שנעשתה מיד הגבירה את סיכויי ההישרדות של הנפגע, אך בדרך כלל, גם זה לא עזר. בחצי מהמקרים, הנערים נפלו ומתו מיידית. בחצי האחר של המקרים דווח שלאחר התמוטטות הנער, הוא קם למספר שניות ואחר כך התמוטט סופית. כאמור, בדרך כלל החייאה לא עוזרת במקרים האלה.
הסברה היא, שהמנגנון לתופעה זו הוא התזמון המדויק של המכה. הלב הרי מתכווץ ונרפה במחזוריות, ואם הלב "חוטף" מכה בנקודת זמן ספציפית במחזור זה, אזי הלב נכנס להפרעת קצב מהירה שממנה הוא לא מצליח לצאת. דבר זה גורם למותו של האדם. מסיבה זו, תזמון המכה הוא הגורם המכריע ולא בהכרח עצמתה של המכה.
המכה הגורמת למוות, יכולה לנבוע ממספר רב ומגוון של מקורות. מכה לחזה על-מנת לעזור לאדם מגהק יכולה להוביל למותו. משחקי שובבות של נערים, משחקים ספורטיביים, וגם מריבות תמימות שבין נערים יכולים לגרום למוות.
משחקי ספורט שכוללים משחקי הוקי (Hockey) שבו כדור-הדיסק הקטן והקשיח פוגע בחזה של שחקן בעצמה רבה, משחק בייסבול שבו הכדור פוגע בחזה השחקן, משחק הפוטבול האלים שבו יש התנגחויות חוזרות בין השחקנים. דוגמאות נוספות המקובלות יותר למשחק במדינת ישראל הם משחקי הכדורגל והכדורסל שבהם כדור יכול לפגוע בחזה של שחקן ולגרום למותו כתוצאה מתופעה זו.
לברדה שיחק המזל. במקום היה צוות רפואי של הקבוצה אחראי ומקצועני וגם שניידת נתן של מדר הייתה מעבר לכביש, במקום היה מכשיר דפיברילטור שבוודאי היה מופעל אלמלא הגיע צוות ונתן לברדה 4 מכות חשמל כדי להחזירו לסינוס. למעשה יש עד 3 דקות כדי להחזיר את הנפגע לקצב סינוס לפני שתהיה פגיעה מוחית בשל חוסר זרימת דם מהלב למוח עד מוות מוחי.
מקרה זה מדגיש ביתר שאת את חשיבותו של החוק להצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים, התשס"ח 2008. מדובר במכשיר המכונה דיפיברילטור, שתפקידו להחזיר את פעילות הלב במקרה של דום לב.
להציב את הדפיברילטור במקומות הומים קהל
דפיברילטור הוא מכשיר שנועד לטפל בדום לב פתאומי, ונגיש גם לאנשים שאינם רופאים. מדובר במכשיר מציל חיים שניתן להפעלה על-ידי כל אדם שעבר הדרכה מתאימה.
לפי הסטטיסטיקה, דום לב הוא גורם התמותה הגדול ביותר באירופה ובארצות הברית. לפעמים ניתן למנוע את המוות על-ידי טיפול מיידי במקום. לעיתים זמן ההמתנה לכוחות ההצלה הוא קריטי וההצלה תלויה בטיפול הראשוני אותו קיבל החולה במקום כפי שהיה בדיוק במקרה אליניב ברדה.
פרפור חדרים הינו הפרעת קצב הלב השכיחה ביותר, המביאה לדום לב - ממנו מתים בכל יום בישראל כ-30 איש. מוות פתאומי בשל דום לב גובה כ-1,000 קורבנות ליום ברחבי ארה"ב, וכ-30 חולים ליום בארץ (נפש אחת בשעה). רוב האירועים הללו מתרחשים מחוץ לבית החולים - בביתם של הקורבנות או במקומות ציבוריים. למרות שבחלק לא מבוטל ישנם עדים להתמוטטות החולה, תהליך החייאה מבוצע רק במיעוט מהמקרים, בטרם הגעת הצוות הרפואי למקום.
ב-2008 אישרה הכנסת את הצעת חוק "הצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים". החוק שעשוי להציל את מוכרזים, חייהם של אלפי אנשים הלוקים בליבם, קובע כי מכשירי החייאה ניידים יוצבו במקומות ציבוריים והומי אדם . על-פי הצעת החוק, למקומות ציבוריים יחשבו קניונים, שדות תעופה ונמלים, תחנות מרכזיות, בתי אבות, בתי סוהר, מקומות רחצה בריכות שחייה, וכן מקומות נוספים (במידה ומגיעים אליהם למעלה מ-500 איש) - משרדי ממשלה ורשויות מקומיות, תחנות רכבת, מקומות עבודה, אצטדיוני ספורט, מכוני כושר.

הכותב הוא קרדיולוג בכיר בבית החולים שיבא-תל השומר וסגן דקאן למנהל בריאות במרכז ללימודים אקדמיים (מל"א).
תאריך:  08/11/2017   |   עודכן:  08/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
להציל מדום לב
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
ניתן למנוע חלק ממקרי דום הלב
רון נאור  |  8/11/17 13:37
2
פרפור חדרים הוא תופעה נפוצה
קניג עליזה  |  8/11/17 13:53
3
לברדה היה מזל גדול
חיים בנימין  |  8/11/17 14:18
4
יכול להיות שיש קשר בן התוספים
ששיר צדק  |  8/11/17 17:16
5
נושא חשוב ביותר וטוב שעולה למו
שולה 42  |  8/11/17 19:11
6
ברדה יחזור לשחק? או שיש סיכון
אלי זינגר  |  8/11/17 22:02
7
צודק פרופסור אדלר, להפיץ
אוהד הפועל  |  9/11/17 00:44
8
תודה לך על העלאת הנושא!
ספורטאי  |  9/11/17 00:48
9
תודה פרופ' אדלר - חובה בכל מקו
אחות  |  9/11/17 01:39
10
כתבה חשובה ביותר!
אדלר צודק  |  10/11/17 19:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
על-פי תפיסת עולמו של נתניהו חובתנו היחידה היא להמשיך לדבר עוד ועוד על הרצון בחידוש המו"מ לקראת השלום שכולנו שואפים להשיגו בכל מאודנו. ובינתיים? המסקנה הסופית ברורה: לא יתקיים כל מו"מ תכליתי, לא ייחתם הסכם שלום, ירושלים לא תחולק, ההתנחלויות לא יפונו, וכמובן - לא תמומש כל תביעה ל"זכות שיבה"
איתן קלינסקי
מי שמתעלל היום במהגרי העבודה בברזיות חלודות שכח את פרשת קדושים בספר ויקרא פרק י"ט - "כאזרח מכם יהיה לכם הגר הגר אתכם ואהבת לו כמוך, כי גרים הייתם בארץ מצרים"
יובל לובנשטיין
מוזר הדבר שאצל רשתות המזון ממשיכה מגמת העלאת המחירים וניתן לראות היום על לא מעט מוצרים יותר מסימן מחיר אחד, דווקא בתקופה ששערי היורו והדולר נמוכים, דבר המסב להן רווח גולמי משופר
מנחם רהט
במלאת 100 שנה להצהרת בלפור: נשכחה ההצהרה הצרפתית שקדמה לה בחצי שנה, ובה הכרה בחיוניות "תחיית הלאומיות היהודית באותה ארץ ממנה עם ישראל גורש לפני מאות שנים רבות"
תרצה הכטר
פוסט מיוחד לציון 79 שנים ל"ליל הבדולח" (9.11.1938): האם הכינוי "ליל הבדולח" הולם את האירוע? יש החולקים על-כך; עדות אישית של צבי כהן על אותו יום שחור ומידע מרתק: מה עלה בגורלם של ספר הקהילה היהודית במיינץ, גרמניה בעקבות היום השחור ההוא?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il