X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הזכרה לרצח רבין ב כיכר רבין בת"א [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
מס שפתיים
התנהלות חוגים רחבים בשמאל ערב האזכרה, במהלכה ולאחריה מחזק את תחושתי מזה עשור ומעלה, שכל הדיבורים על הפנמה, השלמה והפקת לקחים, אינם אלא מס שפתיים. השמאל הישראלי ניכס לעצמו את ראש המפלגה שנרצח יחד עם ראש הממשלה, ואינו מוכן להרפות מהנכס הפוליטי, לדעתו, המכונה רצח רבין. הגיע הזמן לדחוק נושא זה בגין התנהלותם, לשוליים של התודעה הציבורית הרחבה

עברנו שוב את התרגיל היח"צני המכונה: "אזכרה ליום השנה לרצח רה"מ רבין ז"ל"; הפעם הייתה זו השנה ה-22. צריך להודות על האמת, שבשולי התרגיל ניצבו שתי קבוצות של אנשים טובים אך נאיביים, שבקשו לנסות בפעם המי יודע כמה, להפוך את האירוע ממפלגתי לממלכתי - ונכשלו או הוכשלו במתכוון. הפעם היה זה גם כשל של המשפחה, במיוחד בהנהגתו של הבן יובל רבין.
הדברים שהשמיע באזכרה בשילוב עם ההתנהלות של חוגים לא מבוטלים בין באי העצרת, אשר הפריעו לדוברים שאינם ממחנה השמאל, התלהמו והתבטאו בחריפות, בעוינות ובסגנון בוטה נגד מי שביקשו ל"התפתות" לרעיון "הסולחה" הלאומית, הם כישלון השכל הישר והרוח החיובית. בנוסף לכשלים באזכרה ובעצרת, גם שמענו את "האיום" מפי אבי גבאי, היו"ר החדש והמתיישן במהירות של מפלגת העבודה, שהמפלגה תיקח על עצמה בשנה הבאה את ארגון העצרת.
אחרי הצהרה זו כבר אין צורך בהבהרות. רבין הוא קודם כל ראש המפלגה ורק במרחק רב מאחור משתרך מעמדו כראש ממשלה. הכעס המפלגתי על הרצח מובן, אבל עוצמתו ומאגר השנאות הנלווה אליו, אינם נגזרים מהפגיעה הלאומית הקשורה ברצח ראש ממשלה, אלא משיבוש תוכניות המפלגה, להוליך בחסות רבין, תוכנית מדינית שנויה במחלוקת ציבורית רחבה בראש וראשונה לטובת המפלגה.
בכישורים המניפולטיביים המשוכללים של השמאל, הוא שוכח (לא במקרה) ומשכיח (בכוונת מכוון) את העובדה שאחרי הרצח הועמד בראש המפלגה שמעון פרס. הרוח (הרעה) החיה והשותף הבכיר של רבין (שלא לומר האחיתופל הפרטי שלו), שהניע את המהלך ודחף את רבין לקבלתו. הוא שהוביל את המפלגה לבחירות ב-1996, והוא שהפסיד לנתניהו בבחירות אלה. בבחירות 1996, היינו כבר אחרי ביצוע השלב הראשון של אוסלו, הציבור הבין לאיזה מרחץ דמים מוליך אותו ערפאת ורבין הפך ממנתב התהליך, במידה רבה למנותב על ידו.
אינני בוחן כליות ולב ואינני יודע לומר אילו שיקולים בדיוק הניעו את יגאל עמיר לירות דווקא ברבין ולא למשל בשמעון פרס שותפו הבכיר. מעדויות שונות שמסר, עולה שרעיונות מסוג זה התרוצצו בראשו זמן קצר לפני הרצח. אולי, בעתיד, כאשר כל חומר העדויות יהיה פתוח וגלוי לציבור, ניתן יהיה להעריך עניין זה טוב יותר. בכל מקרה ברור שיגאל עמיר שקל נושא זה במשך זמן ממושך, תכנן לבצעו מספר פעמים והיה נתון להשפעות שונות של שטיפת מוח ואינדוקטרינציה שלא נכפו עליו אלא נבעו מלהט הוויכוח הציבורי ומהאופן חסר הרגישות וההתחשבות בו התקבלה ההחלטה המדינית הקריטית ההיא ובו בוצעה.
בנושא זה אין גם ספק שרוב הציבור אינו רואה כיום, כבעבר את הסכם אוסלו כמהלך טוב. העובדה שאמור היה כביכול להביא לשלום עם הפלשתינים, לא הוכחה אז - אפילו ברק גרס שזו גבינה שוויצרית מלאת חורים - והוא בוודאי איננו איש ימין. גם אביר הגירוש מעזה, שרון, איש צבא מובהק, שלל אותה מכל וכל והיה בין מבקריה החריפים ביותר. אולם השגיאה החמורה ביותר הייתה הזלזול של רבין בכאבם האמוני של יהודים רבים ובדעה שאין בהסכמי אוסלו משום הסכם שלום המצדיק ויתורים ללא תמורה כפי שדרש הסכם זה.
ככל שמורשת רבין מתמקדת בהסכם אוסלו, מדובר בכישלון חרוץ ובמהלך הרפתקני שעלה לעם ישראל בהרבה מאוד נפגעים ("קורבנות השלום") ובלא מעט נזקים מסוגים שונים. כל "ההצלחות" כביכול של אוסלו היו חלקיות וזמניות. הסכם השלום עם ירדן היה בכל מקרה שאלה של זמן, והיה מתממש גם ללא הסכם אוסלו. בפועל, היו יחסי ישראל-ירדן קרובים ואינטנסיביים ללא ההסכם כמעט כמו עימו. המצב הנוכחי מול ירדן, מצדיק עוד פחות את ההסכמים. כיום, כאשר מסתבר שהכרת ישראל "בזכויות הלאומיות של העם הפלשתיני", ללא הכרה מקבילה של העם הפלשתיני-ערבי בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, היא אולי הכשל החמור ביותר וההונאה הגדולה ביותר של "תרגיל" מדיני זה.
נראה לי שהגיע הזמן להפסיק את ניסיונות הסרק של הימין "לבקש רחמים" מהשמאל שיואיל לסלוח לו. הוויכוח העקרוני עם רבין והשמאל בעינו עומד, והוא איננו קשור לרצח. בין אם ינכס לעצמו השמאל את רבין הנרצח כאמצעי פוליטי, ובין אם יתעשת ויחזיר את הנושא, בתמיכה חד-משמעית של המשפחה - לרשות ולאחריות המדינה, שום הסדר מדיני לא יהיה יותר חד-צדדי, ובכל מקרה יהיה טעון דיון ציבורי והכרעה במשאל-עם.
כל עוד לא נגיע לנקודה שבה רצח רבין איננו חלק וכלי בוויכוח בין הימין לשמאל על הפתרון הרצוי ביחסי ישראל עם העולם הערבי, אלא אירוע ממלכתי ישראלי חמור ומצער שיש להוקיעו, אך גם ללמוד ממנו לקחים אופרטיביים על-ידי שני הצדדים, המלצתי לימין היא להתנזר ממס שפתיים ומהעמדת פנים "כאילו" מדובר בעניין האמיתי. או העניין האמיתי, או מדורת השבט.

תאריך:  08/11/2017   |   עודכן:  08/11/2017
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מס שפתיים
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
אתה טועה ?
אבנר צפוני  |  8/11/17 14:46
 
- תגובה אופיינית לבבון שמאלני
בני בנקר  |  8/11/17 17:21
 
- אינני טועה ואינני מטעה.
רפי לאופרט  |  8/11/17 19:35
 
- קבל משל:
אבנר צפוני  |  9/11/17 07:11
 
- לא ממש הבנתי את הקשר של
רפי לאופרט  |  14/11/17 21:44
 
- אבנר, אתה צודק, יש להפריד בין
ב_שמואל  |  8/11/17 20:59
2
רפי, כתבת: "שום הסדר מדיני לא
ב_שמואל  |  8/11/17 20:43
3
פתפותי ביצים
הירונימוס  |  8/11/17 22:30
4
כעניים בפתח
באום  |  9/11/17 20:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות פרשת רצח רבין
איתן קלינסקי
נאווה בוקר נותרה נלעגת. יותר נכון כנסת ישראל, בה היא חברה, נמצאה נלעגת. כן, חברת הכנסת נאווה בוקר נתנה לא רק הופעת סניגוריה רדודה ומגוחכת על בנימין נתניהו, אלא היא הצטרפה למסע המגמד את הרצח של ראש הממשלה יצחק רבין
רפי לאופרט
תם שפע המלל מ"המנהיגות הלאומית" ורשתות התקשורת ונחוץ גם סכום תובנות אישי. הסכום שלי, לצערי, אינו שונה מהסכום האישי בכל אחת מעשרים השנים האחרונות. השמאל עדיין מנכס לעצמו את הצער, היגון ותחושת האובדן - אמתיים ומדומיינים -והימין ממשיך בהגנה מרחבית סיזיפית מפני ההאשמות הקולקטיביות של השמאל
עידן יוסף
לצד קריאות לפתוח בשיח בין מחנות ולאחדות בעם, אפשרו המארגנים לנואמים להשחיל פוליטיקה    "הפערים בין ימין מתון לשמאל מתון מעולם לא היה קטנים כ"כ, והפילוג מעולם לא היה גדול כל כך"
עומר כרמון
תושבת התנחלות עפרה, אסתר ברוט: "בשמאל הקיצוני לא מסוגלים לקבל דעות שונות משלהם"    יו"ר מר"צ, זהבה גלאון: "פתאום, ב-4 בנובמבר, חשים ח"כים בימין כמיהה עמוקה להתאחד עם אחיהם הבוגדנים"
איתן קלינסקי
אגיע לעצרת, הגם שאת המילים "כן לשלום ולא לאלימות" הוציאו מארגני יום הזיכרון. אגיע לעצרת הגם שעל הבמה תנאם מי שפונתה בצו בג"ץ על כך שהיא בנתה את ביתה על אדמה פרטית פלשתינית. וכנגד אותו בית המשפט העליון אותו מחנה יוצר לו דה-לגיטימציה, כמו שעשה למחנה התומך בחתירתו של יצחק רבין לשלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il