X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת השבוע מגלה את כל הרגישויות כלפי אדם, שמתקשה לעמוד בעול פירעון הנשך כדי שרגישות זו לא תהיה תחומה רק ב-ד' אמות מלל של כתובים וגווילי ספרי קודש, יש להעביר את הרגישות למישוריות החוקים עליהם שוקדת כנסת ישראל ומותאמים למציאות חיינו
▪  ▪  ▪
תשובה. בעל הון [צילום: פלאש 90]

על ערכי פרשת "בהר" ו"בחוקותי" פסחה מדינה, בה מתאפשר לתבוע לדין ולדרוש שני מיליון שקל פיצויים מכל דייר בגבעת עמל ב', שלא יפנה את ביתו הוא ומשפחתו, שגרים בו כבר 70 שנה.
את פרשות השבוע "בהר" ו"בחוקותי" לא קרא יצחק תשובה, לא קראו פרקליטיו, שהגישו בימים אלו איום בתביעה כספית בסך 2 מיליון שקל מכל תושב בגבעת עמל, שלא פינה את ביתו, בו נולד ובו חיה משפחתו, שקיבלה את הבית מהמדינה לפני 70 שנה. בין הנתבעים קשישים וקשי יום.
מדינה, שלא חסמה את דרכו של יצחק תשובה לדרוש שני מיליון שקל מקשי יום, זו מדינה שמתנכרת לדרישה העומדת במרכז הפרשה להגיש את כל הסיוע "וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ".
המציאות הישראלית חוותה גילוחים ותספורות של סכומי עתק לבעלי הון, אך היא אינה יכולה להצביע על גילוח פעוט אחד או תספורת קצרה אחת לַמָּך וְלָרָש, שנקלעו לקשיים בפירעון משכנתא, ומצאו עצמם ברחוב. במקרה הנדון עומדות מוסדות המדינה מהצד, כשאיל הון מתנכר בחסות מלאה של החוק ל"מָךְ" ול"רָשׁ".
השבוע, שמפגיש אותנו עם ערכי פרשות "בהר ו"בחוקותי" המסיימות את ספר ויקרא, מחייב אותנו להקשיב לקול "וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ". פרשת "בהר" מאתגרת אותנו כחברה במחויבות שלנו למנוע נפילה והתמוטטות של הפרט מבחינה כלכלית, ואם נפל להושיט לו יד תומכת ומחלצת. עלינו כחברה מוטלת חובה למנוע שאדם בחברה יָמוּךְ.
הביטוי "כִּי יָמוּךְ אָחִיךָ" הוא ייחודי לפרשה שלנו, הוא מופיע שלוש פעמים. אבות דרבי נתן רואה במילה "מָךְ" אחד משבעת הכינויים לביטוי של עוני: עָנִי, רָשׁ, דָּךְ, דַּל, אֶבְיוֹן, מִסְכֵּן וּמָךְ.
בפרק כ"ה 25 אנו מחויבים למנוע התרוששות של אדם מנכסי קיום בסיסיים כמו בית ושדה. מצער, שכיום איננו מחייבים את הבנקים ברוח הפרשה למנוע סילוק משפחה מביתה, אם לא עמדה בהתחייבות כספית כתוצאה ממעידה כלכלית. בפרק כ"ה 25 נדרשת החברה למצוא פתרון למצב "כִּי יָמוּךְ אָחִיךָ", שאין בידיו כלים לחלץ עצמו, ביתו או שדהו מאיימת נושים. זו פשיטת רגל מוסרית שלנו כחברה, שלא הקמנו מנגנונים שיהיו מותאמים למציאות של המאה ה-21. מנגנונים שיחייבו בנקים ורשויות החוק לאמץ את צווי הפרשה.
מציאות חברתית
יש להוריד את הדיון הפרשני מדיון שמימי תורני-רוחני אל מציאות חיים יומיומית, שתמנע פינוי אדם ומשפחתו מביתו. כל שנה מפונים מאות משפחות מבתיהם. דיון בזעקת הַמָּך בויקרא כ"ה חייב ללבוש דפוסי חקיקה בכנסת ישראל, שייצרו עוגני הצלה לַמָּךְ.
אין משמעות לפרשת "בהר" במציאות חברתית, שפוסחת על ציווי האוסר נֶשֶׁךְ. חברה שמקדשת את הנֶַּשֶׁךְ ומאפשרת ליצחק תשובה להגדיל את תביעתו מתושבי גבעת עמל ב' בעקבות תעלולי הַנֶּשֶׁךְ לשני מיליון שקלים מכל משפחה, זו חברה שפסחה לחלוטין על ערך משמעותי בפרשת השבוע.
פרשת השבוע מגלה את כל הרגישויות כלפי אדם, שמתקשה לעמוד בעול פירעון הנשך. כדי שרגישות זו לא תהיה תחומה רק ב-ד' אמות מלל של כתובים וגווילי ספרי קודש, יש להעביר את הרגישות למישוריות החוקים עליהם שוקדת כנסת ישראל ומותאמים למציאות חיינו.
מן הראוי שנעמוד על הקשר בין הפועל "יָמוּךְ" ובין שם התואר "נָמוּךְ". הקשר הלשוני בין שתי המלים מעיד על כמיהה של המחוקק לדפוסי שוויון חברתי, כמיהה לחברה בה לא יהיו קטבים חברתיים, כמיהה לחברה בה לא יהיו אזרחים נמוכים במעמדם כלכלי. קובעי המדיניות החברתית בישראל אינם נותנים ביטוי מעשי לרוח הפרשה, כשמתאפשר מהלך דורסני של יצחק תשובה כלפי הַמָּךְ וְהָרָשׁ בגבעת עמל, הזוכה למלוא הגיבוי המשפטי.
פרשת "בהר" מעלה נושא ערכי המחייב אותנו כחברה לשמוט חובות בשנה השביעית. יבול הארץ והחובות נשמטים באותה שנה. אנחנו מצוּוים, שאדם במצוקה החי בתוכנו לא יישמט מידינו. וכדי שזה יקוים, אנו חייבים להשתית בתוכנו חברה, שאדניה הכלכליים כרויים לא רק לרחשי לבו של ההון, אלא יהיו קשובים יותר להון האנושי היוצר והעובד שחי בתוכה.
במציאות חיינו מתאפשרת שמיטת חובות של מיליארדים למי שצברו מיליארדים, אך לא לַמָּךְ ולא לָרָשׁ...

תאריך:  06/05/2018   |   עודכן:  06/05/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יצחק תשובה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מדינה שפסחה על פרשות "בהר" ו"בחוקותי"
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
פרשת בהר מתביישת
פרשת בהר  |  6/05/18 09:54
2
חסרה סמכות דתית מוסרית
ניר..  |  6/05/18 10:11
3
מרכין ראש בפני ערכי פרשת בהר
האחד במאי  |  6/05/18 10:21
4
איתן כאשר אתה פוסח על הכותרת
ה.א  |  6/05/18 11:47
 
- ה.א מגיב כפופוליסט זול
למגיב ה.א  |  6/05/18 13:54
 
- ה.א נותן היתרים
ה.א נותן היתר   |  6/05/18 16:16
 
- אין ציווי ללא מקור סמכות!!!!
ה.א  |  6/05/18 16:37
 
- ה.א תהנה מהזלזול בדעה אחרת
מאחל ל-ה.א הנאה  |  6/05/18 20:23
 
- הזלזול באינטליגנציית הציבור
ה.א  |  7/05/18 02:17
 
- אינה מחמיאה למגיב ה.א ל"ת
האינטילגנציה  |  7/05/18 13:06
 
- וואו איזו תגובה"אינטליגניטית"
ה.א  |  7/05/18 23:54
5
המשורר שפסח על נאומו האנטישמי
ב .ל  |  6/05/18 18:00
 
- בתלמידו ב.ל ל"ת
גאוות גבלס  |  7/05/18 12:14
 
- הבלע של ב.ל ושל אבו מאזן
לא לבלע  |  8/05/18 10:32
6
לקדש ערכים הומאניים
לא לקדש רטואל  |  6/05/18 18:16
7
של מגיבי הימין ל"ת
תגובות סהרוריות  |  7/05/18 19:56
8
על ערכי פרשת השבוע ל"ת
לשמור ולשמור  |  8/05/18 11:11
9
"ורדו בכם שונאיכם"- "שאיני
פלא יועץ  |  9/05/18 13:32
 
- כשהיא קוראת את תגובת פלא יועץ
התורה מתביישת  |  10/05/18 15:49
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
מחמוד עבאס הצליח לחזק באמצעות כינוס המל"פ את מעמדו ולנטרל את תנועת חמאס מקרב הירושה. המועצה המרכזית של אש"ף היא שתקבע את יורשו של מחמוד עבאס כשברקע נדונה האפשרות למנות את ראש הממשלה חמדאללה ליורש זמני
יצחק מאיר
כשם ש'פיסת ההתגברות' היא מילה נאה אך מכובסת כך האמירה שתפקידה של הממשלה למשול ושל המפשט לפסוק ולשפוט הוא אמירה ריקה מכל תוכן של אמת. תפקידה של ממשלה הוא למשול על-פי החוק. בלי חוק היא לא מושלת. היא דורסת. תפקידו של בית המשפט הוא לא לשפוט. הוא להעמיד חומה של חוק כדי שבתוכה תתקיים חברה הוגנת
עמי דור-און
המזון המוגש למאושפזים במזללת ביה"ח שיבא עולה על כל דמיון קולינארי אך להנהלה זה כנראה לא איכפת. בלאו הכי משרד הבריאות מממן את העלויות
עמי דור-און
חישוב מספר ההרצאות שהרצה נתניהו בארה"ב מראה כי ההכנסות שיצר במסעותיו בעולם הגיעו להיקף של כמיליון דולר בשנה אחת. איך נרשמו ההכנסות האלה בדיווחים למס הכנסה על כך יצטרך להשיב נתניהו עצמו, אם עדיין לא השיב
איתן קלינסקי
כאב. ההתייחדות בדקת דומיה רק עם עשרת הנספים על-ידי איתני הטבע היא משגה. הספסרות של ראש הממשלה בפוסט שקרי על אותה דקת הדומייה היא כבר אינה משגה, אלא הסתה בלתי נסלחת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il